Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Ron,

Worden de relingen in dezelfde kleur gespoten als de romp ? Of ga je ze apart in een andere kleur schilderen ? Misschien zijn RVS staafjes ook een optie, die hebben meteen de juiste kleur ?

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Pascal,de relingen worden of krijgen chroomkleur later.

Ze worden sowieso nog eerst in de primer gespoten,samen met de laatste primerlaag van de gehele jacht constructie later voor de zilverklus.

Ron.
 
En alweer de laatste update van de eerste relingen.

Nu alles droog is,kan ik beginnen aan het soldeerwerk.
Hoewel dit stukken minder is als bij mijn vorig project :s.

1_PA240001_goed_goed.jpg

Gebruik ook altijd soldeertin met harskern,nooit pure soldeertin gebruiken,want dan moet je er ook nog eens apart vloeimiddel bij gaan gebruiken.Dat geeft alleen maar troep en is vele malen agressiever als de harskern is.

Ik soldeer altijd met zo weinig als mogelijk tin.Want je moet het toch weer wegvijlen/schuren erna.

1_PA230021_goed_goed.jpg

Alles was snel gesoldeerd.

1_PA230018_goed_goed.jpg

En hier zijn de soldeerlassen bijgevijld en geschuurd.
Klaar voor de primer...

1_PA240006_goed_goed.jpg

Op naar het volgende onderdeel.De overgang tussen voordek en stuurhut.
Dus blokken hout en pakken plamuur;P

Ron.
 
Mooi gesoldeerd Ron, ik wil dit ook leren want tot nu toe plakte ik mijn messing delen op elkaar. Ik zal het onthouden van de harskern. :k
 
Inderdaad, het soldeer werk ziet er heel netjes uit.
Ben heel benieuwd naar de overgang tussen stuurhut en voordek.

Groeten, Pascal
 
Scratchbouw heeft ook nadelen....

Zo ben ik nu begonnen aan de overgang tussen voordek en stuurhut.
En daar bleek al vlug dat ik daar een fout heb gemaakt bij het voordek.

Enige tijd geleden al,heb ik bericht dat het voordek te laag is gemaakt om de juiste hoogte te bereiken t.o.v.het voorraam in de stuurhut.

Dat kon ik makkelijk oplossen door het zonnedek te verhogen

En nu is mij gebleken dat het zonnedek ook te smal is wacko

Dat houd dus in,dat ik een drastische maatregel heb genomen om het allemaal mooi vloeiend en strak alsnog te kunnen krijgen.
Daartoe heb ik in het zonnedek aan beide zijden een flinke hap uit moeten zagen.in deze uitgezaagde openingen kan ik dan nu balsablokken gaan monteren en deze dan mooi schuren gaan.Hierdoor is het probleem opgelost.

Wel een beetje jammer,voor het eerdere werk wat ik had verzet aan het zonnedek.Dat is nu,voor voorlopig,helemaal teniet gedaan

Ik zal daar later een foto van plaatsen

Maar dat hoort nu eenmaal bij scratchbouw...je moet nu eenmaal alles zelf maken,niets is voorgekauwd.En dus moet je ook af en toe durf hebben om je werk te demonteren/slopen.

Maar uiteindelijk komt het wel weer goed.

Ron.
 
En dan nu enkele foto`s van mijn destructief werk aan het arme zonnedek cute.

Er is aan beide zijden een behoorlijke hap uit genomen.

1_PA250004_goed_goed.jpg

Ook zijn de twee 5 mm balsaplankjes te zien,welke ertussen komen.Deze zijn op elkaar gelijmd met witte houtlijm en met montagekit gemonteerd tegen het zonnedek op.
Dat moet wel,want tempex verdraagt bijna geen andere lijmsoorten.

1_PA250002_goed_goed.jpg

Onder het zonnedek moet de ruimte opgevuld gaan worden.Dat is ontstaan doordat ik het dek opgehoogd heb.

1_PA250001_goed_goed.jpg

De stuurhut staat nu gewoon los tegen het houten schot aan.Dit schot wordt aan de bovenkant,dus in de overgang tussen zonnedek en onderkant raamlijst,holvormig geschuurd later.

1_PA250003_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Ik ben blij om te zien dat er hier nog mensen zijn die deze dagen met de soldeerbout in de weer zijn. :D

Mooie update, Ron! :k



Droop
 
Ik vind het best wel leuk om de relingen te solderen cute.

Alleen wordt er in dit project niet zoveel gesoldeerd,helaas.
In tegenstelling tot de U82 destijds.

Ron.
 
En een kleine update.Het heeft eventjes geduurd,maar er is weer wat gedaan aan de Persing 72.

In het voordek had ik flinke stukken materiaal eruit gehaald,omdat het dek niet mooi aansloot op de stuurhut.


Om deze eruit genomen happen weer op te vullen,heb ik daar balsaplankjes in gemonteerd met montagekit(5 mm plankjes).

Daarna deze plankjes ruw voor gefreest met de dremel,en er lekker flink wat plamuur opgesmeerd.Zo kan dit nu goed gaan uitharden,waarna ik dit kan gaan schuren en in model brengen.

1_PA310001_goed_goed.jpg

Nadat dit in model is gebracht ga ik dit verder polijsten,zodat het mooi glad wordt,en ik er de eerste laag primer op kan spuiten.

1_PA310002_goed_goed.jpg

Nu is alles nog ruw en niet geheel in de juiste vorm.

1_PA310003_goed_goed.jpg

Het witte plamuur geeft er nu,vind ik dan,een rare indruk aan.Net alsof het voordek in verhouding te groot is.

Gelukkig is de naad tussen stuurhut en voordek gering.Later bij de definitieve montage hoef ik daar niet veel plamuur in of op aan te brengen.

1_PA310004_goed_goed.jpg

1_PA310005_goed_goed.jpg

Moet natuurlijk nog veel aan gebeuren gaan.

1_PA310006_goed_goed.jpg

1_PA310008_goed_goed.jpg

Maar uiteindelijk hoop ik toch wel de finish te halen cute.

1_PA310007_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De verhoging en verbreding van het voordek is heel mooi gelukt Applaus Applaus Applaus
Het geeft een beetje een vreemd beeld met die witte plamuur, maar het zal er vast en zeker heel mooi gaan uitzien cute

Groeten, Pascal
 
Dat ziet er keurig uit zo. Ik kan niet anders schrijven. En nu maar schuren he.

Rik die inmiddels ook al stoffig is van zijn Ferrari schuren. :|
 
Ja,net alsof ze verkouden is,zo lijkt het:D.

En gelukkig vind ik schuren wel leuk om te doen,anders had ik wel Rik zijn hulp ingeroepen ;P.

Ron.
 
Hey Ron,

Die lijm (bison geloof ik dat het is ) die je gebruikt, kan je daar ook metaal op metaal mee lijmen ?

Groeten, Pascal
 
Pascal,je kunt metaal erg goed met elkaar verlijmen met montage kit alsmede ook met kontaktlijm.

Dat is afhankelijk wat je ermee wilt bereiken.
Montage kit is vrij dik en zuigend,maar erg sterk.
Kontakt lijm(zoals de Bisonkit)werkt iets anders maar is ook erg sterk.

Montage kit kun je direkt op een zijde van de te verlijmen delen aanbrengen en dan samendrukken,hierbij kan het iets bewegen,omdat de kit dik is,zal er altijd aan de zijkanten iets uit kunnen komen door het drukwerk.Voordeel is dat het nog is te corrigeren bij het verkeerd plaatsen.

Bij het gebruik met kontakt lijm moet je beide zijden insmeren met de lijm,en dan deze eerst laten aandrogen,dus totdat ze niet meer glanzen.

Dan de delen samenvoegen en goed aandrukken.De delen zitten hierbij meteen vast,zijn niet meer los te krijgen of te verschuiven.Kan nadelig zijn,als je de delen verkeerd samenvoegt.Dan is correctie niet meer mogelijk.Voordeel hiervan is dat je snel verder kunt.

Bij alle lijmen geldt ook dat de te verlijmen delen schoon,droog en vetvrij moeten zijn.Ook is het aan te bevelen om de oppervlakten wat op te ruwen met schuurpapier bijv.Dat geeft een betere hechting.

Ron.
 
Het voordek heeft de eerste primerlaag gekregen.
Nadat ik gisteren en vanmorgen eerst eens flink heb moeten schuren(lees = modelleren).Nu de primer erop zit,kan ik goed zien waar nog plamuur op aan te brengen.Daarna weer schuren,komt er de tweede primer laag op.

Dan zou ik eventueel nog wat plamuur kunnen aanbrengen en dan weer primeren...totdat het geheel glad is zonder deukjes.

En dan is deze stap ook weer klaar.

Ron.
 
En daarna weer foto'tjes, Ron? :kB:


Droop (die er weer eens naar uitkijkt)
 
Het voordek(zonnedek )is nu helemaal klaar in de primer en geschuurd.Ook heb ik de twee "dek water stoppers"in de beide overlopen klaar.Dat ging erg snel cute

Morgen komen hiervan uiteraard foto`s van.

De nu volgende stap aan de Persing is het gaan construeren en monteren van de twee grote trappen in het achtersteven,aan bak en stuurboordzijde welke de "garage"omsluiten.

Als deze twee trappen klaar zijn gemonteerd,komt de zilverklus eraan B:

De garage maak ik pas als de gehele romp plus stuurhut gespoten en definitief gemonteerd is.

Dus op naar de voorlopig laatste constructieve stap in de Persing 72.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan