Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
op naar de andere kant nu eerst het zelvde doen. dus het zullen ook hier 2 plankjes per dag worden. gechutsvulling berghouten en ra hout.

ben vansaag wel naar de zagerij geweest om een stukje fineer.

2.5 meter op 15 cm moest tog wel 1 euro betalen zeker :laugh: . dus dat viel reuze mee .:)

Ammaai ....maatje.....voor die prijs......en kreeg je die lengte in je auto....of heb je een camionet moeten gaan huren....:P:P:P

op naar de andere kant nu eerst het zelvde doen. dus het zullen ook hier 2 plankjes per dag worden. gechutsvulling berghouten en ra hout.

ben vansaag wel naar de zagerij geweest om een stukje fineer.

2.5 meter op 15 cm moest tog wel 1 euro betalen zeker :laugh: . dus dat viel reuze mee .:)

Dat wordt dan wel een week droog brood eten Dirk :)

:Dhoi swa ik kon het oprollen dus geen probleem met het vervoer.
en dat zal nogal mee vallen wim ik zit er wel niet zo goed voor maar ne pot choco kan er nog wel af :D

ik ben onder tussen maar aan de tuiage van het geschut begonnen.

want daar kruipt tog behoorlijk wat tijt in.

koortjes draaien en haakjes en dan alles nog goed proberen te monteren

16m7upt.jpg

o8f6gy.jpg

11in23t.jpg

2woywhv.jpg

en die dingen zijn best behoorlijk klijn. de haakjes moeten nog wel zwart gemaakt worden als ook de blokken moet ik nog verouderen

Even reageren, die s haken die je gemaakt hebt kun je echt niet doen hoor, veullllll te groot. Beter is het om ronde oogjes of rondjes te maken. Is kleiner en vaak ook in het echt zo gebruikt, s haken waren niet zo veel in gebruik in jou tijdsperk.

Mijn maatje...wat je hier laat zien....is weer echt knap.........maar ik moet een beetje Rik bij treden....in verband met je haakjes...ik vind in de éérste plaats dat ze wat te ,het jaar 2010 zijn.......anderzijds vind ik ze ook te groot...ik heb zo wat ééns opgezocht.....de haken die ze hiervoor gebruikten ,hadden een maximum groote ,even groot als de katrollen...en die van u zijn iets groter.......zie een voorbeeld (wil niet zeggen dat dit de juiste zijn voor u schip...maar wel de grootte verhouding):D
Theothertypeofguncommononshipsofthe.jpg

Thestarboardrightsidespardeckwithan.jpg

Nogmaals ...ik bewonder je werk....als grootste fan....maar misschien heb je hier een oplossing voor...om dit aan te passen...
voor de rest ....gewoon blijven voort doen..........goe bezig......:):):)

ik ben ook al heel de tijt aan het zoeken swa maar kon natuurlijk weer niets vinden :nowink:

maar ik ga af op jouw opzoek werk dat altijt goed is :D

mijn katrollen zijn 5 mm lang en mijn haakjes 6 mm

op schaal katrollen van 25 cm haken 30 cm

voor een oog en een haak is dat 15 cm voor het oog en 15 voor de haak voor een rolpaart met loop op dat .... kg weegt . ik schat iets van een 2 ton maar kan er mischien wel een paar 100 kg naast zitten :laugh:

het lijkt me niet aangeraden om daar kleine zwakke haken aan te maken maar alles kan natuurlijk.

als ik naar ward zijn haken kijk die wel op schaal gemaakt zijn zit ik er zo op het eerste zigt niet te ver af. mischien als ward zijn haakjes eens kan opmeten of de werkelijke lengte van de haken kan opzoeken ben ik al iets verder.

zeggen dat ze veeeeeel te groot zijn vind ik dus onterecht.

wat ik wel op mijn zoektocht ben tegen gekomen is dat er nog niet één origineel holands rolpaart uit de 17 eeuw is geborgen :O

ik ga dus nog ff wachten met het verder maken van de tuiage van de paartjes maar ga zeker nog niets afbreken.

als ze 1 mm te groot zijn ga ik er ook niet van wakker liggen en solderen kan ik ook niet het zullen gewoon gekrulde haakjes worden ook al zien ze er uit als nieuw . met ze te zwarten gaat dit tog een ander beeld geven dan zo een blinkend haakje.

ik ben ook al heel de tijt aan het zoeken swa maar kon natuurlijk weer niets vinden :nowink:

maar ik ga af op jouw opzoek werk dat altijt goed is :D

mijn katrollen zijn 5 mm lang en mijn haakjes 6 mm

op schaal katrollen van 25 cm haken 30 cm

voor een oog en een haak is dat 15 cm voor het oog en 15 voor de haak voor een rolpaart met loop op dat .... kg weegt . ik schat iets van een 2 ton maar kan er mischien wel een paar 100 kg naast zitten :laugh:

het lijkt me niet aangeraden om daar kleine zwakke haken aan te maken maar alles kan natuurlijk.

als ik naar ward zijn haken kijk die wel op schaal gemaakt zijn zit ik er zo op het eerste zigt niet te ver af. mischien als ward zijn haakjes eens kan opmeten of de werkelijke lengte van de haken kan opzoeken ben ik al iets verder.

zeggen dat ze veeeeeel te groot zijn vind ik dus onterecht.

wat ik wel op mijn zoektocht ben tegen gekomen is dat er nog niet één origineel holands rolpaart uit de 17 eeuw is geborgen :O

ik ga dus nog ff wachten met het verder maken van de tuiage van de paartjes maar ga zeker nog niets afbreken.

als ze 1 mm te groot zijn ga ik er ook niet van wakker liggen en solderen kan ik ook niet het zullen gewoon gekrulde haakjes worden ook al zien ze er uit als nieuw . met ze te zwarten gaat dit tog een ander beeld geven dan zo een blinkend haakje.

Dirk.........de uiting véél te groot........daar gaat het voor mij echt niet om...alhoewel...:P.......alleen wil ik wel zeggen...dat volgens mijn mening..wat je nu hebt zijn twee gesloten ogen....en ik denk dat er één gesloten oog moet zijn en één laat ons zeggen één "haak"...en ik hoop dat ward ...dit leest....want als ik mis ben....dan kan ik weer iets héél belangrijk bijleren....;);)
wacht nog eventjes....met je "massaproduktie"ik weet dat je het zo origineel mogelijk wil maken...en ik weet dat je graag bijleert.....dus we wachten eventjes op Ward zijn visie.......en die mag je zeker aan nemem....geloof me gerust....^^^^

zal ik zeker ook doen swa ;)

het moet ook een haakje worden dat moet ik nog ff openvringen dat komt wel goed.

ik nog eens bij ward gaan kijken en het zit denk ik wel goed . maar ik heb nog andere dingen te doen dus.

wacht ik tot ward is langs geweest ;)

He, he, he, ze zijn echt veel te groot.
De 18e eeuwse methode die nu op de foto staat is ook nog eens twee tijdperken door elkaar halen. Maar dat moet je zelf weten. Geen spiegelretour dus.
Dan moet ik er vermelden dat de methode om een haak te gebruiken en geen s haak. Dus een haak in het katrolband gedraaid. Dat is echt makkelijker en mooier om te zien.

He, he, he, ze zijn echt veel te groot.
De 18e eeuwse methode die nu op de foto staat is ook nog eens twee tijdperken door elkaar halen. Maar dat moet je zelf weten. Geen spiegelretour dus.
Dan moet ik er vermelden dat de methode om een haak te gebruiken en geen s haak. Dus een haak in het katrolband gedraaid. Dat is echt makkelijker en mooier om te zien.

Rik......wat het op de foto's staat..was bedoeld om een idee te geven.....en ik denk dat het nog steeds een spiegeltetour blijft...je moet gewoon de verhoudingen van het werk dat die "haken"moeten ondergaan in overweging houden...en de S haak had ik al afgewezen..aan Dirk....maar ik sta gewoon open voor elk bewijs hoe het werkelijk was....mischien met een voorbeeld....dit zou Dirk al héél veel vooruit helpen.....ik wil gewoon bijleren.....:D:D:D

Bijleren is juist waar dit forum voor is toch.
Maar die kijk nu eens naar die haken. De haken die je laat zien zijn iig open. Dat betekend dat de rolpaarden los gehaald kunnen worden om verreden te worden. En dat word niet bij een spiegel retour gebruikt. Die staan vast. Zo horen er ook vaste afuiten te staan bij de spiegel en de boeg. Maar goed, dan ga ik weer te ver hier op dit moment.

De discussie hier gaat niet om de maat wat mij betreft maar wat in zijn tijdsperiode word gebruikt, zo kan hij er mijns inziens ook een radar op plaatsen. Maar klopt dit met wat hij wil uitbeelden. Ik denk het niet. Wat jammer is, dat daar steeds aan voorbij gegaan word. Ik weet ik leg de lat hoog, maar dat is wel wat hij wil, feedback over hoe het toen was. Daarvoor geef ik input. Maar word steeds als niet waar beschouwd zie de vorige input die ik gaf over de mast plaatsing enz. Ik weet dan niet wat ik moet schrijven. Ik geef een tip en word vervolgens met een redenering vanuit verschillende tijdperken neergesabeld. Hoe moet ik dan feedback geven.

Mijn mening is dat hier nu een schip naar eigen idee gebouwd word. Dus zonder tijdsbeeld. En zonder natuurgetrouwe datum. Dat is niet negatief bedoeld, ik ken zeer mooie schepen die zo vanuit de fantasie gebouwd zijn. Maar dan moet er wel van de datum en naam afgestapt worden. Dan weet ik ook hoe ik feedback kan geven. Zo is dit voor mij onmogelijk.

Dirk,

Terecht, die haken komen.. zo uit de Gamma, :huh: denk ik.
Ik bedoel die vorm van het jaar "2000" .
Als je nu tot de helft kan verkleinen...En die speciale vorm (zie eens heel goed naar mijn verslag op brouwers).
Binnen enkele weken zal ik hier ook een verslag beginnen van La Renomée.
Kleinste oogtangetje nemen, draad uit de bloemschikkenwereld die op de houten stokjes zijn gedraaid, liefst zwart en je bent er.
Waarom,zwart?....Zwart toont voor het oog kleiner dan blinkend.;)
De haak met je dremer wat in model schuren.

't Zal veel echter tonen.
ik zal nu in mijn bibliotheek snuisteren naar takels en katrollen.

groetjes
Ward

ik zal zien of ik ze kan veranderen maar beloof niets.

en zeker niet dat het er beter gaat uitzien .
spijtig genoeg kan ik er niets over vinden want dat zou het voor mij veel makelijker maken.
maar naar het schijnt dat van yk er wel iets over geschreven heeft. dus dat ga ik eerst eens opzoeken.
tot dan stop ik ff met het touwwerk aan de paartjes.

rik schreef // Mijn mening is dat hier nu een schip naar eigen idee gebouwd word. Dus zonder tijdsbeeld. En zonder natuurgetrouwe datum. Dat is niet negatief bedoeld, ik ken zeer mooie schepen die zo vanuit de fantasie gebouwd zijn. Maar dan moet er wel van de datum en naam afgestapt worden. Dan weet ik ook hoe ik feedback kan geven. Zo is dit voor mij onmogelijk.

rik als op het bestek geen datum staat is denk ik wel niet mijn fout
en kan ik er ook geen datum op plakken maar als witsen het opgeschreven heeft zal het alligt niet in 2009 geweest zijn

als het schip uit fantasie gebouwt is :O dat moet dan wel de fantadie zijn die witsen opgeschreven heeft want voor zover ik weet heb ik nog niet al te grote fouten gesaan en heb witsen altijt gevolgt in zijn teksten en maten.

en er word over elk stukje hout gediscudeert waar het moet zitten en hoe groot het wel moet zijn tot we er uit zijn dat het goed is. en dat gebeurt op een ander forum . en krijg daar ook veel hulp van een hoop mensen die best wel wetzn waar ze het over hebben.

dat iedereen het niet direkt eens is is niet meer dan normaal maar daar moet echt geen ruzie over gemaakt worden.

en nu eerst van yk zijn boek openslagen :D

Wie heeft het hier over ruzie??

Maar je weet hoop ik wel wat het tijdsbeeld is van een spiegelretourschip? Zie je topic naam> Dit geeft dus tussen 1600 en 1650 aan. Dus er is wel degelijk een tijdsbestek.

Wytsen is geen scheepsbouwer, die heeft gewoon vanuit verschillende bouw een boek geschreven over hoe het in zijn werk ging. Dat is een goede leidraad maar niet zaligmakend.

het bovenste haakje is kleiner gemaakt

2qs5p41.jpg

en zo zal het blijven

ik ben zelvs naar balién gereden in antwerpen om haakjes te gaan kopen.
de kleinste die ze hadden waren 8 mm en zagen er het zelvde uit als de mijne. ik heb wel gevraagt naar andere en kleinere maar de man zei dat blokken nooit op die manier gemaakt werden op houten schepen (modelbouw ) en hij ook niet wist hoe hij aan aan zulke haken moest komen . en zij zijn wel degelijk gespesialiseert in scheepsbouw.

dus ben ik hier naar de hobby winkel fijne zwarte ijzerdraad gaan halen en heb nieuwe gemaakt.

Laatst bewerkt:
andere en kleinere maar de man zei dat blokken nooit op die manier gemaakt werden op houten schepen (modelbouw ) en hij ook niet wist hoe hij aan aan zulke haken moest komen . en zij zijn wel degelijk gespesialiseert in scheepsbouw.

Geloof je het nu?

Dirk,
Jammer dat ik niet meer durf te posten met foto's :wub:, maar 't zal wel goed komen.
Voor het ogenblik zal ik je wat zo proberen uit te leggen.
Er zijn twee manieren om een takel te beslaan, al naar gelang hun werk.
Bij kanonnen zij die haken gehouden aan een strop die om het katrolblok is geschoord.
De lus van de haak gaat door een kous van de strop( een ijzeren ringetje)
Nu de lengte van de totale haak mag je op iets meer dan de helft tot 3/4 rekenen dan de katrollengte waarbij die haak behoort.
Met de strop, voor kanonnen in dit geval, komt het geheel tot een lengte van de takel. En dan zit je perfect in je verhouding.
Nu is zwarten een goed oplossing voor het optische van een mm. afwijking
Mijn takels hebben ook een optische afwijking;), en ik lig zoals jij ook niet van wakker.Dirk
P.S.: je laatste katrol, die vorm begint al in de goede richting te komen.
Liever dit model dan die "gamma 2000", S-haken.

groetjes
Ward

ward als ik op bezoek kom ga je het me moeten leren want ik heb al gemerkt dat katrollen riggen niet mijn sterkste punt is :$

ik heb ook ff een foto gezocht hoe de man van de winkel me zij het te maken. er is natuurlijk niets mis met deze uitvoering maar dit vond ik tog niet staan voor mijn kanonnen te riggen

9biwl5.jpg

de foto komt van het brouwers forum van mouse
dit zou de manier zijn hoe ze het in de kid beschreven.

dan was voor mij de keus snel gemaakt want dit vond ik tog niet echt mooi.

dan ben ik eens bij de russen gaan piepen en die doen alleen het broektouw aan hun kanonnen en geen takels.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan