Hoofdsponsor

1/100 Neuschwabenland [DONE]

Het afplakken van de romp was een flinke klus evenals het spuitwerk ervan. De neuschwabenland had het " Dazzle camo " ( gestolen ? ) toegepast op de romp. Deze camo is op zee erg misleidend. In die tijd waren de meeste verrekijkers en periscopen nog niet zo scherp gefocust. Eenmaal de kijker op het schip gericht was er geen romp in te herkennen door de vele afleidende tekeningen erop. Je kon niet inschatten waar de boeg zat of het achterschip. Eerst maar eens goed afplakken voor de 4 verschillende kleuren.

Als eerste is de volledige romp pearl grey gespoten. Na 24 uur drogen ben ik begonnen met het afplakken van de romp.

attachment.jpg

Onder de tape zit navy blau mat met mat wit als omlijsting. Het matte wit afplakken voor extra dark sea grey.

attachment.jpg

Uiteraard aan beide zijden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na het drogen een snelle peek...

attachment.jpg



En toen stootte ik met het aankomende roervlak tegen de rand van de werkbank helaas...maar dit ga ik niet aanpassen dat geeft alleen maar meer problemen. Zo lijkt het ook wel wat realistischer.

attachment.jpg
 
Inmiddels is de romp nu geheel gespoten en geseald. De romp heeft een heel apart camo schema. Dit schema heeft zelfs een officiele naam : " Dazzle camo ".

Waarschijnlijk hadden de nazi`s dit afgekeken van de geallieerden. Daar werd het al toegepast en verder ontwikkeld met behouden succes overigens. Hoe dan ook het ziet er wel gedurfd, verwarrend en vooral creatief uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo genoeg plaatjes voor voorlopig denk ik wel.
 
waar staat nu dat schip? ik zie alleen vlekken en strepen. :)
Netjes gedaan Ron.
Het roer is me meteen ook duidelijk nu.
Nu de opbouw nog,
vgr Marc
 
Wawww zelden zo'n mooi gespoten camouflage gezien,mijn complimenten. ..
Lijkt niet gemakkelijk om alles zo strak af te plakken. ..
 
waar staat nu dat schip? ik zie alleen vlekken en strepen. :)
Netjes gedaan Ron.
Het roer is me meteen ook duidelijk nu.
Nu de opbouw nog,
vgr Marc

Ja en dat wordt een helse klus. Alleen al de stuurhut is geweldig om te gaan doen. Deze staat namelijk op pilaren!. Er is openbare ( niet voor voetgangers :) )ruimte eronder voor de uitgang van de hoogspanningsleiding en koelingen. Een zware klus gaat dat worden.
 
Hey,

Indd, wel heel apart die camouflage. Ben benieuwd naar het vervolg, dat gaat een prachtstuk worden, zeker in jouw handen. ;)
 
Neuschwabenland het vervolg...



Uit archieven is de afgelopen jaren gebleken dat de neuschwabenland tijdens de eerste testvaart meteen in de problemen is geraakt. Hoewel er geen direkt bewijs hiervan is gevonden is onderstaand stuk tekst afkomstig uit : "Fiction or reality " Neuschwabenland die Erzählung ".


Het is al laat in de middag als de neuschwabenland met volle bemanning op een groot stuk open zee in Antartica voor anker gaat. De bemanning van het schip wordt geboden onderdeks te gaan naar een speciale afgeschermde ruimte. Volgens de overleving was deze ruimte aan de binnenzijde bekleed met lood. Deze ruimte was verder ingericht als een kantine waar je goed kon vertoeven. Al snel waren de bemanningsleden in vol gesprek onder het genot van een hete kop koffie of chocolade. Niemand van de bemanning wist wat er bovendeks werd gedaan ze waren hierover niet ingelicht. Het enigste wat de aanwezige bemanning opviel was dat de lampen veel aan en uit gingen alsof de batterijen het begonnen op te geven. Voor de rest hoorden ze hard gezoem maar dat geluid konden ze zich wel goed herinneren want dat hoorden ze bijna iedere dag in de geheime haven onderin de berg op Antartica.



Maar opeens viel de verlichting volkomen uit en maakte paniek zich meester van de bemanning. Ze hoorden dat het gezoem steeds harder werd en in het donker zagen ze langs de wanden kleine blauwe lichtflitsen van de vloer naar boven gaan. Kruipens alsof het spinnen waren. Het gezoem werd steeds harder en ze voelden hoe het schip langzaam begon te trillen. De deuren klonken alsof er tegenaan werd geschopt. Opeens gingen van alle aanwezige mensen de haren overeind staan en werden de kleine flitsen groter en groter zelfs zo groot dat ze de volle hoogte en breedte van de wanden innamen. Tussen de kieren van de waarschijnlijk 4 aanwezige deuren scheen opeens een felle rood/gele gloed. En de flitsen verdwenen....het werd stil....opeens klonk er een luid gesis en het schip tolde naar bakboord alsof ertegenaan werd geduwd. Het gezoem nam toe en opeens hoorden ze een luid scheurend geluid alsof er een stuk papier werd gescheurd en toen werd het stil en donker...Seconden leken wel uren...iedereen stond stil en bewoog niet...alsof je je niet kon bewegen...het leek wel dat de spieren bevroren waren. Hoelang dit heeft aangehouden is niet bekend maar opeens kon iedereen zich weer bewegen. En ging het licht aan. Zo snel als ze konden renden iedereen naar buiten door de deuren en gingen meteen naar de trap om naar het dek te kunnen. Wat ze daar aantroffen schijnt een horror beeld te zijn geweest. Overal over het dek lagen stukken ijs en lagen er stukken metaal op het dek. Waar dat vandaan kwam wist niemand maar dat was nog maar het minste. Uit de verschansing staken handen en benen alsof ze erin waren gelast. Geen bloed alleen maar uitstekende delen. Rondom de romp was er een waas alsof mist was verschenen. En het rook er naar ijzer en rook. In de verte konden ze een ijsberg zien waar in het midden alle sneeuw was verdwenen je kon zo tegen de rotsen aankijken. Bovenop de stuurhut verscheen er een aanwezige nazi met de witte kleding aan en riep dat de bemanning er niet naar mocht kijken of aanraken maar dat ze hun posten moesten bemannen want ze gingen terug naar de basis.....


Meer is er niet bekend omtrent dit voorval. Het vermoeden is dat de nazi`s de beam mast hadden getest maar het vermogen te hoog hadden ingeschat waardoor alles verkeerd was gegaan...

Hieronder de eerste plaatjes van de constructie van de stuurhut...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Lang geleden dat hier een vervolg op kwam, het is wel spannend, benieuwd wat er nog allemaal te wachten staat ;)
De onderdelen zien er netjes uit ;)
Waarom worden er gaatjes geboord in de onderdelen dat je er uit snijd?
 
Lang geleden dat hier een vervolg op kwam, het is wel spannend, benieuwd wat er nog allemaal te wachten staat ;)
De onderdelen zien er netjes uit ;)
Waarom worden er gaatjes geboord in de onderdelen dat je er uit snijd?

Ja het heeft inderdaad even stop gestaan. De constructie van de uboot had ivm de opdracht voorrang. Doch nu deze klaar is gaan we weer verder aan de neuschwabenland. De gaatjes erin zijn bedoeld om het zaagblaadje van de figuurzaag te kunnen steken om het betreffende deel eruit te zagen.
 
De stuurhut is in ruwbouw klaar. Was wel veel werk zeker het uitsnijden van het steunbalken gedeelte. Er moet natuurlijk nog veel aan gebeuren maar het geeft al een aardig idee hoe het gaat uitzien later.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Terug
Bovenaan