@Pascal: zo wil ik het inderdaad uiteindelijk gaan doen, dus eigenlijk conform mijn oorspronkelijke idee; wellicht met magneetfolie als hulpstuk. Wat betreft rubber dat over het gat wordt geplaatst... dat ziet er niet natuurgetrouw uit. De bodemplaat werd in werkelijkheid aan de motor gehangen met vier kabels en zit dus vastgeschroefd met de body. Er is onderaan dus niets te zien van schroefjes of boutjes in het echt en ook niet van rubberen beschermdopjes. De motor zal dus op het blok worden gelijmd. Je hoeft je geen zorgen te maken over stevigheid, ik zal bruine Gator Glue gebruiken en die is super krachtig.
@Yannick: dank je wel voor het volgen. Ik kan me jouw model met magneetjes nog goed heugen, daar heb ik nog op gestemd bij de forumwedstrijd hoewel custom niet zozeer 'mijn ding' is, vooral omdat je de lijnen zo onbehoorlijk strak voor elkaar had gekregen.
@Aris: dank voor de toelichting omtrent hoe het bij een echte Formule 1-wagen gaat. Ik kan je volgen waar het vervormingen aan chassis en body betreft.
19. Wanneer de luchtkap wordt geïnstalleerd, zoals op de volgende foto, krijgt de body een millimeter speling op de bodem. De body moet dus goed worden geschuurd van binnen.
20. De vijf tekeningen voor het motorblok + koppen zijn klaar (achterkant blijkt niet nodig).
21. Vervolgens nog de twee tekeningen voor de bak. Makkelijker gezegd dan gedaan, er moet een hoop worden gedryfit om een realistisch beeld te krijgen. Let op de witte plaat die tussen de onderdelen van de achterwielophanging in zit.
22. Bezien of de band het chassis niet raakt en of de body de witte plaat raakt.
Wat band betreft: gaat net goed. Wat de plaat betreft: onderplaat zal nog meer moeten worden gebogen, maar dan aan de achterzijde. Ditmaal geen tordering, dus het zal niet zo veel tijd kosten.
De dryfit heeft voor belangrijke nieuwe inzichten gezorgd wat bouwvolgorde betreft:
- De witte plaat (krijgt oranjerode kleur) kan uiterlijk tijdens het maken van de achterwielophanging worden geplaatst. Omdat dat deel gepolijst moet worden, zal ik eerst de body moeten spuiten en decals moeten opbrengen etc. voordat ik de achterwielophanging kan afronden.
- Voordat ik de body kan spuiten, moet die eerst 100% passen op de luchtkap.
- Om te weten of de luchtkap 100% matcht met de body, moet de luchtkap eerst worden bekleed met carbon decals en moet de binnenkant van de body eerst 'zwart' worden gespoten.
- Om de luchtkap te kunnen plaatsen, moet eerst de motor afgerond worden.
- De motor zit vast aan de versnellingsbak, dus zal de versnellingsbak eerst afgerond moeten worden. Ook voor dryfit met het witte plaatje.
- Om de motor en bak juist te kunnen dryfitten, moet eerst de bodemplaat worden afgerond (binnenzijde). Nu de dryfit al goed zit, kan ik daar het beste mee beginnen.
Dit alles vanwege die twee witte plaatjes achterin (en omdat de body dus los op de randen komt te staan, speling is dus ongewenst). Maar ja, de bouwvolgorde wordt dus:
1. Maken laatste twee tekeningen (versnellingsbak).
2. In de juiste vorm buigen bodemplaat achterzijde, dryfit witte plaatjes en body.
3. Aan de hand van de tekeningen: voorbewerken zwart te spuiten onderdelen motor en bak.
4. Zwart spuiten onderdelen motor en bak.
5. Detailleren, scratchen en aanpassen onderdelen motor en bak, tot en met Tamiya-instructies plaatje 8.
6. Bodemplaat en opstaande rand binnenzijde afwerken, alle gaatjes dichtmaken, nieuwe gaatjes boren.
7. Luchtkap en monocoque detailleren en met carbondecal bekleden.
8. Binnenkant body frezen en schuren, dryfitten.
9. Indien geslaagde dryfit: 4 delen van de body corrigeren rondom.
10. Binnenkant body primen en airbrushen.
11. Primen, spuiten en aanbrengen decals 4 onderdelen van de body.
12. Verder vanaf plaatje 9 Tamiya-instructies.
Bestede tijd: 4,5 uur (bouw) + 9,5 uur (studie)