Het eerste onderdeel van de aandrijving voor de neuschwabenland is een aparte constructie. Veel uitzoekwerk want het moet wel kloppen. Dit eerste onderdeel bestaat uit het grote aandrijfhuis waarin de funnel huist. De grote 4 bladerige schroef komt later in een speciale constructie te zitten. In de eerste foto zien we het plamuurwerk wat nog geschuurd moet worden. Dit hoeft niet per se helemaal glad te worden want er komen nog wat delen over en weer bij. De drie delen komen dus samen.
Eenmaal gemonteerd en in de primer gespoten ziet het er dan zo uit.
Het ziet er wel allemaal mooi symetrisch uit daar waren ze erg goed in.
Stap twee en daarin zien we de eerste bijkomende onderdelen verschijnen. De schroef zit erin gedraaid maar wel als dryfit want er moet nog veel gebeuren in deze positie.
En er is nog een verhaal welke erbij hoort in dit onderdeel. Dit verhaal is wel een beetje gruwelijker dan de voorafgaande bijbehorende verhalen. Dus let op!. Doorlezen is altijd de eigen keuze en u bent gewaarschuwd voor het gruwelijke vervolg in het project neuschwabenland. Niet geschikt voor gevoelige mensen......
Het is een bekend verhaal onder de destijds regerende Nazi officieren in de basis dat tijdens het inbouwen van de aandrijving er vele arbeiders gestorven waren . Zo is het verhaal dat een van de vele noeste maar gedwongen arbeiders tijdens het intakelen van de onderste helft van de dieselmotor aanwijzingen was aan het geven aan de machinist. Tegelijker tijd werd midscheeps een van de grote spoelen ( voor het opladen van de " beamer " ) ook met behulp van een arbeider op zijn plaats gehesen. Dit met een andere kraan welke voor deze klus vrij dicht naast elkaar stonden.
Hoe het is kunnen gebeuren is nooit onderzocht maar de kraan met de eerste spoel is tijdens het draaien toen tegen de ernaast staande kraan met de eraan hangende motor geklapt. Deze kraan is toen gaan zwengelen met de zware en grote last eraan en hierbij zijn de kettingen met de spoel gaan zwaaien. Door het grote gewicht van de spoel blijft deze uiteraard een tijd heen en weer bewegen. Het uiteinde van de kraan ( giek ) kon deze extra zware belasting niet aan en brak op twee steunen door alsof het van papier was gemaakt. Flinterdunne delen hiervan schoten door de nog vrijwel lege machineruimte en kletterden tegen de wanden aan. Leidingen werden doorboord en delen hiervan ketsen tegen de wanden op. Hierbij werden helaas ook twee aanwezige officieren ( toezicht houders ) doorboord door de messcherpe delen. Een van de officieren werd letterlijk onthoofd waarbij het hoofd door de gehele ruimte tuimelde. Beide officieren waren op slag dood. De steun delen ( profielen van de giek ) vielen omlaag en de enkele tientallen aanwezige arbeiders zochten een veilig heenkomen. Doch dit mocht niet baten voor enkele arbeiders. De balken vielen alsof het was afgesproken op ( toeval ? ) twee mensen en deze werden bedolven onder de zware metaaldelen. De leidingen welke waren doorboord met de scherven braken af door het plotseling ontbreken van de bevestigingen en schoten naar beneden alsof het pijlen waren. Hierbij werd een man vanaf zijn hoofd tot aan zijn kruis doorboord en deze hele onsmakelijke toestand bleef zo rechtop staan doordat de leiding in de vloer was geschoten met het slachtoffer. Alsof dat niet genoeg was is op hetzelfde moment een ander drama gaande met de andere kraan waar de motor aan hing.
Door het grote gewicht van de motor kwam deze in onbalans te hangen. De andere kettingen konden het niet dragen en op een ketting na braken deze door. De zware onderkant van de motor viel naar beneden op de toekomstige bevestiging plaats. Helaas stond hier de arbeider die geen kans kreeg om te vluchten. Met een enorme klap viel het onderste gedeelte ( Carter ? ) op deze plaats en doodde ook deze onfortuinlijke man. Een geluk is dat hij dit waarschijnlijk niet bewust heeft meegemaakt. Het enorme gewicht moet deze man meteen verpletterd hebben. Beide armen van deze man staken aan beide zijden uit....de breedte van dit gedeelte was enkele meters.....dus je kunt wel raden wat er met deze arme man was gebeurd zonder in details te treden. Dit moet erg vreemd hebben uitgezien een blok metaal wat enkele meters breed is en aan beide zijden stak er een arm uit....
" Dit schip is gedoemd " was de eerste gedachte van een van de aanwezige nazi officieren. En alsof het zo zou moeten stak na dit grote en tragische ongeluk buiten een grote sneeuwstorm op met flinke windvlagen. Alsof de gestorven arbeiders ( gevangenen ) wraak zworen aan dit project en het duitse leger........wat zou de toekomst nog kunnen brengen?...
uit: Fiction or reality " Neuschwabenland die Erzählung ".