Ja ik had die tandenborstel-optie geprobeerd te proberen tijdens het opschonen van de sink holes in de ladder vorige week, maar ik kwam er toen achter dat de (oude) modelbouw-tandenborstel de brand in onze woning kennelijk niet had overleefd. Hij was niet meer oplaadbaar en dus ten dode opgeschreven. Gelukkig had ik 'm nog niet weggegooid want het borsteltje heb ik nu op mijn eigen tandenborstel kunnen zetten. Had Silenoz me hier niet op geattendeerd dan was ik hier waarschijnlijk niet meer opgekomen.
77. Ik schreef dat ik weinig tijd had deze dagen, om aan de kit te werken. Toch heb ik twee dingen kunnen doen eergisteren. Het eerste: glossy zwart spuiten van enkele onderdelen die chroom moeten worden.
78. Het tweede: polijsten van onderdelen die in de cabine moeten worden gebouwd.
Ik ben 's gaan kijken hoe ik dat in 2019 deed, zoals opgetekend in de vlogs over de bouw van de Honda RA273 samen met mijn dochter Karmijn. Het polijsten ging bij die bouw van een leien dakje, dus ik heb de vlogs er nog eens op nageslagen.
In dit geval bleef ik bij het polijsten twee putjes in de lak houden.
Zie de twee 'puntjes' net boven het midden op de foto hierboven.
Ik bleef maar schuren en schuren, korrel 600, totdat ik door de blanke lak heen zat en ook door de witte verflaag. Zoals gezegd, bestaat dit onderdeel uit tig verflagen.
Ook op andere punten ging ik door de witte verflaag heen, de opstaande delen, terwijl ik toch echt aan het opletten was.
En dan de andere kant van dit onderdeel (ik had de ene laag eerst geprobeerd te doen, om een fotovergelijking te kunnen maken). Zelfde verhaal, zelfde probleem.
Tot overmaat van ramp kreeg ik de onderdelen bovendien niet glossy, al zou ik dat willen (t/m korrel 12.000 geprobeerd, daarna Novus 2 en de middelen zoals in mijn vlog genoemd. Ik begreep er helemaal niets meer van.
79. Een rood scharniertje gingen beter (moedeloos, ging ik door met testen) maar ook daar ging ik er doorheen. Bed in gedoken, terug opgestaan en na wat googlen het andere scharniertje geprobeerd met korrel 2.000. Ging ook beter, maar niet perfect, wat overigens aan een sinkhole in het scharniertje kan liggen (was niet opgevallen normaal gesproken, vormde immers een soort 'mogelijke' curve).
Mede omdat ik mij realiseerde dat ik nog een extra vernislaag zou moeten aanbrengen op de rode body, om de talloze decals te sealen, en omdat ik me al langer afvroeg -steeds tegen de klok werkte al vanaf dag 1 van deze bouw- of ik het model binnen 5 weken zou kunnen afkrijgen, kwam ik op dit punt tot de conclusie dat ik het model beter uit de groepsbouw zou kunnen halen. Al zou ik het polijstprobleem opgelost krijgen, dan zou het model nóg niet op tijd af kunnen komen, alleen al omdat de hele wit-fase en vernisfase opnieuw moet. Die conclusie blijft trouwens overeind: waarschijnlijk ga ik het simpelweg niet kunnen redden. Er is teveel benodigde droogtijd. Elke keer twee dagen, dat talloze keren (na 1e wetcoat wit na 2e wetcoat wit, dan na 1e wetcoat rood, 2e wetcoat rood, dan na de 3e wetcoat na decallen.. en eigenlijk zou het idealiter 3 dagen zijn per keer. Eigenlijk zelfs nog langer.
Ik heb besloten om het nog een keer te proberen, terug bij af. Mocht het weer fout gaan, dan rond ik het model gewoon af buiten de groepsbouw, misschien meteen, misschien later afhankelijk van wat me op dat moment verstandig lijkt. Ik wil het hoe dan ook niet afraffelen. Ik zag op ESM ook vrachtwagens die niet strak in de lak zaten, niet gepolijst; dat wil ik niet want dan vind ik het eindresultaat niet de moeite waard.
Intussen heb ik twee dagen kunnen nadenken over de reden. Eerste gedachte was, dat ik te weinig lagen vernis zou hebben gebruikt (3 mistcoats, 2 wetcoats) maar eigenlijk is dat onlogisch want het probleem doet zich al op verfniveau voor. Al had ik er 15 lagen vernis opgespoten, dan had ik die 15 lagen vernis weggepolijst en had ik hetzelfde eindresultaat gekregen.
Hoe dan ook heeft iedere lezer van dit topic al kunnen zien dat dit model op vrij amateuristische wijze in elkaar gezet is. Van de krassen op de cabine tot het onnodige eindeloze schuurwerk op de opbouw. Het niveau is tot nu toe, als ik heel eerlijk ben, best laag. Ik ben meer tijd kwijt met het corrigeren van mijn eigen fouten dan met de daadwerkelijke bouw. Deze kwestie past enkel in dat rijtje.
Toch moet er een reden zijn dat ik andere modellen, laatstelijk de Honda RA273 (ook in het wit) wél wist te polijsten. En gisteren dacht ik terug aan hoe de witte verflagen waren tot stand gekomen. Dat was al een rommeltje, er zaten constant stofjes in de verf die ik er soms uit moest pielen. En het aantal witte lagen was eindeloos, om een mooie witte tint te krijgen. Zoals op de laatste foto linksonder te zien, kwam daar na het schuren nog een litteken van boven water. Of zo denk ik het te kunnen zien (ben nu niet thuis, dus kan het onderdeel er niet op naslaan). Op talloze plekken is door de blanke lak heen geschuurd. Ik denk dat het wit simpelweg niet goed op het onderdeel ligt. Dit zal dus voor de bumper en de andere wielkuip-delen niet anders zijn.
Ik kwam nu tot de volgende gedachte. Om tijd te winnen, ga ik dit onderdeel eerst vastlijmen aan de cabinevloer; want er blijft dan maar weinig zichtbaar wit over (ik begon mijn polijstsessie dan ook op een niet-zichtbaar gedeelte). Dan ga ik vervolgens met het wit in de weer; waarna rood en wit tegelijkertijd een vernis-sessie krijgen. Idem doe ik voor de achterste spatschermen. De bumper wordt pas veel later gemonteerd, maar wordt al meegenomen in dit procédé. Hiermee win ik vier droogdagen. Intussen heb ik ook schuurpadjes gekocht op ESM gisteren, wat nog een verschil kan maken (hoewel ik mezelf en Karmijn moeiteloos met schuurpapier zag polijsten, in de vlogs... ben jaloers op mezelf, heel raar gevoel!!). De schuurpads die ik had waren aan de brand in onze woning ten prooi gevallen.
Met dit stappenplan, hoop ik nog een kans te maken dit project binnen de groepsbouw-tijd te kunnen afronden.
Totaal: 53 uur