Hoofdsponsor

1/100 Neuschwabenland [DONE]

Inmiddels zijn we zover gekomen dat de eerste rompdetails aangebracht zijn. Dit betreft de patrijspoorten en het ankerkluis. Om deze te simuleren heb ik delen gebruikt uit een oude speldoos. Altijd handig om alles te bewaren. Ook zit er een verhaallijn in.

attachment.jpg

Tijdens de constructie van de boeg werden er diensten gedraaid. Zo werd er rond de klok doorgewerkt om vooral de romp klaar te krijgen voordat de grote spoelen in de romp werden geplaatst. Dit was ook wel nodig want de spoelen werden diep in de romp gemonteerd om een voordeel uit hun gewicht te halen. Hierdoor werd dus het zwaartepunt verlaagd waardoor de romp stabieler lag. Dus de rompzijwanden en de lage maar verstevigde vloer die moesten klaar zijn. De aanwezige " voormannen " dreven daarom ook volop de arbeiders tot hun uiterste kunnen om de werkzaamheden af te krijgen. Pauzes werden niet ingelast. Eten en drinken kon ook tijdens het werken en een eventueel toilet gebruik bestond erin om een aanwezige emmer te gebruiken en deze later mee te nemen naar een loos plaats. Werkdagen van 10 uren achter elkaar waren heel gewoon daar in de ijskoude grot. Toegegeven ze mochten wel een dikke jas aan maar deze werd al snel uit gedaan want snel en hard werken kon je daar niet mee. Je riskeerde dat je werd uitgekozen om als voorbeeld te dienen wat er werd gedaan met luie arbeiders. Deze arbeiders waren gevangen genomen metaal bewerkers of havenwerkers. Er werden om de dag nieuwe mensen aangevoerd om het werk maar snel genoeg te laten geschieden. Bij aankomst waren deze nog fit en zagen er " normaal " uit. Maar de meeste zagen na twee tot drie dagen heel anders uit. Een witte uitstraling in het gezicht en ze liepen dan ook meestal gebogen met verstijfde vingers. Dus werden de meeste al na drie dagen verlost uit hun lijden en werden erg snel aangevuld met nieuwe arbeiders. Dat verlossen was nu net niet iets waar je op hoopte. Deze mensen werden dan door twee soldaten vrij ruw weg gedragen uit de koude grot waar ze weinig eten en drinken kregen en waar ze hard en lang werken moesten. Ze werden meegenomen en werden dan losgelaten in een afgelegen gebouw met een stille en fel verlichte grote ruimte. Het was daar warm en je kon er bijen horen. Voordat de soldaten wegliepen riepen ze dan tegen de bijna uitgebluste arbeider " Jetzt kannst du ausrüsten und hast du ruhe".

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Verward door de kou en de pijn dachten ze allemaal dan dat ze weg konden...weg uit deze hel. De warmte deed hun goed. Ze vergaten snel dat ze bijna in bevroren toestand naar binnen werden gebracht door de soldaten. En dan ineens na een minuut of twee ging er aan het plafond een luik open en deze schoof eerst naar boven en dan opzij. Eindelijk...de verlossing was nabij. De warmte werd goed gevoeld en deed hun zere lichaam soepeler worden alsof ze weer bijna normaal konden functioneren. Het geluid van de bijen werd wel steeds luider en het leek alsof ze door het geopende gat in het plafond naar binnen zouden komen. Maar in plaats van bijen verscheen er een ronde schijf uit het plafond. Deze zag eruit alsof er twee soepborden tegen elkaar waren gelijmd. In het midden dikker dan de buitenste kanten. De schijf leek te draaien of te gloeien...ze wisten niet wat ervan te denken. Terwijl de schijf dieper zakte richting de vloer verscheen er aan de bovenzijde een dikke zwarte ronde as waar de twee borden aan vast hingen. De schijf leek een diameter te hebben van drie meter of misschien wel iets meer..De aanwezige soldaten gingen weg en sloten de deur achter zich dicht zodat de arbeider alleen was in de witte en warme ruimte die nu steeds warmer begon te worden. Het enigste wat ik mij daarna nog daarvan kan herinneren was dat de alleen gelaten arbeider altijd begon te schreeuwen .In het begin alsof ze aan het hoesten waren of iets in die richting maar dit ging altijd snel over naar geschreeuw...soms wel minuten lang. En dan werd het ineens stil....het geluid van de bijen werd minder en minder. Ik was vergeten te vermelden dat er aan de buitenzijde van de toegang deur twee ronde lampen hingen. Een groen en een geel. Als de gele lamp aanging begon het jammeren van de arbeider. En als de groene lamp aanging werd de deur geopend door de soldaten.

attachment.jpg

Deze trokken eerst glanzende zilver gekleurde pakken met zilveren handschoenen aan. Dan gingen ze naar binnen en trokken de deur dicht. Wat er daarna gebeurde was nooit te zien. Wel kwamen ze naar een half uur naar buiten met zwarte brokken in hun handen. Deze leken op stukken hout of iets in die richting. Ik heb eens gezien dat een soldaat per ongeluk iets uit zijn handen liet vallen op de grond. Je hoorde een zachte plof en zag grijze stof omhoog dwarrelen. Net talkpoeder maar alleen dan donker grijs van kleur. Wat er met de arbeider was gebeurt is mij nooit duidelijk geworden in die tijd....maar later wel...ik denk dat voor de neuschwabenland onderdelen werden getest in die ruimte.....Ja moest ook wel want het gebouw was omsloten door een soort hekwerk alsof je iets binnen wilde houden. Het hekwerk was rondom het gebouw vastgemaakt dus tegen de wanden aan. De arbeiders zag je er nooit uitkomen. Zouden ze dan toch misschien vrij zijn worden gelaten?. Maar hoe dan want in deze ijzige kou buiten kon je niet overleven. Dus misschien met een ander schip naar huis gebracht?. En wat waren dan die zwarte brokken?. Soms was er een soort bal bij die dan met twee handen werd vastgehouden door een van de soldaten. Ik wist het toen niet. En ik wilde het ook niet weten. Maar de tijd zou zichzelf inhalen...

attachment.jpg
 
Hallo Ron,ik heb destijds je Emma gevolgd,en dat vond ik een meesterlijke afwerking toen die klaar was.Zo te zien ben je weer stevig aan de gang en word ook dit een meesterwerk.Het is steeds boeiend jouw werk te mogen aanschouwen.
 
Hallo Ron,ik heb destijds je Emma gevolgd,en dat vond ik een meesterlijke afwerking toen die klaar was.Zo te zien ben je weer stevig aan de gang en word ook dit een meesterwerk.Het is steeds boeiend jouw werk te mogen aanschouwen.

Dank je wel. De Emma was ook een mooi project waar ik veel van heb geleerd.
 
Prachtige vorderingen weer Ron en je vindingrijkheid blijft ook mee gaan met de bouw.
Goed gevonden om die stukken uit de oude spellendoos te gebruiken.
Benieuwd naar wat gaat volgen.

Mark
 
Nog even geduld en dan gaat dit project ook weer van start. Het heeft enkele maanden stil gelegen omdat de uboot achter liep op mijn schema. Zo vlug als de uboot in de primer staat ( over zeer afzienbare tijd ) Gaat dit project samen lopen met de uboot. Het lijkt mij erg passend om beide projecten zo te doen. Immers ze bestonden beide tijdens dezelfde periode in WWII en dan is het erg goed om deze samen te gaan laten lopen.Dus nog wat geduld en dan gaan we dit project met zijn huiverige verhalen voortzetten..

Ik moet erbij vermelden dat de komende verhalen vanaf nu meestal steeds huiveriger gaan worden en ook bloederiger. Ik zal in de verhalen geen stukken tekst gaan weg laten om het plaatje in zijn geheel te tonen. Wel moet vermeld worden dat er stukken komen die zoals in het begin is aangegeven wellicht de gemoederen gaan verbazen dan wel laten gaan walgen...maar het behoort toe aan dit project. Indien iemand dit niet passend zal gaan vinden vind ik dit uiteraard sneu maar lees dan de bijbehorende verhalen niet..........slapeloze nachten behoren aan dit project!.
 
Laatst bewerkt:
How zeker wat gaan we nu krijgen een horror bouw , ik kijk er naar uit is zo eens iets anders he
Grtz Marc
 
Ja maar wordt wel heftiger naarmate het verhaal vordert. Ben benieuwd hoe de komende verhaal lijnen gaan worden ontvangen zonder censuur...best wel misschien rauw.
 
Vandaag is de constructie van de neuschwabenland opnieuw gestart met de bouw voor de aandrijving. Dit kan nu weer ivm de samenloop in de VII C constructie en dit project. Dus twee projecten lopen nu tegelijk. Bij de eerste update zit er een nieuw verhaallijn in welke wellicht smakelijk zal gaan vallen. Maar dat hoort bij dit project :$
 
Het eerste onderdeel van de aandrijving voor de neuschwabenland is een aparte constructie. Veel uitzoekwerk want het moet wel kloppen. Dit eerste onderdeel bestaat uit het grote aandrijfhuis waarin de funnel huist. De grote 4 bladerige schroef komt later in een speciale constructie te zitten. In de eerste foto zien we het plamuurwerk wat nog geschuurd moet worden. Dit hoeft niet per se helemaal glad te worden want er komen nog wat delen over en weer bij. De drie delen komen dus samen.

attachment.jpg

Eenmaal gemonteerd en in de primer gespoten ziet het er dan zo uit.

attachment.jpg

Het ziet er wel allemaal mooi symetrisch uit daar waren ze erg goed in.

attachment.jpg

attachment.jpg

Stap twee en daarin zien we de eerste bijkomende onderdelen verschijnen. De schroef zit erin gedraaid maar wel als dryfit want er moet nog veel gebeuren in deze positie.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En er is nog een verhaal welke erbij hoort in dit onderdeel. Dit verhaal is wel een beetje gruwelijker dan de voorafgaande bijbehorende verhalen. Dus let op!. Doorlezen is altijd de eigen keuze en u bent gewaarschuwd voor het gruwelijke vervolg in het project neuschwabenland. Niet geschikt voor gevoelige mensen......



Het is een bekend verhaal onder de destijds regerende Nazi officieren in de basis dat tijdens het inbouwen van de aandrijving er vele arbeiders gestorven waren . Zo is het verhaal dat een van de vele noeste maar gedwongen arbeiders tijdens het intakelen van de onderste helft van de dieselmotor aanwijzingen was aan het geven aan de machinist. Tegelijker tijd werd midscheeps een van de grote spoelen ( voor het opladen van de " beamer " ) ook met behulp van een arbeider op zijn plaats gehesen. Dit met een andere kraan welke voor deze klus vrij dicht naast elkaar stonden.

Hoe het is kunnen gebeuren is nooit onderzocht maar de kraan met de eerste spoel is tijdens het draaien toen tegen de ernaast staande kraan met de eraan hangende motor geklapt. Deze kraan is toen gaan zwengelen met de zware en grote last eraan en hierbij zijn de kettingen met de spoel gaan zwaaien. Door het grote gewicht van de spoel blijft deze uiteraard een tijd heen en weer bewegen. Het uiteinde van de kraan ( giek ) kon deze extra zware belasting niet aan en brak op twee steunen door alsof het van papier was gemaakt. Flinterdunne delen hiervan schoten door de nog vrijwel lege machineruimte en kletterden tegen de wanden aan. Leidingen werden doorboord en delen hiervan ketsen tegen de wanden op. Hierbij werden helaas ook twee aanwezige officieren ( toezicht houders ) doorboord door de messcherpe delen. Een van de officieren werd letterlijk onthoofd waarbij het hoofd door de gehele ruimte tuimelde. Beide officieren waren op slag dood. De steun delen ( profielen van de giek ) vielen omlaag en de enkele tientallen aanwezige arbeiders zochten een veilig heenkomen. Doch dit mocht niet baten voor enkele arbeiders. De balken vielen alsof het was afgesproken op ( toeval ? ) twee mensen en deze werden bedolven onder de zware metaaldelen. De leidingen welke waren doorboord met de scherven braken af door het plotseling ontbreken van de bevestigingen en schoten naar beneden alsof het pijlen waren. Hierbij werd een man vanaf zijn hoofd tot aan zijn kruis doorboord en deze hele onsmakelijke toestand bleef zo rechtop staan doordat de leiding in de vloer was geschoten met het slachtoffer. Alsof dat niet genoeg was is op hetzelfde moment een ander drama gaande met de andere kraan waar de motor aan hing.

Door het grote gewicht van de motor kwam deze in onbalans te hangen. De andere kettingen konden het niet dragen en op een ketting na braken deze door. De zware onderkant van de motor viel naar beneden op de toekomstige bevestiging plaats. Helaas stond hier de arbeider die geen kans kreeg om te vluchten. Met een enorme klap viel het onderste gedeelte ( Carter ? ) op deze plaats en doodde ook deze onfortuinlijke man. Een geluk is dat hij dit waarschijnlijk niet bewust heeft meegemaakt. Het enorme gewicht moet deze man meteen verpletterd hebben. Beide armen van deze man staken aan beide zijden uit....de breedte van dit gedeelte was enkele meters.....dus je kunt wel raden wat er met deze arme man was gebeurd zonder in details te treden. Dit moet erg vreemd hebben uitgezien een blok metaal wat enkele meters breed is en aan beide zijden stak er een arm uit....

" Dit schip is gedoemd " was de eerste gedachte van een van de aanwezige nazi officieren. En alsof het zo zou moeten stak na dit grote en tragische ongeluk buiten een grote sneeuwstorm op met flinke windvlagen. Alsof de gestorven arbeiders ( gevangenen ) wraak zworen aan dit project en het duitse leger........wat zou de toekomst nog kunnen brengen?...



uit: Fiction or reality " Neuschwabenland die Erzählung ".
 
De aandrijving plus het roer zijn nu gemonteerd. Was een leuke klus omdat ik de onderdelen moest ontwerpen op eigen inzicht. Er is daar nauwelijks directe info van. Doch uiteindelijk is het prima gelukt. De schroef loopt direct door in het roervlak wat het erg constructief maakt.

De gehele constructie in klaar op de roer lagers na. Deze komen iets later erop gemonteerd. Het roervlak komt later na de spuitklus pas erin.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ongelooflijk mooi werk weeral een top update mooi mooi en mooi dit is het enige nuttige dat ik hier kan aan toevoegen. ..
 
Ziet er imposant uit, alleen snap ik hem niet helemaal :(
Zoals ik het nu zie is dit een vast vlak en komt er achteraan nog wat aan dat L en R kan bewegen?
vgr Marc
 
In het grote vlak komt een stuurvlak. Inmiddels zitten er de twee scharnier punten nu in. Bij de volgende update zal het duidelijker zijn. In de voorgaande foto`s staat alles nog in de primer. Ik ben nu bezig met de Dazzle camouflage
 
Terug
Bovenaan