Bedankt voor de interesse makkers
(For reference purpose only)
Masten en ra's...
De detaillering aan de ra is maar pover, en een beetje overscale...
Dan maar een klos garen er bij genomen en gestart met verfijnen
Toen de eerste ra gedaan was wou ik toch eens zien hoe het er zou uitzien met een zeil er aan.
Een eerste probeersel is geplooid zoals origami, telkens over plooien. Bij deze methode ontstaan er scherpe randen, welke ik niet zo overtuigend vind.
De oplettende kenner zal zien dat de ra onderste boven staat, maar geen nood, de zeilen hangen er slechts in dry fit op.
Bij een tweede poging al iets meer ronde plooien, maar nog niet naar mijn zin.
Dit systeem ga ik proberen iets te verfijnen om te zien of ik iets naar mijn zin kan bekomen?
Nog een vraagje, hoeveel keer zou een zeil vastgebonden zijn aan de ra in opgerolde vorm?
En dan de bouwplannen
Stap 14 zegt de ra vastmaken aan de mast.
Stap 15 toont hoe
En in stap 18 wordt de mast met het schip bevestigd.
Als je echter in deze volgorde werkt, dan zet je de touwen van de ra toch vast onder de andere? (rode cirkel)
En het is toch de bedoeling om de ra naar beneden/boven te kunnen halen, dus moet dit toch beweeglijk blijven?
En als laatste "probleem" op de bouwplannen, is dit
Dit zijn de manieren om de ra vast te maken.
Als ik echter de lijnen volg, dan kom ik niet juist uit...
Is er iemand die hier een tekening van heeft waar het duidelijker uitgelegd wordt?
En wat zijn die ringen rond de mast waar de touwen aan gehangen worden? Deze zijn niet op de masten aanwezig, en er wordt ook niet uitgelegd hoe of wat?
Mag ik daar gewoon touw voor gebruiken?
Nog een laatste foto, nog wat bezig geweest met details maken voor op het schip
(For reference purpose only)
Masten en ra's...
De detaillering aan de ra is maar pover, en een beetje overscale...
Dan maar een klos garen er bij genomen en gestart met verfijnen
Toen de eerste ra gedaan was wou ik toch eens zien hoe het er zou uitzien met een zeil er aan.
Een eerste probeersel is geplooid zoals origami, telkens over plooien. Bij deze methode ontstaan er scherpe randen, welke ik niet zo overtuigend vind.
De oplettende kenner zal zien dat de ra onderste boven staat, maar geen nood, de zeilen hangen er slechts in dry fit op.
Bij een tweede poging al iets meer ronde plooien, maar nog niet naar mijn zin.
Dit systeem ga ik proberen iets te verfijnen om te zien of ik iets naar mijn zin kan bekomen?
Nog een vraagje, hoeveel keer zou een zeil vastgebonden zijn aan de ra in opgerolde vorm?
En dan de bouwplannen
Stap 14 zegt de ra vastmaken aan de mast.
Stap 15 toont hoe
En in stap 18 wordt de mast met het schip bevestigd.
Als je echter in deze volgorde werkt, dan zet je de touwen van de ra toch vast onder de andere? (rode cirkel)
En het is toch de bedoeling om de ra naar beneden/boven te kunnen halen, dus moet dit toch beweeglijk blijven?
En als laatste "probleem" op de bouwplannen, is dit
Dit zijn de manieren om de ra vast te maken.
Als ik echter de lijnen volg, dan kom ik niet juist uit...
Is er iemand die hier een tekening van heeft waar het duidelijker uitgelegd wordt?
En wat zijn die ringen rond de mast waar de touwen aan gehangen worden? Deze zijn niet op de masten aanwezig, en er wordt ook niet uitgelegd hoe of wat?
Mag ik daar gewoon touw voor gebruiken?
Nog een laatste foto, nog wat bezig geweest met details maken voor op het schip