ik ben ook al heel de tijt aan het zoeken swa maar kon natuurlijk weer niets vinden
maar ik ga af op jouw opzoek werk dat altijt goed is
mijn katrollen zijn 5 mm lang en mijn haakjes 6 mm
op schaal katrollen van 25 cm haken 30 cm
voor een oog en een haak is dat 15 cm voor het oog en 15 voor de haak voor een rolpaart met loop op dat .... kg weegt . ik schat iets van een 2 ton maar kan er mischien wel een paar 100 kg naast zitten
het lijkt me niet aangeraden om daar kleine zwakke haken aan te maken maar alles kan natuurlijk.
als ik naar ward zijn haken kijk die wel op schaal gemaakt zijn zit ik er zo op het eerste zigt niet te ver af. mischien als ward zijn haakjes eens kan opmeten of de werkelijke lengte van de haken kan opzoeken ben ik al iets verder.
zeggen dat ze veeeeeel te groot zijn vind ik dus onterecht.
wat ik wel op mijn zoektocht ben tegen gekomen is dat er nog niet één origineel holands rolpaart uit de 17 eeuw is geborgen
ik ga dus nog ff wachten met het verder maken van de tuiage van de paartjes maar ga zeker nog niets afbreken.
als ze 1 mm te groot zijn ga ik er ook niet van wakker liggen en solderen kan ik ook niet het zullen gewoon gekrulde haakjes worden ook al zien ze er uit als nieuw . met ze te zwarten gaat dit tog een ander beeld geven dan zo een blinkend haakje.