Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe je het wendt of keert,we weten allemaal hoe leuk M zich kan voordoen.
Eenmaal binnen,en ja hoor...al is het maar een klein ding...hij doet het toch wel.

Gelukkig zijn we allemaal modelbouwers in hart en nieren...we overwinnen hem wel.

Ron.
 
En gelukkig weer eens een update.

Als eerste zien we de beplanking langzij.Dit is de overloop van het achter naar het voordek.Ik heb dit nu beplankt,omdat als de stuurhut is gemonteerd ik er niet meer bij kom.

Ook ik maak fouten hoor,in de foto is goed te zien,dat ik een kleine misrekening had gemaakt met de rompbreedte.Doordat de verschansing iets verkeerd heeft uitgepakt,is de volle dekbreedte ook iets smaller geworden.

1_PB080001_goed_goed.jpg

Hierdoor ligt de stuurhut iets uit het midden.Derhalve is het looppad aan stuurboord iets breder als aan bakboord.Gelukkig is het niet veel en ligt het toch wel iets verdekt tussen verschansing en stuurhut in.In het voordek is dit weg,gelukkig.

Vanaf de boeg genomen,zijn de beide inloop roosters voor het dekwater goed te zien.ik heb deze gemaakt van een trapje welke ik nog had liggen in de spare box.later zijn deze ook bijna niet meer te zien,ze zitten dus tussen verschansing en stuurhut.

1_PB080010_goed_goed.jpg

En nu mijn dek keuze....

Ik had het al reeds eerder geschreven,ik heb afgeweken van het origineel in het dekpatroon.Omdat ik er toch al 3,4 miljoen euro voor moet neertellen( Razz )mag ik ook kiezen hoe ik het dek wil hebben.

Het origineel heeft een monotone dek indeling.Alles dezelfde kleur en alles recht aan en recht toe.Ik houd wel van wat creativiteit erin.En dus heb ik ervoor gekozen om het dek patroon te maken in blank abachi hout,afgewisseld met rode mahonie latten.Ik vind dit vele malen mooier als bij het origineel.is wel iets meer werk maar heb ik ervoor over.

1_PB080005_goed_goed.jpg


1_PB080008_goed_goed.jpg



Nu de trapjes zijn bekleed,kon ik de romp gaan schuren.

1_PB080016_goed_goed.jpg


Ik heb ervoor gekozen om toch eerst de romp volledig te gaan spuiten.
Nu kan ik de romp nog ondersteboven leggen.Dat is nodig voor de zwarte onderkant en het sealen daarna.

Als dan de romp is gespoten,kan ik de reling gaan monteren,en dan pas de stuurhut en voordek.

Nog veel werk,maar wel leuk.


Wordt vervolgd.

Ron.
 
de gaten in de romp waar het water van de inlooprooster uitkomt worden die ook gemaakt ?
 
Ja,deze komen net boven het grote panorama raam te zitten.

Dat is iets voor bij de eind detaillering.
Het zijn kleine roosters.

Ron.
 
Hey Ron,

Dat is weer een prachtige update cute
Die roosters geven de strakke romp wat meer details, en ik vind je keuze om het dek met die 2 houtsoorten te beplanken heel erg mooi.
Het is niet goed te zien op de foto's, maar de zilverkleur ziet er als een spiegel uit, zal er vast erg goed uitzien als de romp dezelfde behandeling heeft gekregen.

Groeten , Pascal
 
Hey Ron,

Zoals ik het zie zal het off-center liggen van de stuurhut nog best meevallen, denk ik.
En als het toch zo zal zijn, dan zal het verschil wel miniem zijn. :k


Prachtige update trouwens.



Droop
 
Ja,het zal een 1 mm zijn,schat ik.
In principe is het niet te zien aan de stuurhut,doch alleen in de "overloop"want daar heb ik de houten deklatjes iets breder moeten maken.Maar het zal zo niet te zien zijn.

Ron.
 
Vandaag heb ik het dek helemaal ingepakt,al heb ik wel aan de binnenkant van de verschansing de Tamiya tape iets dieper geplakt.Hierdoor zal er een soort "overspray"komen.Ik hoop hiermee te bereiken dat de lak niet in de hoek en overgangen gaat "springen"tijdens het verwijderen daar weer van later.

Deze truc heb ik ook al toegepast bij de Hermann Marwede,en daar werkte dit naar tevredenheid.

Voor vandaag is alles gereed gekomen in de planning.De volgende klus is dan eindelijk het in zilver gaan spuiten van de romp.De stuurhut en het voordek nog niet.Deze monteer ik pas nadat de relingen zijn gemaakt en gemonteerd.Omdat ik niet wil riskeren met de soldeerbout tegen de stuurhut aan te "branden".Na de montage hiervan worden deze pas gespoten.

Hoewel dit een moeilijke beslissing was,immers de overgang tussen stuurhut en voordek moet ook geplamuurd worden.Dus dat wordt een beetje behelpen met schuren dan..maar ja of dat,of dat.....

Dus ik hoop jullie bij de volgende foto update de eerste foto`s te kunnen laten zien van de zilveren en gesealde romp.

Ben benieuwd....want zilver spuiten is soms lastig omdat deze deeltjes vlugger drogen als gewone pigment deeltjes.Zilver droogt al "on air".

Dus te ver weg van de oppervlakte en je kunt er een ietwat korrelige oppervlakte door krijgen,maar na de sealing is dit niet meer te voelen.

Te dichtbij en je krijgt een soort "zwarte uitlopers".

Te dun en je krijgt een slechte dekking,waardoor je dus meer eroverheen moet gaan spuiten,en dat wil ik dus absoluut niet anders is het "smoke"effect weg.

Te dik...en ja....dat geeft een verstopte naald,met klodders zilverlak...

Kortom...spannende tijden...

Ron.
 
Inderdaad, spannende tijden. Je maakt er weer een thriller van hé Ron.
We zullen allemaal voor je duimen dat de spuitklus goed lukt :k

Ben heel benieuwd naar de volgende update.

Groeten, Pascal
 
Vandaag dus de romp in het zilver gespoten.Dat was wel erg moeilijk.

Tijdens het opspuiten zag het er steeds uit alsof het ging mislukken.
De metaal deeltjes stapelden zich op elkaar.Waardoor het leek alsof er ieder moment een lawine van uitlopers zou ontstaan.Doch dit gebeurde gelukkig niet.

Ook is inmiddels dit gedeelte al geseald.

Op dit moment is de "blanke streep"afgeplakt,en kan ik morgen het zwarte gedeelte erop gaan spuiten en sealen.
Foto`s van vandaag kan ik niet plaatsen,omdat alles is afgeplakt.

Nadat het zwarte gedeelte ook klaar is,kan ik foto`s ervan maken.

Ron.
 
En zo is de voorlaatste spuitkklus aan de romp gedaan.Rest alleen nog na droging,het zwarte gedeelte te sealen.Was lekker werk,immers het is een grote oppervlakte :D.De stuurhut en het voordek komen pas later aan de beurt.

Hier ligt ze klaar voor de klus,afgeplakt en ontvet met spiritus.

1_PB110001_goed_goed.jpg

Met keukenpapier,alles rondom afgeplakt om spuitstof tegen te houden,onder het papier is ze immers al zilver gespoten.

1_PB110002_goed_goed.jpg

Preshading......:D.....

Nee hoor,ik spuit altijd eerst de randjes voorzichtig en de kleine oppervlakten.

1_PB110003_goed_goed.jpg

Dit was het moeilijkste gedeelte om te spuiten.Ondanks mijn zorgen zijn er nog plekjes waar de spuit niet tussen kon komen.Daar moet ik dus handmatig enkele plaatsen gaan aantippen met de kwast.
Dit zijn plekjes tussen de verschillende kleppen en stuurstangen.

1_PB110005_goed_goed.jpg

Vooral aan de onderzijde(lees=bovenzijde van de aandrijving),moet ik wat verf gaan bij tippen.
Door het invallend zonlicht lichten enkele stofjes inde lak op boos.

1_PB110009_goed_goed.jpg

Maar hoe het ook zij,hier ligt ze te drogen voor voorlopig.

1_PB110006_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd,

Ron.
 
Dat ziet er een hele strakke paintjob uit :| Ben heel benieuwd wat er onder het keukenrol zit. Ga je het zwart nog polijsten en komt er een blanke lak over ?

Groeten, Pascal
 
heel mooi! Ik ben benieuwt naar het resultaat als de tape er af is :k
 
Ja,maar ze is er nog niet mee klaar.Er komt nog een tweede seal laag overheen.

Dan mag ze zich pas tonen:k.

Ron.
 
Met zo'n laagje verf over d'r heen, ziet ze er toch heel wat 'levendiger' uit, niet? cute



Droop
 
Is terug op weg om een pracht exemplaar te worden.

Wel een vraag Ron, heb je bijgehouden hoelang je er al aan het werken bent, hoeveel uur??
Zelf doe ik dit ook niet, bij een volgende project zal ik dit ook eens proberen bij te houden cute
 
Dank je wel,Pantani voor het compliment.

Tot nu toe,heb ik er 360 uur in zitten :|.

Gaat de goede richting op,terwijl ik haar nog lang niet gereed heb.

Ter vergelijking,aan de U82 heb ik 463 uren gewerkt.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan