Hoofdsponsor

1/35 m939 -variant +extra rommeltjes (Italeri) [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Grendel
  • Startdatum Startdatum
Ja Gren, knappe vorderingen en veranderingen die je hier weer even losjes uit de mouw schudt.
Zelfs zonder begeleidende tiepseltoestand is alles toch zeer duidelijk.
Hoewel je bij sommige veranderingen twee keer moet kijken, wat je nou juist aan het fabrieken bent.
Gewoonweg genieten, elke keer weer.

Mark

beelden zeggen meer dan 1000 woorden... maar die zijn ook leuk om te lezen...

Mooie vorderingen.

Laat je vernellingspoken en dergelijke zo of vervang je deze ook nog door een stukje koperdraad? En komt er nog een leiding naar de smokelaunchers?

Misschien interessant:

Dumvee.jpg

Vandaag zowaar ook een dagje vrij dus nòg meer frutselarij!

Na alle standaard huiselijke toestanden die weggewerkt moeten worden als je zo eens een dagje vrij bent vanavond maar weer de schuur ingedoken richting werkbank, en met een gezellig audioboek op de mp3-spelert aan de slag gegaan met iets wat ik gisteren, ondanks dat dit gebakje zo onderhand al weken en weken op de werkbank doorbrengt, pas ontdekte na het bekijken van wat foto's van de vorige update;

het voorraamwerkvasthoudframe!

valt_nu_op.jpg

en dan moet je je dus bedenken dat die vage vervorming me niet eens is opgevallen toen ik een poos geleden de ruitenwissers aan het wegbikken was.... :roll:

nou ja, laten we maar eens even kijken of er niet toevallig een oplossinkje te verzinnen is!

stukje plastiek d'r bij:

stukje_plastic.jpg

(had ik al eenbs verteld dat ik dat per vierkante meter inkoop? :cheesygrin:)

beetje tekenen en boren doen:

tekenen_en_boren.jpg

creatief met etchmate:

ook_handig.jpg

(wordt dat ding ook eindelijk eens een keer gebruikt :roll:)

even een tweede laagje plastic d'r overgekliederd:

ruwbouw_klara.jpg

...en na nog wat afwerkwerk leverde dat dus dit op:

kijk_eens_aan.jpg

oke, niet echt heel erg superstrak wegens een paar van de bochtjes komen niet helemaal overeen, maar volgens mij gaat geen mens dat uiteindelijk opvallen met alle zooi die op en om dit voertuig komt te hangen :wink:

nog efkes wat verzinnen voor vanwege omdat de boel ook wel vast moet zitten op de een of andere manier:

creabeawel.jpg

gaatjes prikken en d'r van achteren een staafje inprakken:

gaatje_staafje.jpg

en zie daar:

sneeuwwitje.jpg

als ik nog efkes zo doorga kan ik er uiteindelijk gewoon een paar vn-stickers opplakken en de boel in de kast zetten :cheesygrin:

ennieweg, morgen eerst maar even hier wat aan doen voor ik weer verderknutsel:

takkebende.jpg

g. out!

toedels!

Laat je vernellingspoken en dergelijke zo of vervang je deze ook nog door een stukje koperdraad? En komt er nog een leiding naar de smokelaunchers?

heeeeel stiekem zijn alle poken (op de handrem na) al van kopertouw :wink:

...maar voor nu zijn het place holders die nog vervangen gaan worden door stokkies met leuke knoppies d'r op.

voor wat leidingen en dergelijke betreft; ik bouw doorgaans in 3 stadia en dan een beetje op de macro-, mesa-, micromanier. in eerste instantie ga ik voor de ruwbouw waarbij ik de kitdelen en eventuele grote vervangonderdelen bouw, vervolgens ga ik voor de ruwe detaillering van het geheel (bolt heads, riemen, bewapening, diverse rekjes en hekjes, etc) en als laatste stap voeg ik dan doorgaans de kleine details toe (bedrading, kleine PE-toestanden eventuele bepakkingen, losse rommel die door het voertuig zwerft, enz.)
daarnaast moet ik er doorgaans ook rekening mee houden dat de boel weer zoveel mogelijk uit elkaar moet kunnen worden gehaald om uiteindelijk, wanneer er eenmaal gespoten en geschilderd moet gaan worden, overal goed bij te kunnen en dat maakt dat somige details pas in het laatste stadium kunnen worden toegevoegd. de leidingen van de smoke launchers zijn gekoppeld naar een plekkie op het dashboard dus als ik die nu al zou toevoegen terwijl ik nog steeds om de klip-klap het dakrek d'r op en d'r af aan het halen ben is de kans groot dat zaken beschadigd raken, dus voor voorlopig kan ik die nog niet toevoegen; eerst moet het dakrek helemaal worden afgewerkt en klaar zijn voor permanente bevestiging en pas dan gaan er leidingen kunnen komen.

all in good time... :wink:

Ja, we moeten het dus haast wel geloven dat je de styreenplaat per m² aankoopt.
Er gaat een aardig stukje door je vaardige handen als we de foto's zo zien.
Ik zag ook dat je boortjes blijkbaar voorzien zijn van een soort kleurcodering ?
Lijkt me best handig. Mag ik ook vragen waar je die vandaan hebt ?

Mark

de boortjes waar ik mee werk zijn deze:

boortjes.jpg

boortjes2.jpg

boor.jpg

en komen uit de united states of obesitas: http://drillbitsunlimited.com/

't zijn tungsten-carbonboortjes dus erg hard (en breekbaar...) en er breken er dus nog wel eens een paar (en dan met name de hele dunne zijn ultra-kwetsbaar..), maar voor een tientje of 4 inclusief verzendkosten val je je er geen buil aan lijkt me.
ik heb net m'n tweede doosje besteld om de gebroken kleine maten te vervangen en het eerste setje heb ik in maart 2012 laten overkomen.

40~50 euries per anderhalf jaar leek me een prima afschrijfbedrag, toch?
:wink:

Dat lijken mij zeer handige boortjes, vooral met de verdikking om deze te bevestigen in de handgreep (soms moeilijk om ze mooi recht te krijgen, vooral de hele fijne boortjes :O )
Zal deze op mijn lijstje van cadeau-tips plaatsen voor de komende feestdagen :))

Ik heb ook zo'n setje, een paar jaar terug gekocht op een beurs voor..... 1.25€!

Dat is inderdaad meer dan zijn euries waard. Ga die ook op mijn lijstje voor de feestdagen zetten...
Zoals Beyond ook al aangaf, en ik eigenlijk al een paar keer had gezien op je foto's, die dikkere schacht en toch heel fijne boortjes.
Dat is zeker makkelijker om in je houder te zetten.
Bedankt voor de info Grendel.

Mark

ah, hptec. die maken inderdaad mooi spul maar dat gaat echt niet voor 1,25 gekocht kunnen worden normaal gesproken

http://www.hptec.nl/index.php/component/virtuemart/boortjes/hptec-218

wat je daar hebt staan is òf imitatiespul òf het komt bij iemand weg die er vanaf wilde en geen idee had wat het waard was. 1,25 is in ieder geval geen reeele handelsprijs wanneer je je bedenkt dat een enkele 0,105 al meer dan 5 euries kost...

Tja Grendel, op een beurs of een rommelmarkt kan je soms mooie zaakjes doen... waarom of hoe die man dat spul zo spotgoedkoop van de hand kon doen interesseert me geen bal... je kan het maar hebben zeg ik maar!

Eindelijk nog eens iemand die RUDD (recht uit de doos) bouwt :$ Jouw "doos" bevat wel een pak plasticard, koperdraad, PE, en een hoop andere materiaaltjes ;)
Gren's truukendoos dus ^^

Knap werk weer Gren.

ik ben zo onderhand een beetje aan het vergeten hoe dat ook alweer ging, bouwen zonder de boel te verzagen en aan te passen, dus wellicht dat ik één dezer dagen weer eens een doosje uit de stapel ga trekken om gewoon lekker met het verstand op nul wat plastic aan mekander te gaan plakken zonder de zaag en polystyreenbak bij de hand te hebben...

gaat wel wat lastig worden omdat ik voor nagenoeg alle kits die ik in de voorraad heb liggen onderhand in ieder geval al wel een eduard-set in huis heb (en voor het merendeel ook wel spullen als nieuwe cockpits, andere wielen, motorblokkies, vervangende knalstokken, etc), maar aangezien natuurlijk after marketspul ook uit een doosje of een andersoortig verpakking komt kan ik daar best wel wat mee valsspelen :wink:

wellicht dus binnenkort een tussendoortje!

heeeeeeel langzaam wordt er wel wat doorgewerkt aan het 939-project maar erg rap gaat het allemaal niet waardoor het eigenlijk niet de moeite waard is om een update te schrijven over de werkzaamheden van de afgelopen paar weken :roll:

in verband met de stevigheid heb ik de dakconstructie met pen/gatverbindingen aan mekander geknupt, zijn nu inmiddels alle gordels geplaatst, is het rhino-ding voor op de neus vervangen door een pe-versie, zijn de rookschieterts definitief geplaatst en zijn er hier en daar nog wat PE-tierelantijntjes in de rondte gestrooid.

al met al zit de humvee eigenlijk nu zo onderhand op het punt van bijna helemaal afgebouwd en klaar voor wat verfjes waardoor ik nu dan toch echt een keus moet gaan maken voor wat betreft het grootste dilemma van dit deel van het project: gaart ik de .50 gebruiken:

dilemma1a

dilemma1b

...of de op de special forces humvees gebruikelijke granaatwerper:

dilemma2a

dilemma2b

lastiglastiglastig dus input is welkom :wink:

Ik blijf die .50 dus een ongelooflijk imposant wapen vinden...
Dus wat mij betreft die 50 cal.
Hoewel ik je eigenbouw Rhino-ding machtig vond, is dit PE exemplaar toch iets subtieler qua uitvoering.
Ondanks alles, mooie vorderingen. Ben benieuwd naar zijn kleuren jasje...

Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan