@Ron Je staat niet alleen
@the--Mouse tijdens Houten was ik redelijk radeloos, ik had geen idee wat ik verkeerd deed wat die spatborden betreft (polijsten). Ik denk achteraf dat de kern van het probleem gelegen is in het niet stofvrij werken. Vandaag een paar grote verpakkingen verffiltertjes vesteld, dat zou een verschil moeten maken want er zitten nog steeds teveel stofjes in de verf en blanke lak. Ik zal de filtertjes gebruiken bij de laatste vernislagen. Maar tijdens de beurs had ik het idee dat ik het model eigenlijk niet af zou kúnnen krijgen, i.v.m. droogtijden. Ik heb daarna een foefje bedacht en toegepast -> opnieuw beginnen en tegelijkertijd 2K vernis en polijsten met het rood. De cabinebodem moest daarvoor wel worden samengesteld op een ander moment dan hoe ik het oorspronkelijk had gepland. Meer werk, maar het loste mijn droogtijden-probleem op.
@airbus56 dank voor het volgen. Het project valt qua complexiteit en 'things to do' toch wat tegen. Ik wist dat het lastig zou worden, maar niet zó lastig. Dit ligt trouwens grotendeels aan mijzelf en aan een op belangrijke onderdelen onkundige uitoefening van de hobby. Ik doe ook wel dingen goed hoor, zoals planning. Daar ben ik tevreden over. Afwerking is ook wel ok. Maar er zijn veeeeel leermomentjes hier.
143. Ik heb vandaag twee keer geluk na de zoveelste blijk van amateurisme mijnerzijds.
Te beginnen met de eerste, de rode en witte onderdelen kregen een tweede wetcoat.
144. Natuurlijk bij het laatste onderdeel, de opbouw, kwam er een flink stofje in de lak. Ik deed wat je NOOIT moet doen: proberen het eruit te pielen. Gaat soms goed, maar nu niet. Ja het stofje kwam eruit, maar ik vulde het ontstane kuiltje met vernis en daarop ontstond een afloper.
Zie hier onder in beeld. Auw.
145. Dus even laten uitharden (niet te lang... tijdslimiet). Daarna de druiper weghalen door te schuren.
146. Tot zover prima. Maar toen ging ik door een volgende vernislaag heen (neem ik aan). Achteraf besef ik dat ik op de verkeerde plek aan het schuren was ('binnen de kuil' in plaats van 'buiten de kuil').
147. Polijsten veranderde niets aan de lelijke plek, die bleef zichtbaar.
148. Daarna ging ik zelfs door de rode laag heen. Zie de rode dunne kring om de werkplek heen... dit bleef me dwars zitten. Achteraf... tsja, ik had andersom moeten denken.
149. Ach, dan maar weer het plan aanpassen. Ik blijf het proberen, totdat het echt niet meer lukt (binnen de termijn, het model bouw ik wel af hoor). Nieuw plan: rood spuiten 2 laagjes, daarna 3x mistcoat vernis en 1x wetcoat vernis. Dit stuk van het model loopt dus voorlopig twee vernislagen achter op de rest!! Ik compenseer dit door het overmorgen niet te polijsten. Dit is daar ook niet nodig, want er hoeven precies hier géén decals te worden geplaatst. Dus waar elders decals worden geplaatst, blijft dit zwakke stukje onaangeroerd. Na decalfase, krijgt het model weer een paar lagen vernis. Het zwakke punt wordt dan meegenomen, zodat het dezelfde laagdikte krijgt als de rest van het model.
Hier het rood weer.
150. Na vernissen: er zitten GEEN stofjes in. Dat is ongelooflijk, want overal in het model zitten stofjes. Maar het komt goed uit! Zoals ik al zei, geluk na onkunde.
151. "Niet slim, deel twee" van deze post. Wie verliest er nu een bodemplaat van de reddingskorf? Ik zie 'm gewoon aan de sprue zitten op een foto van 3 weken terug, dus het excuus "dit onderdeel ontbrak waarschijnlijk" kan ik niet gebruiken. Maar wederom geluk: het is het meest simpel na te maken onderdeel uit de geschiedenis van de scratchbouw. Gewoon opmeten...
152. ... schuifmaat zekeren; en dan op een stuk plasticcard een kras maken met de binnenste meetbek.
153. Uitsnijden, en dan past 'ie (logischerwijs) precies.
154. Verder ben ik bezig geweest met een flank van het tweede ladderdeel. Geestdodend werk, dus dat doe ik liever nu dan aan het eind vier van die ladderdelen ineens (à 5 uur per stuk).
Totaal: 104 uur