Hoofdsponsor

1/35 SOMUA S35 Belgium may 1940

ERVARING
Steeds weer bijlerend en zoekend
BOUWWIJZE
uit de doos
BOUWBUDGET
.
BOUWSTATUS
start op 08/01/24
COMMENTAREN
steeds welkom
Pascal, jouw foto's bewijzen wel jouw gedachtengang maar de gracht op beide foto's loopt niet echt langs een straat.

Even trachten mijn gedachten uit te leggen.
Nu heb je huis, gracht, straat met kasseien waar de voertuigen en figuren op komen. Aan de andere kant (onderzijde van je dio) heb je (voorlopig) niets.
Indien je die gracht had aangebracht aan de andere kant van de straat (onderkant), had ik het "natuurlijker" of logischer gevonden want dat kom je dan weer meer tegen in werkelijkheid.

Maar ik wacht geduldig af wat je er van gaat maken en je weet dat ik je werk bewonder.

Nu de epoxy op is en niet direct andere ga bestellen heb ik het idee van de beek laten varen.
Heb de plaaster verwijderd en ben opnieuw begonnen op hetzelfde ondergrond waar ik de beek heb opgevuld met overschotten foam.
Op vraag airbus heb ik enkele foto's gemaakt hoe ik te werk ga.

P6170013.JPG

De plaaster gaas is op de ondergrond ( overschot isolatieplaat en stukken foam om de beek op te vullen) gelegd en bewerken dit met water.
Het voordeel van deze gaas is dat het vlug hard word en de vormen van de ondergrond mooi opneemt.

P6170014.JPG

P6170015.JPG
P6170016.JPG

Gedroogd ziet dat er zo uit.
Intussen ben ik aan een boom begonnen om later hier te plaatsen.
Ook zal ik een deel uitsnijden om het huis in te plaatsen alsook en een gat voor de boom ( bomen?).

P6190004.JPG

P6190025.JPG

P6190028.JPG
Later komt er nog een laag gietgips op om de gaas weg te werken.
Tot later......

Laatst bewerkt:
Wat verder gewerkt aan de boom.
Spijtig genoeg moet ik steeds rekening houden met de hoogte wegens plaats gebrek.

P6200005.JPG

P6200006.JPG

P6200007.JPG

Mooie setting, alleen vrees ik een beetje dat je teveel openruimte gaat creëren op deze manier.....

Laatst bewerkt:
Pascal, ik ben de eerste die jouw werk apprecieer maar je weet dat je van mij ook wat kritiek mag verwachten.
Deze maal gaat het over je boom.

Setting is ok maar de boom zelf vind ik niet ok. Als ik naar de eerste foto van je laatste topic kijk, dan zie ik een dikke stam met een opening in van een heel oude eik. Verder zie ik dat de linker tak bijna even dik is als de stam en dat kan niet, temeer daar de andere takken heel kort zijn.
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik zou je voorstellen om een ander type boom te gebruiken. Ik denk hierbij aan bv. een wilg welke minder hoog is (wat een beperking was voor jouw), een dikke stam kan hebben en naar omhoog oplopende takken. Verder heeft die een mooie redelijk ronde kruin in de zomer periode en dat helpt om enkele gaten in je dio op te vullen; zeker als je die een beetje meer naar voor zou brengen.
Uitlopers van wortels zijn er niet, een wilg zoekt zijn water diep beneden. Ik heb er 2 in mijn tuin staan en kan desnoods foto's nemen en posten zodat je een idee krijgt van wat ik bedoel. Qua verbeelding kan je altijd nog een tuinbank rond de boom maken of langs de zijkant van het huis plaatsen.

In topic 83 presenteer je je huis schuin maar dat maakt dat je opeens met een leegte zit op je rechthoekige ondergrond. Als je de schuine hoek wil aanhouden zou je je huis moeten verlengen aan de linkerzijde zodat de achterkant van de woning gelijk loopt met het einde van je ondergrond.

Danny haalt terecht aan dat je nu een teveel aan open ruimte creëert op je ondergrond. Geen paniek, wij Vlamingen houden wel van een voortuintje dus dat is iets waar je rekening zou kunnen met houden. Een voortuin in die tijd kon dienen als kleine moestuin, alle ruimte werd benut, en een mooie houten schutting met een poortje zou niet misstaan. Daarvoor een smal aarden pad en dan de rijbaan waar de tank op staat en de open ruimtes zijn grotendeels opgevuld.

Is maar een idee hé, het is en blijft jouw diorama.

Erwin haalt hier zeer goede punten aan,je zou bvb naast het huis waar de boom staat een houten hek kunnen plaatsen met de boom daar achter om het gevoel van een tuintje te creëren,op deze manier werk je al een beetje van je ovenruimte weg...

Hoef niets meer te zeggen ook mij viel de dikke stam direct op een wat dunnere stam zal zeker een goede optie zijn.

Bedankt voor jullie inbreng.
De foto is misschien wat ongelukkig genomen en inderdaad ziet die tak er dik uit op die foto.
Nu is dit mij niet opgevallen vermits ik er met mijn neus opzit.
Het was in mijn hoofd als een korte eik bedoeld .
Nu wat de vormen van bomen betreft kan je alle kanten mee uit, en dikke takken die als een stam lijken zijn er zeker te vinden.
Gaten in bomen ontstaan door het afbreken van takken door storm,blikseminslagen en verkeerd snoeien van bomen.
Als de boom zichzelf niet snel genoeg kan genezen blijft dit een groot litteken of erger nog en word hij hol en sterft.
Heb nieuwe foto's gemaakt om te laten zien dat de tak niet te dik is en heb wel de takken wat schuin naar boven geduwd wat logischer lijkt.

Wat het huis betreft had ik al een idee om het probleem op te lossen door verlenging v/d muur die dan vol met begroeiing komt.
Ook de grote van het diorama is voorzien omdat ik nu eenmaal een eigenwijze kijk heb op diorama bouw.
Heb wel ideeën in mijn hoofd die constant wel eens durven veranderen en vandaar dat ik hier niets op voorrand uitteken.

PXL_20240621_140158431.jpg

P6210004.JPG

P6210005.JPG

P6210009.JPG

Aan de boom zal nog wat gepuzzeld worden.

Bijlagen

• P6210006.JPG
    P6210006.JPG
    178 KB · Weergaven: 3
persoonlijk, als ik me ook even mag mengen :)
De verhouding kruin / stam is niet helemaal correct volgens mij.
Ik zou onder de bestaande kruin nog een 3 tal dikkere takken aanbrengen zodat de stam wat korter en de kruin wat hoger word.
Maar jij bent de bouwer en bomen bestaan nu eenmaal in alle maten en vormen.boom.jpg

veel succes met het vervolg

Spijtig dat de kasseien rol van green stuff verkeerd staan om afdruk te maken zodat ik in stukken moet werken.
Moesten ze de tekening een kwart draaien zou je de straat in een beurt kunnen maken zonder onderbreking.
In het midden komt nog een grasstrook.

P7080004.JPG

P7080005.JPG

P7080006.JPG

P7080007.JPG

P7080008.JPG

P7080010.JPG

P7080011.JPG

P7100012.JPG

P7100013.JPG

P7100017.JPG

P7100018.JPG

P7100019.JPG

P7100022.JPG

Dag Pascal,
Knap werk.
Vraagje: welk materiaal draai je door de rollen? Is dat gewone klei (lucht drogen, om de bakken)? Of een twee componenten materiaal? Gezien de hoeveelheid denk ik klei. Maar welke dan?
Thanx

Wat voor een apparaat staat er op foto 3 Pascal?
Dat is een foam snijder Ron.
De snijdraad kan je plooien naar eigen keuze en die word dan warm en smelt door de foam.
Best handig voor diorama bouw.

P7100007.JPG

Dag Pascal,
Knap werk.
Vraagje: welk materiaal draai je door de rollen? Is dat gewone klei (lucht drogen, om de bakken)? Of een twee componenten materiaal? Gezien de hoeveelheid denk ik klei. Maar welke dan?
Thanx
Ik heb gewone klei gebruikt.
Dit zal ook wel met andere materialen werken maar had dit nu liggen .
Is wel een beetje oefenen .
Je kan zeer dun gaan maar dan had ik problemen met de vormen erin te drukken.
De dikte van deze straat is 2.5 mm dik en dit ging vlot om met de stempel de straat af te drukken.
Is wel breekgevoelig en vrij broos gebleken maar was nog niet 100% uitgehard.
Geduld durft het hier wel al eens laten afweten.:rolleyes:
darwi-klei.jpg

P7100008.JPG

P7100009.JPG
Het gaat nog wat drukker worden op dat baantje.
Nu ga ik het huisprobleem aanpakken en word vervolgd.....

Kasseien zijn mooi verwerkt. Glooiing en putten in het wegdek, onregelmatigheden in de structuur...heel realistisch. Mooi werk.

Terug
Bovenaan