Hoofdsponsor

1/100 Neuschwabenland [DONE]

Mooi werk tot nu toe...

Kleine vraag bij de camo op de romp. Nu lijkt het erop dat je de camo baseert op de splintercamo, en deze had een kleinere aftekening van de boeg en de achtersteven, met daarop een fake boeggolf geschilderd, zodat de mensen die toen nog moesten de afstanden opmeten/ bepalen te verwarren. Is het een optie om die boeggolven er ook nog bij te zetten.
 
De camo was door de nazi`s afgekeken van de gealieerden. Deze hadden het Dazzle camo bedacht.

Van een boeggolf erin is mij niets bekend maar het zal zeker reëel zijn. Een extra vlak erbij zou nu moeilijker worden gezien de sealing die erop zit. Ook de opbouw moet later zo worden dus dat wordt nog wel wat :$ Wat ik wel heb gevonden is dat er enorme verschillen in zijn geweest betreffende de aangebrachte structuren..

https://www.google.nl/search?q=dazzle+camo&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCoQsARqFQoTCOHr0aiNuMcCFUgwGgodXWMLXw&biw=1900&bih=954
 
a21bismarck040.gif

Hier heb je zo'n voorbeeld, waarbij het schip kleiner wordt voorgesteld dan het in werkelijkheid is om de vijand te misleiden, en met de boeggolven erop geschilderd zodat het moeilijker wordt om de zin/richting van het schip te bepalen
 
attachment.jpg

Er zit een ietwat slagvaste golftekening in de boeg aan bakboord 8).....ahum :D
Maar ik begrijp je wel al zie ik wel op internet dar er een enorme verscheidenheid in deze camo techniek bestaat.
 
Midden in de nacht was het toen de neuschabenland voor de tweede keer uitvoer voor een testvaart. Het was donker en de koude gure wind waaide hard over het dek als het schip uit de grot vaart. Sneeuw raasde erover alsof het probeerde om het schip meteen onder te dekken met enorme ladingen sneeuw. Ik weet nog hoe de boeg naar stuurboord zwenkte terwijl de diesels ronkten. Om mij heen kijkend terwijl ik vooraan op de boeg stond besefte ik ineens hoe zwaar het wel was om hier te leven te midden van de koude en de harde wind. Golven sloegen hard midscheeps tegen de romp en het schip voer verder de lege zee op. Het enigste wat te zien was zwaren de lichten boven in de stuurhut waar de aanwezige bemanning stil stond alsof het poppen waren. Voor de rest was alles donker. Ik besefte dat ik hier stond te verkleumen en dat er verder niets nu ging gebeuren en dus bleef mij maar een ding te doen en dat was benedendeks te gaan naar de warmte en de bemanningsleden op te zoeken. Terwijl ik het trap einde bereikte sloeg plots de deur open waarachter de Nazi geleerden verbleven . Ik zie dat er in deze grote ruimte veel lichten branden en een wazig beeld vertroebelde mijn beeld door de rook afkomstig van de geleerden die ijverig van alles zijn aan het doen waren aan de aanwezige apparatuur. Stil staan mag niet want een van de geleerden kwam naar buiten en stopte in de deuropening. Hij keek mij indringend aan en vroeg wat ik wilde. Aan zijn riem hing een dolk die glansde in het licht. Niets antwoorde ik en liep maar beter door want je wist maar nooit met deze nazi`s. Met een harde knal trok hij de deur dicht en ik draaide mij om en wilde doorlopen naar mijn hut als opeens de rode lampen aangaan en uit de luidsprekers werd geroepen dat iedereen naar het dek moest komen. Deuren gaan open en de stilte werd doorbroken door voetstappen en gefluister van de bemanning. Iedereen liep de trappen op en onwillig werd ook ik meegesleurd richting trap. En zo stond ik opeens weer boven in de kou en de harde koude wind. Boven in de stuurhut gaat een deur aan bakboord open en daar scheen rood licht in deze ruimte. En weer kwam daar een forse man naar buiten in een dikke witte jas gehuld. Zijn bontkraag wapperde in de wind. Hij liep naar de rand van het kleine dek achter de stuurhut en wees met zijn vinger naar de antenne in het midden van het dek. Iedereen volgde de vinger en keek ernaar. Duidelijk is te zien dat deze richting bakboord draait en begint te gloeien. Duidelijk is te horen dat waarschijnlijk de spoelen worden opgeladen want je hoorde de bijen weer opkomen. Althans daar leek het geluid op. Terwijl de antenne draaide werd het geluid steeds harder en het was ook goed te zien dat deze begon te gloeien. In het midden ervan werd het langzaam van dieprood naar geel van kleur. De nazi liep terug de stuurhut in en sloot de deur achter zich. De antenne stopte met draaien...En opeens schoten er ontelbare blauwe kleine vonkjes over het dek en langs de stuurhut omhoog. Sommige raakten mij en de andere bemanningsleden en dit deed best wel pijn alsof er een naald in je wordt gestoken als er eentje je raakte. Luid riepen de aanwezige mensen weg weg......naar de deur toe. Sommige zijn er al en proberen de deur te openen maar dat ging niet. De deuren zijn van binnen op slot gedaan. Paniek maakt zich meester van iedereen en al snel ging iedereen over het dek rennen niet wetend waarheen. En opeens een trilling over mijn huid en mijn haren gingen overeind staan. De vonken namen toe en het gehele schip was opeens gedompeld in deze kleine vonken. Het stak enorm in mijn huid alsof er wel honderden bijen op mij waren beland . En dan zie ik in de schemering van het vage licht uit de stuurhut dat de lucht voor de antenne trilt alsof deze enorm heet is en een hoog snerpend geluid komt op en een soort gesis was goed te horen. Dan schoot er opeens een korte maar felle flits uit de antenne en deze raakte een ijsberg niet ver van ons vandaan. Met een enorme klap spatte deze uit elkaar en het ijs vloog in de lucht en het was te zien dat deze ijsdelen op het schip gingen vallen. Terwijl deze op het dek vielen voelde ik dat mijn lichaam verlamd werd...ik kon mij niet meer bewegen en doordat het schip een enorme beweging maakte naar de andere zijde viel k om en rolde over het dek richting de verschansing. Ik kon mij nog net vastgrijpen aan een losloggend touw en zwiepte hiermee over het dek terwijl ik de andere bemanningsleden hierdoor op de grond gooi de richting de voet van de antenne. Terwijl ik mij hieraan vastgreep vlogen mijn voeten eronder en verloor ik mijn greep erop en gleed door om precies in midden eronder tegen een dikke stroomkabel aan te glijden. Het schip valt terug en ik zie dat er over het dek grote rode vlammen schoten. Luid en duidelijk schreeuwen de mensen en bonkende geluiden overmeesteren het gezoem van de antenne. En dan opeens leek het alsof de tijd stilstond. Niets bewoog meer en er was ook geen geluid meer te horen. Hoelang dit heeft geduurd weet ik niet maar opeens kwam het geluid weer terug en zag ik tussen de antenne constructie door dat de bemanningsleden welke nog op het dek lagen omhoog gingen zweven misschien wel een meter of meer. De donkere lucht leek te draaien en deze ging steeds sneller en sneller. Met een geluid alsof er een trein voorbij kwam zag ik dat er ledematen zoals benen en armen over het dek vielen . En toen ineens vielen alle bemanningsleden omlaag op het dek terug.........Het geluid neemt snel af en het schip stopte met het bonken. Sommige mensen schreeuwden het uit van de pijn en terwijl ik onder de antenne uitkroop zag ik mist over het dek hangen en de flitsen waren weg. Ik kon geen enkel bemanningslid verstaan het leek wel Russisch of iets in die richting. Toen sloeg de deur boven bij de stuurhut open en verschenen er enkele mensen met ook dikke witten jassen aan langs de reling. Terwijl de lichten aangingen op het dek zag ik dat er mensen met geweren stonden langs de reling boven bij de stuurhut . Gericht schoten ze mensen dood welke ledematen misten of rare vormen hadden aangenomen. Ze leken net kluwen touw of alsof ze uit gelei bestonden. Gelukkig ben ik niet de enigste die dit heeft overleefd. Ik zag dat er meer mensen opstonden . Blij dat ik niet de enigste was wilde ik naar ze toe rennen als opeens de geweren weer begonnen met schieten. Gericht op de overlevenden. Ik besefte meteen dat ik in levensgevaar was en besloot snel om weg te rennen richting het achterdek. Rennen voor mijn leven was mijn enigste gedachte. Aan het einde van het achterdek zag ik een kist geopend staan waar overheen een zeil gedeeltelijk lag. Ik sprong erin en sloot de kist maar besefte ook meteen dat ik nu als een rat in de val zat. Hoelang ik daar heb gezeten weet ik niet maar de kist ging opeens open en ik voelde een klap in mijn nek en verloor mijn bewustzijn.....



uit: Fiction or reality " Neuschwabenland die Erzählung ".
 
Laatst bewerkt:
De stuurhut staat in de primer. Deze constructie is nog niet helemaal klaar maar kan wel nu in de juiste camo kleuren gebracht gaan worden.

attachment.jpg

De antenne op het dak is niet het wapen waar het verhaal omdraait. Dit is een verbeterde versie van de UHF antenne destijds. De voorganger werd toegepast op de bekende uboten.

Op het verhoogde achterdek waren veelal bewapende nazi`s te zien. Vaak een tweetal. Later komen er nog schijnwerpers bij.

attachment.jpg

De stuurhut stond op peilers omdat eronder twee grote spoelen zaten die als laatste aan de ketting werden vrijgegeven aan de " beamer ". Vermoedelijk ook om plaats te sparen benedendeks of voor koeling ervan want ze werden heet tijdens de inzet/testen.

Dit is het begin ervan..


attachment.jpg

Zo ongeveer komen ze te zitten. Er wordt eerst een verhoogd dek binnenin gemonteerd waar de spoelen op zaten.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wat een blok tekst, Ron, dat verhaal op de vorige bladzijde. Misschien kan je er vier kleinere van maken. Ik vind de splintercamo het schip heel goed staan.
 
Ja het is inderdaad een flink stukje tekst geworden. Maar het past allemaal zo leuk bij elkaar vind ik. Ik zit nog een beetje in de maag met het aanbrengen van de camo later op de stuurhut. Het wordt lastig om af te plakken voor het spuitwerk. De zijkanten moeten het camo hebben terwijl het dak en de vloer van het verhoogde dek een kleur apart hebben. Ik denk dat ik beter de stuurhut met de hand kan verven dan spuiten. Ik moet het nog bekijken hoe. Afplakken is moeilijk doordat er vele openingen inzitten en verhogingen.
 
De twee buitenste spoelen zijn gemonteerd en in de primer gezet.

attachment.jpg

Aan de rechterzijde zien we waar later de hoofdleiding uitkomt welke naar de zendmast ( beamer) loopt. De steun hiervoor is duidelijk te zien aan de rechterzijde. Een vierkante koker is waar de hoofdleiding inloopt. links vooraan is een luchtfilter te zien. Zal bedoeld zijn voor de onderliggende ruimte vermoed ik. De twee spoelen zijn geisoleerd. Ik heb dit getracht na te maken door er talkpoeder tegenaan te lijmen voordat de primer erop kwam. Dit geeft toch het uiterlijk eraan dat er een soort textiel of stof materiaal omheen zit gemonteerd.

attachment.jpg

In de bovenste foto zien we in het midden een dikke koperen afgeplatte leiding lopen. Hier zal dus een enorme lading stroom doorheen zijn gegaan steeds. Er was geen isolatie omheen in ieder geval. Dus lekker uit de buurt blijven. Verder zien we enkele leidingen lopen die later wit worden. Dit waren/zijn koel leidingen voor de aparatuur. Aan de linkezijde een kast met twee deuren erin. Zal wel voor regelwerk zijn bedoeld.

En we zien ook een ronde schijf met vele aansluitingen. Hoe en wat weet ik niet maar er lopen in ieder geval drie koel leidingen in.

attachment.jpg

Twee steunen in de primer. Hier loopt later de hoofdleiding door naar de beamer.



In de onderstaande foto is de stuurhut als dryfit te zien bovenop de spoelen gezet. Geeft een beetje al het idee hoe het later gaat uitzien. De rode lijn geeft aan waar de leiding later komt te lopen vanuit de installatie en onder de stuurhut.


attachment.jpg

Goed te zien onder de stuurhut is de installatie.

attachment.jpg

Wordt allemaal nog voorzien van een kleurtje later. Dit was een erg leuke klus om te doen..
 
Geen idee wat dit allemaal precies is, maar het ziet er in elk geval prachtig uit. Ik zal binnenkort dit mysterieuze topic eens integraal gaan doornemen.
 
Ik heb in een ander forum mijn antwoord daarop hieronder geciteerd..

" Het leuke en ook voor mij spannende in dit project is dat het gedeeltelijk fictie is en ook gedeeltelijk waar is. Het is naar mijn gevoel een sinister ding. Sommige onderwerpen zijn daarom aangelengd met wat lugubere wijn en daarom moet ik een flinke dosis verbeelding en fantasie inzetten om het allemaal juist te krijgen. Tot nu toe lukt het wel maar het wordt toch wel steeds moeilijker. Vooral als eenmaal de beamer erop staat komen er nog wel wat lugubere dingen voorbij die de verbeelding aanspreken. Ik heb zelf erg veel plezier in dit project omdat het juist voor iedereen ( hoop ik ) de verbeelding kan prikkelen. Het schip en de storyline...deze spoelen hebben echt bestaan als dit je antwoord is op jouw vraagstelling evenals de experimenten. De storyline is wel wat aangedikt maar dat mag want de juiste line erin is nooit helemaal echt achterhaald. "
 
Ik had fragmenten van dit topic doorgenomen de afgelopen weken, begreep al dat het iets mysterieus en ambivalents is, maar het niet goed duiden. Goed te lezen dat dat ook niet de bedoeling is ;)
 
Ik had fragmenten van dit topic doorgenomen de afgelopen weken, begreep al dat het iets mysterieus en ambivalents is, maar het niet goed duiden. Goed te lezen dat dat ook niet de bedoeling is ;)

Soms moet je open staan voor iets nieuws en dit project geeft misschien een nieuwe benaming voor onze gedeelde hobby. Dit geeft er een (naar mijn gevoel ) wat hollywood-achtig gevoel bij. Al is het hele verhaal niet geheel fictie. Maar het wordt nog wel wat spannender.
 
De stuurhut is gemonteerd evenals de installatie onder de stuurhut. Het lijkt allemaal strak maar er komen nog heel veel details later op het dek. Onder de stuurhut zitten de twee spoelen die later verbonden worden met de beamer.

attachment.jpg

attachment.jpg

In de rode cirkel zien we de hoge spanningslijn lopen van koper. Hier ging de hoge spanning door naar de beamer uiteindelijk. Op het dek was de leiding omgeven door isolatie.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het twee cm geschut op het verhoogde balkon was erg vernuftig ontworpen. Dit zien we in onderstaande foto terug. Onder het geschut zat een brede opening waar de schutter doorheen keek naar doelen. Hijzelf was hierdoor vrijwel omringd door dik metaal. Deze samenstelling kon draaien en de loop kan op en neer bewgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wat moeten we hier nog aan toevoegen! !!!Schitterend die camouflage zal wel een behoorlijk afplak werkje zijn geweest. ..😉
 
Terug
Bovenaan