Jordi, Marc, Silenoz, Rebelish, Yves, Pascal: allen hartelijk bedankt voor het reageren en deze thread zeer vitaal te maken.
Ik ga mee met het principe zoals Silenoz (Bart) heeft verwoord en ga proberen er een soort kliksysteem van te maken, maar dan anders.
Eerst zal ik eens wat duidelijkheid scheppen over de situatie. Ik heb een tekening gemaakt:
Rechts de kap, links de bodemplaat met opstaande rand. In die opstaande rand zit een uitsparing, waar de kap op komt te rusten. In werkelijkheid zitten er op de McLaren op verschillende plekken boutjes (op de tekening genoemd: "custom A") die terecht komen in het dunne gedeelte van de opstaande rand ("custom B"). Die situatie ga ik dus ook proberen na te bootsen.
Tamiya heeft ervoor gekozen, om de constructie demonteerbaar te maken, om een metalen L-beugeltje te monteren in de bodemplaat. Het beugeltje zit met een boutje bevestigd aan de bodemplaat. Dat boutje (niet op de tekening te zien) zit er in werkelijkheid niet, dus dat zou ik toch al weglaten en het gaatje zal ik vullen. In het verticale deel van de beugel zit een gaatje (op de tekening: "Tamiya B") waar een boutje doorheen komt. De beugel komt (om mij onduidelijke reden, Tamiya??) boven de opstaande rand uit, zodat het boutgaatje in de body te hoog zit ("Tamiya A").
Ik heb de body, zoals gezegd, helemaal recht gemaakt, zodat de body nu eigenlijk precies in de richel valt. Hier een foto van de huidige toestand:
Daarop zie je ook het grote gaatje. Ter vergelijking, het moet net zo groot worden als de indrukken rondom de luchtinlaat.
Het oorspronkelijke plan was, om de gaatjes in de body te vullen, uitsparingen te maken voor de koppen van kleinere boutjes en vervolgens die kleinere boutkopjes te plaatsen. Zo ziet het er conform de originele situatie uit van buiten. Van binnen is het enige niet-realistische, dat er geen schroefdraad-uitsteeksels te zien zijn, aan de binnenkant van de body, als de body los staat.
Ik volg Bart in zijn redenering dat het maken van echt functionerende boutjes zou betekenen dat de schroefdraad een maximale levensduur zou hebben. Ik heb daarom het volgende gedacht, indachtig het kliksysteem wat ik wel een slim principe vind. Ik maak gewoon een combinatie kliksysteem-boutje: ik lijm een boutje vast in de body (met bruine Gator Glue, dat spul is ijzersterk) en boor een gaatje in de opstaande rand. Doordat de body iets instabiel is, zal het boutje gewoon in het gaatje geklikt kunnen worden.
Het enige 'onrealistische' daar nog aan is, dat er geen schroefdraad IN het gaatje zit. Nou, daar neem ik dan wel genoegen mee. We hebben het dan over een gaatje van 0,2 millimeter in diameter waar men in moet gaan kijken, ik wens ze succes. Als een kritische passant me daarmee zou confronteren ("He meneer de modelbouwer, er zit geen schroefdraad in de gaatjes voor de bouten") dan zal ik verklappen dat er ook geen nokkenas in de motor zit, of olie in de schokbrekers.
@Jordi: ik denk dat ik de auto vaak met de kap eraf zou tentoonstellen als ik er al eens mee naar een beurs zou gaan (dan op de tafel van bijvoorbeeld het forum, niet op de wedstrijdtafel want ik doe niet mee aan wedstrijden). Maar thuis denk ik dat ik de kap erop zou laten, omdat het uiterlijk van deze auto zo mooi is. Wil ik de auto showen, dan kan de kap eraf.
@Marc: die John Player was inderdaad een blikvanger. Hij mag dan wel nog niet af zijn, het is al een model op zich. Eigenlijk kun je, voor visueel de meest interessante auto's, het beste terecht bij de vroegere F1-wagens. Daar is de motor ontbloot, zodat je de kap er niet af hoeft te schroeven. Zo'n auto toont alle techniek te allen tijde. Ik heb in Mol een van mijn favoriete F1-wagens gekocht, de Honda RA273, ook van Tamiya en ook op 1/12, voor een toekomstige bouw. Die ziet er in het echt zo uit:
Dat wordt wel een stuk ingewikkelder wat betreft referentiemateriaal en (gebrek aan) aftermarket, maar dat zien we dan wel weer.
@Bart: dank voor je waardevolle inbreng, je bent naast Aris de tweede die het uiterlijk van dit model rechtstreeks beïnvloedt. Altijd lekker om dan te zeggen "dat stukje van die kit heb ik bedacht", althans zo werkt dat bij mij (ik zal dat nooit toegeven hoor... of wacht...
)
@Rebelish: dat schroeven gaat inderdaad, maar de schroefjes zijn te groot als je ze vergelijkt met het echte model.
@Yves: dank je wel voor de aanmoediging, zoals je al hebt gemerkt wordt het een buitengewoon gedetailleerd topic. Ik zal in dit bouwverslag alleen ingaan op niet-beginnersgerelateerde modelbouwzaken, dus scratchbuilding, gevorderde technieken et cetera. Een gevorderde bouwer zoals jij zou hier dus hopelijk iets mee kunnen, er zijn altijd dingen die je uit een ander bouwgebied leert. Bijvoorbeeld die koperen rondjes maken... ik had niet geweten hoe dat te doen als ik niet was begonnen aan de Dreadnought (scheepsbouw). En straks het ruitje mooi helder krijgen (als ik het al niet rood ga schilderen, zoals het aan het begin van het seizoen was), had ik niet geweten hoe zonder de vliegtuigmodelbouw waar ik oorspronkelijk 'vandaan kom'. Et cetera. Als ik met bouwen het niveau kan houden waar de inbreng van de forumleden in dit topic zich nu bevindt, zal het de moeite waard worden!