@Lesley: ik heb F1M.com bekeken en het ziet er geweldig uit, ook alweer ideeën opgedaan. Ik heb me er geregistreerd (om bijlagen te kunnen kijken) maar zal voorlopig daar geen topic plaatsen. Vooral wat lezen
Ral3024 wist ik niet, ik had Finisher's set gekocht en die moet een dezer dagen binnen komen. Maar naar aanleiding van jouw (door McLaren gefiatteerde) kennisgeving zal ik inderdaad Ral3024 gaan gebruiken, zoals ik er nu in sta. Even kijken waar ik dat het beste kan bestellen.
@Yves: dank je wel, ik hoop dat er toch iets voorbij gaat schieten waar je iets mee kunt in de vliegtuig- of tankbouw.
@Koen: hoe groter de schaal, des te ingewikkelder kun je het jezelf als modelbouwer maken. Maar de kleinere schalen hebben weer hun eigen ingewikkeldheden, vooral op het gebied van bouwtechniek... hoewel ook in deze bouw ultrakleine deeltjes zullen worden gebruikt. Maar geen bouwschaal is in absolute zin makkelijker of moeilijker dan de andere.
@Pascal: als het goed is, is de inhoud van het Engelse forum voorlopig hetzelfde als op dit forum, dus jullie missen hier niets. Sterker nog, tot nu toe vindt hier veel meer discussie en uitwisseling van kennis plaats!
@Erwin: cijfer je eigen bouw nu niet weg, ook niet een fractie, want voor mij is dat weer zeer indrukwekkend en je oog voor detail ongelooflijk. Jij hebt achtergrondkennis over de GMC die ik totaal niet heb en ik denk eerlijk gezegd niet dat er uiterlijk veel verschil zit tussen de ingewikkeldheid van een GMC en die van een F1-wagen. Vanzelfsprekend is een F1-wagen in het echt vele malen ingewikkelder. Vergelijk het met het modelbouwen van een vleugel of van een trombone. De trombone is een veel eenvoudiger instrument dan de piano waar 88 toetsen met mechaniek in zitten, met ruim tweehonderd snaren. Toch is een piano denk ik niet moeilijker te modelbouwen dan een trombone, die ingewikkelde vormen heeft. De machinerie van de piano (vergelijk: de technologie van de F1-auto) zie je niet en hoef je dus ook niet na te bouwen.
Vergeet ten slotte niet, dat jouw model een drie keer kleinere schaal heeft dan dat van mij.
@Marc: dank je hartelijk voor deze warme douche! Het klopt dat mijn commentaar vaak wel wordt gewaardeerd en een enkele keer niet, waarbij dan niet wordt gezien dat het uit een goed hart komt.
@Rebelish en Marc: ik wilde eigenlijk eerst wellicht contact opnemen met een museum waar een van de chassis stond, maar na een korte zoektocht kon ik niet vinden waar de auto's zich bevonden. Of toch niet die van Senna. Rebelish kwam met de juiste link (McLaren zelf) en met de motivatie om gewoon toch even contact op te nemen, dus ik dacht waarom eigenlijk niet. Dan is het een kwestie van volgens het principe 'met de hoed in de hand komt men door het ganse land' een mail te schrijven waarvan je hoopt dat die mensen in beweging zet. Mijn elementen waren, dat ik het uiterst natuurgetrouw wil namaken (voor een prutswerkje gaan ze geen moeite doen) en dat ze de informatie redelijk makkelijk zouden kunnen achterhalen (met het zaklampje schijnen door een opening van de achterwielophanging en het nummer opschrijven). Vervolgens hopen dat het je gegund wordt...
Hoe het in mijn geval is gegaan, had ik niet durven dromen. Dat ik de informatie zou krijgen, daar had ik toch wel op gehoopt en ik had het ergens ook wel verwacht. Maar zo snel, op deze manier en door deze legende, nee dat had ik niet zien aankomen. Het zijn hoogtepunten die je als modelbouwer tijdens uitvoering van de hobby kunt tegenkomen, als je geluk hebt.
Ik had ergens gelezen dat McLaren nogal gereserveerd is in het verstrekken van informatie over hun modellen, maar dat ze bij tijd en wijle toch tot beantwoording overgaan. Ik ben erg blij dat dat laatste bij mij is gebeurd.