Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het plan is om er ook zwichtingen op aan te brengen (= horizontale draden naar de spreeworst aan de ander kant) maar ik kan pas als de ra is ingehangen bekijken of ik daar ruimte genoeg voor heb.
Andy
Alle spreeworsten van de (onder)masten zitten erop.
We geloven je op je woord
Bij de bovenmasten komt toch geen spreeworst of vergis ik me?
....., ik puzzel me per mastdeel door de tuigage heen en probeer niet alles te overzien alleen maar te voorkomen dat ik iets te vroeg doe waardoor ik later in de problemen kom met mijn babyhandjes maat XL
Inmiddels verder gezocht en de spreeworsten van het stengenwand staan ook in "Historische scheepsmodellen"van zu Mondfeld getekend, ik maak ze er dus ook maar op.
Bedankt Ward, weer wat geleerd. Nou weet ik ook waarom ik op mijn Bounty niet zo ver kan brassen als ik wel zou willen .
Is dat zwichten nou een statisch geheel? Of werden de zwichtingen nog extra aangetrokken door een takel o.i.d. ?
In ieder geval hoef ik mij ra-takels dus niet aan te brengen, wat ik wel van plan was, omdat ik het schip volledig ga optuigen en zo scherp mogelijk gebrast ....
N.B. Sorry Andy voor het inbreken op je topic.
De ra-hoek bij het brassen was ongeveer 7° tot max. 15° voor de grote ra's en tot max. 50° voor de bovenbramra's
bij het brassen werden de ra zelden in dezelfde hoek geplaatst, afhankelijk van de sterkte en hoek van de wind, tenopzichte van de uitgezette koers van het schip.
Er zijn wel berekeningen daarvoor, maar het zal ons wel degelijk te ver gaan daarover.