@GUnit: ik voel me vereerd dat je dit topic toch aandoet. Hopelijk kan ik je interesse toch blijven aanwakkeren met deze bouw.
@Dikkie Dik: merci voor het volgen. Mocht je iets opvallen of te binnen schieten over het een of ander, weet dan dat je inbreng zeer gewaardeerd wordt.
@Erwin: inderdaad loont het om de documentatie te bestuderen en de foto's van de drie boeken (+ referentiemateriaal op het internet) samen te voegen en op onderwerp te sorteren. Het kost veel werk, maar ik heb er nu veel plezier van. Er bestaan echt maar een paar foto's, alle uit 1991/1992 dus tijdens het seizoen, waarbij de uitlaatspruitstukken verwijderd zijn en waar je dus kunt kijken naar wat zich achter die spruitstukken bevindt. Daar maak ik nu gretig gebruik van. Ik neem aan, dat onder bepaalde hoeken zelfs die achterliggende onderdeeltjes te zien zullen zijn.
@Koen: eigenlijk ga ik nu iets uitleggen wat Silenoz me vorige week heeft uitgelegd, dus de credits worden direct doorgeschoven aan hem. Ik had al een tijdje een glasvezelpen (op aanraden van Beyond) maar deed er tot voor kort niets mee omdat ik me niet in de functionaliteit had verdiept. Na een gesprekje met Silenoz dus wel.
Een glasvezelpen is een soort vulpotlood maar dan met samengeperste glasvezels als vulling. Glasvezels zijn ultradunne cilindertjes glas. Doordat ze verhit zijn, is het enigszins buigbaar. Je kunt met de pen stukjes aangekoekt vuil (lijmresten bijvoorbeeld) weghalen en het is zelfs zo sterk dat je het kunt gebruiken als een schuurmiddel. Zet de pen op plastic met een gietnaad en begin te schuren; je zult vanzelf merken dat de gietnaad langzaam verdwijnt. Silenoz heeft me uitgelegd dat je het beste vóórdat je begint de glasvezels een beetje uit elkaar kunt doen, om er beter mee te kunnen werken.
De pen is met name nuttig voor de lastig te bereiken hoekjes dus, waar ik anders een schuurpapierconstructie voor zou gebruiken (schuurpapier zo vouwen dat er een klein schuuroppervlak ontstaat, dat vastpakken met een pincet en schuren maar).
Ik heb inmiddels ook ondervonden dat je wel heel voorzichtig moet zijn met een glasvezelpen. De vezeltjes breken af (je kunt het beste, vergelijkbaar met een breekmesje, de vezels zo kort mogelijk houden om de kans op breken zo klein mogelijk te maken) en schieten de lucht in. Er zijn er al een paar in mijn vinger gekomen en ze zijn even pijnlijk als moeilijk te zien. Ik heb ze er gelukkig alle uitgekregen, de laatste na een zoektocht met een mesje. De vezel was zo minuscuul dat ik met het mesje voelde dat hij er zat, maar hem niet zag zitten! Dus ofwel heel voorzichtig zijn, ofwel handschoenen dragen. Oogbescherming is al helemaal noodzakelijk. Als je zo'n vezel in je oog krijgt, heb je volgens mij een groot probleem. Ik moet er liever niet aan denken. Dus ik combineer het nuttige met het aangename en zet de Optivisor op.
@Kurt: eerlijk gezegd nog weinig minuscuuls (bedenk je steeds dat het schaal 1/12 is), maar dat gaat binnenkort veranderen als de koppen zullen worden 'aangekleed' met allerhande details.
@Pascal: dank je wel man, het is fijn dat je steeds weer een kort vriendelijk woord plaatst.
54. Weinig vooruitgang (die is wel in aantocht). Wel nuttig om te melden is dat ik bij nader inzien toch de sierstrips heb vastgelijmd. Het risico op lijmvlekjes is toch te groot.
55. En vandaag zijn de raised decals van Archer binnengekomen. Ik wijs hier de decals aan die ik ga gebruiken voor het typenummer van de versnellingsbak.
@Dikkie Dik: merci voor het volgen. Mocht je iets opvallen of te binnen schieten over het een of ander, weet dan dat je inbreng zeer gewaardeerd wordt.
@Erwin: inderdaad loont het om de documentatie te bestuderen en de foto's van de drie boeken (+ referentiemateriaal op het internet) samen te voegen en op onderwerp te sorteren. Het kost veel werk, maar ik heb er nu veel plezier van. Er bestaan echt maar een paar foto's, alle uit 1991/1992 dus tijdens het seizoen, waarbij de uitlaatspruitstukken verwijderd zijn en waar je dus kunt kijken naar wat zich achter die spruitstukken bevindt. Daar maak ik nu gretig gebruik van. Ik neem aan, dat onder bepaalde hoeken zelfs die achterliggende onderdeeltjes te zien zullen zijn.
@Koen: eigenlijk ga ik nu iets uitleggen wat Silenoz me vorige week heeft uitgelegd, dus de credits worden direct doorgeschoven aan hem. Ik had al een tijdje een glasvezelpen (op aanraden van Beyond) maar deed er tot voor kort niets mee omdat ik me niet in de functionaliteit had verdiept. Na een gesprekje met Silenoz dus wel.
Een glasvezelpen is een soort vulpotlood maar dan met samengeperste glasvezels als vulling. Glasvezels zijn ultradunne cilindertjes glas. Doordat ze verhit zijn, is het enigszins buigbaar. Je kunt met de pen stukjes aangekoekt vuil (lijmresten bijvoorbeeld) weghalen en het is zelfs zo sterk dat je het kunt gebruiken als een schuurmiddel. Zet de pen op plastic met een gietnaad en begin te schuren; je zult vanzelf merken dat de gietnaad langzaam verdwijnt. Silenoz heeft me uitgelegd dat je het beste vóórdat je begint de glasvezels een beetje uit elkaar kunt doen, om er beter mee te kunnen werken.
De pen is met name nuttig voor de lastig te bereiken hoekjes dus, waar ik anders een schuurpapierconstructie voor zou gebruiken (schuurpapier zo vouwen dat er een klein schuuroppervlak ontstaat, dat vastpakken met een pincet en schuren maar).
Ik heb inmiddels ook ondervonden dat je wel heel voorzichtig moet zijn met een glasvezelpen. De vezeltjes breken af (je kunt het beste, vergelijkbaar met een breekmesje, de vezels zo kort mogelijk houden om de kans op breken zo klein mogelijk te maken) en schieten de lucht in. Er zijn er al een paar in mijn vinger gekomen en ze zijn even pijnlijk als moeilijk te zien. Ik heb ze er gelukkig alle uitgekregen, de laatste na een zoektocht met een mesje. De vezel was zo minuscuul dat ik met het mesje voelde dat hij er zat, maar hem niet zag zitten! Dus ofwel heel voorzichtig zijn, ofwel handschoenen dragen. Oogbescherming is al helemaal noodzakelijk. Als je zo'n vezel in je oog krijgt, heb je volgens mij een groot probleem. Ik moet er liever niet aan denken. Dus ik combineer het nuttige met het aangename en zet de Optivisor op.
@Kurt: eerlijk gezegd nog weinig minuscuuls (bedenk je steeds dat het schaal 1/12 is), maar dat gaat binnenkort veranderen als de koppen zullen worden 'aangekleed' met allerhande details.
@Pascal: dank je wel man, het is fijn dat je steeds weer een kort vriendelijk woord plaatst.
54. Weinig vooruitgang (die is wel in aantocht). Wel nuttig om te melden is dat ik bij nader inzien toch de sierstrips heb vastgelijmd. Het risico op lijmvlekjes is toch te groot.
55. En vandaag zijn de raised decals van Archer binnengekomen. Ik wijs hier de decals aan die ik ga gebruiken voor het typenummer van de versnellingsbak.