Er is nog een voordeel aan het tonen van de fouten Marc.. zo kunnen jullie temeer met mij meegenieten als iets dan eindelijk, na veel testwerk en tientallen uren oefenen, volledig goed gaat. Waarvan akte in deze post!
266. In Qcad heb ik bij de stippellijntjes, ter aanduiding van waar de klinknageltjes moeten worden geplaatst (=kleine boutjes), een tweetal lijntjes geplaatst. Zo weet ik precies waar ik dit voortaan moet afsnijden en, vooral, te welker hoogte het strookje moet worden geplaatst.
Ik lijm het met secondenlijm vast, op één punt.
267. Zo plaats ik elke paar millimeter een druppeltje lijm en plaats ik daar het strookje papier tegenaan. De rand moet parallel lopen aan het uiteinde van de velg.
268. Ik heb een nieuwe, veel snellere en bovendien stevigere, methode bedacht om de klinknageltjes te bevestigen. Einde aan het geklungel! Achteraf is het natuurlijk logisch om het zo te doen, maar ter tijd geeft het toch een eureka-gevoel.. de methode: druppeltje secondenlijm op de plek waar de klinknagel moet komen,
daarna weghalen van nagenoeg alle lijm met hetzelfde naaldje, daarna de naald afvegen aan mijn vinger; vervolgens met diezelfde naald een klinknageltje oppikken en ten slotte het ding op de juiste plek plaatsen / manoeuvreren. Er zit nog altijd nog wel een heel klein beetje lijm en dat is voldoende om het klinknageltje vast te houden.
Het aanbrengen van de 20 klinknagels kost ongeveer 20 minuten, tegen de 2 uur die het oorspronkelijk kostte...
269. De mal werkt prima...
270. ... en kan meteen na het plaatsen worden verwijderd, omdat er net genoeg frictie is tussen binnen- en buitenvelg dat de binnenvelg goed op z'n plek blijft zitten.
271. Wat een verschil met de oude velg! Beide velgdelen zitten hier, ik zou haast zeggen bijna perfect, aan elkaar. Ik ben hier echt best trots op. Na een laatste schoonmaakronde (de vijf gaten zitten alweer vol stof) is deze velg klaar om aan de andere te worden gelijmd, en daarna in de primer te worden gezet.
Overigens dacht ik zojuist 'verhip!' want ik heb een fout gemaakt in het boren van de binnenvelgjes. Ze hebben allemaal vier gaten. Even niet nagedacht vorige week... vier stuks zouden slechts twee gaten moeten hebben (=de reservewielen en de voorwielen). Ik weet nog niet of ik die opnieuw ga vacuformen of dat ik het zo laat. Hoewel ik geen bewijs heb gevonden dat viergatige voorwielen hier werden gebruikt, althans voor deze tanker, zou het best kunnen dat dit wél het geval was. Of, dat de tweegatige velgen op enig moment zijn vervangen door viergatige exemplaren. Dus wellicht komt hier een klein stukje 'fantasie' bij kijken, die theoretisch zeer wel werkelijkheid kan zijn geweest. Maar Alain zal allicht trots op me zijn om in dit topic nog wat fantasie aan te treffen
Overigens waren andere modellen van deze vrachtwagen (dus niet de tanker) wel degelijk voorzien van viergatige wielen.
(Copyright Kfzderwehrmacht / Holger Erdmann, see here, picture for educational and referential purposes only; will be deleted upon first request by the rightful holder of copyrights)
Bovendien vind ik de wielen met vier gaten mooier dan die met twee gaten. Dus ik denk dat ik het lekker zo ga laten
Totaal bestede bouwtijd: 54 uur.