Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz DLK 23-12 ladderwagen

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar nog steeds volgen de fouten elkaar in rad tempo op.
BOUWWIJZE
Out of box, met een wash hier en daar.
BOUWBUDGET
Ik verwacht niets meer nodig te hebben. Zo wel, geen probleem.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag!
ziet er wel knap uit en zo groot o_O , ik zou niet weten waar ik zoiets zou moeten zetten in mijn glazen kastjes :biggrin:
En we wachten weer op het vervolg om verder te genieten van op afstand
Marc
 
Veel werk die ladderdelen, maar o zo prachtig als je ze goed krijgt...

in verband met de verf.... tot nu toe geen auto's gebouwd, maar ik ben zo blij dat ik met lakverven spuit (Tamiya/Gunze/AK... bijna geen last van.)

maar ooit moet ik eens beginnen aan die Shelby Cobra...
 
@ Roy

Kuisen van gereedschap (airbrush, borstels, werktafel…) met WC papier of keukenpapier is geen goed idee omdat deze papiersoorten inderdaad veel stof genereren. Best gebruik je een propere zakdoek of vodden afkomstig van een proper gewassen T-shirt.

Schuren (en zeker machinaal schuren) kan je best vermijden in ruimtes waar andere modelbouw activiteiten worden uitgevoerd. Minuscule stofdeeltjes zullen zich hoe dan ook in de ruimte verplaatsen (door tocht of luchtverplaatsingen) hoezeer je ook tracht om dit te vermijden.

Zelf schuur ik altijd buiten (of in de winter in de garage) en dus nooit in mijn werkruimte.

Verf zeven heb ik nog nooit gedaan omdat ik nog nooit problemen heb ervaren met vervuilde verf (ik gebruik bij een verfklus wel meestal een nieuw potje verf en hierbij kies ik steeds voor kleine recipiënten = kleine verfpotjes).


Terloops, de ladder ziet er heel goed uit (y) .
 
Laatst bewerkt:
@coachke waar dit model, indien klaar, te plaatsen is mij nu ook nog even een raadsel. Binnenkort hopelijk reden om een plekje uit te zoeken.

@Silenoz ik zou wel eens Zero Paints willen proberen, veel goede dingen over gehoord (ook wat mindere dingen). Maar zelf ben ik zeker ook vóór de lakverven. Ik meldde hierboven al ergens dat Alclad mijn favoriet is. Zelfs de grijze primer hoeft nu niet meer te worden verdund, die zit verdund in het flesje; ideaal! Da's sinds kort.

@Modestforest ik snap je punt, was echter al begonnen met 1.000 en zou niet met 2.000 zijn begonnen. Er is een tijdsdruk en ik ben de hele dag bezig geweest met schuren korrel 1.000. Er is HEEL VEEL te schuren :D Gelukkig heb ik 3 flinke mistcoats en 3 wetcoats geplaatst, dus tot nu toe ben ik er niet doorheen en ik ben op 70% denk ik. Nu even schrijfpauze. In mijn Youtube-filmpje noemde ik begin-korrel 600. Da's wel gedurfd, achteraf gezien. Maar 1.000 kan prima, met zo'n dikke vernislaag.

@Erwin: de ladder voelt ook als een kit op zichzelf :D

@airbus56 om diverse redenen ga ik niet buiten schuren. Een schuur heb ik niet, zoals gezegd heb ik geen andere ruimte ter beschikking, ik mag blij zijn dat mijn vriendin deze hobbyruimte al tolereert ;) Ik begrijp je punt, maar moet je er echt op wijzen dat iedereen zijn eigen methoden (soms noodgedwongen) heeft. De een zweert bij zeefjes (ik heb die tip ooit van Marc gekregen en sindsdien ging het airbrushen veel beter, dat was dan met nieuwe panty's), jij kunt zonder. Maar ook in jouw lak zullen soms stofjes zitten, het is eigenlijk niet te vermijden als je geen stofvrije kamer hebt (bijv. waar harde schijven worden ontmanteld). Ook bij het spuiten van echte auto's zitten overal stofjes in de lak, die eruit gepolijst zullen worden. Ik heb dat afgelopen maand met mijn eigen auto gezien, en die auto werd ook in een spuitcabine gespoten. Karmijn en ik hadden ook, in dezelfde mate als, de laatste week althans, bij deze Mercedes-Benz ladderwagen, bij de Honda te maken met stofjes. Die werden er dan uit gepolijst. Uiteindelijk kregen we een spiegelglad resultaat. Er moet toch gepolijst worden om sinaasappelhuidje te voorkomen, als je echte perfectie wilt. Trouwens, het schuren van de Honda gebeurde op een halve meter afstand van de spuitcabine. Nu zit er dus 3 meter tussen.

Samengevat op dit punt, ieder z'n eigen methode; en als het werkt dan werkt het. Het belangrijkste wat dit topic betreft is, dat het probleem met de witte onderdelen is opgelost.

158. Beginnen met polijsten, iets na twaalven vanmiddag, op een onderdeel dat uit het zicht zal blijven (onderkant).



159. Vervolgens de wat gewaagdere onderdelen, zoals dit zijpaneel van de hefinstallatie. Zie de talloze stofjes die eruit moesten.



160. Achtereenvolgens het polijstproces korrel 1.000.









161. De zeefjes kwamen binnen.



162. Hier kun je goed het verschil zien tussen wel/niet stofjes eruit.



163. Aangekomen bij de andere flank, zag ik dat de wielkuip rood gespoten was... dat is natuurlijk gebeurd toen ik de achterkant een nieuwe laag rood gaf. Vanzelfsprekend zitten ook hier 4 lagen vernis bovenop. Verwijderen zonder schade was onmogelijk (misschien als ik een dag had lopen schuren). Dus.... daar gaan we weer.



164. Eerst matte vernis van Alclad om kieren onder de tape te vullen; gezeefd met een ultrafijn zeefje (125 mikron, werkte prima). Daarna Alclad zwart, weer met zo'n zeefje. Ik ga niet zuinig zijn met die zeefjes, heb er toch zat en ze kosten nu 15 cent per stuk. Als ik een gezinsverpakking koop (eerst kijken welke het best bevallen), kosten ze me 10 cent per stuk.

Afijn... tape eraf...



165. Yes!!



166. Linker schuimstuk: de onderdelen die korrel 1.000 hebben gekregen. Rechts: de nog niet geschuurde delen. De opbouw heeft trouwens ook al korrel 2.000 gekregen. Daarna ga ik toch maar meteen de decals plaatsen, bij nader inzien. Glad genoeg en er is eigenlijk geen goede reden om verder te gaan polijsten. Sterker nog, het zou de grip van de volgende vernislaag verminderen.



Totaal: 117 uur
 
Laatst bewerkt:
Zoals hierboven al gezegd. Een enorm werk maar met een mooi resultaat. Over het eindresultaat maak ik me geen zorgen. Dit wordt een mooie brandweerwagen :-) . Hopelijk blijven nu onvoorziene problemen achterwege. Succes verder.
 
Telkens wanneer ik op dit draadje kom wordt dit hier mooier en mooier, ook moeilijk en moeilijker om de verleiding te weerstaan ook nog eens een brandweerwagen te proberen. Ik heb het geloof ik al gezegd, als Revell die Peterbilt nog in productie had gehad, zou ik waarschijnlijk al bezweken zijn.
 
Ik volg wat in stilte. Ziet er toch al behoorlijk goed uit.
Stofjes in de lak daar heb ik ook veel problemen mee. Ook al let ik erop op eerst alles stofvrij te maken komt het er toch nog op.

Zeker met 2k dat lang nat en erg plakkerig blijft.
 
@Pascal @coachke @Silenoz @airbus56 Dank voor jullie blijvende ondersteuning en motiveringen.

@dancooper Ik moet zeggen dat het leuk is om deze brandweerwagen te bouwen, maar ik begrijp waarom men afhaakt. Dat heeft vooral te maken met de volgorde van bouw. Ik denk dat als je het chassis en de cabine hebt gebouwd, een bepaalde groep bouwers afhaakt. Sterker nog, zo herinner ik mijzelf een van de eerste bouwwerken die ik ooit probeerde te maken. Dat was ook een brandweerwagen, maar dan van Italeri en wel een DAF. Het betreft deze:

_MG_80252_LI.jpg


Ook bij dat model (ik herinner me dat ding nu pas) bouwde ik chassis en cabine... dat was het dan. Je zou dus kunnen zeggen dat de groepsbouw-opzet helpt bij afronding van het model. Ik ben immers verplicht, om een kans te maken de groepsbouw tijdig af te ronden, lastige dingen eerst te doen. En toen ik toch zo bezig was, dacht ik 'laat ik maar twee van die ladderdelen doen alvast' omdat ook dat niet het meest enerverende klusje is.

Dat gezegd zijnde, het is een zeer afwisselende bouw, met technische delen, een chassis, een (klein) interieur, polijstwerk, grote delen, kleine delen. De afwisseling en het technische interessante uiterlijk maakt dit een leuke bouw. Ik amuseer me dus prima. Als het je aanspreekt, zou je toch nog 's een poging kunnen doen, misschien een andere kit dan de Peterbilt?

@Michel ja het is niet helemaal te voorkomen helaas. Je kunt proberen de gespoten onderdelen ergens onder te plaatsen, maar ook dat is lastig stofvrij te maken. Ik ben jaren geleden gestopt met dat soort besognes.


167. Uitponsen van cirkeltjes.





168. De decals 'G1' tot en met 'G6' zijn kennelijk aanduidingen voor de opbergruimtes. Twee probleempjes: ze moeten eigenlijk boven die ruimtes worden geplaatst... maar daar is geen plaats voor. De bovenste rand (nu rood, later matzwart) bestaat in het echt niet. Nu ja, dan maar onderaan. Tweede probleempje: deze zes decals krijgen alle dezelfde aanduiding. Ik moet dus maar wat gokken, op basis van de box art.



169. Zijkant en achterkant opbouw klaar. Ik had eerst dit hele onderdeel korrel 2.000 geschuurd. Dat zou ik met de volgende onderdelen blijven doen, zo blijft het een beetje afwisselend: eerst schuren, dan schoonwrijven en de desbetreffende decals plaatsen... en door naar het volgend onderdeel. Decals plaatsen vind ik een van de leukste onderdelen van de bouw, dus zo had ik steeds iets om naar vooruit te kijken.



170. De cabine met decals.



171. Merkwaardig genoeg MOET er geponst worden bij dit instrumentenpaneeltje: 4 gaatjes. Anders kunnen straks de joysticks niet worden geplaatst (of de bevestigingspinnen moeten worden afgesneden); en anders zou de decal in de knel komen met reliëf.



172. Past gelukkig goed, dat kan niet van alle decals in deze kit gezegd worden.



173. Mercedes-Benz en Metz hebben het nodig gevonden deze truck te leveren met een handleiding die verspreid over de body van de ladderwagen werd opgebracht. Sowieso bevat deze kit genoeg decals om een militaire vliegtuigbouwer jaloers mee te maken.



174. Soms moest er Micro Sol worden toegevoegd, om de decal mooi op z'n plaats te krijgen. Nooit schrikken van zo'n beeld van een gekreukelde decal, komt vanzelf goed. Vooral niet aanzitten!



175. Na een half uur ziet het er zo uit:



176. Decalfase klaar, grotendeels. Er zijn er nog 8 over, die komen later.

Totaal: 126 uur
 
177. Alle onderdelen werden met de kleefdoek zoveel mogelijk stofvrij gemaakt.



178. Goed opgelet om alles zoveel mogelijk stofvrij te houden. Airbrush schoon, cabine schoongemaakt, cupje schoongeblazen, fijnmazig filter gebruikt... en toch zag ik bij een mistcoat zo'n heel dun haartje:



179. Mijn gedachte: dit kon niet uit de airbrush komen. Ik begreep niet goed hoe het in de lucht zou ronddwarrelen... dus moest het op het model zitten. Even goed kijken bij andere onderdeeltjes en toen...



Eerst dacht ik aan de kleefdoek, waar dit vanaf zou komen; maar die is veel grover van structuur. Ik dacht, misschien komen daar dan kleine vezeltjes vanaf. Maar toen begreep ik het: deze haartjes zijn afkomstig van tippy's (wattenstaafjes). Als die ergens achter blijven haken, bijv. een randje, dan krijgt de stofdoek ze ook niet makkelijk weg. Dus vanaf dat moment bekeek ik alle onderdelen zeer nauwkeurig en inderdaad vond ik hier en daar dat soort haartjes. Probleem opgelost! Heeeeel goed kijken voordat je gaat spuiten. En na gebruik van een wattenstaafje, goed het onderdeel schoonmaken.

180. Na de mistcoat, de eerste van twee wetcoats... maar het resultaat was zo overtuigend...



181. ... dat ik tijdens de spuitsessie bij de gedachte kwam om misschien helemaal niet te gaan polijsten. Dat zou twee dagen werk schelen en een hoop moeite dus. Het ziet er echt best goed uit... hier en daar een heel klein stofje maar dan moet je al goed kijken.



Flashback, paar weken geleden:

1670562797046.png

Afijn..



Terugkijkend naar het uitgangspunt van deze groepsbouw... volg de instructies... hou het basic... ik denk dat ik daaraan voldaan heb door dit (oorspronkelijk bedoelde tussen-) resultaat. Ik heb mezelf de vraag gesteld: ga je er spijt van krijgen? Antwoord is, ik verwacht het niet (hoewel ik dat soort dingen nooit zeker weet). Ik vind het vooralsnog best zo en die paar kleine stofjes zijn wat mij betreft verwaarloosbaar en wegen zoals ik het nu zie niet op tegen twee of drie dagen extra werk.

182. Ik heb meteen (ter gelegenheid van de mistcoat) de wielen en al het andere zwarte spul een wetcoat gegeven. Hier het huidige overzicht.



Totaal: 130 uur
 
Zien dat je geen stofjes fobie krijgt anders maak je het voor jezelf onmogelijk.
Het is echt niet te vermijden en ook ik heb er mee moeten leven want steeds opnieuw beginnen voor een haartje of stofje hou je niet vol.
Wattenstaafjes maak ik tegenwoordig klammig nat ( voor dezelfde reden ) wat goed werkt.
Spuitwerk ziet er toch geweldig uit.
 
Je had de hamer al klaar liggen voor het geval dat het weer was gegaan :LOL: Maar het spuitwerk ziet er strak uit.
 
Ik vind het in ieder geval een hele prestatie wat je tot nu toe hebt verwezenlijkt, zou zelf nooit deze bouw gerekend hebben op 5 weken.
 
Merci heren.

@Modestforest Specialpaints 2K-vernis, gekocht bij Airbrush Services Almere.

@Pascal goeie tip om wattenstaafje te bevochtigen.

@Ron hamer ligt al klaar inderdaad. Hij is vaak onder handbereik geweest ;)

@Erwin: ik heb het overschat, dat moet ik toegeven.


183. Het spuitwerk ziet er op de foto's inderdaad mooi uit, ik was in mijn enthousiasme vergeten de stofjes te laten zien, die doen toch wel afbreuk aan het geheel.

De eerste tekst van mijn bericht van gisteren was "Ik heb mezelf de vraag gesteld: ga je er spijt van krijgen? Antwoord is, nee."

Dit heb ik na een paar minuten veranderd in: " Ik heb mezelf de vraag gesteld: ga je er spijt van krijgen? Antwoord is, ik verwacht het niet (hoewel ik dat soort dingen nooit zeker weet)."

Maar het ging knagen. Ik lag in bed en twee problemen lieten me niet los: het glanst veel te hard voor schaal 1/24; en er zitten dus stofjes in. Weinig, maar ze zitten er wel en ze zijn irritant. Daarbij versterkt het een het ander: door de enorme hoogglans, springt elk stofdeeltje er zeer opvallend uit.

Dus ik ging eens wat proberen te polijsten op een onzichtbaar stuk. Het is altijd handig dat soort stukken in te bouwen, om op te kunnen oefenen / testen. Toen Karmijn thuis kwam, liet ik haar een vergelijking zien tussen ongepolijst / gepolijst. In eerst instantie ging haar voorkeur uit naar de ongepolijste versie vanwege de hoogglans, maar ze liet zich overtuigen door het schaalargument. Haar vielen de stofjes meteen op.

Hier drie foto's van hetzelfde onderdeel... tweemaal uit het directe licht en eenmaal de foto waaruit blijkt dat de stofdeeltjes relatief veel aandacht krijgen van de kijker, als het onderdeel in het licht staat.







184. Oefenen op een verscholen stukje.



185. Ter vergelijking: bovenaan het gepolijste deel, onderaan het ongepolijste.



186. Dit ziet er wat mij betreft echt realistischer uit op schaal.



187. Ongelukje tussendoor (jazeker Ron, de hamer reageerde bijna magnetisch op mijn hand...): de pinnen passen niet in de gaten en wel dusdanig, dat de pinnen het beste konden worden verwijderd van de cilinders. Wrikken, wrikken... krak!! Ik ben nog blij dat ik de twee kleine stukjes heb kunnen vinden. Dit kon trouwens goed worden gelijmd met plasticlijm.



188. Deze flank-delen blijken behoorlijk getordeerd. Zo krom als een angel.



189. Pas na minutenlang voor de föhn, begint er wat beweging in te komen (p.s. heet water wordt ook wel eens gebruikt, maar dat is niet mijn favoriete methode).



190. Om plastieklijm te kunnen gebruiken, moet er soms wat verf worden weg geschraapt. Dit kan gecontroleerd plaatsvinden op deze manier:



191. Bruine Gator Glue om de hefconstructie te monteren. Het drogen duurt een tijdje, dus ben ik blij met dit tooltje (een klem).



192. Na een godsgruwelijke hoeveelheid polijstwerk (inclusief testpolijstwerk, ben ik met de onderstaande subassembly ruim 10 uur (!) bezig geweest), is dit het resultaat van een de eerste helft van de hef.



193. Ik beloon mezelf dan graag met een dryfit.



Die ladder wordt ook wat trouwens... na het primen en spuiten, moeten alle laddersporten met het penseel deels zwart worden geschilderd. Stuk of 140 zullen dat er in totaal zijn. Leuk werk op zich, maar tijdrovend. Ik wil geen afbreuk doen aan kwaliteit, mocht ik afronding van het model niet redden binnen de groepsbouwperiode dan is dat geen ramp. Maar ik blijf het proberen.

Totaal: 140 uur
 
Terug
Bovenaan