Hoofdsponsor

1/100 Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer) [wip]

Je zal best al wat in gedachten hebben.

Inderdaad Dick, ik twijfel tussen de WASA (maar dan wel een verbeterde/ historisch correctere uitvoering) of en scratch fluitschip op basis van een tekening van de VNM.

Maar eerst de Prins Willem nog even afmaken.:01:
Andy
 
Weer wat gebouwd omdat het te warm was om buiten te zijn.

Alle stagen zijn aangebracht (dat zijn de touwen die mars of zaling schuin naar beneden naar de mast ervoor lopen)

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture157499-p1140420.jpg


Voor de fokkenmars en de grote mars moeten nog hanepoten worden aangebracht (touwen die voorkomen dat de zeilen onder die marsen kunnen slaan)

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture157500-p1140416.jpg

(bron: Prins Willem, H. Ketting)

Het blok waar de touwen aan de onderkant doorheenlopen heb ik zelf gemaakt, Corel gebruikt daar een vioolblok voor. Wie goed kijkt ziet dat de middelste hanepoot vanaf de top van dit blok naar de rand van de mars loopt. Omdat Corel heeft het bijbehorende gat in de rand van de mars niet heeft voorzien en ik het er nu niet meer in kan maken omdat op die plaats een knie zit moet ik de middelste hanepoot laten vervallen.

Uit een latje beukenhout van 1,5 x 1,5 mm heb ikzelf een blok gemaakt:

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture157504-p1140418.jpg


De proefplaatsing bij de fokkenmars levert het volgende plaatje op:

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture157506-p1140421.jpg


Later meer over de hanepoten en de aangepaste spaninrichting (ik volg daarbij de tekeningen van Ketting en niet die van Corel)

Andy
 
Van Corel weet ik het niet maar deze van Ketting is in ieder geval correct.
 
De hanepoten zijn klaar:

Hier de hanepoten van de grote mars.
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture157595-p1140426.jpg

De hanepoten worden gespannen met het touw dat naar rechts onder loopt.
Corel knoopt dit touw net onder het onderste van de 2 zichtbare blokken vast aan de stag.
Ik heb echter de tekening van H. Ketting in "Prins Willem" gevolgd, volgens H. Ketting werd dat touw net boven het blok waarmee de stag kon worden gespannen aan de stag vastgemaakt. H. Ketting vertrouw ik namelijk meer als Corel

Andy

En nu op naar de spreeworsten en de weeflijnen.
 
Het zag er wel mooi uit Jumper maar ze liepen niet in de juiste richting :(


De hanepoten waren zo
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture157595-p1140426.jpg


En nu zijn ze zo:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture158073-p1140503.jpg


Ze lopen nu dus zo als het hoort bovenlangs de marsvloer

Andy
 
Ok, ik ken er wel niet zoveel van, maar heb je dit uit de plannen of uit boek ?
Groetjes, blijf je nog volgen.
 
Dank voor alle lof heren, als iets me niet bevalt sloop ik het er gewoon weer af want anders blijft het me nog jaren storen.

Ok, ik ken er wel niet zoveel van, maar heb je dit uit de plannen of uit boek ?
Groetjes, blijf je nog volgen.

De hanepoeten staan zowel op de tekeningen van Corel als in het boek van H. Ketting over de Prins Willem.
Hanepoten zijn veel voorkomend op grotere van ra's voorziene schepen, ze moeten voorkomen dat de zeilen onder de mars vast kunnen komen te zitten.

Andy

Andy
 
Last van een zomerbouwdipje :unsure: ..... de bouw gaat erg langzaam :( ......maar toch vandaag de laatste spreeworst aangebracht.

Voor ik weer verder kan moet ik eerst de vraag oplossen of het want van de fokkenbramsteng en grotebramsteng en het want van de blindesteng en de bezaansteng weeflijnen hadden, oftewel of de bovenste wanttouwen van de masten weeflijnen hadden.

- In "Bataviacahier 2" (1990) schrijft Menno Leenstra op blz 32 " dat "...voor de meeste wanten voldoende afbeeldingen aanwezige zijn..." om aan te nemen dat alle wanten van weeflijnen voorzien waren en dat het ontbreken van weeflijnen op oude modellen en schilderijen en het lang niet altijd aanwezig zijn van weeflijnen in de opsommingen van het touwwerk niet hoeft te betekenen dat er geen weeflijnen waren.
- Andere bronnen spreken dit echter tegen en vermelden met nadruk dat het want van de bezaansteng de grote- en de fokkenbramsteg en de blindesteng (dit van iedere mast het bovenste want) bovenste geen weeflijnen had omdat de zeelui niet in dit want hoefde te klimmen om het zeil binnen te halen. De ra's hadden in de tijd van de Prins Willem immers nog geen paarden (=looptouwen) eronder, men liet de ra zakken tot op de mars eronder om het zeil binnen te halen.

Voorlopig neig ik ertoe om de laatste bronnen (dus: geen weeflijnen in de bovenste wanttouwen) te volgen maar wil eerst nog even (in de schaduw) verder studeren.

Andy
 
hmm lijkt me niet echt handig moest er iets stuk gaan daar boven.
mischien heb je ze wel niet nodig om het zeil op te binden maar er hangt daar genoeg dat stuk kan gaan en op die hoogte is het tog wel makelijk als je fatsoenlijk naar boven kunt voor eventuele reparaties. en ook de grote vlaggen hangen daarboven :ik zou het niet graag op mijn geweten hebben als ze die neerlaten en ze blijven ergens achter hangen dat ze stuk gaan want dat koste toen je kop.
 
Zo zouden wij nu wel denken maar in die tijd telde een mensenleven niet, het was zelfs voordelig als iemand niet aankwam er werd bij aankomst uitbetaald en wie er dan niet meer was.....

Om de verwarring over de weeflijnen nog groter te maken:
Op het model dat H. Ketting gebouwd heeft (Tropenmuseum Amsterdam) zitten op het want van de blindesteng, de fokkenbramsteng, de grotebramsteng en de bezaansteng geen weeflijnen. Op zijn tekening in "Prins Willem" (H. Ketting 1979) heeft het want van de blindesteng wel weeflijnen en de fokkenbramsteng, de grotebramsteng en de bezaansteng geen weeflijnen.
Op het originele model van de Prins Willem uit 1651 in het Rijks Museum heeft de blindestang wel weeflijnen, ontbreekt het want van de fokkenbramsteng en de grotesteng en heeft het want van de bezaansteng geen weeflijnen.

Andy
 
Zo zouden wij nu wel denken maar in die tijd telde een mensenleven niet, het was zelfs voordelig als iemand niet aankwam er werd bij aankomst uitbetaald en wie er dan niet meer was.....

Een kleine rechtzetting over het cliché, dat vroeger een mensenleven niet telde.
Eén matroos minder is meer werk voor de collega's, 100 matrozen minder en je kunt niet eens varen. Zie dat,........ op volle zee na een zware storm en roekeloze handelingen. Daarom......Voor een storm werden al de zeilen en het nodige gedaan om het schip blijvend vaar- en stuurbaar te houden
Wat wel waarheid is, dat men niet zo treurig was bij een verloren man.
Maar dat wil niet zeggen dat ze dagelijks ongevallen konden permiteren. De veiligheid stond zeker dan ook zeer hoog aan boord.
Het tweede niet te onderschatten verlies waren dodelijke ziekten, tyfus, cholera, dyssentrie, pest en malaria in tropische gebieden.
de VOC leed in de perjode van 1625-1631 het verlies van 368 doden uit 2550 man bemanning alleen aan zieken.
Later in 1770-1775, was het verlies aanzienlijk meer door tyfus aan boord, waarbij van de 2000 soldaten, slechts 400 aankwamen in Azië( dit was bij de soldaten)
de eerste lonen in de tijd van Prins willem, was meer een kost en inwoon, dus zo goed als niets.
Later werd er verbetering gebracht in lonen, alhoewel sommige handelingen voor gezondheid en onderhoud, ook kostelijk waren, zodat de matrozen moesten lenen, en terug thuis na maanden vaart het geld moesten terug betalen.

Er was wel een uitbetalingschema door de VOC, aan de achtergebleven familieleden en of vrouw van de matroos bij dodelijk ongeval of oorlogsslachtoffer.

Gegevens en veel meer daarover komen uit het boek" Voor en achter de mast, het leven van de zeeman in de 17de en 18de eeuw" door G.M.W.ACDA
groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:
Om de verwarring over de weeflijnen nog groter te maken:
Op het model dat H. Ketting gebouwd heeft (Tropenmuseum Amsterdam) zitten op het want van de blindesteng, de fokkenbramsteng, de grotebramsteng en de bezaansteng geen weeflijnen. Op zijn tekening in "Prins Willem" (H. Ketting 1979) heeft het want van de blindesteng wel weeflijnen en de fokkenbramsteng, de grotebramsteng en de bezaansteng geen weeflijnen.
Op het originele model van de Prins Willem uit 1651 in het Rijks Museum heeft de blindestang wel weeflijnen, ontbreekt het want van de fokkenbramsteng en de grotesteng en heeft het want van de bezaansteng geen weeflijnen.


Eén raad, Andy,
een mailtje, telefoon, bezoek naar het rijks Museum zal je zeker verder op weg zetten.
Een museummodel is zeker de juiste, tenzij de ouderdom van het model primeert. En zo ben je nog niet zeker.
groetjes
ward
 
De bouw is weer gestart:

Ik ben begonnen met het op spanning brengen van de hoofdtouwen van de bezaansmast.
Een van de hoofdtouwen van het bovenste deel van de bazaansmast (dit deel heet volgens mij kruissteng) brak daarbij midden onderaan onder het juffersblok door, vermoedelijk een weeffout want veel spanning stand er nog niet op dat touw. Ik zal deze schade in een later stadium restaureren.

Daarna ben begonnen met het aanbrengen van de weeflijnen van de hoofdtouwen van de bezaansmast. Ik doe dit met kleine enkelvoudige knoopjes die ik vastlijm met verdunde houtlijm , de originele knopen zijn op deze schaal veel te groot. Ik had de weeflijnen ook met een naald door de hoofdtouwen kunnen steken maar het lukt me niet goed om de weeflijnen dan recht en evenwijdig te laten lopen.

Zodra mijn computerprobleem is opgelost zal ik weer foto's plaatsen.

Andy
 
Het afgebroken hoofdtouw van de kruissteng is al gerepareerd, de laatste cm van het hoofdtouw vervangen en het als je het niet weet is het niet te zien omdat de knopen op de knopen vallen waarmee de juffersblokken aan de hoofdtouwen zitten.

De bakboord kant van de weeflijnen van bezaansmast is aangebracht.
Daarna ben ik aan de stuuroord kant verder gegaan en ik merk dat ik de slag weer e pakken begin te krijgen het gaat makkelijker en het resultaat wordt gelijkmatiger.

Zodra het computerprobleem is opgelost zal ik weer foto's plaatsen.

Andy
 
veel suc6 verder met de touwen andy het is een geduldig en lang werkje maar wel heel mooi als het er eenmaal opzit en je bent al een heel eind gevorderd dus nog ff doorbijten
 
Terug
Bovenaan