Hoofdsponsor

1/12 project "69 Camaro", Class: Crazy Racer 22-07-2013 [wip]

Ja Fred, zeker een gepruts... zegmaar een goeie oefening voor de fijne motoriek.

Mark, dat inderdaad handige steuntje is van "Amati" en heb ik bij "Modelbouw de Kombuis" gehaald (zit bij mij om de hoek^^).
Dit steuntje is voorzien van zeer bruikbare ribbels, zaaghoek, buighulp (die alu stutjes),
boorhulp-gaatjes voor gecentreerd boren in staafjes, en is nog uit te breiden met opzetklemmen.
 
Gebruik de "W" op zijn kop en je hebt M ;)
da's een goeie opmerking Jumper, maar die had ik zelf ook bedacht.... heb echter maar 1x W, en 1x M tot mijn beschikking.
Heb al gesmokkeld met de A, want had daar maar 3 stuks van. Op de foto kun je zien welke letter ik heb gevat voor de 4e A :ohmy:
 
Peter,

Heb deze topic eens zo bekeken maar wat een geweldig project (sorry Jelle ;) ) ben ook bezig met deze Camaro (ligt even stil) maar dit is echt een auto uit de post-apocalyptische wereld.

Blijf hem volgen en de blower gaat vast mooi worden succes.

Gr
Dirk
 
Goed gezien Fred :) beetje smokkelen moet kunnen hè ? 8)

Bedankt Dirk :) heb even gezocht naar jouw Camaro maar kon 'm niet vinden.
Is daar wel een topic van ?
 
Nee Peter nog niet kan wel wat plaatsen maar ligt wel even stil,
maar vooruit zal iets plaatsen.

Gr
Dirk
 
motorsloop en parts cleaning 16_09_2013

goeiedag mensen ;)

het klaart al aardig op hier in huis, en ik vond weer efkes lucht om wat te doen..

Ben begonnen met motor beetje slopen, voor het detaileren wat gaat komen.
Dsc07393s_zpse157c09a.jpg

De MIA carburateurhelft proberen na te maken met "Instamold".
Dik lapje "Kant & klaar mal" in heet water gelegd en toen het lekker zacht was de carb ingepakt ermee.
Na afkoeling met een scalpel rondom in de "Instamold" gesneden om twee
helften te krijgen die ik zo goed met putty kan vullen.
Dsc07394s_zpsb6b7b55d.jpg

Aldus de halve vormpjes goed volgeduwd met witte "Milliput" (2k putty) en proberen
goed recht op elkaar aan te laten sluiten.
Dsc07402s_zps74cef5a9.jpg

En zo kwam de carb-helft uit de mal.
Dikke flash rand omdat de mal-helften niet strak op elkaar aansloten.
Tis niet moeders mooiste, maar tenminste bruikbaar voor wat ik in gedachten heb.
Dsc07406s_zps28218dde.jpg

Dsc07407s_zps916e388d.jpg

En terwijl de carb rustig an lag uit te harden, heb ik wat delen in een zakje met
"Mr.Muscle" ovenreiniger gestopt.
Na een nacht inwerken was het mooi schoon. Ook alle chroom was helemaal weg.
Grondig afspoelen en voila :
Dsc07409s_zpsf54deee2.jpg

tot zover weer..

exclaimation_e0_zps5fc837ad.gifIk vond nog een fraaie webbladzijde met een heel mooie Z-28 in aanbouw.
Veel plaatwerk detail !

mazzels with muscles :P
 
Laatst bewerkt:
Hoi Peter,
als ik iets dupliceer met instand mold uit 2 delen.
Dan gebruik ik een paar tandenstokers.
Die steek ik eerst in het onderste deel als het nog warm is.
Daarna duw ik het tweede deel instand mold erover.
Zo komen de twee delen redelijk overeen als ik het opvul en aanduw.
 
Nice, die instandmold is iets wat ik ook graag gebruik :)
Tipje: als je nog eens in twee delen wil werken, dan kan je de helft van je onderdeel in de mold steken, laten afkoelen, en dan het tweede deel in de mold steken. De twee delen mold zullen dan niet aan elkaar kleven, en heb je onmiddellijk de twee delen zonder snijden. Als je dan de mold maakt in een voorgevormd "bakje" (ik gebruik legoblokken om dit te maken), dan kan je de mold onder druk brengen tijdens het maken van de tweede helft door er een spanvijs op te plaatsen. Als je dan de putty gebruikt kan je hetzelfde doen en de druk zal er voor zorgen dat alle details mooi gevormd worden en het overtollige zal er uit geperst worden langs de snede tussen de twee mold helften. Op deze manier, met het bakje, zorg je er ook voor dat de twee helften mooi recht op elkaar staan... ;)
 
En hop... alweer een paar goeie tips, bedankt mannebroeders bravo_zpse8aefded.gif

en had ik m'n LEGOdoos nu maar niet weggegeven...:| verzin daar wel iets op..
 
Crazy Racer Update: Roots Compressor 20-09-2013

Gutemorgen Freunde ;)

tiet veur een opdeet in de keet (grote letter idee is van Grendel...vindt ik leuk ;) )

De replica carbhelft zag er dus zo uit (RUdM) :
Dsc07406s_zps28218dde.jpg

Na wat voorzichtig schrapen en vijlen :
Dsc07411s_zps2741a0d9.jpg

Dsc07410s_zpsfff6ec33.jpg


Carb halfjes vastgezet aan onderste halfjes met Magic Sculp.
Inkrassen is voor meer grip voor de putty.
Kunt ook CAlijm hierbij gebruiken om putty en onderdelen aan elkaar te verbinden.
Dsc07412s_zpsdb23c5fe.jpg

Dsc07413sjpg_zpsda093f14.jpg

Na besluit om compressor te bouwen moesten de carbs van hun spruitstuk gezaagd
want ze moeten een kwartslag draaien voor een prettige fit bovenop de compressor :
Dsc07419s_zps1e226e13.jpg

Aldus geschiedde :
Dsc07420s_zpseaab544a.jpg

Nu dus tijd om boodschappen te doen voor een basis compressor.
In de verzameling scrap is er alhier op zolder bijna net zoveel keus als de voorraad bouwdozen,
dus oppassen dat ik niet verdwaalde in fantasy spielerei terwijl ik alle doosjes en laden opentrek (zitten ook fantasy spookjes in weet je ?)
Hier een voorbeeldje...
Dsc07439s_zps14f7a354.jpg

Dit leek me wel wat :
Het witte dingus is van een 1:24 US truck (gangwisselbox ?), DunkelGelb parts zijn van de eindoverbrenging van een
1:35 Panzer IV; tandwieltje is uit aandrijfdelen van Renault 5 Turbo van Tamiya; De bronskleurige ringen zijn wielspacers
van een RC-Car (weet niet meer welke, misschien uit de LandJump van Graupner?).
Dsc07415s_zps5613394d.jpg

Met een stuk er af had ik meer de body zoals ik 'm wenste :
Dsc07416s_zps596e7fd8.jpg

Plaktijd :) en efkes goed aandrukken (wit busje is inspan-hulpje) :
Dsc07417s_zps1bb417bc.jpg

Asje er toch maar af. Balpen onderdeel mooi voor ashuis (iets uitgefreesd zodat 't stevig op de overgebleven nok past.)
Dsc07421s_zps97a0f797.jpg

Aan de krukas poelie zal een extra getande poelie moeten komen. Hier het vastpersen van de as voor de poelie.
Dsc07418s_zps925bdf52.jpg

Eeh... zoiets ? :yup: (hier ziet u ook dat van het orginele spruitstuk alleen de onderste stukjes zijn gebruikt)
Dsc07424s_zps2d9bc73f.jpg

Dsc07425s_zpsffa7acd9.jpg

Tandwieleke drop :
Dsc07426s_zps2612113f.jpg

Nou ja, iets netter doen dan met dit :
Dsc07428s_zps3b6407c0.jpg

Zó dus :
Dsc07427s_zps4491ce04.jpg


Putty time :)
Nu de body tussen de "deksels" gaan modelleren... wat.. hoe...waarom uhm_zps38f8dfb6.gif heb witte Milliput Fine gebruikt. Wordt lekker hard voor de nabewerking.
Dsc07429s_zpsf5ed9324.jpg

Ja ik weet 't óók nie hoor ?! gewoon maar ergens aanvangen.... met putty kan zoveel...ook weghalen selaughing_zps36843dc1.gif

Dsc07431s_zps4fc8a1b1.jpg

Dsc07430s_zps6b0f166b.jpg

blaadje is vol... lees hieronder gerust verder, bedankt voor uw geduld zover :P
 
Laatst bewerkt:
Crazy Racer Update deel 2: Roots Compressor 20-09-2013

yep, still here ;)

euhh, nou, wat detail erop , van die bobbels waar schroefdraad in zit :
kleine stukjes putty erop :
Dsc07434s_zps5f7e1e9f.jpg

Blenden en gladstrijken met vochtig spatel en penseel (synthetisch, grondig spoelen na gebruik).
bovenste spatel is favoriet:
Dsc03284s.jpg
Dsc07432s_zps39c50e47.jpg

En voor we verder gaan...nu eerst 'ns zien hoe de compressor op het blok gaat staan :
schuin of recht... oordeelt u zelf maar :

SCHUIN
Dsc07443s_zpsbea406ed.jpg

RECHT
Dsc07436s_zps919aee53.jpg

SCHUIN
Dsc07447s_zps145809d7.jpg

RECHT
Dsc07450s_zpsb0603b66.jpg

SCHUIN
Dsc07446s_zps3da26e16.jpg

RECHT
Dsc07452s_zps486ec7ad.jpg

Schuin is wel wat apart, denk dat ik voor recht ga...
Nu kan ik verder met de rest opvullen met putty en andere details toevoegen.

Intussen was de oliepomp (EDIT: oeps... is waterpomp:wub: ) ook maar even losgezaagd voor kleine toevoeging :
Dsc07437s_zps3fec2152.jpg

paar stuxkes plastiek ertegen :
Dsc07440s_zpsa8128a29.jpg

Voilá... het grijze stukje komt een olieleiding aan die compressor as smeert. (EDIT :wordt dan een ander dingus...misschien wordt
de waterpomp wel gesmeerd vanaf oliepomp
:dry:)
Dsc07441sa_zps393797ae.jpg

voor 't gemak nog een motorsteuntje gevouwen:
Dsc07453s_zpsbe453837.jpg



Toen ging ik een bakkie koffie maken en bij terugkeer op zolderdebolder
trof ik deze janboel aan laughing_zps36843dc1.gif
Dsc07455s_zpsd6769b43.jpg

je ziet 'm denken.... "mein lieber Herr Gott...":huh:
Dsc07456s_zpsbb45584a.jpg

Serieus weer nu..

Eens kijken hoe ik ga uitkomen met de aandrijfriem :
Dsc07457s_zps94a24814.jpg
Gaat goedkomen. De poelie aan de oliepomp zal een vlakke moeten worden, de riem moet ook nog een spanrol erbij krijgen.
De riem ga ik proberen te maken van Green Stuff

Nu de benzine-luchtmengfabriekjes er maar 'ns opgezet :
Dsc07458s_zps91cf2317.jpg

En om het geheel wat te beschermen tegen stenen gooiende concurentie nog een mooie pantserkap erop.
Weet nog niet of deze versie definitief is...
Dsc07465s_zpsba44c85f.jpg

Dsc07466s_zps32a04b2c.jpg

Hoe 't verder gaat met dit machien? We zulle sien...

Tot dan... ik ga nog efkes m'n bezem uitlaten hex_zps3073cc4c.gif

Aufwiederschnitzels abduct_zps9397648f.gif
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn weer mooie (ver)bouwwerken.
De compressor begint er al goed uit te zien.
 
Peter, zeer mooi werk maar ik heb een technisch iets gezien dat niet helemaal correct is. Ik zeg het maar omdat je het graag juist hebt hé!

Het tandwiel op de compressor is altijd serieus groter dan het tandwiel op de motor. De reden is dan de compressor dan veel sneller ronddraait dan de motor en dat is nodig om voldoende lucht aan te voeren. Bij u is het tandwiel zelfs kleiner dan op de motor wat dus voor een weinig luchtdruk zorgt ;)

Of er moest binnenin de compressor nog een tandwielreductie opzitten ofzo...

Groetjes
 
Terug
Bovenaan