Hoofdsponsor

1/72 Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip]

Prachtig Roy en kan het niet genoeg zeggen knap hoor en dat is zowat alles wat ik er kan op zeggen en volg verder in stilte met veel respect grt.
 
Je aanhoudende positieve opmerkingen werken motiverend Pascal. Tot morgen, drinken we er eentje op :)


249. Het chassis is met diverse schuurmiddelen (vooral: multitool) bijgewerkt en in vorm geslepen / geschuurd. Nu nog de twee 'flapjes'. Dat is het moeilijkste van dit onderdeel.

26710745309_09bdc0059b_b.jpg

250. Na temperen, vouwen, buigen, zit het ongeveer op z'n plek (moet nog iets preciezer). Dan is het nu de vraag of ik dit kan solderen of dat het gelijmd moet worden. Daarover later meer.

De uiteindes worden past bijgeschuurd / gevijld na het solderen c.q. verlijmen. Het grootste gedeelte is er al wel af trouwens.

38486618341_84701d59b2_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 50 uur.
 
251. Silenoz heeft tijdens de forummeeting het chassis gesoldeerd. Doordat ik het tevoren niet helemaal perfect had voorgebogen, zit het nu ook niet helemaal perfect, maar dat maakt niet zoveel uit want eigenlijk is het chassis niet of nauwelijks nog te zien. Het ging mij vooral om de lol van het bouwen en de oefening... nu alleen nog een gespiegeld exemplaar vouwen, snijden en... solderen :)

Merci Bart!

38518909392_a2959ca2cf_b.jpg

252. Ik heb diverse maten van de diverse onderdelen voor achterwiel + as in de tekeningen aangepast en alles in een overzichtstekening gezet. Hier zou het mee moeten gebeuren!

37662764315_cd7664359b_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 51 uur.
 
Solderen heb je zo onder knie Roy Ik liep in het begin ook te klungelen en na een How To van Silenoz te hebben gelezen ging het met sprongen voorruit ik kon zelfs PE lasnaden op 1/35 netjes solderen zonder schoonmaakwerk achteraf :)
 
@Ron en @Bart: tsja sommige dingen waren echt wel goed om te zien, zo had ik nog lang kunnen 'dobberen' in het oefenen... bijvoorbeeld, extreem kleine stukjes soldeer gebruiken. Maar ik denk dat ik aan dit project wel wat kan oefenen en zelfs zo dat het ook niet heel veel uitmaakt als het niet perfect is; op geen van de foto's die ik van de vrachtwagen heb is het chassis te zien, bijvoorbeeld.


253. Ik ben weer terug bezig met de wielen, ditmaal hopelijk een goed resultaat. Om de pasmal te maken, heb ik een vormpje geknipt uit een stuk dik messing plaat (0,56 millimeter).

38568246901_af7b48fc89_b.jpg

254. Met een handboor, boor ik een 2 millimeter gaatje in het slordig geknipte plaatje.

26791856199_71a643bd8e_b.jpg

255. Ik bevestig het in mijn binnenvelg-mal, gebruikmakend van het daar aanwezige M2-schroefgat.

26791854619_9316dab44d_b.jpg

256. Op de draaibank gebruik ik voorzichtig de vijl om een ronde vorm te krijgen.

38511753876_6051020eda_b.jpg

257. Door een beitel iets te draaien, kan ik vervolgens preciezer afdraaien.

38568247051_7ecfae9949_b.jpg

258. Zo ziet het er na een tijdje uit.

38511753776_f6d8cee8bb_b.jpg

259. Nog kleiner en onnodige randen weg:

24696270908_4a3af313df_b.jpg

260. Uiteindelijk past het schijfje dan mooi binnen een buitenvelg:

38536641952_2fe91fb00d_b.jpg

261. ... maar het is wel zo breed, dat de binnenvelg er precies op past. Vandaar dat dit het pasvormpje zo accuraat moet worden gemaakt.

38511752016_8089f6363c_b.jpg

262. Het ontbramen van de 4+8 gaatjes kost ontzettend veel tijd. Ik maak gebruik van een mesje en de twee boortjes waar eerder de gaatjes mee werden gemaakt.

37851417304_f52d2d637d_b.jpg

263. Daarna wordt alles nog een maal 'schoongemaakt' door een diamantfreesje, dat er mooi in past.

37851417204_93ab0c4042_b.jpg

264. Met een ander diamantvijltje verdun ik de rand van de binnenvelg. Dit geeft straks een realistischer uiterlijk.

38511752166_8c206bb2ca_b.jpg

265. Na een poging de boutjes met secondenlijm te bevestigen en daarmee een zestal boutjes in de prak geholpen te hebben en veel gevloek te hebben veroorzaakt, besloot ik om alles weer te verwijderen en de oude vertrouwde bruine Gator Glue te gebruiken. Alles goed 'aanstampen'!

26791854789_074a14e6fa_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 53 uur.
 
Wat is dat toch zalig om u te zien werken en het positieve is dat jij gerust fouten mee laat zien waar sommige wat terughoudend te zijn om geen blamage te lopen , dit maakt uw werk eens zo sterk
Marc
 
Er is nog een voordeel aan het tonen van de fouten Marc.. zo kunnen jullie temeer met mij meegenieten als iets dan eindelijk, na veel testwerk en tientallen uren oefenen, volledig goed gaat. Waarvan akte in deze post!


266. In Qcad heb ik bij de stippellijntjes, ter aanduiding van waar de klinknageltjes moeten worden geplaatst (=kleine boutjes), een tweetal lijntjes geplaatst. Zo weet ik precies waar ik dit voortaan moet afsnijden en, vooral, te welker hoogte het strookje moet worden geplaatst.

Ik lijm het met secondenlijm vast, op één punt.

26794776979_44fb775c81_b.jpg

267. Zo plaats ik elke paar millimeter een druppeltje lijm en plaats ik daar het strookje papier tegenaan. De rand moet parallel lopen aan het uiteinde van de velg.

38514820016_6889102fc1_b.jpg

268. Ik heb een nieuwe, veel snellere en bovendien stevigere, methode bedacht om de klinknageltjes te bevestigen. Einde aan het geklungel! Achteraf is het natuurlijk logisch om het zo te doen, maar ter tijd geeft het toch een eureka-gevoel.. de methode: druppeltje secondenlijm op de plek waar de klinknagel moet komen, daarna weghalen van nagenoeg alle lijm met hetzelfde naaldje, daarna de naald afvegen aan mijn vinger; vervolgens met diezelfde naald een klinknageltje oppikken en ten slotte het ding op de juiste plek plaatsen / manoeuvreren. Er zit nog altijd nog wel een heel klein beetje lijm en dat is voldoende om het klinknageltje vast te houden.

Het aanbrengen van de 20 klinknagels kost ongeveer 20 minuten, tegen de 2 uur die het oorspronkelijk kostte...

37854513624_0a4f89d153_b.jpg

269. De mal werkt prima...

26794776559_eb4f2c38f1_b.jpg

270. ... en kan meteen na het plaatsen worden verwijderd, omdat er net genoeg frictie is tussen binnen- en buitenvelg dat de binnenvelg goed op z'n plek blijft zitten.

38514819836_e392d5e71e_b.jpg

271. Wat een verschil met de oude velg! Beide velgdelen zitten hier, ik zou haast zeggen bijna perfect, aan elkaar. Ik ben hier echt best trots op. Na een laatste schoonmaakronde (de vijf gaten zitten alweer vol stof) is deze velg klaar om aan de andere te worden gelijmd, en daarna in de primer te worden gezet.

38514819546_8bd64c9353_b.jpg

Overigens dacht ik zojuist 'verhip!' want ik heb een fout gemaakt in het boren van de binnenvelgjes. Ze hebben allemaal vier gaten. Even niet nagedacht vorige week... vier stuks zouden slechts twee gaten moeten hebben (=de reservewielen en de voorwielen). Ik weet nog niet of ik die opnieuw ga vacuformen of dat ik het zo laat. Hoewel ik geen bewijs heb gevonden dat viergatige voorwielen hier werden gebruikt, althans voor deze tanker, zou het best kunnen dat dit wél het geval was. Of, dat de tweegatige velgen op enig moment zijn vervangen door viergatige exemplaren. Dus wellicht komt hier een klein stukje 'fantasie' bij kijken, die theoretisch zeer wel werkelijkheid kan zijn geweest. Maar Alain zal allicht trots op me zijn om in dit topic nog wat fantasie aan te treffen :)

Overigens waren andere modellen van deze vrachtwagen (dus niet de tanker) wel degelijk voorzien van viergatige wielen.

Mercedes_Benz_LG_3000_Versuchsserie_NSKK.jpg

Mercedes_Benz_LG_3000_Kfz_301_FuMastKw_WL-590472.jpg

(Copyright Kfzderwehrmacht / Holger Erdmann, see here, picture for educational and referential purposes only; will be deleted upon first request by the rightful holder of copyrights)

Bovendien vind ik de wielen met vier gaten mooier dan die met twee gaten. Dus ik denk dat ik het lekker zo ga laten :)

Totaal bestede bouwtijd: 54 uur.
 
Obrigado, ik ben er ook erg blij mee! Dit is het resultaat dat mij voor ogen stond en waarvan ik hoopte het te kunnen bereiken, toen ik aan de wielen begon een paar weken geleden.

272. De 'trap' te maken in de as, kan met één beitel. Ik draai de buitenste diameter af en bereken van daaruit voor elke trap hoeveel er precies verder vanaf moet om tot de volgende trap te komen. Zo krijg je vier 'treden'.

Echter, voor de het werk achteraan, moet ik een andere beitel gebruiken. Hoe dan de startpositie te bepalen?

Ik zet de afsteekbeitel voorzichtig tegen het uiteinde van het werkstuk aan, stel dan de bovenslede in op 0,0 en verplaats de bovenslede vervolgens 7,364 millimeter naar links. Dit is 5,084 millimeter zijnde de gewenste startpositie, plus 2,28 zijnde de breedte van het uiteinde van de beitel.

38528199826_42c655b3f1_b.jpg

273. Zo krijgen we dus een ruwe vorm van de as. Het enige wat hier nog aan moet gebeuren, is punt 1 op de foto diagonaal afslijpen, punt 2 van een curve voorzien en acht 0,25mm. 'boutjes' plaatsen. Dan is dit exemplaar klaar.

37697434425_f9140cfa9f_b.jpg

174. Dryfit: te zien is dat een stuk of 5 'boutjes' losgekomen zijn. Dat is gebeurd door opkuiswerkzaamheden aan de vijf gaten.

38552822782_1d6c49c782_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 55 uur.
 
Dat dacht ik al wel :D

'T is minimaal, maar ik moet ergens beginnen he ;) Straks in het diorama zal er veel meer fantasie aan te pas komen... verheug je maar alvast op een overvloed aan verborgen grapjes, details, easter eggs etc.


175. Voor de volledigheid, alvast deze update. Het stukje '1' is 'afgeslepen'. Ik gebruik de schuifmaat om de resterende diameter op 0,50 millimeter te bepalen.

37698932405_522ab843b3_b.jpg

176. Ondanks dat er slechts een paar tienden van een millimeter is weggehaald, is het uiterlijke verschil toch groot. Zie het schuine vlak bij de pijl:

37699083995_386e2fe1ba_b.jpg

De curve ga ik pas maken als alle vier de asstukjes zover klaar zijn.
 
177. En dan gaat het snel! Een goede voorbereiding is in dit soort gevallen veel meer dan het halve werk.

38530888766_0aa11ec37d_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 56 uur.
 
178. Ik heb de bandmal nog eens aangepakt, om wat meer leven te brengen in de bouw en om in beeld te krijgen hoe het eruit komt te zien.

De mal is uitgeboord met 8 (en een beetje, d.m.v. zijwaartse druk... vergeten een boortje van 8,1mm. te bestellen) en is een beetje bijgedraaid waar de velg de rand raakt.

Transparant plastic is voor het beeld niet super handig, maar men kan zich er waarschijnlijk wel een voorstelling bij maken.

38588948831_fd76a476c5_b.jpg
 
Voor mij is het allemaal te technisch.Ik zou het niet kunnen,maar weet dat ik in stilte vol bewondering volg.
Marc S
 
Dank jullie wel Pascal en Marc.

Marc, welkom in het topic en ik waardeer het dat je de moeite hebt genomen om toch even te laten weten dat je de bouw volgt.


179. Au! Zoals ik al eerder schreef, een foutje maken is snel gebeurd. Hier was ik voor 90% klaar met het afdraaien van het laatste asje, en toen... maakte ik zo'n foutje. De bovenslede kon niet meer verder dus ik had de langsslede verkeerd ingesteld. Als in een reflex draaide ik de bovenslede terug... te ver! Tegen de flens aan... alsof de kapper een ongecoördineerde hap uit het haar neemt...

38541952036_d71f5879f9_b.jpg

180. Het is meer geluk dan wijsheid dat hier niets van te zien blijkt, na het afvlakken. Ik had dat niet verwacht, maar er is dus geen schade. Scheelt toch weer een half uur werk.

Hier de vier tot zover gerede assen.

38599219041_3d4460d058_b.jpg

26822452059_597e0556e5_b.jpg

181. Conform de tekening.

38599335331_efa069781f_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 57 uur.
 
Dank jullie wel Erwin en Erik, het werk gaat langzaam maar gestaag door.


182. Het schoonmaken van de vier grote gaten is een arbeidsintensief werkje, vanwege het harde plastic. Een ruimer doet hier uitstekend werk als 'mesje' om de overbodige braampjes iets losser te krijgen en om het gat mooi te krijgen. Er mag geen druk op worden gezet, want het gat mag niet groter worden.

38624050022_2512e46aa3_b.jpg

183. Om de binnenzijde van de velg zo net mogelijk af te leveren, breng ik de bruine Gator Glue aan door middel van een stukje koperdraad vanaf de achterzijde.

38656136421_0213781f27_b.jpg

184. Er moeten vier verschillende soorten velgen worden gemaakt: 2 reservewielen, 2 voorwielen, 4 achterwielen buiten en 4 achterwielen binnen. De laatste zijn straks voor 97% onzichtbaar dus daar mogen foutjes in zitten. De reservewielen moeten het best geslaagd zijn, omdat de 8 kleine gaatjes zichtbaar zullen zijn (er komen geen bouten in). De voor- en zichtbare achterwielen mogen geen fouten bevatten; als een van de kleine gaatjes verkeerd geboord is, moet het desbetreffende boutje van zijn steeltje worden ontdaan en wordt het 'kopje' op de juiste plaats gelijmd.

Ik koos dus de beste twee exemplaren uit voor de reservewielen, de zes goede resterende velgen voor de zichtbare andere wielen. De drie oefenstukjes komen achteraan. Dan ben ik kennelijk bij één velgje nog vergeten gaatjes te boren, dat komt ook achteraan. Het past allemaal precies zo en het is belangrijk dit gesorteerd te houden.

37768502755_10575929ba_b.jpg

185. Er zijn nu zes velgjes klaar. Hier te zien, links, één reservewiel en, rechts, één achterwiel (buiten).

24783831978_4af8ee1eda_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 61 uur.
 
Terug
Bovenaan