Dank jullie wel voor het volgen en voor het posten van een complimentje hier, commentaar daar. Alles wordt zeer gewaardeerd!
96. Je kunt beter goed afplakken. Het onderstaande fenomeen deed zich aan beide zijden voor; ik ben ongeveer 1,5 uur bezig geweest met schoonmaken (wilde de witte laag koste wat kost behouden, dus heb met een minuscuul schuurpapiertje lopen pielen).
97. Met permanent marker konden de ruitrubbers -toevallig- heel makkelijk worden gekleurd. ;
98. Het begin van de grootste afplakklus uit mijn modelbouwcarrière. Revell had wat mij betreft beter de deuren met de cabine kunnen meegieten.
99. Dryfit -> weer best een stuk afschuren want het klemde te veel (voorzijde bestuurdersportier bovenaan).
100. Met de portieren op hun plek, de scharnieren geklemd, werd het dashboard (met een stukje voorkant cabine) met bruine Gator Glue gelijmd. Op 4 punten werd in plaats daarvan liquid poly gebruikt, om het plastic van de te combineren delen te versmelten.
101. Iets slimmer geworden, bekijk ik nu tegen het licht waar de lekkages zitten. Dit is geen overbodige luxe met een zo ingewikkelde afplakklus als die van de cabine.
Zie het gaatje.
102. Ik kreeg het met mijn beperkte kunde niet goed afgeplakt. Dan maar Maskol gebruikt. Die moet er een kleine 2 weken op blijven zitten, wat af te raden valt. Maar goh, lelijke plekken vormen maar één van de talloze risico's die ik met deze cabine loop. Uiteindelijk gaat het meer om de buitenzijde, denk ik dan maar. Ik hoop dat het goed gaat en dat de tig uren die ik in het afplakken/sealen van de cabine besteed, positief resultaat zullen hebben.
103. De cabine wil ik straks absoluut niet meer hoeven te aanpakken, omdat anders de portieren gaan verschuiven en dan gaat m'n Maskol eraan. Ik lijm een stokje met secondelijm aan de tape binnenin de cabine. Dat is 3M-tape, die zit stevig vast. Een van de zovele risico's.
104. Klaar met afplakken, eindelijk! O ja wacht eens, de voorzijde moet nog geplamuurd worden. Eerst het plastic egaliseren met een multitool.
105. Nog wat onderdeeltjes schoonmaken intussen, die geprimed moeten worden.
106. Overal bij kiertjes (afplakwerk ruiten en langs portieren) spuit ik een laag vernis, in de hoop de kiertjes te dichten of toch te minimaliseren. We gaan over 2 weken zien of het wat heeft uitgehaald.
107. Dan wordt alles geprimed (het meeste: grijs, de cabine: roodbruin). Het opvulwerk van de kieren blijkt een paar krassen te hebben opgeleverd.
108. Dus we gaan weer met de tandenborstel en schuurpapiertje aan de slag.
109. Opnieuw de primer in... blijkt de secondelijm aan de linkerzijde (foto rechts) niet helemaal te hebben gevuld. Da's jammer. Rechterzijde (foto links) is gelukkig wel goed.
110. Als oplossing deze opstelling: twee cocktailprikkers als 'dammen' (vastgezet met Blu Tack), druppel dunne CA lijm met applicator aangebracht.
111. Dan zit 'ie goed. Meteen alles een laagje roodoxide gegeven, om de onderlaag voor het rood egaal van kleur te maken. Nu is het gebruikte rood (Vallejo Premium Airbrush Color) wel een goed dekkende kleur, maar toch.
Totaal: 78 uur