Hoofdsponsor

1/24 Magirus-Deutz TLF 16 Feuerwehr

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar lang geleden.
BOUWWIJZE
Papier is papier. Zoveel mogelijk out of box!
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet, maar ik denk dat ik alles heb.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Alles welkom.
Nee, het is een productiefout. Er hoeft niets in elkaar gestoken te worden.
Toen ik die circle-cutter met bijhorende dingetje om te centreren kocht moest ik die cutter wel zelf monteren. De verkoopster op de beurs in Lichtervelde bood wel aan om haar man die te laten monteren (zonder meerprijs) maar dat zou een uurtje extra gekost hebben. Mijn ervaring met de cutter zelf was dat de diameters echt niet overeenkwamen met wat ik wilde.

Ik vraag me af of we het over hetzelfde apparaat hebben. Mijn cirkelsnijder is traploos instelbaar en hoefde volgens mij niet in elkaar gezet te worden. Maar het is verder denk ik niet zo belangrijk.

Roy, ik denk wel dat we het over hetzelfde hebben, dit is mijn setje :
IMG-1074.jpg

Toen ik het zo'n 5 of 6 jaar geleden kocht moest de cutter nog zelf gemonteerd worden (vandaar het bijgeleverde gereedschap).

Ik moest die van mij ook in elkaar steken. Net getest en bij mij is het ook niet gecentreerd zoals bij Roy.
Had het centreer hulpstuk nog niet nodig gehad maar dat is dus inderdaad niet goed.

Meteen ook je rolmes op je vinger uitgetest Michel, om helemaal in de stemming van dit topic te komen? :D

Jawel, kits hoef ik niet meer te kopen in mijn leven.
Ik heb niet veel werk meer voor een update van de Mercedes.

Geen excuses nodig. ;)

Trouwens goede tip om cirkels te krassen in het uitlijningstool van de cutter.
Ga ik ook doen.

Roy, ik heb nog even terug de vorige pagina herlezen en heb een vraagje. Je hebt blijkbaar (gelukkig) alle pagina's gescand. Zelf heb ik ook een scanner (Epson), maar helaas kan je met de standaard software (Epson Smartscan) geen instellingen veranderen wat betreft Dpi, welke scan software gebruik jij daarvoor ? Ik herinner me toen ik zo'n 25 jaar geleden een scanner had ik toen rechtstreeks in Paintshop Pro kon scannen, maar dat programma bestaat wellicht niet meer. In Inkscape vind ik ook geen mogelijkheid om rechtstreeks te scannen.

Ik heb zelf bijzonder weinig mogelijkheden op dat vlak Dany. Canon printer met Apple software werkt ok maar niet top. Kwaliteit is goed omdat het een semi-professionele printer is. Kan je helaas niet helpen qua advies.

Oh, ik was vergeten dat je een Apple gebruiker bent natuurlijk. Toch bedankt, het lukt wel hoor met de standaard software maar ik had toch graag wat meer controle gehad. Om een voorbeeld te geven, ik heb recentelijk een JSC model gekocht die nogal complex is (Willem van Oranje) en waarvan ik sowieso weet dat ik hier en daar de mist in zal gaan en daarom heb ik alles gescand, maar de dunne lijntjes op de witte delen zijn soms niet al te duidelijk of ontbreken gewoon weg. We zullen dan maar beter zorgen dat we geen fouten maken zeker hé :LOL:

Laatst bewerkt:
Nog een extra (domme) vraag ivm de positionering van de cutter tozv de locator : heb je ook geprobeerd om te zien of het een verschil maakt welke hoek van de cutter je in de locator plaatst ? Ik vraag dit omdat ik net merk op mijn eigen foto dat de scheidingslijn van de twee helften duidelijk aangegeven is op het schema en dat deze op 25 voor 2 staat (klok). Ik weet niet hoor, aangezien ik het ding eigenlijk nog nooit gebruikt heb.

Sorry voor het off-topic gaan, bij deze zal ik mij terug trekken

Laatst bewerkt:
Ik weet niet goed wat je bedoelt Dany. Weet wel dat ik de cutter in diverse posities heb getest, hetgeen steeds dezelfde afwijking behelsde. Echt, het ding is niet goed. Die van Michel evenmin en die van de eigenaar van de webshop ook al niet. Daarnaast een voorbeeld te vinden op Britmodeller… het is simpelweg een ondeugdelijk product.

Ik stel wel voor deze discussie hier (of na jouw reactie op dit bericht) te eindigen, wat mij betreft ben ik er wel uit dus ik wil hier niet in blijven hangen. Laten we weer ontopic gaan.

Dank je wel Pascal! Als je gebruik maakt van goede hulpmiddelen, vergemakkelijkt dat het snijwerk, dus ik zal een deel van de complimenten doorgeven aan de tools.

69. Deze keer een kleine subassembly, 6 onderdeeltjes slechts en 2,5 uur werk. Wel erg leuk om te doen: de stuurkolom.

70. De pijpjes die moeten worden gerold, krijg ik niet mooi glad voor elkaar als ik ze enkel om iets heen rol. Ik moet ze walsen. Zal misschien aan mij liggen... De uiteinden van de strookjes geef ik een lichte krul zoals je dat met het lint om een cadeau doet, in dat geval met de schaar.

Voor de binnencurve van het stuurwiel, gebruik ik een plastic vormpje. Had gedacht dat ik dat hopeloos kapot zou snijden, maar als je voorzichtig werkt valt dat wel mee.

71. De buitendiameter knip ik uit, ook weer héél langzaam en elke millimeter opletten. Voordeel van de schaar is, dat je geen kracht op het fragiele onderdeel hoeft te zetten zodat het niet uit elkaar gerukt wordt.

72. Ik schreef hierboven: 6 onderdeeltjes, maar eigenlijk zijn het er maar 5. Het stuurwiel zou volgens de instructies dubbelgevouwen moeten worden (voor- en achterkant) maar je krijgt het dan nooit perfect gesneden vanwege de wisselende stand van het mesje. Bovendien gaat het snijden zelf moeilijker, wegens de dikte.

73. Hieronder het resultaat.

Als je het stuurwiel snijdt zoals de instructies voorschrijven, loop je het risico op dit euvel:

Dit is een fragment uit een verder best mooie bouw van deze zelfde kit, hier te zien.

74. Daarmee is het interieur klaar.

Totaal aantal onderdeeltjes: 171.
Totaal bestede tijd: 50 uur

Terug
Bovenaan