Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Gaat over de modelplakkers. S39 maakt heel goed schoon. Als je daarmee en koperen dak op een kerk soldeert, is het ook na 3 dagen verdwenen. Stof onder de naam zoutzuur.
Bij plassticlijmen staat ook hoe minder hoe beter de verbinding, met solderen maak je 2 metalen naar vloeibaar, kleverig, ,maar je ben bezig met elementen, Pb Si Fe. Als je 2 plastic delen, 1 verbinding wil laten worden, gooi je er nog een druppel zap a gap tegen aan.
Op de foto die 2 messing delen, zo verwarmd door, had je gewoon op elkaar kunnen leggen en langzaam afkoelen, onlosmakelijk!!
Naar plastic lijmen, de tip of punt, mag noot in aanraking komen met het soldeer middel!!!
Warmte gebruiken en afvloeien, gewoon in je handen, brand je je vingers, sorry, of
ik ben al zo oud, ik kreeg een klap tegen mijn kop
Roy, veel succes, en eerst op stukjes proberen van verschillende groottes, gewoon om de feeling te krijgen
verder kan je werken op twee methodes, meestal positioneer ik de twee delen goed, leg dan de kleine stukjes tin langs de te solderen verbinding, breng de achterzijde dan op temperatuur door de volledige lengte op te warmen.
Voor kleine delen breng ik de flux aan op het punt, positioneer het stukje, neem een beetje soldeer aan met de punt en tik de verbinding aan.
Roy moet die messing zo dik zijn ?
Awel Roy..auto's weten mij dan toch te boeien... zeker hoe het hier tot in de detail wordt uitgelegd..een ware encyclopedie aant worden ondersteund met vakmanschap..of andersom..!!
Gebruik je een elektrike soldeerbout, mag de punt of de tip, nooit in aanraking met de Tin of Lood komen. Doe je dit wel, na 4 of 5 x solderen, vormt er een laagjes tussen tip en verwarmingsbuis, dan zal het verwarmingselement, zijn warmte niet doorgeven, en heb je een prachtige Bout van 100 graden of watt, en de punt, zal nog minder warmte doorgeven als een boutje van 5 w.
solderen is het verbinden van 2 metalen onderdelen door middel van een materiaal (meestal tin) met een lager smeltpunt dan de te verbinden onderdelen. Dus ik snap al helemaal niet waarom je zegt dat de soldeerpunt niet in de buurt van het soldeermateriaal mag komen? Je moet de tin smelten met je soldeerpunt om de 2 andere delen aan elkaar te hechten (dus eigenlijk is de gesmolten tin hier uw lijm).
Bij 'lassen' ga je je werkstuk verwarmen (en evt. ook het hechtingsmateriaal), maar dat is een heel andere techniek en helemaal niet van toepassing in deze afdeling van modelbouw...
Warmte gebruiken en afvloeien, gewoon in je handen, brand je je vingers, sorry, of
ik ben al zo oud, ik kreeg een klap tegen mijn kop .
Dank voor het uitgebreide antwoord Aris. Duidelijker dan je eerdere posts, dus ik ga het morgen nog eens goed doornemen en er zullen nog wel een paar vragen opkomen maar andere vragen zijn beantwoord.
Een ding, die S39 is enige tijd geleden compleet van samenstelling veranderd. Hij zou nu zuurvrij zijn, staat ook op de verpakking. Ik ga trouwens een ander soort flux gebruiken.
Ik ga Tip Activator van Weller gebruiken als 'flux', dit op aanraden van een professioneel soldeerder.
ik denk dat de flux zelf redelijk agressief is naar de punt van je soldeerbout toe, waardoor de beschermlaag van de punt sneller aangetast raakt, en je dus een nieuwe punt moet steken... maar zou ook eens moeten navragen. Wordt vervolgd dus...
En inderdaad sommige dingen kunnen beter, ik heb ook al het een en ander aangepast: echte boutjes ipv de PE plaatjes die ze je er laten opkleven etc..
Wat betreft die Calsonic template, ik heb die ook goedkoop besteld die is van hard carton/papier, maar ik twijfel om die te gebruiken,
het is namelijk zo dat in die tijd ''de originele mp4/6'' geen enkele dat logo op die radiators had, dat is pas gekomen met de showcars mp4/6 die er nu zijn.
Maar dan spreken we over historisch correct, ik wil niet te extreem doen en er vooral plezier aan beleven.
Ik heb ook dat boek gekocht, die is wel intressant:
Maw die zitten er bij mijn weten niet bij, heb normaal alles gezien van alle updatesets want ik heb ze allemaal maar niet tegengekomen 99% zeker van.
Er zijn veschillende dingen die ik ook nog moet opzoeken, maar ik heb Bv wel de switch+bedrading onderplaatje van carbon, gescratched en erop gezet om de hardheid van de voor vering te regelen, deze zie je dan ook weer niet op sommige versies en andere wel, wanneer reed hij hiermee ? of was dit enkel een testversie ?
welk jaar rode spiegels witte spiegels ? of was dit een verschil tussen Senna en Berger
Die wit metalen uitlaten heb ik ook voorgestaan op ebay, uiteindelijk toen geen geduld want wou er direct mee beginnen,
Die uitlaten opschuren Heeft mij ENORM veel tijd gekost, als ik opnieuw zou beginnen kocht ik die dus ook geen twijfel.
Welke boutjes gebruik jij daarvoor? Ik ga vooralsnog voor de Masterclub resin exemplaren die ik dan in metaalkleuren zal zetten door middel van Alclad.
Nu je het zegt; in het 1991-boek zie ik op geen van de daar getoonde radiateurs de Calsonic-logo's staan. Wat ik dan niet begrijp is dat Tamiya toch al in 1991 decals daarvoor heeft bijgevoegd, en dat ze ook al in 1992 op het 'showmodel' achterin het Tamiya-boek bevestigd zitten. Enig idee waarom Tamiya resp. die bouwer daarvoor hebben gekozen?
Enig idee waarom Tamiya resp. die bouwer daarvoor hebben gekozen
Ik wil hem toch wel graag historisch correct, dus ik denk dat ik dan die logo's niet ga opbrengen.
Volgens mij zat het ook los in de volledige update-set erbij, dus apart van alle individuele update-sets. Een soort bonus, denk ik.
Kun je me eens tonen wat je hiermee bedoelt?
Er was (behalve wellicht gedurende een paar races, dat weet ik niet) geen verschil tussen de auto's van Senna en Berger wat dat betreft. De eerste races reden ze met rode spiegels (de allereerste paar races waren ook de windschermpjes rood en nog niet transparant) en later werden ze wit. Als je wilt, kan ik proberen te achterhalen wat het precieze wisselmoment was maar het is in elk geval na de 8e race en waarschijnlijk rond de 10e of 11e race.