Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

Alvast bedankt Ward.

Geen weeflijnen bij bramsteng wand en blindensteng wand zou voorgekomen zijn in de tijd dat er nog geen paarden onder de ra's zaten (= voor einde 17de eeuw).
In die tijd liet men de ra zakken en bond het zeil bovenop de mars samen er was dus geen noodzaak om omhoog naar de ra te klimmen en de weeflijnen waren dus niet nodig.


Andy

foto voorbeeld samenbinden zeil:
abrouwer-albums-anders-picture137391-utrecht-1653-hoving.jpg
 
Andy,
ondertussen ben ik ook tot die conclusie gekomen.
De paarden verschenen na 1640 aan de onderra's
na 1680 aan de marsenra's
en rond 1700 aan de anderen.

Het opbergen voor korte tijd, is te zien aan de foto

En met dat "Prins Willem, anno "1649", zou alleen de onderstewant van weeflijnen zijn voorzien.


groetjes
Ward
 
Dank je Ward dat komt overeen met mijn informatie, en hoewel het op de meeste bouwbeschrijvingen en tekeningen anders staat, ga ik het zo maken.

Andy
 
Andy,
alles bij alles,
lig er voor het ogenblik nog eventjes niet van wakker.
Ik zal het verder uitspitten, er zijn verschillende enorme tegenstrijdigheden.
groetjes
Ward
 
Dit verslag weer eens bij gelezen en het leest als een geschiedenisboek. :D
Wat een mooie en duidelijke, vooral soms moeilijk te realiseren, uitleg wordt er hier geschreven.

Fred
 
Ik vind het schitterend. Afgelopen week heb ik van Germt allerlei mooie informatie, foto's, enz. ontvangen. Zit steeds stiekem te kijken of alles klopt wat er uitgelegd wordt. Wellicht kan ik, als groentje in het vak, de ervaren mannen nog een keer voor zijn :laugh: Voorlopig zit dat er niet in. Het lijkt wel of ik weer in de schoolbanken zit. Kortom... ik ga het steeds leuker vinden.
 
Het blindestengewand is geplaatst:

attachment.jpg

Het bleek erg lastig om de onderste jufferblokken op exact dezelfde hoogte te krijgen, op de foto kun je zien dat het voorste juffersblok nog te hoog zit, dit ga ik nog veranderen.
Het werken met de afstandhouders tussen de juffersblokken bleek nog lastiger, ze waren nauwelijks op hun plaats te krijgen en schoten vaak los. Het resulteerde erin dat de bovenste juffersblokken niet op gelijke afstanden van de mars kwamen.
Uiteindelijk heb ik de bovenste juffersblokken maar weer losgehaald en daarna met behulp van een schuifmaat op gelijke afstanden van de bovenrand van de mars gezet.
Na al dit geworstel ga ik de juffersblokken op de grotemars en op de fokkenmars ga met ander materiaal en op een andere manier aanbrengen maar daarover later meer.

Andy
 
@ Ward
Dank je voor de link geeft een mooi beeld van de helaas verbrande replica.
Een aanrader is ook:
https://www.youtube.com/watch?v=nCmuMQLBoog&list=PLCA4187970792DC91
een documentaire over de Mary Rose (1509) die ook inzicht geeft in het leven van de zeelieden
of:
https://www.youtube.com/watch?v=uImiEDCEirM&list=PLCA4187970792DC91
over de hond van het schip.



Het hoogteverschil in de onderste juffersblokken (die op de mars zitten) heb ik kunnen oplossen door de puttingijzers waarmee ze vast zitten aan de mars vast te lijmen in plaats van deze met touw aan het bevestigingspunt eronder vast te maken.

attachment.jpg

De hoofdtouwen van de blinde want zijn daarmee klaar.
Een aantal door mij geraadpleegde bronnen laat zien dat er geen weeflijnen (= horizontale touwen om in te kunnen klimmen) in deze hoofdtouwen horen omdat men niet in deze mast klom om het zeil binnen te halen maar de ra liet zakken.

Ook de hoofdtouwen van het want van de kruissteng (= bovendeel achterste mast) zijn aangebracht.

attachment.jpg

Ook hier zijn de juffersblokken gevat in gezwart koper daaronder zit een koperen schakel door de mars waaraan onder de mars het touw van het puttingwant is bevestigd. De schakel is, om te voorkomen dat de jufferblokken in hoogterichting verschuiven, aan de mars vastgelijmd.
Het touw van het kruisstengewant hoofdtouwen lijkt wat dun maar ik volg de diameter opgaven van H.Ketting (in: Prins Willem) zo nauwkeurig mogelijk.

Andy

Ps door mijn teruggekeerde schouderblessure gaat de voortgang van de bouw traag
 
Laatst bewerkt:
en toen .......

:(
En toen keek mijn vrouw niet uit en sloeg ze enthousiast pratend de vlaggenmast van de blindesteng overboord.
:(

attachment.jpg

:33:
nu maar zien dat ik dat onzichtbaar repareer...

Andy
 
Dit moet gecompenseerd worden, en moet je gelijk misbruik van maken:$
Tip: net doen of het ENORM véél moeite kost om het te repareren, hoe meer moeite en verdriet, hoe groter het volgende project dat je mag aanschaffen8)

PS succes met de reparatie natuurlijk, maar jou kennende, lukt dat wel, maar niet tegen je vrouw zeggen hé:nowink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Succes met de reparatie Andy... Gaat zeker goed komen. Liet mijn vrouw even zien wat er gebeurd was. Nu blijft ze mooi uit mijn kamer, moet hem wel zelf schoonmaken nu....
 
De reparatie is geslaagd

De reparatie van de blindemast op de boegspriet is geslaagd:

attachment.jpg

De hoofdtouwen van de stengen (= boven de onderste kraaiennesten) zijn aangebracht.
De blokken aan de marsen (kraaiennesten) en de zalingen (=de dwarslatten op de masten) ben ik aan het aanbrengen daarna worden de hoofdtouwen van de bramstengen van de fokkenmast en de grote mast aangebracht.

Andy
 
De noodzakelijke blokken aan de marsen en de zalingen zijn aangebracht. De 12 juffersblokken op de 2 bovenste marsen van de fokkenmast en de grote mast zijn op hun plaats aangebracht, vastgelijmd en waar nodig bijgeschilderd.

attachment.jpg

De eerste hoofdtouwen van de bramstengen zijn ook al aangebracht:

attachment.jpg

Allemaal erg klein werk bovenin dunne kwetsbare mastjes, daar is het eigenlijk te warm voor:O .

Als alle hoofdtouwen en stagen zijn aangebracht ga ik alles op spanning brengen waarna het aanbrengen van de horizontale weeflijnen volgt

Andy
 
De hoofdtouwen zitten erop

Alle hoofdtouwen zijn aangebracht:
Helaas brak daarbij het bovenste stukje van de fokkenmast af :34: en dat deed ik echt helemaal zelf moet ik van mijn vrouw zeggen.
Zoals jullie zien is ook die reparatie weer goed gelukt:

attachment.jpg

Nu nog de bramstagen (=touw vanaf de bovenste zalingen van de grote mast en fokkenmast schuin naar voren en naar beneden) en alles kan op spanning gebracht worden.

Daarna volgt (waarschijnlijk) het aanbrengen van de weeflijnen, dat zijn de horizontale touwen tussen de hoofdtouwen.
Ik heb geprobeerd de weefljnen met een naald door de hoofdtouwen te steken (omdat de knopen buiten verhouding groot worden) maar dat lukt me nog niet goed. Ik zal het nog met andere naalden proberen anders zal ik toch moeten gaan knopen.

Andy
 
Ja Andy, het is allemaal zo teer op deze schaal dat je er bijna niet onderuit komt dat er wel eens iets breekt.
Maar je vrouw en jij staan nu tenminste weer gelijk. :D
 
Ja Andy, het is allemaal zo teer op deze schaal dat je er bijna niet onderuit komt dat er wel eens iets breekt.
Maar je vrouw en jij staan nu tenminste weer gelijk. :D

Helaas wel ja dat maakt mijn onderhandelingspositie bij de aanschaf van een nieuw model wel een stuk zwakker:(
 
Terug
Bovenaan