Merci heren.
@Modestforest Specialpaints 2K-vernis, gekocht bij Airbrush Services Almere.
@Pascal goeie tip om wattenstaafje te bevochtigen.
@Ron hamer ligt al klaar inderdaad. Hij is vaak onder handbereik geweest
@Erwin: ik heb het overschat, dat moet ik toegeven.
183. Het spuitwerk ziet er op de foto's inderdaad mooi uit, ik was in mijn enthousiasme vergeten de stofjes te laten zien, die doen toch wel afbreuk aan het geheel.
De eerste tekst van mijn bericht van gisteren was "Ik heb mezelf de vraag gesteld: ga je er spijt van krijgen? Antwoord is, nee."
Dit heb ik na een paar minuten veranderd in: " Ik heb mezelf de vraag gesteld: ga je er spijt van krijgen? Antwoord is, ik verwacht het niet (hoewel ik dat soort dingen nooit zeker weet)."
Maar het ging knagen. Ik lag in bed en twee problemen lieten me niet los: het glanst veel te hard voor schaal 1/24; en er zitten dus stofjes in. Weinig, maar ze zitten er wel en ze zijn irritant. Daarbij versterkt het een het ander: door de enorme hoogglans, springt elk stofdeeltje er zeer opvallend uit.
Dus ik ging eens wat proberen te polijsten op een onzichtbaar stuk. Het is altijd handig dat soort stukken in te bouwen, om op te kunnen oefenen / testen. Toen Karmijn thuis kwam, liet ik haar een vergelijking zien tussen ongepolijst / gepolijst. In eerst instantie ging haar voorkeur uit naar de ongepolijste versie vanwege de hoogglans, maar ze liet zich overtuigen door het schaalargument. Haar vielen de stofjes meteen op.
Hier drie foto's van hetzelfde onderdeel... tweemaal uit het directe licht en eenmaal de foto waaruit blijkt dat de stofdeeltjes relatief veel aandacht krijgen van de kijker, als het onderdeel in het licht staat.
184. Oefenen op een verscholen stukje.
185. Ter vergelijking: bovenaan het gepolijste deel, onderaan het ongepolijste.
186. Dit ziet er wat mij betreft echt realistischer uit op schaal.
187. Ongelukje tussendoor (jazeker Ron, de hamer reageerde bijna magnetisch op mijn hand...): de pinnen passen niet in de gaten en wel dusdanig, dat de pinnen het beste konden worden verwijderd van de cilinders. Wrikken, wrikken... krak!! Ik ben nog blij dat ik de twee kleine stukjes heb kunnen vinden. Dit kon trouwens goed worden gelijmd met plasticlijm.
188. Deze flank-delen blijken behoorlijk getordeerd. Zo krom als een angel.
189. Pas na minutenlang voor de föhn, begint er wat beweging in te komen (p.s. heet water wordt ook wel eens gebruikt, maar dat is niet mijn favoriete methode).
190. Om plastieklijm te kunnen gebruiken, moet er soms wat verf worden weg geschraapt. Dit kan gecontroleerd plaatsvinden op deze manier:
191. Bruine Gator Glue om de hefconstructie te monteren. Het drogen duurt een tijdje, dus ben ik blij met dit tooltje (een klem).
192. Na een godsgruwelijke hoeveelheid polijstwerk (inclusief testpolijstwerk, ben ik met de onderstaande subassembly ruim 10 uur (!) bezig geweest), is dit het resultaat van een de eerste helft van de hef.
193. Ik beloon mezelf dan graag met een dryfit.
Die ladder wordt ook wat trouwens... na het primen en spuiten, moeten alle laddersporten met het penseel deels zwart worden geschilderd. Stuk of 140 zullen dat er in totaal zijn. Leuk werk op zich, maar tijdrovend. Ik wil geen afbreuk doen aan kwaliteit, mocht ik afronding van het model niet redden binnen de groepsbouwperiode dan is dat geen ramp. Maar ik blijf het proberen.
Totaal: 140 uur