Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik denk dat het dit moet zijn maar moet het eerst nog eens goed nakijken

1/ kleine visser voor de focke mast en boegspriet deze komt boven op de kleine visser liggen volgens witsen
2/ de spenen
3/ grotevisser voor de midden mast
4/ de klos voor de spil
5/ het spoor voor de bazaan mast

ook zie je de 2 pompen aan het spoor van de bazaan en 1 pomp aan de kleine visser in het midden

10yknpg.jpg

4s1lxk.jpg

t69yr5.jpg

169euj7.jpg

ja hoor deze jongen ben ik nog vergeten.
de grote knecht. er staat geen lengte maat bij maar hoving zegt dat hij iets boven het dek uit kwam ??? is dit dan ongeveer knie hoogte of is dit hoger ?

hij werd gebruikt om de ra op te trekken en zware lasten te hijsen. ik ver moed dat de koort dan rond de spil werd gedaan om het op te heisen, of men deed het met de hand.

iemand die hier een hoogte van weet boven het dek +/-

2a192g.jpg

oeps ik zit verkeert van voor de kleine visser voor de fockemast moet een verdiep hoger zitten . die ga ik er dus uit moeten halen .
gelukkig ligt alles er nog los op om te zien of ik wel juist zit . voor de knecht die kan ik mischien wel later maken als ik aan het verdek begin dan kan ik ook juist de hoogte vast stellen en hem tussen de planken van de overloop lijmen. lijkt me zeker zo gemakkelijk. ik moet er gewoon een opening voor laten

den overloop ligt dicht de grote knecht en de spenen ga ik later op het dek lijmen want ze nu plaatsen vind ik wel erg gevaarlijk ;)
aan de luiken is nog wel een beetje werk zie pijltjes.

de kleine visser heb ik dus laten zitten

2rnkd3d.jpg

het grote luik de midden mast ( grote visser ) gat waar de pomp in komt en het kleine luik

ejfslj.jpg

klos voor de spil

26122pi.jpg

de 2 gaten van de pompen dan de bazaan klos en het luikje voor de kruid kamer

2808d4j.jpg

en een overzicht

23hrpxv.jpg

er is nog veel werk op den overloop dus ga ik de luiken dicht laten voorlopig anders valt er tog maar een hoop rommel in. later zoek ik ze er naast te leggen en de luiken open laten.

Hoi Dirk,

Het dek ziet er strak uit zeg.
Blijf zeker je werk op de voet volgen.
Toch nog een vraagje: op de laatste foto zijn twee gaten te zien moeten daar die grote knecht in geplaatst worden?
Waar over je het eerder had?

en dan het volgende werkje poorten uitzagen

210el9k.jpg

2agw7yb.jpg

179zt4.jpg

zal staks wel uitleggen hoe witsen zijn berekeningen maakt maar nu eerst verder doen want veeeeeel werk op den 0.5 mm zagen en vijlen :laugh:

na 10 uur prullen zitten ze er in dat is 30 min per poort :D

witsen houd het simpel voor de poorten. aan de hals meet je de afstand tussen de dekken en deelt deze door 3

1/3 onder de poort 1/3 boven de poort

en hij houd overal de zelvde afstand van onder aan maakt niet uit of je dek nu hard omhoog gaat of vlak ligt

op 2/5 van voren komt de 2 poort dit is midden in de poort gemeten
en dan de afstand die hij aan geeft is tussen de poorten min 9 voet max 12.5 voet

ook moeten de poorten tussen de spanten vallen anders gaat er veel te veel houd verloren je gaat dus met de maat moeten schipperen hoe dit het beste uitkomt om ongeveer de zelvde afstand te hebben. bij mij viel dit ruize mee hier en daar 1 of 2 mm verschil .

Dirk....knap maatje wat je allemaal hier weer laat zien....maar de kombuis.....lijkt precies op een peperkoekenhuiseke.......is het gemaakt uit kurk...ik neem aan dat dit maar de beginfase is...u kennende.........:P:P:P

Die kombuis ziet er geweldig uit Dirk! En dat op deze schaal...
Welk materiaal heb je gebruikt, is dat inderdaad kurk?

Groeten, Rinie

ja het is kurk 2 mm dik

en het staat nog maar net recht . dus er moet nog een hele boel aan gedaan worden maar moet eerst Gunut zijn draadje nog eens door bladen om te zien hoe het nu al weer net in elkaar zat.

Goe bezig....maatje......ik weet zeker dat dit iets mooi gaat worden........:D:D:D

Hoi Dirk,

je schiet aardig veel op!
De poorten zien er goed uit, kun je verder gaan met beplanken.
Of ga je hier ook een deel open laten?
Je kombuis vergt nog wat werk maar dit zal je ook weer tot een goed einde kunnen brengen.

ik ga eerst nog wat kleine prul maken dat op den overloop moet komen. kanonnen en wagentjes en de botelarei moet er ook nog in komen dit is waar de kok en zijn maatje sliepen en alle pollepels en pannen lagen . en dan nog het schot van het kot :D

ik ga nog zeker 1 kant open laten op de overloop john anders is al dit werk weer voor de vliegen en spinnekoppen en zie je er zelv niets van :)

de kombuis is geschiderd , ook de zij wand is klaar.
die moet ik er nog tegen lijmen . langs buiten moet nog een houten want tegen komen dit ga ik in fineer doen en dan nog het deurtje.
en als het in het schip staat zal je er spijtig genoeg niets van zien of ik moet de deur open zetten wat ik mischien wel ga doen. moet nog wel een grote kook pot boven de haard hangen .

2r1zc5k.jpg

ben onder tussen ook aan de geschuts wagens begonnen

Dirk......weer mooi werk.....:D:D:D....en morgen nog véél schuurwerk...en dan dat draaiwerk...een heel mooi jobke..ben echt benieuwt naar de lopen.......en je kombuis heeft een ware transformatie ondergaan...knap...en Dirk...die deur gewoon open laten....ik wil die pot zien hangen...:P:P:P:P

Hoi Dirk,

Ik sluit me helemaal aan bij Swa je kombuis is zeker iets dat je niet mag verstoppen!!:8
De geschutswagentjes daar zul je nog even aan moeten bij werken.
Maar dat zal wel in orde komen !!!8)
Toch prachtig om te zien dat je niet stil gezeten heb.;);)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan