Prachtig werk Roy !
Heb wel ervaring met resin gieten : figuurtjes, handjes, hoofdjes. Alles 1:35
Mooi zo, dan hoop ik dat ik je te zijner tijd als vraagbaak mag gebruiken
De twee uitgelezen manieren om die luchtbelletjes los te maken zodat ze naar de oppervlakte kunnen :
Vacuum trekken van de gietmal.
Trilapparaat waar men de gietmal op zet.
Ik had dat al gelezen in de gebruiksaanwijzing bij Modelbrouwers inderdaad.
Zelf had ik geen mogelijkheid tot vacuum trekken en ook geen trilding.
Ik denk dat ik voor het trilplaatje ga.
Is te voorkomen door tijdens het mal maken de master eerst grondig met een kwast te bedekken met het rubber.
Daarna giet je de mal verder af.
O dat is wel een heel erg goeie tip, dank!
Roy, vind het fantastisch dat je die band gedraaid hebt, grote diepe buiging en chapeau.
Ik veronderstel dat die vermelde 10 uur de tijd is van het vorige werk + het draaien van 1 band wat neer zou komen op 3 uur om die band te draaien. Ben ik juist?
Klopt en ik denk dat als ik het seriematig zou doen ik per bandhelft ongeveer 2 uur kwijt zou zijn gemiddeld.
Nu vraag ik mij af of het niet interessanter en meer tijdbesparend zou zijn om alle banden te draaien (en zo metalen wielen op je model te gebruiken) dan wel of je eerst nog een moule moet maken vooraleer het resin te kunnen gieten met de daarbij horende problemen (goede mengeling, luchtbellen, droogtijd) en waarschijnlijk een paar mislukkingen.
Mijn vriendin zei, toen ik haar in de ochtend de master liet zien (en daarmee bedoel ik binnen deze huishouding niet 'mezelf' he
) dat ze er al vanuit ging dat het resin-resultaat voor mij toch niet optimaal zou zijn en dat ze dacht dat ik alle banden stuk voor stuk zou verspanen (=met de draaibank en frees bewerken). Misschien kennen jullie me beter dan ik mezelf ken... de twee grote problemen die ik daar zie, is dat het zijprofiel (=doorsnede-profiel van de band) steeds identiek moet zijn. Nu heb ik 'maar wat gedaan'. Met een CNC-draaibank zou dat een stuk makkelijker zijn. Overigens heb ik hier al een mogelijke oplossing voor bedacht, te weten het slijpen van een speciale beitel:
Onderaan de halve band. Door de speciaal hiervoor geslepen beitel, zou een uniform resultaat te behalen moeten zijn voor alle 24 de bandhelften. Bovendien zal het uiteindelijk minder tijd kosten dan elke keer beitels te wisselen, de beitelhouder te roteren (met bijkomstige problemen als de vraag 'welke gradatie?') et cetera.
Tweede probleem van alles handmatig doen is, dat het zo ontzettend veel tijd kost en dat het geestdodend werk is. Let wel, het is 24 keer hetzelfde he. 24 helften van banden... ik vraag me af of ik daar de stamina voor heb, gelet op dat er zo'n klein modelletje uit komt. Het zal een kleine 50 uur werk zijn denk ik. De meeste modelbouwers hebben de hele tanker in elkaar gezet, geschilderd en verweerd binnen die tijdspanne. Maar goed, ik denk er over na.
Volgende meedenker is of het mogelijk zou zijn om zelf metalen wielen te maken eens je een mal hebt.
Als je met wielen de velgen bedoelt, die ga ik ook gewoon afdraaien. Ik ga niet enerzijds de bandjes exact volgens de in mijn ogen juiste specificaties maken en dan 'volstaan' met velgen van een andere producent. Het zal nu ook precies moeten aansluiten, de bouten zullen goed moeten staan et cetera. Overigens is de gedachte zeker niet gek, maar nu ik eenmaal dit pad bewandel ga ik geen zijroute meer nemen.[/QUOTE]
Roy, man dit is modelbouw op zijn best. Ik hoop ooit ook zo ver te kunnen komen. Chapeau, echt waar veel respect.
Leuk dat je dit topic volgt Bart; ik heb vooral het geluk dat ik deze mooie machines ter beschikking heb, die maken het doenbaar. Zou ik ze niet hebben, dan zou ik de banden ook niet kunnen maken; althans niet zo precies.
Roy bewondering hoe je weer tot deze band gekomen ben. Heel veel succes met het resin.
ongevraagd me ermee bemoeien, het idee om alles van aluminium te maken, lijkt mij ook een afweging waard, maar mis je wel de resin ervaring
Merci Aris. Ja misschien heb je gelijk, ik weet alleen niet of ik dat volhoudingsvermogen heb. Overigens, misschien kan ik het maken van de incisies in één beweging door maken voor verschillende bandhelften; zou ik moeten uitproberen. Dat scheelt nogal, anders zou ik meer dan 1.000 zaagbewegingen moeten maken en het ding dus ook meer dan 1.000 keer moeten instellen.
Ik ga in elk geval niet per se resin oefenen om het maar geoefend te hebben; er moet zeker een toegevoegde waarde zijn.
Wellicht ga ik proberen verschillende zaagdiktes op een proefstukje te zetten en dan te kijken hoe de afgietsels eruit gaan zien. De zaagdikte behorend bij het stukje dat het dichtste bij het gewenste resultaat komt, kan ik dan gebruiken.
ooit in een vroeger leven ( schooltijd ) heb ik draaien gehad frezen was er in dat jaar nog niet bij en na 1 jaar draaien stonden we nog niet zover dan dat jij ons hier laat zien . Ok ondertussen leerden we over schroefdraad snijden en de gevaren en hoe je moet werken dat zat dus in dat pakket draaien daarom is mijn eerbetoon niks overdreven he .
En ik zou het niet meer kunnen dat is te lang geleden nu begrijp ik ook wel dat men thuis kan experimenteren met kleine minder gevaarlijke stukjes b.v. kunststof als dat weg vliegt kan je gaan zoeken maar in de scholen werkte men met grotere metalen stukken en er werd al eens achter de rug van de leraar gespeeld ( ik niet had er schrik van ) met het gevolg een gat in het plafond
Dus beste Roy alle eer aan u
Marc
Ik ben blij met de complimenten, versta me niet verkeerd. Het is wel zo dat als je ergens bijzonder veel interesse in hebt en je zet je er volledig naar, het makkelijker is om te leren. Zo heb ik 6 jaar Franse les gehad op de middelbare school en aan het einde kon ik me dan verstaanbaar maken en kon ik de Fransen ook grotendeels verstaan. Maar toen ik een Portugese vriendin kreeg en besloot om de taal te leren, bleek dat ik daar het lieve aantal van 3 maanden voor nodig had. Elke dag een half uur studeren, hardop reproduceren van wat ik van de oefen-CD hoorde, grammatica blijven stampen en lijsten met woordjes van buiten leren zorgde ervoor dat ik dat bereikte wat ik wilde: de taal redelijk vloeiend spreken en het merendeel verstaan (als de Portugezen nu eens wat minder snel zouden spreken en als ze nu eens niet de helft van sommige woorden zouden overslaan...). Zo is het (in elk geval bij mij) met alles en zeker in de modelbouw. Als ik me ergens toe zet, is het veel makkelijker te leren.
Bij jou is het eender gegaan. Je hebt interesse in de hobby, je hebt interesse in alles wat met Volkswagen te maken heeft (hopelijk met uitzondering van de irritante bumperklevers, kennelijk gevormd wordende door een overgroot gedeelte van de tegenwoordige groep Volkswagen-rijders, dat even terzijde)... en je had de wil je eigen methoden te verbeteren. Zo heb je dat ook gedaan en je hebt, zeker het eerste jaar dat ik je heb leren kennen, flinke sprongen in kwaliteit gemaakt. Van de Baja-buggy tot op enig moment je prachtige Volkswagen Golf I (misschien het mooiste model dat je hebt gemaakt) zit minder tijdsverloop dan kwaliteitsverschil. Als de interesse en ambitie er is, komt het resultaat veel sneller dan gemiddeld.