**Itching - Stitching**
Hallo allemaal,
Afgelopen weekend was het uitstekend weer (regen en wind) om te werken aan het schip. Het spannen van enkele koordjes is mij dan ook gelukt inclusief het maken van een touwladder. Ik erger mij enorm over de ontzettend slechte kwaliteit van de tekeningen. Er wordt een tekening weergeven hoe een koordje ongeveer loopt, maar verder geen uitleg of toelichting waar en hoe deze vastgemaakt moet worden. Heel erg jammer van AL dat ze hier niet meer tijd insteken om de bouwer van het model te helpen met een zeer uitdagende klus. Je moet veel doorzettingsvermogen hebben om je door deze fase heen te worstelen. Goed, na veel tijd kwijt te zijn aan het uitzoekwerk en de voorbereidingen, enkele foto's van de progressie.
Vanaf dit moment ben ik me gaan richten op de zeilen. Ik had deze in een eerdere update al voorzien van een andere kleur door ze te weken in thee. Ik zou de zeilen gaan gebruiken zoals ze uit de doos kwamen, maar achteraf ga ik ze toch een beetje wijzigen. De brede zoom / omslag, de verkeerde kleur lijkentouw (zoomtouw die als bindsel aan de rand van het zeil bevestigd is)....het was niet naar mijn gading en ik denk oprecht dat het model zoals ze nu is meer verdiend. Het is niet mijn bedoeling om historisch perfecte replica zeilen te maken, maar enkel de zeilen die bij het model geleverd worden te "upgraden" naar een beter acceptabel niveau. We te verstaan dat ik geen (naai)machines tot mijn beschikking heb, zal ik het met de hand (naald en draad) moeten doen.
Goed, als eerste een voorbeeld van het zeil zoals ze is...wel beter op kleur gebracht door de thee....
Het lijkentouw heeft dezelfde kleur als het zeil en zit maar met enkele steken vast. In mijn optiek veel te los om later strak aan de ra's te zetten. Ik wil het touw kleuren in een donkere tint en strak tegen het zeil aanzetten. De zoom of omslag is veel te groot en deze wil ik met de helft verkleinen.
Dat betekent dat ik eerst alles moet loshalen...
Daarna de zoom / omslag verkleinen door de helft eraf te knippen...
De nieuwe zoom maken en draad kleuren...
Hierna met naald en draad de zoom vastzetten...
Hierna het lijkentouw vastzetten...
Ik gebruik een ander zeiltje voor het proces met het lijkentouw...
En dan uiteindelijk het resultaat...
1 down, many to go. Het is een tijdrovend klusje. Het is jammer dat de gaatjes van stiksel van de oude zoom zichtbaar zijn, maar die krijg ik er niet uit.
Tot de volgende update,
groet,
Peter