G
Germt
Guest
Helaas wel ja dat maakt mijn onderhandelingspositie bij de aanschaf van een nieuw model wel een stuk zwakker
hihihihi
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Helaas wel ja dat maakt mijn onderhandelingspositie bij de aanschaf van een nieuw model wel een stuk zwakker
Je zal best al wat in gedachten hebben.
Ok, ik ken er wel niet zoveel van, maar heb je dit uit de plannen of uit boek ?
Groetjes, blijf je nog volgen.
Zo zouden wij nu wel denken maar in die tijd telde een mensenleven niet, het was zelfs voordelig als iemand niet aankwam er werd bij aankomst uitbetaald en wie er dan niet meer was.....
Een kleine rechtzetting over het cliché, dat vroeger een mensenleven niet telde.
Eén matroos minder is meer werk voor de collega's, 100 matrozen minder en je kunt niet eens varen. Zie dat,........ op volle zee na een zware storm en roekeloze handelingen. Daarom......Voor een storm werden al de zeilen en het nodige gedaan om het schip blijvend vaar- en stuurbaar te houden
Wat wel waarheid is, dat men niet zo treurig was bij een verloren man.
Maar dat wil niet zeggen dat ze dagelijks ongevallen konden permiteren. De veiligheid stond zeker dan ook zeer hoog aan boord.
Het tweede niet te onderschatten verlies waren dodelijke ziekten, tyfus, cholera, dyssentrie, pest en malaria in tropische gebieden.
de VOC leed in de perjode van 1625-1631 het verlies van 368 doden uit 2550 man bemanning alleen aan zieken.
Later in 1770-1775, was het verlies aanzienlijk meer door tyfus aan boord, waarbij van de 2000 soldaten, slechts 400 aankwamen in Azië( dit was bij de soldaten)
de eerste lonen in de tijd van Prins willem, was meer een kost en inwoon, dus zo goed als niets.
Later werd er verbetering gebracht in lonen, alhoewel sommige handelingen voor gezondheid en onderhoud, ook kostelijk waren, zodat de matrozen moesten lenen, en terug thuis na maanden vaart het geld moesten terug betalen.
Er was wel een uitbetalingschema door de VOC, aan de achtergebleven familieleden en of vrouw van de matroos bij dodelijk ongeval of oorlogsslachtoffer.
Gegevens en veel meer daarover komen uit het boek" Voor en achter de mast, het leven van de zeeman in de 17de en 18de eeuw" door G.M.W.ACDA
groetjes
Ward