Hoofdsponsor

1/35 Panzer t 38. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Marc, met de airbrush kan, maar ik zou zeker experimenteren met druppeling via het penseel. Dit zal mooie dingen doen met de tekening in het oppervlak.

Ron, zou jij voor zo'n oude stoomlocomotief niet ook overwegen om met de haarlaktechniek aan de slag te gaan ? En dat dan weer combineren met washes, filters, pigmenten...ik zou het geweldig vinden dat Marc z'n roestige bak helemaal tot leven komt !

Ik denk zeker dat de haarlak methode een goed alternatief is gezien de resultaten die ik al hier en daar op het internet heb gezien.

Ron

Mannen ik heb veel gedaan, de effecten waren niet altijd van de eerste keer naar m'n zin maar met pigmentpoeders is dat een kwestie van even zorgvuldig wegwassen.

Gelukkig kan ik me vinden in de resultaten tot nu. De wielen zijn bijna klaar, ik moet nog een tikje vers smeer toevoegen op slechts enkele plekken.

De flanken van de lower hull werden op ongeveer dezelfde manier gedaan als de wielen, ook met wat vochtige zones, smeer.

SDC10372.jpg

Voor de foto enkele wielen even op de asjes geplaatst :

SDC10373.jpg

Morgen hoop ik de voorkant te kunnen aanpakken.

Hopelijk vinden jullie het wat.

Groet Guy.

Dank je Erik, het grote voordeel van pigmenten is toch wel dat je relatief snel je zandlaag kan opbouwen, met olieverf duurt dit proces langer en ook de technieken zijn helemaal anders. Ik heb veel gelezen over de werkwijzes omtrent pigmenten en heb rustig alles uitgeprobeerd om de controle te houden. Het mocht zeker niet te veel worden, de opbouw niet te log, vooral niet overdone.

ze zien er goed uit Guy, ik vind het aanbrengen van pigmenten altijd erg moeilijk en een moment waarmee je je voorbije werk volledig mee kan verknallen, gelukkig heb jij dit niet gedaan en is het stof en vuil heel goed gelukt, zou zonde geweest zijn van de mooie tank :)

Burglar, als je jezelf goed informeert en eens gaat kijken bij de bekendste gebruiker van pigmenten, Mig Jiminez, dan komt het ook bij jou in orde !

Marc, ik gebruik Mig, maar er zijn tegenwoordig meerdere fabrikanten van poeders.

@ Gunit: zeer schoon gepigmenteerd! Er zitten veel kleurnuances is.
@ Marc: zoals Guy aanhaalt zou ik gaan voor deze van MIG. Vallejo heeft ook pigmenten. Ik heb ze beide liggen en reeds gebruikt en ik moet zeggen dat die van MIG toch nog fijner zijn en beter hechten. Maar die Vallejo zijn zeker ook goed. Hier zie je de vergelijking tussen de twee: http://migproductions.com/2010/11/pigments-comparative/

Mad ice en Famo worden bedankt voor hun bezoek hier. Ik ben eigenlijk vandaag niet echt druk geweest met de hobby, maar toch heb ik nog wat kunnen prutsen met de pigmenten. Ik probeer de dingen die me interessant lijken uit.

Zo ben ik met een vochtig wattenstaafje aan de slag geweest door op sommige plaatsen weer wat pigmentpoeder weg te halen in verticale bewegingen want zo loopt immers het water af. Het resultaat zijn nog meer kleurtonen en laagjes. Ik amuseer me goed en ik denk wel dat ik morgen de twee flanken klaar heb.

Ook is er een voorzichtig begin gemaakt met de achterzijde.

Schoon...wreed schoon... allez, ik bedoel vuil... wreed vuil...
Maar ge begrijpt me wel hé: wreed vuil en wreed schoon gemaakt. :unsure:

Droop

Camaro, bedankt man !

Droop, merci, dat klopt als een bus want ik heb kans gezien om vandaag bepaalde zaken wat verder uit te balanceren.

Onderbouw en wielen :

Zo heb ik nu de flanken echt 100% naar mijn zin gekregen (door pigmenten gedeeltelijk weer weg te halen, bekwam ik hele nieuwe effecten die het model echt ten goede kwamen).

Voorts heb ik ook de wielen verder bewerkt door gedeeltelijk de oude lagen terug bloot te leggen.

Het gele tankje komt krachtiger over in combinatie met de grijstonen van de rubber loopvlakken der wielen...meer dan de opgedroogde en vochtige zandtonen in combinatie met het geel.

Ook moest ik nog een gepolijste rand op alle wielen aanbrengen (dit is op de wartime foto's steevast te zien bij 38 T's).

Natuurlijk heb ik de zanderige uitstraling behouden, maar het is allemaal wat verfijnder geworden.

De loopwielen zijn nu zo goed als klaar.

De idlers werden tevens reeds voorzien van vochtige modder en smeer, morgen zijn de drive sprockets aan de beurt.

Mannen bedankt.

Vandaag nog één en ander verder naar m'n zin kunnen maken.

De flanken zijn klaar.

Toestand zonder de wielen :

SDC10483.jpg

De wielen verder op punt gezet (zaken wat verfijnd, nu nog vochtige gebieden) :

SDC10478.jpg

Voorlopige toestand van de wielen op hun asjes :

SDC10487.jpg

Hoi Guy,

Knap wat we hier weer te zien krijgen!!
Persoonlijk zou ik misschien de olie en vetsporen nog iets meer een glans effect geven, of geen de foto's een vertekend beeld?

Cheers,
André

guy , ja man zeg . de loop wielen zien er inderdaad zeer goed uit zoals de flanken er ook zeer geslaagd uit zien.

knap bezig

tom

Het ziet er zeer geslaagd uit Guy,de loop wielen komen nu tot hun recht..
En zoals André al aanhaalde,olie en vetsporen nog iets meer een glans effect geven dan gaan ze beter opvallen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha de Guy heeft de weg naar pigmenten gevonden en zet al een mooi resultaat neer.
Om natte effecten te krijgen kan je ook wat glansvernis toevoegen aan je pigmentpoeder.

Eerst iedereen bedankt voor de reacties !

André, bedankt voor de tip, ik heb op enkele plekjes wat 'verse' smeer aangebracht.

Tom, het is anders iets wat ik nog niet veel gedaan heb, mijn vorige modelletjes waren met olieverf behandeld inzake zand en stof.

Danny, er is geluisterd naar het advies van André, ik denk dat het er wel toonbaar uitziet...

DJs, inderdaad, maar ik ben snobistisch geweest en heb dus Wet Effects gebruikt.

Soit, hier min of meer een overzicht van de gedane en nog te verwezenlijken zaken :

SDC10493.jpg

Belangrijke zaken van de komende dagen :

- terugloopwieltjes,

- trekwielen,

- tracks.

Daarna lekker alles verder afwerken voor wat upper hull en koepel betreft, de boordgereedschappen, wat extra rekwisietjes...

Momenteel ziet het er zo uit :

SDC10498.jpg

* ik heb een bril aangeschaft, mensen dat was nodig, een wereld van verschil voor m'n ogen !

Je werk ziet er pico bello uit.
Het is wel wennen om met pigs te werken maar ge kunt er wel een mooi resultaat mee neerzetten hé ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan