Hoofdsponsor

1/12 McLaren Honda MP4/6 Ayrton Senna [wip]

Marc (en anderen), dank voor het steeds maar blijven reageren en energie willen stoppen in andermans topics zoals dit van mij. Prachtig motiverend werk dat jij altijd verricht.

Deze motor zal goed zichtbaar blijven, want de kap kan er makkelijk vanaf gehaald worden. Ik denk dat ik het model, wanneer gereed, om en om ga tonen in 'blote' en in 'aangeklede' toestand.

De kap komt los op de onderplaat te staan, niet per se om 'demontage' makkelijker te maken, maar omdat de schroefjes van Tamiya te groot zijn en niet precies op de juiste plek zitten.
 
De kap komt los op de onderplaat te staan, niet per se om 'demontage' makkelijker te maken, maar omdat de schroefjes van Tamiya te groot zijn en niet precies op de juiste plek zitten.

Als de kit gereed is, kan ik in ieder geval een foutje zoeken, zoals bij de volgende proberen, of het chassis en body op elkaar passen. Misschien de schroefgaten uitboren en met Rivnuts en Boutjes bevestigen. ten slotte als bij een kit van 1/1 dat met een nauwkeurigheid van 0,001 mm (geen procenten) gebeurd, ...

Komt dit omdat de "Parkers" of zelftappers of "zelftappers met boorpunt" al afwijkend in de kit zijn. Lees gewoon veel krommer als het chassis.


Maar gewoon met alle respect, je heb er zelf de aandacht op gevestigd, alle bouten en moertjes en nu schroeven^^ Niet dat je iedere los en vast gaat maken, maar gewoon, dat detail, dichtgieten en opnieuw uitboren en een rivnut plaatsen. Of waarschijnlijk zitten dezelfde al in het 1/1 blok. Rivkle - Function blind rivet screw
 
Laatst bewerkt:
Aris dank voor je post. Bedoel je te zeggen dat je de body toch vastschroefbaar zou maken op de bodemplaat?

Ik ben naar aanleiding van jouw post eens gaan kijken online en zag dit bedrijf dat zich specialiseert in kleine, functionerende, schroefjes. Bij horloges heb je ze ook nodig he. Het zouden dan in plaats van 1,5mm. schroefjes iets van 0,8mm. schroefjes moeten worden.

Het zal wat werk vergen, bijvoorbeeld messing plaat vervanging van de opstaande binnenrand van de bodemplaat, en het tappen van bijbehorende schroefgaatjes, maar het zou te doen moeten zijn. Ik ga het aldus proberen. Dank voor de tip! Misschien dat men het ook heeft, in die maat, in de soort die jij noemt.
 
Roy dank dat je het sportief opvat, niet vast schroefbaar. schroeven zijn spijkers met een draadje. Met boutjes en moertjes. De micro screw volgens je voorbeeld is een boutje, of gewoon bout, daar hoort een moer bij. Kan je ook in die micro maten vinden.

Als je zo ver gaat waarom, stoppen als het chassis niet op de body past. Als ik voor het eerst hier binnenstap, en ik eindig, nu ga ik de body niet monteren op het chassis, want dat past toch niet.....

Wat ik bedoel, ws zijn de bouten die de uitlaat collector vast houden, gemonteerd (met een bouwtje) Geen schroef!! en zit de rivnut al op 3 plaatsen rondom 1stukje op de laatste foto. In het motorblok. Of bij die D7 en dat is er niet goed belicht, de bout in de rivnut in het motorblok gedraaid.

Als je op de link kijkt, dan is het gewoon op de juiste plaats een gat boren http://www.rivnut.com/rivnut-cardinal-components.html
In de horlogemakers wereld, zijn/waren die rivnuts gewoon


Als je bij de derde of vierde kijkt, gat rivnut in doen, vast draaien, bout breekt af, uitlaat collector met nieuwe bout monteren. De hele bodem plaat vervangen of veranderen, je kan ze ook in plastic gebruiken, niets tappen of messing
http://rivnut.com.au/wp-content/uploads/2014/11/Catalogue-3-Structural-Rivet.pdf
 
Laatst bewerkt:
@Verschil in boutjes en schroefjes: je hebt gelijk, die terminologie moet ik nog even erin stampen.

Die rivnuts zijn als ik het goed zie te verkrijgen vanaf M4 (4 millimeter kop), terwijl ik voor de McLaren M0,8 (0,8 millimeter kop) moet hebben. Ik heb even gauw online verder gekeken maar kwam geen micro-rivnuts tegen. Rivnuts zijn dus vooralsnog, tenzij ik iets over het hoofd zie, geen optie.

De micro-boutjes zijn gewoon te bevestigen aan een messing of stalen plaatje waar een gaatje in getapt is, hetgeen geen probleem is als ik maar de juiste tapset kan vinden (als het al bestaat). Hoe dan ook, is een moertje dus niet nodig.

Eigenlijk dus conform de Tamiya-methode, maar dan kleiner en een paar millimeter lager gemonteerd.

Hier het Tamiya-boutje en de bevestigingsbeugel:

29597509082_a19e6472e2_b.jpg

En hier het boutje dat half in de beugel is gedraaid:

29627512171_ba21418205_b.jpg

Om een beeld te geven, de boutjes die wél goed zouden zijn, moeten ongeveer de helft zo klein zijn. De messing plaat, of ander metaal, is nodig om de boutjes in te kunnen draaien. Hou er rekening mee dat de schroefjes bedoeld zouden zijn om regelmatig losgedraaid en weer vastgedraaid te worden, dus het moet stevig zijn.

Andere optie: een zelftappend schroefje, als dat zo klein bestaat. Het gaat er maar om dat de body vast zit. Zodra de body eraf gaat (hetgeen denk ik vaker zal gebeuren) zie je het schroefje of de bout toch niet meer. Wel moet de kop van de schroef of bout overeenkomen met de echte McLaren.

Over het sportief opvatten... ik heb tevoren aangegeven dat ik alle kritiek, alle tips, alle commentaren, van harte verwelkom. In veel gevallen zal ik mijn methodes en standpunten verdedigen, maar in bepaalde gevallen zal ik ook moeten toegeven dat het voorgestelde of gesuggereerde beter is, er beter uit ziet of beter werkt. Jouw inbreng is daar het eerste voorbeeld van en beïnvloedt het eindresultaat. Ik heb er dus alle belang bij om nuttige commentaren zoals die van jou (hoewel soms wat cryptisch omschreven moet ik zeggen, maar ik doe graag de moeite om het twee of zo nodig drie keer te lezen) te koesteren en toe te passen waar nodig.
 
Laatst bewerkt:
op beurzen kom je regelmatig afgewerkte F1 wagens tegen op de clubstanden, en vaak is de kap er dan niet op geplaatst. Ik vind het wel iets hebben, dan zie je mooi de motor liggen en dan heb je zo een beetje het gevoel dat je in de fase voor het raceweekend zit :)
 
Op de beurs stond een mooie motor de rest van de John player Special was nog niet af volgens de eigenaar , maar de motor man wat was dat prachtig kijk maar naar mijn foto's
Marc
 
Ik weet niet of het haalbaar is om de bodydelen echt op elkaar te schroeven, zowel naar beschadigingen toe op het model, als de levensduur van de schroefdraad, als het verliezen van die schroefjes. Misschien kan je ook gebruik maken van een kliksysteem, waarbij je een boutje iets dieper maakt dan je kunststof, op zijn plaats lijmt, aan de andere zijde een opening maken en het geheel laten vastklikken, of op zijn plaats houden door de speling en vering van de materialen. Ik dacht dat er in realiteit kwartslagsluitingen gebruikt worden voor die toepassing die heel snel te lossen zijn:

https://www.onkenhout.nl/news/kwartslagsluiting_in_DelftHyperloop
 
je kunt idd altijd doen met een soort kleine schroefjes, dit doet tamiya ook bij hun 1/12 motot modellen de motorpanelen kan je er altijd terug afschroeven toch.
Zodat je hem kan laten zien als een open versie en zoals een gesloten.
 
Geen liefhebber van auto's,maar wat hier op de bouwplank komt heeft mijn interesse toch opgewekt..very impressive work Roy..nog veel succes !!!
Zal deze uit nieuwsgierigheid en vol interesse blijven volgen,daar ik voor de technische gesprekken toch zal moeten passen...:wacko:

Grtz yves,
 
Jordi, Marc, Silenoz, Rebelish, Yves, Pascal: allen hartelijk bedankt voor het reageren en deze thread zeer vitaal te maken.


Ik ga mee met het principe zoals Silenoz (Bart) heeft verwoord en ga proberen er een soort kliksysteem van te maken, maar dan anders.

Eerst zal ik eens wat duidelijkheid scheppen over de situatie. Ik heb een tekening gemaakt:

29634708471_75bde2657d_b.jpg

Rechts de kap, links de bodemplaat met opstaande rand. In die opstaande rand zit een uitsparing, waar de kap op komt te rusten. In werkelijkheid zitten er op de McLaren op verschillende plekken boutjes (op de tekening genoemd: "custom A") die terecht komen in het dunne gedeelte van de opstaande rand ("custom B"). Die situatie ga ik dus ook proberen na te bootsen.

Tamiya heeft ervoor gekozen, om de constructie demonteerbaar te maken, om een metalen L-beugeltje te monteren in de bodemplaat. Het beugeltje zit met een boutje bevestigd aan de bodemplaat. Dat boutje (niet op de tekening te zien) zit er in werkelijkheid niet, dus dat zou ik toch al weglaten en het gaatje zal ik vullen. In het verticale deel van de beugel zit een gaatje (op de tekening: "Tamiya B") waar een boutje doorheen komt. De beugel komt (om mij onduidelijke reden, Tamiya??) boven de opstaande rand uit, zodat het boutgaatje in de body te hoog zit ("Tamiya A").

Ik heb de body, zoals gezegd, helemaal recht gemaakt, zodat de body nu eigenlijk precies in de richel valt. Hier een foto van de huidige toestand:

29089543644_7015995063_b.jpg

Daarop zie je ook het grote gaatje. Ter vergelijking, het moet net zo groot worden als de indrukken rondom de luchtinlaat.

Het oorspronkelijke plan was, om de gaatjes in de body te vullen, uitsparingen te maken voor de koppen van kleinere boutjes en vervolgens die kleinere boutkopjes te plaatsen. Zo ziet het er conform de originele situatie uit van buiten. Van binnen is het enige niet-realistische, dat er geen schroefdraad-uitsteeksels te zien zijn, aan de binnenkant van de body, als de body los staat.

Ik volg Bart in zijn redenering dat het maken van echt functionerende boutjes zou betekenen dat de schroefdraad een maximale levensduur zou hebben. Ik heb daarom het volgende gedacht, indachtig het kliksysteem wat ik wel een slim principe vind. Ik maak gewoon een combinatie kliksysteem-boutje: ik lijm een boutje vast in de body (met bruine Gator Glue, dat spul is ijzersterk) en boor een gaatje in de opstaande rand. Doordat de body iets instabiel is, zal het boutje gewoon in het gaatje geklikt kunnen worden.

Het enige 'onrealistische' daar nog aan is, dat er geen schroefdraad IN het gaatje zit. Nou, daar neem ik dan wel genoegen mee. We hebben het dan over een gaatje van 0,2 millimeter in diameter waar men in moet gaan kijken, ik wens ze succes. Als een kritische passant me daarmee zou confronteren ("He meneer de modelbouwer, er zit geen schroefdraad in de gaatjes voor de bouten") dan zal ik verklappen dat er ook geen nokkenas in de motor zit, of olie in de schokbrekers.

@Jordi: ik denk dat ik de auto vaak met de kap eraf zou tentoonstellen als ik er al eens mee naar een beurs zou gaan (dan op de tafel van bijvoorbeeld het forum, niet op de wedstrijdtafel want ik doe niet mee aan wedstrijden). Maar thuis denk ik dat ik de kap erop zou laten, omdat het uiterlijk van deze auto zo mooi is. Wil ik de auto showen, dan kan de kap eraf.

@Marc: die John Player was inderdaad een blikvanger. Hij mag dan wel nog niet af zijn, het is al een model op zich. Eigenlijk kun je, voor visueel de meest interessante auto's, het beste terecht bij de vroegere F1-wagens. Daar is de motor ontbloot, zodat je de kap er niet af hoeft te schroeven. Zo'n auto toont alle techniek te allen tijde. Ik heb in Mol een van mijn favoriete F1-wagens gekocht, de Honda RA273, ook van Tamiya en ook op 1/12, voor een toekomstige bouw. Die ziet er in het echt zo uit:

Honda_RA273_rear-right_Honda_Collection_Hall.jpg

honda_ra273d.jpg

Dat wordt wel een stuk ingewikkelder wat betreft referentiemateriaal en (gebrek aan) aftermarket, maar dat zien we dan wel weer.

@Bart: dank voor je waardevolle inbreng, je bent naast Aris de tweede die het uiterlijk van dit model rechtstreeks beïnvloedt. Altijd lekker om dan te zeggen "dat stukje van die kit heb ik bedacht", althans zo werkt dat bij mij (ik zal dat nooit toegeven hoor... of wacht... :D )

@Rebelish: dat schroeven gaat inderdaad, maar de schroefjes zijn te groot als je ze vergelijkt met het echte model.

@Yves: dank je wel voor de aanmoediging, zoals je al hebt gemerkt wordt het een buitengewoon gedetailleerd topic. Ik zal in dit bouwverslag alleen ingaan op niet-beginnersgerelateerde modelbouwzaken, dus scratchbuilding, gevorderde technieken et cetera. Een gevorderde bouwer zoals jij zou hier dus hopelijk iets mee kunnen, er zijn altijd dingen die je uit een ander bouwgebied leert. Bijvoorbeeld die koperen rondjes maken... ik had niet geweten hoe dat te doen als ik niet was begonnen aan de Dreadnought (scheepsbouw). En straks het ruitje mooi helder krijgen (als ik het al niet rood ga schilderen, zoals het aan het begin van het seizoen was), had ik niet geweten hoe zonder de vliegtuigmodelbouw waar ik oorspronkelijk 'vandaan kom'. Et cetera. Als ik met bouwen het niveau kan houden waar de inbreng van de forumleden in dit topic zich nu bevindt, zal het de moeite waard worden!
 
zeg ik was aan het denken zo het niet gaan met magneetjes ?er is ooit eens iemand geweest die dat zo gedaan heeft met micro magneetjes
Marc
 
Leuke ideeën, jullie zijn vindingrijk mannen! Ik zal te zijner tijd eens wat mini-magneetjes en magneetfolie (nooit van gehoord..) aanschaffen en kijken of dat kan worden toegepast in deze bouw.

Het is goed om hier nu al mee bezig te zijn, want dan weet ik straks wat alle opties zijn! Dank jullie wel :)
 
@Jordi: o ja, nu je het zegt. Jammer genoeg zouden die op de McLaren dan wel heel dun moeten zijn, omdat alles in het zicht zit. Dan misschien toch eerder het folie... maar magnetisme is inderdaad wellicht een goede oplossing.

Nog even ter verduidelijking van de situatie:

29605480422_42aa5be274_b.jpg

29716653185_928133cd10_b.jpg
 
Roy er bestaat wel magnetische verf , die word gebruikt in kinderkamers om posters tegen de muur te hangen of zo

Nu weet ik niet hoe krachtig die verf is
Marc
 
Ik zet het in de instructies erbij om te onderzoeken Marc. Hoe meer opties, des te groter de kans op een resultaat naar genoegen.


Voordat jullie denken 'wat maakt het nu uit, een boutje van 1,5mm. of een van 0,8mm, hier het beeld bij plaatsing van een Tamiya-boutje.

29092240003_954fa7e416_b.jpg

Het boutje bij de rode pijl zou eigenlijk zo groot moeten zijn als dat bij de blauwe pijl.

29635738121_5dea168c7e_b.jpg

Dat is toch echt wel een opvallend verschil.
 
ben met alles mee Roy maar vergeet niet in alle enthousiasme dat het wel moet werken zonder later de lak te beschadigen want dat vergeef je jezelf niet en zou dit dan toch maar proberen op 2 gelakte stukken vandaar vermoed ik het vijzen van de stukken zoals voorzien. magneten zijn soms onvoorspelbaar bij het aan elkaar brengen. pinnen klikken brengt gevaar mee dat je de lak beschadigd met uw nagels dus delicate beslissing waar je toch even de tijd moet voor nemen. grt
 
Terug
Bovenaan