Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja,ik denk dat de grootte goed is.

Verder is de start gemaakt met het bekleden van het recreatie dek.Daar is het natuurlijk van belang dat er zo weinig als mogelijk spleetjes ontstaan.Het was erg moeilijk rondom de twee trapjes naar de overloop.

Verder worden er afwisselend abachi en mahonie latjes op het ruwe dek gelijmd met kontaktlijm.

Daarna het dek schuren en dan aflakken met drie lagen vernis.

Ron.

Dat is direct een grote verandering als ze zo in de verf staat, prachtig werk ron!

Ja,het geeft meteen een hele andere indruk aan haar cute.

En de volgende update zal wederom een hele andere indruk gaan geven.
Hoewel dit nog niet klaar is,ziet dit eerste resultaat toch wel redelijk uit.

Ik ben dus begonnen aan het beplanken van het recreatie dek.
De lichte plankjes zijn abachi hout en de smalle donkere latjes zijn van mahonie hout.

Dit dek is niet zoals het origineel,dit is zuiver mijn fantasie.Ik vond dit wel mooier als het originele monotoon gekleurde dek.

Ik was begonnen met het aanbrengen van de omlijsting.Zo is het iets gemakkelijker werken.

En daarna ben ik verder gegaan met het moeilijkste gedeelte,de plankjes bij de trapjes.

1_PB140001_goed_goed.jpg

De twee banen die hier liggen heb ik als eerste gelegd,daarvoor had ik twee rechte lijnen uitgetekend op het dek.Door nu steeds de nieuwere plankjes strak tegen de reeds gelegde plankjes te monteren,lopen ze allemaal uiteindelijk in dezelfde baan.

Maar het blijft hier wel priegelwerk.

1_PB140002_goed_goed.jpg

Door nu steeds afwisselend aan beide zijden te werken,blijft de afstand steeds gelijk,en kan de andere baan steeds even drogen.Daarom zien we ook de kopspelden zitten.

1_PB140003_goed_goed.jpg

Uiteindelijk lag de vloer erin cute.

1_PB140008_goed_goed.jpg

1_PB140007_goed_goed.jpg

Bij de trapjes moet uiteraard nog wel wat gebeuren.Maar de vloer moet ook nog geschuurd en afgelakt worden.

1_PB140009_goed_goed.jpg

Plaatsen we de stuurhut er even bij,geeft het meteen weer een hele andere indruk.Klaar voor erop te dansen :D.

1_PB140006_goed_goed.jpg

1_PB140004_goed_goed.jpg

1_PB140005_goed_goed.jpg

Nu eerst goed drogen,en dan gaan we dit allemaal lekker luxe afwerken.

Ron.

Prachtige update Ron cute

Het dek ziet er schitterend uit, het is inderdaad veel mooier dan een monotoon dek, en past perfect bij de Pershing Applaus Applaus Applaus

Groeten, Pascal

Hoi Ron,

Uit welk hout heb je die dekplanken gemaakt?

Dat ziet er echt chique uit, zeg! B:

Droop

Het moet ergens ook in de update staan,maar de blanke latjes zijn van abachi hout,en de donkere van mahonie hout.

Ron.
'k Zal er wéér eens over gelezen hebben. ^^

Toch bedankt voor het antwoord, Ron.

Droop (die hier momenteel met verschillende zaken terzelfder tijd bezig is (fotoreportages, wenskaarten, forum.... wacko ))

Heel mooi hoor. Ik zou i.p.v. het dek te schuren het dek schrapen Ron. Uitleg hierover staat in m'n bouwverslag geschreven door Rik en Siemen.

Ik vond het in ieder geval een goed systeem.

Ga je het dek vooraan in het patroon van de echte Pershing leggen, dus schuin, of recht?

Heel mooi hoor. Ik zou i.p.v. het dek te schuren het dek schrapen Ron. Uitleg hierover staat in m'n bouwverslag geschreven door Rik en Siemen.

Ik vond het in ieder geval een goed systeem.

Ga je het dek vooraan in het patroon van de echte Pershing leggen, dus schuin, of recht?

Schuin,zoals bij het origineel.Daar heb ik een simpel trucje voor :k.

Ron.

amai, da's nog eens een mooi dek :D
het is idd veel beter dan zo'n monotoon dek

@Michel: al de eer is voor Rik hier, over het schrapen van het dek :k ik dacht dat hij het mij geleerd had
maar dat even terzijde

Ho, ho, ho. De eer is niet aan mij. Let wel, ook ik heb het mogen leren he. Alleen weet ik niet meer van wie na al die jaren. Maar er is iemand die mij dit ook heeft verteld. En daarbij is het vaak zo dat er meer mensen zijn die dit ook wisten/weten enz.

Hey Rik,

Het mooi aan het verhaal van het "dek schrapen" is dat jij de tip aan ons hebt gegeven, want wij kenden hem niet. Waar jij hem vandaan hebt, is in dit geval niet zo belangrijk, belangrijk is dat je die info wilt delen, zodat wij weer wat kunnen bijleren.

En nu van offtopic naar On-topic :k

Hey Ron,

Daar heb ik een simpel trucje voor
Voor jou zal het simpel zijn, maar het is vast weer geniaal gevonden, ik ben heel benieuwd.

Groeten, Pascal

Mijn dank voor de complimenten ^^.

Gisteren heb ik de stuurhut en het voordek samengevoegd op het voordek.

Ik heb ervoor gekozen om deze samenstelling nu zo te maken.Omdat ik de overgang tussen stuurhut en voordek(zonnedek)nog moet gaan plamuren,schuren en primeren.Ook moet er daarna alles nog in het zilver gespoten worden.

Dat gaat nooit lukken zonder problemen als ik deze grote samenstelling nu al definitief zou monteren op het dek.
Aan de onderzijde van de lijmnaad(montagekit gebruikt)had ik als zekerheid schilderstape geplakt om te voorkomen dat alles alsnog zou gaan vastzitten.

En gelukkig ging alles mooi van het dek af vanmorgen.Nu ga ik daarvoor een tijdelijke werkstandaard maken van piepschuim.En kan ik ook mooi overal nog bij,want er moet ook nog relingwerk gedaan worden.

Is wel een flink blok nu deze dekopbouw cute...

Ron.

Ron misschien is het leuk dat je ook eens iets meer verteld over die steun die je gaat maken om zo op te kunnen werken. Ik ben zeer benieuwd wat je gaat maken.

Op deze plaats op het dek,zat dus de lijmnaad tussen voordek en stuurhut.
Door de tape was het risico minder dat de samenstelling zou gaan vastzitten op het dek.gelukkig is alles goed gegaan.

1_PB150001_goed_goed.jpg

Vlak voordat het zonnedek eraan zou worden gemonteerd.

1_PB150002_goed_goed.jpg

Definitief samengevoegd.De kit is ertussen te zien.

1_PB150004_goed_goed.jpg

Duidelijk te zien,dat er nog wel wat geschuurd moet worden.

1_PB150006_goed_goed.jpg

Vond dit wel leuk om te laten zien.Geeft er een ietwat romantische sfeer aan....

1_PB150007_goed_goed.jpg

En in onderstaande foto is dan de tijdelijke werkstandaard te zien.
Hier komt dus de samenstelling voorlopig op te zitten.Ik ga deze hierop plamuren,schuren,primeren en uiteindelijk spuiten.

1_PB160011_goed_goed.jpg

Met tape voor voorlopig vast gezet.Zo kan dit niet verschuiven.

1_PB160013_goed_goed.jpg

De eerste plamuur aangebracht tussen de naad.

1_PB160014_goed_goed.jpg

Ja,het zonnedek heeft dienst gedaan als test dummie.hier heb ik steeds alle lakken op uit geprobeerd,om te zien of er geen reacties ontstaan.

Later kan ik dit weer gewoon schuren...

1_PB160015_goed_goed.jpg

Primer,zwarte lak,zilverlak en de action vernis zitten hierop.
Op elkaar en naast elkaar...

En in de laatste foto zien we nu langzaam dat alle delen worden samengevoegd en het drukker wordt op de werf.

1_PB160018_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.

Hey Ron,

De overgang tussen stuurhut en voordek ziet er heel goed uit. Zoals je de bovenbouw op dat stuk tempex hebt staan, lijkt het wel een krokodil (wel een heel snelle hé :D)

Het einde van dit project (of is het het begin ?) komt langzaam maar zeker in zicht cute

Groeten, Pascal

Ja,Pascal ze lijkt zo best op een krokodil.Ik mis alleen nog de tanden,zolang ze maar niet achter ons aan komt.

Het einde komt wel langzaam in zicht,maar in 2008 krijg ik haar niet gereed.
Het zal waarschijnlijk Januari worden.

Toch nog wel veel te doen,maar aan de andere kant hebben jachten nu eenmaal niet erg veel op de dekken.

Maar als het me lukt zal ik straks een leuke update plaatsen.

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan