Om te beginnen daar waar ik de vorige post afsloot: wederom zit de waarheid in het midden van wat HP en Mac onderscheidenlijk preken... gelukkig is het HP-exemplaar waarschijnlijk vrij goed aan te passen in dit geval.
45. Ik heb de wielen nog eens goed bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat er de kitexemplaren van HP onbruikbaar zijn, wegens een verkeerd aantal groeven in de band. Ook overigens was er behoorlijk wat aan te passen per wiel. Uiteindelijk heb ik besloten om de banden en de velgen (los) te scratchen.
Deze post behandelt hoe ik de positieve mal voor de band maak. Van deze mal zal een negatief moeten worden gegoten met resin (hars). Bestaande uit twee helften, wordt dat de uiteindelijke mal. Wanneer die mal volgegoten wordt met resin, kan een kopie worden gemaakt van de zojuist gemaakte positieve mal.
Met behulp van de maten in Nuts & Bolts en de in Gimp gemaakte tekening kon een tekening worden gemaakt met daarin de precieze hoogte en dikte van de band. De dwarsdoorsnede was moeilijker, daar moest ik afgaan op wat ik op foto's zag. Vreemd genoeg kan ik de tekening nergens vinden... waarschijnlijk ergens achter een kast gevallen of zo. Maar ja, het werkstukje is toch af. Helaas dus geen foto van de tekening.
46. Allereerst moest de kop van de aluminium staf netjes worden afgedraaid.
47. Daarna moest de diameter van de band worden verkregen. Dat was 12,37mm.
48. Met wat geluk kreeg ik die precies goed.
49. Met een centreerboor werd het centrum van het werkstuk opgezocht en voorgeboord, ten behoeve van het grove boorwerk.
50. Dit dus.
51. Het gaatje bleek met een 7 millimeter boor nét iets te klein, ongeveer 0,15mm. Ik hielp de boor een beetje richting zijkant om de boring iets te vergroten...
52. ... en vijlde nog ietwat na met een cilindervormig vijltje.
53. Vervolgens werd de dikte van de band bepaald. Ik maakte de helft van één band, waarbij de twee helften uiteindelijk tegen elkaar aan zullen worden gelijmd.
Op de volgende foto zie je twee waarden. Bij 1. zie je hoe ver ik nog door moet met verspanen. Bij 2. zie je hoe ver ik al ben met verspanen. De beitel moet hier dus nog een flink stuk naar rechts.
54. Op foto's van de originele band is te zien, dat het bovenste stuk (buitenkant) in een vrij scherpe hoek is 'afgesneden'. Dat boots ik met deze beitel na.
55. Ook aan de binnenzijde van de band is een hoekje 'afgesneden', zij het kleiner. Hier moet ik een andere beitel voor gebruiken. De precies gewenste hoek is in te stellen door de beitelhouder te roteren.
56. Hier is het profiel te zien, met de grote hoek 'eruit' aan de boven- en onderkant van de band en de kleine hoek 'eruit' daar waar de band grenst aan de velg.
57. Hopelijk gaat er aan de wedstrijdtafel niemand 'ribbels tellen'. Ik tel een aantal van 46 sleuven op de band waar ik een goede foto van heb, en zo ook op de tekening van Nuts & Bolts (chapeau, dat mag ook wel eens gezegd). Mijn verdeelapparaat kan geen verdeling in 46 stuks maken, vooral omdat 23 een priemgetal is denk ik. Ik koos voor 45 stuks. Daarvoor moest ik de schijf met 27 gaatjes pakken Voor elke sleuf moest ik de hendel 24 gaatjes met de klok mee draaien. Vanzelfsprekend ga ik niet elke keer 24 gaatjes tellen. Ik tel gewoon 3 gaatjes
naar links en draai de hendel
naar rechts, het gevonden gaatje in. Zo ga ik ook per saldo 24 gaatjes naar rechts. Zie het filmpje hierna in paragraaf 59.
58. Dit is de 'look' waar ik naar op zoek ben.
59. Hier het procédé in beweging. Eerst zet ik de draaischijf in de juiste positie (3 gaatjes terug wordt gemarkeerd, hendel wordt met de klok mee gedraaid tot hij bij het gemarkeerde gaatje komt). Het freesbed wordt naar voren geschoven richting de micro cirkelzaag, die op de gekozen positie een incisie maakt. Dan wordt het freesbed weer naar achteren geschoven en wordt een en ander herhaald. Dit in totaal 45 keer.
60. Op driekwart...
61. Hier een vergelijking met de te grote band (geel, HP Models) en de te kleine band (grijs, Mac Distribution). Mijn aluminium exemplaar is middels schuren ontdaan van verspaningsresten.
Ik laat het bandje zekerheidshalve nog even aan zijn aluminium navelstreng zitten, zodat ik het indien nodig nog kan aanpassen met de draaibank.
Met name ben ik nu benieuwd in hoeverre de resin deze groeven vult. Iets zegt mij dat ze niet, te weinig of onregelmatig gevuld gaan worden. Dan zullen de openingen dus dieper moeten worden gemaakt. Wellicht dat iemand met ervaring met resin gieten daar ervaring mee heeft... ik ben benieuwd. Zo niet, dan wordt het een kwestie van proberen.
Het maken van deze band(helft) kostte, blijkens de tijden van de foto's, ruim 3 uur. Dat valt mij persoonlijk eigenlijk best nog mee.
62. Edit: die mocht wel iets minder krasjes hebben. Ik heb er wat schuurpadjes op losgelaten en een foto gemaakt op een plek waar je het onderdeel iets beter kunt zien (altijd een uitdaging om metaal in kunstlicht te fotograferen).
Totaal bestede bouwtijd: 10 uur.