Hoofdsponsor

1/24 Magirus-Deutz TLF 16 Feuerwehr

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar lang geleden.
BOUWWIJZE
Papier is papier. Zoveel mogelijk out of box!
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet, maar ik denk dat ik alles heb.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Alles welkom.
Ik heb helemaal niets met papierbouw maar volg het hier wel. Een verslag van Roy is altijd interessant :)
Ik kan ook niets toevoegen maar wou me hier toch even laten horen dat ik het in stilte volg.

Fouten in bouwbeschrijvingen is iets wat precies in elke tak van modelbouw wel voorkomt maar mooi hesteld. Zou je met die kittyfix ook PE kunnen lijmen op plastic zoals met witte lijm of is die kittyfix iets helemaal anders?
 
Ik zal even antwoorden op de vraag van Michel 😇

Kittyfix is speciaal ontwikkeld voor papiermodelbouw. Het is een witte lijm maar met heel weinig water.
Dus niet te vergelijken met b.v. houtlijm. Ik raad niet aan om er PE mee op plastic te plakken, maar ik heb het nog nooit geprobeerd dus wie weet.

Fred
 
Om voornoemde vraag te beantwoorden: de lijm is inderdaad niet geschikt voor PE, in elk geval niet geschikter dan houtlijm die bovendien goedkoper is.

96. In plaats van de bovenkant van het wals-tooltje, gebruik ik nu de onderzijde om onderdeeltjes rond te maken. Ideale elastische structuur.



97. Trommel voor de slang.



98. De slang moet eerst rond worden gemaakt, daarna platgedrukt.



99. Drie slangendelen aan elkaar gekoppeld. Het uiteinde krijgt een cirkelvormige kop.



100. Ook de platgedrukte slang moet op zijn beurt weer in vorm worden gerold.



101. Dit was leuk om te bouwen.



102. Slangrommel en twee brandblussers in positie. Achterzijde bijgekleurd.





103. Na elk bouw-onderdeel ruim ik de tafel op en zoek ik de onderdeeltjes voor het volgende hoofdstukje bij elkaar.

Zo komen ook de dubbel te vouwen onderdeeltjes aan de oppervlakte. Deze kunnen alvast worden verlijmd en onder druk te drogen gelegd (onder op foto). In dit geval wil ik het reservewiel bouwen, om een beetje afwisseling te krijgen straks. Ik wil niet zeven wielen achter elkaar bouwen. Elk wiel bestaat uit 14 onderdeeltjes.



Totaal aantal onderdeeltjes: 290.
Totaal bestede tijd: 78,5 uur
 
Knap de gerolde slang met koppeling, geen sinecure om geen opstuiking van het materiaal te krijgen bij het plat maken en oprollen
 
Papierbouw ligt niet echt in mijn interessegebied, maar ik sta wel versteld van het resultaat. Het lijkt me dan ook vooral te gaan om de toegepaste techniek en het bouwen van het model dan wel bijvoorbeeld het verven en verweren nadien. De uitdaging lijkt me vooral te liggen in de speciale rondingen zoals bijvoorbeeld bij de neus van de vrachtwagen.

Kan een papiermodel niet gecombineerd worden met PE-sets zoals bij plastic kits, of is dat 'not done' ? Het zou in ieder geval wel een interessant resultaat opleveren.
 
Die slang en rol zien er erg netjes uit.

Wat ikzelf altijd doe is het nummer op de achterkant van een uitgesneden onderdeeltje zetten.

Fred
 
@Pascal dank je wel :)

@Silenoz het oprollen van de slang was een kwestie van vier keer op dat foam-matje met in afnemende diameter boortjes rollen. Het karton zet zichzelf uiteindelijk wel. Je zou het niet zeggen inderdaad, maar dat valt dus mee.

@Leysend ja ik hoop te hebben kunnen aantonen dat er maar een paar basistechnieken nodig zijn; het is dan een kwestie van proberen zo secuur mogelijk te werken. In de papiermodelbouw gaat het voor mijn gevoel niet zozeer om een fotorealistisch resultaat (hoewel ik gescratchte bouwsels hebben gezien die zich qua realisme kunnen meten met plastic-modelbouw). Inderdaad gaat het meer om het doen en het plezier dan om het perfecte. Wat echt anders is, is dat je eigenlijk maar één kans krijgt om het goed te doen.

Dat geldt trouwens in veel mindere mate voor kits die je zelf print (of bij de copyshop laat printen). Daar kun je blijven printen als je iets verprutst. Er zijn bijzonder leuke gratis modellen beschikbaar, bijvoorbeeld op de site van Canon. Sommige zullen je verbazen. Wat voorbeeldjes:

Chevrolet sports roadster - gratis te downloaden
CNT-0010083_detail-01_m@2x.jpg


GG1 elektrische locomotief - gratis te downloaden
CNT-0010703_detail-01_m@2x.jpg


Zeilschip Nippon Maru - gratis te downloaden
CNT-0011428_detail-01_m@2x.jpg


Dit zijn natuurlijk moeilijke modellen, maar ik wil er maar mee aangeven dat het niet duur is om eens een poging te wagen aan deze tak van de hobby en dat er ook echt kwalitatief hoge gratis modellen beschikbaar zijn. Het kost je vooral papier en inkt. Laagdrempeligere setjes om mee te beginnen zijn in groten getale aanwezig op diezelfde site van Canon, zie hier.

Om je vraag te beantwoorden, ik denk niet dat het nodig is om PE toe te passen. Er bestaan wel lasercut 'aftermarket' setjes voor bepaalde modellen. Papier laat zich op papier eigenlijk redelijk vergelijkbaar bewerken als messing op plastic.

@the--mouse Dank je. Ja sommige onderdeeltjes heb ik voorzien van een nummer, als dat nodig is. Eigenlijk bij deze kit bijna nooit nodig, wegens de duidelijke instructie en volgorde van nummers (steeds 1, 2, 3, 4 etc. per hoofdstukje en dan a, b, c, d etc. op volgorde van te verwerken onderdeel). In een enkel geval was het nummer op het onderdeel echter niet meer zichtbaar, bijv. door laminering.


104. Ik heb toch besloten de neus een Facelift te geven, door deze opnieuw uit te printen en over de oude neus heen te plakken. Hij was te gedeukt en te verkleurd om me nog aan te staan.

Werkelijk uren hebben Natasja en ik besteed om een tint te krijgen die er het dichtste bij zat. Soort bruin-rode kleur is het. Buitengewoon ingewikkeld om dit zo goed mogelijk te krijgen.

Zodra dit was gebeurd, werd het een fluitje van een cent om de voorkant in te kleuren. Gewoon de gevonden kleur pakken, 'vullen' kiezen en... voila. Daarna nog de nodige tijd besteed aan het zwart maken van de grille-openingen.



105. Oud en nieuw bij elkaar. Ik heb de nieuwe versie op 103% geprint, anders zou het te klein zijn natuurlijk. Let op de deuken in de bovenwelving en op de diverse bijkleuringen. Tijd voor een vers uiterlijk!

(Let ook op het dak, rechts op de print te zien; dit heeft nog de kleur zoals de scanner 'm dacht te duiden... te rood en wat blauwig)



106. Yes! Minimaal kleurverschil, veel belangrijker: de deuken en lelijk front zijn verdwenen.





107. Reserveband. In het midden rillen, dan vouwen... compactere vorm komt er dan vanzelf in.



108. Ik gebruik voor rondingen na wat experimenteren veelvuldig de schaar. Je zet nauwelijks kracht op het onderdeel en als je uiterst voorzichtig werkt, krijg je een net resultaat. Een zo'n cirkel kost me wel enkele minuten knipwerk. Schaar bedien ik met vier vingers, om gecontroleerd te kunnen knippen. Op foto hieronder heb ik de binnencirkel er al uitgeknipt.



109. De pons komt soms echt goed van pas.



110. Eindresultaat, bestaande uit 15 stukjes papier.





Totaal aantal onderdeeltjes: 305.
Totaal bestede tijd: 81 uur
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de likes, ik vind het erg leuk dat dit topic goed gevolgd wordt ook door de plasticbouwers!


111. Tip voor extra stukje superhandig gereedschap: een pincet met fijne punten. Daarmee kun je een onderdeeltje dat moet worden opgerold tot kleine diameter, bij het uiteinde vastgrijpen. En rollen maar! Dit scheelt veel tijd (5 minuten werk wordt 20 seconden werk) en het onderdeel raakt niet beschadigd.

Dit is trouwens een van de acht bevestigingsbussen voor de veerpakketten, op foto 114 op locatie te zien.



112. De veerbladen... eerst voorbuigen en dan verlijmen.





113. Een ruimer (Engels: 'reamer') kan worden gebruikt om van binnenuit een ronde vorm te krijgen.



114. Eerst de binnenzijde van het veerpakket schilderen. Wanneer dit op z'n plek vastgelijmd zit, kan de andere zijde worden geschilderd.



115. Met de overgebleven verf kan intussen de onderkant worden bijgewerkt. Dit kost toch wel wat tijd.

Uiteindelijk is de vering klaar.



Totaal aantal onderdeeltjes: 353.
Totaal bestede tijd: 87 uur
 
Denk dat dergelijke vering in het echt wel te weinig zal geweest zijn in vergelijking met het gewicht van de truck; zeker als die beladen was. Hopelijk sterk genoeg voor papier.
 
Mooi werk weer.
Die foto van de zijkant van het voertuig is veel belovend en knap.
 
Dank iedereen voor de likes!

@Erwin: ik weet niet of de vering in het echt ook zo dun was. Lijkt inderdaad wat aan de fragiele kant. Het is ook best veel gevraagd voor het karton, maar we zullen zien. Als 'ie doorzakt is een steuntje snel gemaakt.

@Pascal: dank je wel voor je complimentje.

116. Al deze onderdeeltjes zijn nodig om de vooras c.a. te maken (36 stukjes).



117. Micro-beiteltjes zet ik veelvuldig in, om strakke en snelle hoekuitsneden te maken.



118. Punch zet ik ook vaak in. Ik zou niet weten hoe ik deze set zonder modelbouw-punch&die zou moeten maken. De grote pons, hier gebruikt, is minder noodzakelijk maar wel ontzettend handig zoals te zien. Zie Dany's tip ergens in dit topic voor een relatief goedkope set.



119. Tussendoor steeds wat bijtippen met grijze verf, nu ik er makkelijk bij kan.



120. Met een boortje in de juiste diameter, is het makkelijk om een strak stuursysteem te krijgen.



121. Wat moet er deze ronde veel worden gerold! Zie voor de techniek die ik gebruik paragraaf 111. Boortje in de juiste maat om vervolgens tegenaan te rollen, maakt dit appeltje-eitjewerk.



122. Aanrader: een assortiment boortjes vanaf 0,2mm. tot 4,0, met steeds 0,1 ertussen. Werd dit hoofdstukje zeer intensief ingezet, in allerlei diameters. Voordeel, je kunt er nog mee boren ook.

123. Remtrommels met busjes voor het draaien etc.



124. De stang die beide wielophangingen met elkaar verbindt, is iets schuin naar beneden (foto: omhoog) geplaatst, om twist met de bladveren te vermijden. In een ander bouwverslag werd vanwege dit probleem de balk andersom gehangen, maar dat ziet er mijns inziens niet mooi uit.



125. Filmpje van 23 seconden.

Ambitieuze ontwerper: de wielen rollen, de vering veert, de stuurinrichting stuurt!


Wat een verslavend kitje is dit zeg :)

Totaal aantal onderdeeltjes: 389.
Totaal bestede tijd: 96,5 uur
 
Geweldig wat je laat zien.
Vooral dat het allemaal werkt wat niet evident is.
 
Knap werk (ook in de video ;-) ) en ik vrees dat je ondertussen expert bent om bladerdeeg- of pastarolletjes te maken met de aankomende feesten. Ik denk dat het scharniersysteem uit zichzelf snel gaat verzwakken en doorscheuren. Ik hoop dat de veren het houden op de iets langere duur. Of komen er nog een soort extra steunen bij om het geheel op te houden?
 
@Pascal Dank je wel, nee het is een interessante keuze om dit in de papierbouw te doen.

@Silenoz Ik las toevallig gisteren in de instructies dat er steuntjes zijn voorzien om doorzakken met de tijd te voorkomen. Die zal ik maar meteen installeren; ik geloof niet dat ik veel behoefte heb aan het functioneel houden van de vering.
 
Knappe werken welke hier te zien zijn.
Ik heb ook een beetje mijn bedenkingen over de stevigheid naar de toekomst toe.
Zou het geen optie zijn om deze delen te laten doordringen met CA lijm om deze te verstevigen?
 
Terug
Bovenaan