@Pascal dank je wel
@Silenoz het oprollen van de slang was een kwestie van vier keer op dat foam-matje met in afnemende diameter boortjes rollen. Het karton zet zichzelf uiteindelijk wel. Je zou het niet zeggen inderdaad, maar dat valt dus mee.
@Leysend ja ik hoop te hebben kunnen aantonen dat er maar een paar basistechnieken nodig zijn; het is dan een kwestie van proberen zo secuur mogelijk te werken. In de papiermodelbouw gaat het voor mijn gevoel niet zozeer om een fotorealistisch resultaat (hoewel ik gescratchte bouwsels hebben gezien die zich qua realisme kunnen meten met plastic-modelbouw). Inderdaad gaat het meer om het doen en het plezier dan om het perfecte. Wat echt anders is, is dat je eigenlijk maar één kans krijgt om het goed te doen.
Dat geldt trouwens in veel mindere mate voor kits die je zelf print (of bij de copyshop laat printen). Daar kun je blijven printen als je iets verprutst. Er zijn bijzonder leuke gratis modellen beschikbaar, bijvoorbeeld op de site van Canon. Sommige zullen je verbazen. Wat voorbeeldjes:
Chevrolet sports roadster - gratis te downloaden
Canon Inc. provides a wealth of free download materials on this site.The site is full of interesting content, like Paper Craft and Scrapbook, so you're sure to find something you like. Have fun printing out on your Canon Inkjet printer.
creativepark.canon
GG1 elektrische locomotief - gratis te downloaden
Canon Inc. provides a wealth of free download materials on this site.The site is full of interesting content, like Paper Craft and Scrapbook, so you're sure to find something you like. Have fun printing out on your Canon Inkjet printer.
creativepark.canon
Zeilschip Nippon Maru - gratis te downloaden
creativepark.canon
Dit zijn natuurlijk moeilijke modellen, maar ik wil er maar mee aangeven dat het niet duur is om eens een poging te wagen aan deze tak van de hobby en dat er ook echt kwalitatief hoge gratis modellen beschikbaar zijn. Het kost je vooral papier en inkt. Laagdrempeligere setjes om mee te beginnen zijn in groten getale aanwezig op diezelfde site van Canon, zie
hier.
Om je vraag te beantwoorden, ik denk niet dat het nodig is om PE toe te passen. Er bestaan wel lasercut 'aftermarket' setjes voor bepaalde modellen. Papier laat zich op papier eigenlijk redelijk vergelijkbaar bewerken als messing op plastic.
@the--mouse Dank je. Ja sommige onderdeeltjes heb ik voorzien van een nummer, als dat nodig is. Eigenlijk bij deze kit bijna nooit nodig, wegens de duidelijke instructie en volgorde van nummers (steeds 1, 2, 3, 4 etc. per hoofdstukje en dan a, b, c, d etc. op volgorde van te verwerken onderdeel). In een enkel geval was het nummer op het onderdeel echter niet meer zichtbaar, bijv. door laminering.
104. Ik heb toch besloten de neus een Facelift te geven, door deze opnieuw uit te printen en over de oude neus heen te plakken. Hij was te gedeukt en te verkleurd om me nog aan te staan.
Werkelijk uren hebben Natasja en ik besteed om een tint te krijgen die er het dichtste bij zat. Soort bruin-rode kleur is het. Buitengewoon ingewikkeld om dit zo goed mogelijk te krijgen.
Zodra dit was gebeurd, werd het een fluitje van een cent om de voorkant in te kleuren. Gewoon de gevonden kleur pakken, 'vullen' kiezen en... voila. Daarna nog de nodige tijd besteed aan het zwart maken van de grille-openingen.
105. Oud en nieuw bij elkaar. Ik heb de nieuwe versie op 103% geprint, anders zou het te klein zijn natuurlijk. Let op de deuken in de bovenwelving en op de diverse bijkleuringen. Tijd voor een vers uiterlijk!
(Let ook op het dak, rechts op de print te zien; dit heeft nog de kleur zoals de scanner 'm dacht te duiden... te rood en wat blauwig)
106. Yes! Minimaal kleurverschil, veel belangrijker: de deuken en lelijk front zijn verdwenen.
107. Reserveband. In het midden rillen, dan vouwen... compactere vorm komt er dan vanzelf in.
108. Ik gebruik voor rondingen na wat experimenteren veelvuldig de schaar. Je zet nauwelijks kracht op het onderdeel en als je uiterst voorzichtig werkt, krijg je een net resultaat. Een zo'n cirkel kost me wel enkele minuten knipwerk. Schaar bedien ik met vier vingers, om gecontroleerd te kunnen knippen. Op foto hieronder heb ik de binnencirkel er al uitgeknipt.
109. De pons komt soms echt goed van pas.
110. Eindresultaat, bestaande uit 15 stukjes papier.
Totaal aantal onderdeeltjes: 305.
Totaal bestede tijd: 81 uur