Hoofdsponsor

1/65 ***Santa Maria 1492, Artesania Latina*** [DONE]

Alles is gezegd dus is het blijven volgen en kijken met diep respect mooi.
 
Hallo allemaal!

Bart en Pascal bedankt voor jullie mooie woorden!

Ik heb vanavond een korte update en ik toon een beetje voortgang van de fase waar ik de vorige keer in mijn update ben gestopt. Aan bakboord moest ik nog drie latjes plaatsen en dat heb ik eerst gedaan.

c86bc0bbfccc72f6bac0acad886696bb.jpg

72baf3f7c30ec94024d49627c2478d4d.jpg


Die kant is nu met de eerste laag klaar, dus heb ik alle maten overgenomen op de andere kant en daar hetzelfde uitgevoerd.

d102f51673172c5ff55fb10e890436b6.jpg

a68b4e0c3cc5ba7af26ea4bd4b1561bf.jpg

f23df284b1db55e91190eb89fb043863.jpg


Zo nu zijn beide zijden voorzien van de eerste laag. Ik ga nu terug naar bakboord om daar de tweede laag op te zetten.

774d4efa6c2f95c7c8afc625bcd179ad.jpg

0df80e922e2ba56d8b9dfd502a18cdd1.jpg

d1dc29141ea5d50a727b22e36c1957f1.jpg

033196f29d33beedec98ee3d29e6bb2f.jpg

9249f0c247ec4451f9fde65ebc1c79d7.jpg


En tot zo ver. Nu nog hetzelfde aan de andere kant van het schip, maar daar ga ik morgen pas aan beginnen.

blijf kijken en tot morgen!
Peter
 
ziet er weer zeer goed uit , en ik blijf zeker kijken, maak je daarover maar niet ongerust ;)
 
**Nailed it!?**

Hallo zeebonken, helden, meelezers, volgers en vrienden.

Nog een kleine update voor het slapen gaan. :ph34r:
@Amazone (Dirk) marc w (Marc) bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vandaag wat nageltjes / spijkertjes mogen slaan in het schip. Normaliter ben ik er niet zo'n fan van aangezien het namaken van nageltjes op schaal al snel alles te groot wordt. In dit geval leek het mee te vallen. De meegeleverde spijkertjes hebben doorgaans een kop die redelijk overeenkomt met de wat grotere nagels waarmee de dikke verstevigingslatten werden vastgenageld tegen de romp. Dus ik heb besloten om deze te gebruiken om wat spijkermateriaal na te bootsen.

Voordat we gelijk met de hamer aan de slag gaan, leek het me verstandig om eerst alle gaatjes voor te boren met een 0,5mm boortje.
Ik gebruik een handboortje die ik heel nauwkeurig kan bedienen. Natuurlijk kan het ook met een Proxxon achtige multitool, maarja...jullie weten inmiddels waar die ligt....juist in een verhuisdoos in de opslag bij de andere spullen... :D

3c0687348468c902447edec297f787ad.jpg

30d00523ae53a6956f0df71fbee28fd7.jpg

Tijdens het voorboren heb ik de kop van een aantal spijkertjes voorzien van een klein laagje zwarte verf. Dit had mooi tijd om te drogen tijden het boren.

33258dc3468ccd5966b7b1593e4107ad.jpg

Nadat de verf droog was heb ik de spijkertjes ingekort met met een kniptang en met een pincet tegen de geboorde opening gehouden. De spijkertjes hebben een diameter van 0,7mm en daarmee kan het zich goed vastzetten in het hout.
Door nu een klein tikje met een hamer op het spijkertje te geven zit deze gelijk vast. Geen lijm nodig.

ed2768c35f834d2fbb731309552c75e4.jpg

ae03004c7d78262868353d1abd8ddd45.jpg

330ecb0132d3a38b18377ad2cdce7d96.jpg

Als je dan alle spijkertjes gehad hebt...

c015fa9878cdad99b55437f963914e70.jpg

....aan beide kanten

cce87f4aad28e7478576fa1671bbe32f.jpg

fe514e02f54ac78ac74cd20d64919256.jpg


Nu ben ik verder gegaan met de "rusten" voor de jufferblokken. Hier kwam ik met een kleine uitdaging tegen. De rusten zijn recht en plat terwijl de zeeg van het schip een mooie curve maakt. Het is mooi om de rusten de zeeg te laten volgen. Ik kon de rusten niet weken in water omdat ik het beplakt heb met fineer en gewone houtlijm. Hitte gaat ook niet werken omdat ook daarmee de houtlijm zou kunnen loslaten.
Na wat proberen is de kromming die de rusten moeten maken maar heel lichtjes. Om die reden probeer ik het "koud" in model te duwen door gebruik te maken van messing pinnetjes die ik in de rusten en in scheepswand ga bevestigen. De pinnen zorgen ervoor dat de kromming in de rusten komen.
Na de uitsparingen gemaakt te hebben en de pinnen in de rusten te hebben gezet ziet dat er als volgt uit.

a58f27631805e72143ca36a8a6b1490d.jpg

693cea76c4a8983f1040fcb50b4be866.jpg

Ik had de gaatjes al geboord op de juiste plek.

0e2ed2ad297158b599ec535017ff3dca.jpg

Door het plankje (de rust) te buigen tussen de vingers in de juiste vorm, kon ik daarna de pinnen in de gaatjes drukken.

d43f53b9094a0dec20859e3d176884df.jpg

Met een paar zachte tikjes met de hamer zitten de rusten vast. Nog niet gelijmd, maar wel vast.

eba9cb8e547318a5841b79ef047eb6ae.jpg

bfc3ee9329aca1137ebec16d05dc687a.jpg

ef46ad88ca0e38769e9761b2e6e4f3ab.jpg

cb13bbef0fa581f091f747036c3d5136.jpg

d21d8167c0fadf6f8ca476705324333c.jpg

1f1367c2f46736ba3b857123fa79d309.jpg


En dat was het weer voor vanavond. Bedankt voor het kijken en tot snel! ;)

Peter
 
Hele mooie vorderingen en opnieuw een hele mooie uitleg.
Weerom iets bijgeleerd over die rusten.
 
Perfectie tot in het detail , ongelooflijk knap gedaan een streling voor het oog
Ik volg verder en geniet in stilte
Marc
 
**The little things matter...**

Hallo vrienden!

Bedankt voor alle leuke reacties, ik waardeer het enorm! :)

Vandaag is de update qua tijd iets vroeger als gewoonlijk. Geen echte reden voor, behalve dat ik nu behoorlijk wat foto's te bewerken heb en wat eerder gestart ben. De update van vandaag staat in het teken van de "kleine dingen". Dingen die o.a. op het dek geplaatst moeten gaan worden. Dus weinig aan het schip zelf gewerkt, maar vooral aan andere zaken.

Het begint met de roeisloep op het schip. Deze wordt door AL geleverd als een metalen bootje. Op zich netjes gegoten en AL stelt voor om deze te schilderen. Aangezien verf en ondergetekende niet altijd een goede match is, heb ik besloten om de sloep niet te verven. Zo laten is ook geen optie, dus heb ik besloten om de sloep te beplanken. Ze zal omgekeerd, met de kiel naar boven op het schip geplaatst worden. Om die reden hoef ik dus alleen de romp en kiel te voorzien van houten strips. Natuurlijk zal ik ook de huidplanken verjongen.
Ik heb de lijnen van de huidgangen al op de romp van de sloep gezet...hierna is het vineer strips op breedte en lengte snijden en plakken maar. Ik gebruik secondelijm gel om de latjes tegen de romp te lijmen.

aaf76ba6e9c071ac40d36e7969ab5b85.jpg

c97db5658db94cbe7ae7668178dfd1ab.jpg

f45401966b9b44798279f91737963f15.jpg

Andere kant ook...

eb63c7f2f1b13b907086888bfc6b47ff.jpg

076facfbda9e3289f75b94a4dce8c784.jpg

Zo beide kanten gereed...

9a19beaa179346dbacde1cd05197d13a.jpg

Nu de achterkant en de kielbalk...

2db00e94bcaf57184ff40b1ae97620e6.jpg

b19dc6744639a343eb9f103e24885ef9.jpg

Het eindresultaat...

9d0da1bb37b159125f28c015fa8f5409.jpg

2145572c565198b7b8f90176e86bfb67.jpg

Ik heb besloten om de rand ook te beplanken ook al wordt de boot omgekeerd op het schip geplaatst. Op die manier zie je onder de boot geen metaal meer...

c251ee76920a5c88c7d299034bb22e27.jpg


Hierna ben ik verder gegaan met de windlas en wat delen van de kraaiennest...

0f7a2fb5048e592e4162aea0cfc38838.jpg

128c652002dc11d5f683be52b02067c1.jpg

38df5a2964e7951a3f6bfc6d22dd854c.jpg

3a91fd4ba513ab65573e9fcd127269da.jpg

Ondertussen heb ik het een en ander een kleurtje waaronder ook de windlas, blokken, tonnen / vaten, kraaiennest, kaapstaander enz. Ik gebruik hiervoor een noten kleurbeits van Rustin's.

cd6afa9a5f274c24de419b6d68799a99.jpg

dc5a53108a6c3ff23cb7593dd91e8bc5.jpg

1198074ed815245ebd6bb42a548b20ea.jpg

869df0668509412ef58dd095c45e4105.jpg

Het middelste deel van de windlas paste niet. Ik had twee opties. De as van de windlas verkleinen of de gaten in de staanders te vergroten met een groter boortje. Ik besloot het eerste te doen om niet teveel uit schaal te geraken...

d38aebf2356a62cadbeb0afebe54ec4d.jpg

5587dbf974274acbcdbde77357eba2b8.jpg

ca5ca67c3130d51cad3c3d6ccce25bf0.jpg

Na dryfitten...

911d7f1b0d7b70e84df20c7a81673827.jpg

Alles bij elkaar...

80a96915a35be04dbcd04f7f5b6ee580.jpg


*A poor man's lathe...*

De kaapstaander is aan de beurt. Deze bestaat uit een middendeel (staander) en een paar pennen die gebruikt werden om deze te draaien. De pennen moeten volgens AL gemaakt worden van messing draad. Hier zie ik van al en ik wil iets van hout gebruiken.
Op deze schaal heb je wel hele dunne stokjes nodig. Ik besluit hiervoor als basis tandenstokers te gebruiken.

05d9e79e35a02cfcd97cef1ed8f06d2a.jpg

De tandenstokers zijn wel veel te groot en te dik qua diameter. Schuren met de hand is lastig om een mooie ronde vorm te behouden en ik besluit mijn accuboormachine te gebruiken als een soort van draaibank...in het kader van niet voor iedere klus een speciaal stuk gereedschap maar het gereedschap wat je hebt vormen naar de klus... :O

93b319fcf65e3be0ec5983b38ced86aa.jpg

Door de boormachine te laten draaien tussen twee schuurblokjes wordt deze over de gehele lengte steeds dunner....

b09bddaf16ec4cab3440470ddf79114f.jpg

Nadat de juiste diameter 1,5mm is bereikt, nog even zachtjes naschuren met een hele fijne korrel...

a6fe9c4b5446f0c1c4f2408d0fce4c36.jpg

Uiteindelijk is dit het resultaat...

beeda5b43cfa84ced364ec9046f92843.jpg

a2a18273bb8397ade93fe5f33665fe86.jpg

Nog even een kleurtje geven met de beits..

999f7fea398928a2a2929458cc2e2227.jpg


Tijd om de kaapstaander verder te bouwen. Een paar gaatjes boor ik met de pin vice (handboortje)

cba3e834a597121d5e23c03dc07a17fa.jpg

1637abca6008501aabc2a579fc9400ed.jpg

Gaatjes geboord, tijd om de pennen te bevestigen...

e169b443e822de4bc95c14845d70ac3e.jpg

en dan alles weer bij elkaar...

c1c92049e48f5c79a72771247586a606.jpg


Dat was het voor dit weekend, bedankt voor het kijken en als er vragen zijn zie ik ze graag tegemoet!

groet en fijne avond.

Peter
 
Bedankt Marc en Erwin! Leuk dat jullie steeds een reactie achterlaten en het blijven volgen! :)
 
Bedankt Rudi, in theorie moet het goed komen, nu moet de praktijk het nog uitwijzen. We zijn er nog niet, tuigage en zeilen moeten nog komen en daar ligt niet mijn kracht.
 
Je zou het anders niet zeggen van wat we hier te zien krijgen , ik denk dat er veel mensen jaloers zijn dat hun parket niet zo mooi ligt
Deze topic kan je blijven bekijken zelfs leken als ik wondermooi werk is dat hier
En we blijven verder kijken
Marc
 
Ziet er goed uit. In verband met de sloep had ik de beplanking anders verwacht (overnaads), ik weet niet, je ziet dit meer op dit soort tuigjes...

1920px-Clinker-carvel.svg.png
 
Bedankt Coachke en Silenoz.
Of de bijboot / sloep een overnaadse beplanking heeft gehad is mij onduidelijk. Het type schip Kraak en Carveel hadden beiden een gladde huid. Carvel build Ofwel carveel gebouwd geeft aan dat die tijd overgestapt was naar een gladde huid ipv overnaads. Of dat voor de sloep of bijboot ook gold is onbekend. Ik heb gewoon een keuze gemaakt voor een gladde huid. :)
 
**Chapter ? - Throw away the manual**

Hallo allemaal!

Een flinke update voor de boeg. Ik heb net alle foto's bewerkt om ze te kunnen uploaden naar het forum, welgeteld 52 foto's dus ga er maar even voor zitten!
Ik vlieg een beetje van links naar recht en van boven naar beneden, door het midden en langszij, via de voorkant en de achterkant en van binnen naar buiten door het schip met mijn vorderingen. Dit is beter voor de afwisseling van het werk en daarbij heb ik de tijd om over zaken na te denken. Een van die zaken die ik vandaag ga tonen heeft me wel wat hoofdbrekens bezorgd voordat ik aan die klus begon. Dit heeft er ook voor gezorgd dat ik vorig weekend geen update geplaatst had, voor diegene die dat was opgevallen...
Mijn hoofdbreken betrof het maken van de relingen van het achterkasteel. De kitmaker AL had bedacht dat met een paar balkjes en latjes je een prima resultaat gaat behalen. Dat kan zo zijn, maar ik vond het niet mooi en ik wilde het anders. Hoe precies wist ik nog niet, laat staan om het te kunnen maken. Laten we eerst eens kijken hoe AL het bedacht heeft...

dd662802add684e39bd9d341f6be1f14.jpg

Zoals je kunt zien een paar verticale balkjes die met zwarte balletjes worden versierd. Om de balkjes heen zijn 3 latjes geplaatst om een soort "tuinhek" te realiseren.
Tja, een kwestie van smaak mocht je het mooi vinden, ik zag het niet zitten. Na veel wikken en wegen had ik een idee hoe ik het wel zou willen realiseren. Nu nog omzetten naar praktijk en het ook bouwen. Daar kwam de volgende hoofdbreker al aanzetten. Uiteindelijk heb ik een oplossing gevonden tijdens het maken van wat andere onderdelen die op het schip moeten komen. Ik ga jullie verderop in deze update mijn oplossing tonen maar eerst ga ik verder met de kaapstaander waar ik de vorige keer gebleven ben. #Cliffhanger

1405596a3dc3eed74f1a0c38b0ef5b5d.jpg

De kaapstaander heb ik maar geplaatst op het schip. Nu kan ik er nog redelijk bij en ik vrees dat dit later steeds moeilijker gaat worden.

Ook ben ik me gaan verdiepen in de mastvoet. Deze is van metaal en niet mooi. Ik wilde deze niet plaatsen en ben er een uit wat resthout gaan maken.

c55b00ef6a6209c7f5543ad0361601d6.jpg

c1361b419d12712ac7566473ac672d59.jpg

e5320be277c023ded54ac7b223861fc4.jpg

fce5753c31a4c9adc42a7c7ef73aaf12.jpg

d47546f6eb6c2f12b21971a09881e9e5.jpg

d225788af5bca8a223bad13b0178c498.jpg

Na wat dry-fitten met de grote mast past deze als gegoten en heb ik ook nog wat speling om de mast te zetten in de gewenste hoek.
Ik liep tegen hetzelfde "probleem" aan met de bezaansmast en daarbij bleken de openingen van de mastdoorvoer niet helemaal goed boven elkaar te zitten. Tevens was de hoek helemaal verkeerd dat de mast tegen de hut van de kapitein aan kwam. Met andere woorden door de openingen iets groter te maken op beide dekken kan ik wat meer spelen met de hoek van de mast zodat deze niet meer de kapiteinshut raakt. Dat was na een kleine "fix" snel opgelost.

df818ad7266796f0d4f3924921c1c03f.jpg

7d5752244e5fa8e14ff7856de601ff27.jpg

Nu zul je misschien denken, hoe maak ik dat gat nu weer netjes? Nu, door twee nieuwe mastvoeten te maken wordt het weer netjes afgedicht en zie je er later niets meer van.

ff994dc729c818ae7c1d5617240ecd43.jpg

66546b7adfdce957f282dee5f1dfbf4f.jpg

Goed de tweede moet ik nog maken, maar zo hebben jullie het idee hoe het wordt.
De hoek van de bezaansmast kan nu worden gesteld, tijd om te beginnen aan de relingen van het achterkasteel, daar waar ik mijn intro mee begon...

Het idee in mijn hoofd hebbende, zocht ik nog naar een stevige manier om de balustrade, hekje, reling te bouwen. Ik zit met een probleem dat de verticale balkjes onder twee verschillende hoeken staan ten opzichte van het dek. Het achterkasteel heeft een soort trapezium vorm en dus veel schuine kanten. De twee hoeken zo schuren dat deze 100% plat op het dek staat is in mijn optiek bijna niet te realiseren. Daarbij is het lijmoppervlakte zo klein, dat ze zo weer afbreken. Ik heb dus een andere oplossing nodig. Een van de opties die door mijn hoofd ging, was de truc die ik ook voor de rusten heb gebruikt, met ander woorden, met behulp van een messing pennetje deze in het dek steken en daarbij ook vastlijmen. Uiteindelijk heb ik dit niet gedaan nadat ik een andere idee kreeg....

7b012e135e8acf8d0c8232047a7f068a.jpg

Zien jullie het? Ik heb de vorm van het balkje uit mijn dek gesneden. Dit geeft een diepte van 0,6mm en daarmee meer houvast en dus stevigheid. Daarbij is het niet erg als je de onderkant van het balkje niet helemaal in de juiste hoek hebt geschuurd omdat dit in de "vloer" / dek wegvalt en je geen openingen of kieren ziet.

90b633ba826230e7b363e251e1cb9b26.jpg

8181f60ec8d8c6983923cf2b4269fb8b.jpg

De twee balkjes aan de achterkant staan nu, nu de ander kant nog. Ik herhaal het proces, eerst aftekenen, uitsnijden en daarna dry-fitten. Het zit zo strak dat tijdens het dry-fitten het hout gewoon rechtop blijft staan!

6eb5a51d98e9cf8fdf1b61c7e5592aa9.jpg

456f94dbc3d53a248578c9ad4750dbb0.jpg

2d7c4fe6560995106ab8339f9bd199b1.jpg

De balkjes op de hoek zijn nu geplaatst, nadat de lijm droog was kon ik de eerste lat gaat plaatsen. Dit is een 4mm breed latje dat op een specifieke hoogte vanaf het dek wordt geplaatst. Twee klemmetjes (jaja) ik heb weer klemmetjes i.p.v. knijpers, houden het latje op zijn plek terwijl de lijm uithardt.

b1ba88c2982f8c7d8b0576f9c55891ec.jpg

Hierna zijn de andere kanten aan de beurt...en op de volgende foto is goed te zien dat die balkjes onder twee verschillende hoeken staan.

a20889f3cd2e2f884eb9f1c541df1e10.jpg

Goed, de basis is nu stevig zodat ik verder kan opbouwen. Ik heb ervoor gekozen om een van de latjes te plaatsen zoals AL het ook had verzonnen, simpelweg omdat ik ook een beetje beperkt ben met het meegeleverde hout. Gelukkig had ik nog wat andere latjes liggen die ik heb kunnen gebruiken en ik heb een paar latjes gekocht...

2e380093981b29e6811a37bbeaa9ed32.jpg

80d0a23f3baec9210b82ae85cbf990a1.jpg

3c75cffe459189cea78cf14979d36d97.jpg

Tijd om de andere balkjes te plaatsen. Doordat de basis nu erg stevig is, besluit ik om deze gewoon op het dek te lijmen. Het verkrijgen van de juiste hoeken voor de balkjes is lastig. Met een schuurblokje en een mesje lukt het aardig. Nogmaals ik gebruik geen elektrisch gereedschap enkel en alleen wat handgereedschap wat ik voorhanden heb. Al het andere ligt in de opslag...

495859debded31c9f046d517aacf1398.jpg

Alle balkjes zijn nu geplaatst alleen ze zijn nog te lang. Dit heb ik bewust gedaan zodat ik het later kan afzagen op de juiste hoogte!

c01b6c6620de598b754ca2aaa5513b62.jpg

Na wat zaag en schuurwerk de balkjes ingekort...

960368330a071b3cf121b19507f59f29.jpg

cb8bac04de3a5564759649e679d8fa3d.jpg

61321cab7ea3c0137b9cfab5606b3064.jpg

Nu komt de "finishing touch" om het zo maar te zeggen. In mijn ontwerp wilde ik de reling netjes bedekken met een koplat. Deze moest dezelfde breedte hebben als de andere relingen nl. 6mm. Ik heb latjes weten te kopen van 7mm en deze met een mesje en schuurblokje naar 6mm gebracht.

7d84d018b7cabedc7aa833f9dac7da79.jpg

Daarna ben ik stukje voor stukje gaan plaatsen boven op de balkjes, met het volgende eindresultaat! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden?

3dcdfc670c7a03289dcc857a50ca9bfc.jpg

82b5cca0d2ff2be558140c0448ba57b6.jpg

10f576b5eb5513a283458f3b42cb99ec.jpg

806adfe2b37dd5b366e40df86fc5be6b.jpg

acf43c32f2d5f6cd28e9eedd3afe0ff5.jpg

63d2290c0ca431d8d712553f38d7002f.jpg

2b6d88ae5d860f128f73b095ac863e0a.jpg


Dit ga ik nu ook bij het voorkasteel zo maken, zodat het een geheel gaat worden, maar dat is voor een volgende update.
Ik ga verder met de ankers en in dit geval Anker & Anker....het zijn er twee en nee ik bedoel niet het NL'se advocaten duo...

De anders die bij de kit zitten heb ik al voorzien van een zwart kleurtje echter ik was niet tevreden met de metal parts en besloot om het een en ander te scratchen van wat resthout...

2da6681f5918ebcdff81c424c7b6996f.jpg

0e1849f266813c0c0c3fce829ab45ca5.jpg

30b7f1265b1720c51f9ce5fe4dd68fdd.jpg

d0ac2dd9c21152bb06936230a484a84d.jpg

fd4b0589290f47d2d18d0edb89bb211f.jpg

d945ea892df267552c09f7615cfa8c30.jpg

db17147d193a962861133f862081c171.jpg

f914e1ed1c63e74879946ba14f62265f.jpg

5710c1588174c2186edc33a31c86d174.jpg

Nieuwe ankertjes die er in mijn optiek op vooruit zijn gegaan. De metal parts zijn weer netjes opgeborgen in het doosje waar ze uit kwamen.
Door naar wat andere leuke dingen, namelijk het plaatsen van de windlas, het eerste trappetje, het maken van een paar kluisgaten voor het ankertouw e.d.

d20d7454272f92a22314d0e19679a963.jpg

908d6ccaf74afe6055928430b76e6e67.jpg

76475a829a879cc502347544c00cb61b.jpg

8d51ec0998e8fe7274e1f7932fc86215.jpg

97b7f7d143d768f9bcc2ae71baa22914.jpg


En zo ben ik echt aan het einde gekomen van deze lange update. Ik heb nog veel te doen, het weekend staat voor de deur, dus tot binnenkort en blijf kijken en stel gerust vragen! :)

Good Night!
Pter
 
Terug
Bovenaan