Hoofdsponsor

1/12 McLaren Honda MP4/6 Ayrton Senna [wip]

Waarom ook niet eigenlijk. Ik heb ze zojuist gebeld en ga ze een e-mail versturen.

Met een beetje geluk hoeft de cowl niet van het chassis te worden gehaald en is het nummer zichtbaar met een zaklampje door een van de openingen voor de achterwielophanging.
 
Ik ben benieuwd...

Dear ladies, gentlemen,


As a long-standing McLaren and Honda fan and as a modeler I recently ventured starting work on Tamiya’s 1/12 kit along with many extra detail bits and pieces. My ambition is to render the miniature replica as highly detailed as I possibly can.


At this point I’m approaching finalization of the engine build’s planning phase. Three reference books and online pictures have given me 99% of the information I require. In case you are interested to see the current status of the build preparations I kindly refer to a progress topic maintained on Britmodeller’s forum: http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235008383-mclaren-honda-mp46-ayrton-senna-112/


The one thing I have not succeeded in learning was the transmission box serial code for (one of) Ayrton Senna’s vehicle(s). I know that Gerhard Berger’s car had code "MP4-6-2000D” but I haven't found the code for Senna’s car. It’s located near the right hand drive shaft, see the enclosed picture for Berger’s car.


I hope you are willing and able to help me gather this missing information. If I am not mistaken the serial code could be spotted shining a flashlight through one of the rear suspension openings, so the cowl would not have to be lifted.


Your help would be of substantial value to me.


With kind regards,


Roy van den Munckhof

29219229543_7e0c26ff25_b.jpg
 
Wow. Ik ben een tijdje afwezig geweest hier, maar deze ga ik echt volgen. Die staat ook nog op mijn to do list, maar dan in 1/20ste. Je hebt alvast een zeer goeie start genomen. Die TopStudio sets zijn echt fantastisch. Hier kan je ook nog meer detail sets vinden voor de MP4/6 : http://www.thundervalleyf1.com/main/products/mclaren-mp46-formula-perfect-super-kits/. Model Factory Hiro heeft hier 2 boeken ober uitgebracht. Dus heel veel referentie materiaal. Ik zou zeggen, doe gerust verder en ik blijf met veel interesse volgen.
 
Het mysterie van het serienummer is sneller opgelost dan gedacht. Ik heb zonet een e-mail gekregen van een van de legendes uit de Formule 1, Neil Trundle. Hij is niet minder dan de hoofdmechanieker van Ayrton Senna, die dus ook de MP4/6 heeft onderhouden. Daarnaast heeft hij op diverse andere manieren bijgedragen aan de geschiedenis van de F1.

De heer Trundle schreef mij dat alle MP4-6-bakken dezelfde code hebben, omdat die code deel uitmaakt van de casting van de bak. De code dient dus alleen om dit type bak aan te duiden. Hij schrijft letterlijk:

"So you can leave that number on because Senna’s box would have shown the same."

Probleem opgelost, en een enorme eer in de vorm van een korte e-mailcorrespondentie met Neil Trundle rijker. Dank Rebelish voor de suggestie!



@Lesley, merci voor de link. De sets van Thunder Valley lopen nagenoeg parallel aan die van Top Studio, ook ongeveer qua kwaliteit heb ik het idee. Je link is toch nuttig want ik wilde die radiateur-logo's (Calsonic) gaan spuiten door een te photo etchen template. Voor 2 dollar laat ik dat werk toch aan me voorbij gaan, dus die templates ga ik bestellen. En misschien dat ik de witmetalen onderdeeltjes van de uitlaat ook bestel, afhankelijk van wat die kosten. Misschien wat overdreven, want de Tamiya-exemplaren zijn met wat liefde al prachtig te krijgen heb ik gezien.

Beide boeken van Hiro heb ik in bezit, alle foto's zijn al gefotografeerd en gecategoriseerd. Nog handiger is het boek uit 1992 van Tamiya, maar daar moet je wel wat meer moeite voor doen om aan te komen.

Ik zie uit naar jouw 1/20-bouw!
 
Op zijn minst indrukwekkend wat ik hier lees , nu raad geven kan ik helaas niet ik houd van Formule 1 maar heb er nooit veel interesse in gehad wel kijken naar de wedstrijden
Marc
 
Dat zijn letterlijk verregaande opzoekingen, iets wat zeker niet alle bouwers van die kit zullen doen.
 
@Marc: hopelijk komt er in België weer wat meer interesse in de F1 (jullie hebben toch echt een paar mooie helden gehad, in de eerste plaats te denken aan Jacky Ickx) wanneer Stoffel Vandoorne volgend jaar het stoeltje van Jenson Button bij McLaren overneemt.

Vandoorne is trouwens nog enigszins relevant voor deze thread ook, want hij is één van de weinigen die in de auto heeft gereden die ik nu in miniatuur aan het nabouwen ben, en nog wel het exemplaar waar Senna ook in heeft gereden:

f-speed-2016-stoffel-vandoorne-mclaren-honda-mp4-6.jpg
(Copyright Motorsport.com, referential purposes only, picture will be deleted upon first request)


@Erwin: als ik een bouw zeer serieus neem, heb ik de neiging om best ver te gaan. Dat betekent bijna standaard aanschaf van alle bestaande aftermarket (voor zover niet overlappend) en diepgaande research. Voor de Heinkel 111 die nog steeds in de pijplijn zit, ben ik naar Londen gevlogen na een afspraak te hebben gemaakt met de beheerder van het RAF-museum waar ze één van twee overgebleven exemplaren hebben. Ik mocht het toestel bestuderen, fotograferen, filmen, van binnen bekijken... heb een harddisk vol referentiemateriaal over die kist. Een en ander nadat ik erachter kwam dat de ontwerptekeningen in de oorlog verloren waren gegaan, en nadat alle door derden gemaakte tekeningen (Kagero en dergelijke) niet correct bleken te zijn.

Is het gezond om zo met je hobby bezig te zijn? Ik weet het niet, ik krijg er voldoening van om zover te gaan als dat ik redelijkerwijze kan. De meeste mensen zou ik het niet aanraden, want het kost veel energie. Maar ik krijg die er weer uit terug :)



Ik ben nog steeds verregaand onder de indruk dat ik heb mogen communiceren met Neil Trundle
:ohmy:

 
Mocht je nog meer vragen hebben, dan laat je me gerust iets weten. Ook kan je altijd terecht op F1M.com. Dit is een gespecialiseerd F1 modelbouw forum. Heel moois te zien
 
Nog vergeten. Mocht je op zoek zijn naar het perfecte fluo oranje, dan moet je RAL3024 hebben. Is zelf door Mclaren bevestigd.
 
Roy, allereerst bedankt voor je bemoedigende visie op één van de vorige pagina's van dat je op alle vlakken van onze hobby iets meeneemt of opsteekt maar als ik deze topic nu zo volg is het voor mij toch" een ver van mijn bedschow "zenne...
Desondanks is dit zeer boeiend om te volgen..chapeau...!!

Grtz yves,
 
amai Roy heb Engelse site gelezen en nu heb je de lat wel heel hoog gelegd jezelf, dat alleen al maakt het de moeite om te blijven volgen grt Pascal
 
Roy, ik volg je ten volle man.
Als ik zie wat ik zelf doe, lees en opzoek om de bouw van een simpele GMC tot een goed einde te brengen......
Maar ik vind dit een aansluitend en voor mij noodzakelijk deel van onze hobby niettegenstaande dat ik daarin (nog) niet zo ver ga als jij.
 
Beste vrienden zo ken ik Roy , als hij voor iets gaat dan gaat hij bij manier van spreken over lijken , en dat vind ik nu eens het knappe aan die gast en zijn resultaat liegt er daar niet om
Ik kan gerust zijn topics nog eens herlezen wat voor tijd en energie die man er soms insteekt dat zou voor sommige builders een boost moeten geven , ik weet dat hij soms hard uit de hoek kan komen maar het levert wel resultaten , ik weet dat er mensen zijn die daar echt niet tegen kunnen alhoewel het voor die personen hun goed was , maar ja he ?
Nu wat deze bouw verwacht kunnen jullie allemaal wel raden zeker
Nu Roy succes met deze bouw ik blijf een vaste fan dat weet ge he
Marc
 
Wow Roy, dat was sneller dan gedacht dat je een reactie terug hebt gehad.
Soms toch nog de beste manier om meteen contact op te nemen met het merk zelf of een eigenaar van de wagens.
En dan nog eens een mailtje krijgen van een legende is helemaal top.

Ik lees dit zeer graag topict waarvan bouwers zo ver gaan met hun werk.
Zie je ook veel bij rally bouwers. die echt contact opnemen met eigenaars van de wagen.
Onlangs nog eentje gelezen van iemand die de Peugeot 205 T16 wilde bouwen. na wa mailen enzo heeft Peugeot sport hem uitgenodigd om de fabriek en werkplaats & museum te mogen bezoeken, En kreeg nog eens de toestemming om detail foto's van de wagen te nemen,en een kopie van de werkplaatsmanual van de 205 T16 rally.
Geweldig toch als je dit mag meemaken als bouwer.
 
Ja ok maar allemaal doen ze dat niet hoor , VW zeker niet daar heb ik tot in Duitsland gemaild niks hoor , Mercedes daarentegen heb ik van de Hullenhaut mooie hoge resolutie foto's gekregen
Van Dodge naar America gemaild en dat was Nougat niks nothing rien
nog geen antwoord gekregen
Zo zie je maar he de ene alles de andere niks
Marc
 
Ja dat is wel waar, daarmee dat ik vertelde aan Roy van je kan het proberen bij Mclaren zelf, you never know ! en ja gelukkig krijgt em nog snel de gewilde informatie. Nuja, ik denk dat ze veel van dit soort mails krijgen ook voor info over het een en ander.
Toch blijft het leuk dat er Fabrikanten zijn die de info met veel plezier willen geven om ons te helpen.
 
@Lesley: ik heb F1M.com bekeken en het ziet er geweldig uit, ook alweer ideeën opgedaan. Ik heb me er geregistreerd (om bijlagen te kunnen kijken) maar zal voorlopig daar geen topic plaatsen. Vooral wat lezen :)

Ral3024 wist ik niet, ik had Finisher's set gekocht en die moet een dezer dagen binnen komen. Maar naar aanleiding van jouw (door McLaren gefiatteerde) kennisgeving zal ik inderdaad Ral3024 gaan gebruiken, zoals ik er nu in sta. Even kijken waar ik dat het beste kan bestellen.

@Yves: dank je wel, ik hoop dat er toch iets voorbij gaat schieten waar je iets mee kunt in de vliegtuig- of tankbouw.

@Koen: hoe groter de schaal, des te ingewikkelder kun je het jezelf als modelbouwer maken. Maar de kleinere schalen hebben weer hun eigen ingewikkeldheden, vooral op het gebied van bouwtechniek... hoewel ook in deze bouw ultrakleine deeltjes zullen worden gebruikt. Maar geen bouwschaal is in absolute zin makkelijker of moeilijker dan de andere.

@Pascal: als het goed is, is de inhoud van het Engelse forum voorlopig hetzelfde als op dit forum, dus jullie missen hier niets. Sterker nog, tot nu toe vindt hier veel meer discussie en uitwisseling van kennis plaats!

@Erwin: cijfer je eigen bouw nu niet weg, ook niet een fractie, want voor mij is dat weer zeer indrukwekkend en je oog voor detail ongelooflijk. Jij hebt achtergrondkennis over de GMC die ik totaal niet heb en ik denk eerlijk gezegd niet dat er uiterlijk veel verschil zit tussen de ingewikkeldheid van een GMC en die van een F1-wagen. Vanzelfsprekend is een F1-wagen in het echt vele malen ingewikkelder. Vergelijk het met het modelbouwen van een vleugel of van een trombone. De trombone is een veel eenvoudiger instrument dan de piano waar 88 toetsen met mechaniek in zitten, met ruim tweehonderd snaren. Toch is een piano denk ik niet moeilijker te modelbouwen dan een trombone, die ingewikkelde vormen heeft. De machinerie van de piano (vergelijk: de technologie van de F1-auto) zie je niet en hoef je dus ook niet na te bouwen.

Vergeet ten slotte niet, dat jouw model een drie keer kleinere schaal heeft dan dat van mij.

@Marc: dank je hartelijk voor deze warme douche! Het klopt dat mijn commentaar vaak wel wordt gewaardeerd en een enkele keer niet, waarbij dan niet wordt gezien dat het uit een goed hart komt.

@Rebelish en Marc: ik wilde eigenlijk eerst wellicht contact opnemen met een museum waar een van de chassis stond, maar na een korte zoektocht kon ik niet vinden waar de auto's zich bevonden. Of toch niet die van Senna. Rebelish kwam met de juiste link (McLaren zelf) en met de motivatie om gewoon toch even contact op te nemen, dus ik dacht waarom eigenlijk niet. Dan is het een kwestie van volgens het principe 'met de hoed in de hand komt men door het ganse land' een mail te schrijven waarvan je hoopt dat die mensen in beweging zet. Mijn elementen waren, dat ik het uiterst natuurgetrouw wil namaken (voor een prutswerkje gaan ze geen moeite doen) en dat ze de informatie redelijk makkelijk zouden kunnen achterhalen (met het zaklampje schijnen door een opening van de achterwielophanging en het nummer opschrijven). Vervolgens hopen dat het je gegund wordt...

Hoe het in mijn geval is gegaan, had ik niet durven dromen. Dat ik de informatie zou krijgen, daar had ik toch wel op gehoopt en ik had het ergens ook wel verwacht. Maar zo snel, op deze manier en door deze legende, nee dat had ik niet zien aankomen. Het zijn hoogtepunten die je als modelbouwer tijdens uitvoering van de hobby kunt tegenkomen, als je geluk hebt.

Ik had ergens gelezen dat McLaren nogal gereserveerd is in het verstrekken van informatie over hun modellen, maar dat ze bij tijd en wijle toch tot beantwoording overgaan. Ik ben erg blij dat dat laatste bij mij is gebeurd.
 
Hey Roy,

Wat je kan doen is RAL 3024 bestellen bij Hiroboy of domino, als je zero paints gaat gebruiken. Ook kan je Motip Fluo Orange-Rot nemen. Is ook RAL3024, maar dan moet je ook Motip Mat Wit nemen.

Waar je ook eens contact kan zoeken voor het chassis nummer is het Brooklands museum in Engeland. Die hebben er ook een staan. Heb er zelfs 4 jaar geleden nog in gezeten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan