Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die haak die je er aan gemaakt hebt hoeft niet in dit geval. Het gedraaide einde is vaak iets langer te maken, daarna daaraan een klein oogje buigen. Dat is een veel gebruikte methode. Daarna vertinnen en zwarten met verf of chemisch natuurlijk. De band gewoon omslaan het hoeft niet aan twee kanten vast gedraaid te zijn. Dus gewoon van een lus uit.

De reden is omdat het onderdeel wat je wilt maken gewoonweg niet goed op schaal te maken is. soms, in dit geval spreken we hier over de kunst van het weglaten om een natuurgetrouw model te maken. En dat is wat ik begrepen heb dat je wilt.

Verder succes met je keuze en natuurlijk je uitvoering van het tuigwerk. :)
 
Ja, dat klopt, Rik
zakens weglaten moet je ook durven nemen, zeker als ze op een schaal niet kunnen gemakt worden.
Er zijn bouwers die zelf maar één onderdeel in detail maken.vb. Kanonnen en zijn totale gevechtsbeslag.
De zaak van willen ligt volledig in de de persoon.
Ook moet je durven een eindpunt zetten aan een model.
Witsen's verhandeling gaat uitsluitend in scheepsbouw, verder afwerkingen zou je moeten zoeken in andere literatuur, en zeker als je Witsen tot in detail afwerkt.
Dus ,Dirk, eventjes bij stilstaan wat je wenst en waar ligt je grens.
verder:
Ja, natuurlijk zullen wij je helpen bij het meeoplossen van probleempjes.
groetjes
Ward
 
thx ward eerst wou ik geen geschut maken . maar heb dan tog maar besloten om het te doen . achteraf bekeken heb ik het me al beklaagd.
het ging mij eerst puur over de bouwwijze die witsen beschrijft zonder meer tralala dus het schip .
vooral de vlakbouw sprak me erg aan . voor mij is het project dus al grotendeels gelukt ook al weet ik dat de schell niet 100% is gelukt.
maar voor een éérste poging ben ik tog zeer te vreden ;)

dus wil ik het schip afbouwen en hoop er nog veel uit te leren om het zeker nog eens over te doen en dan hopelijk beter dan het nu is.

omdat ik op niemand kan terug vallen buiten hoving maakt het er niet makelijker op en ben ik tog blij dat ik hulp krijg van mensen van een ander forum en mee helpen denken hoe het zou kunnen zijn.

ik neem hier op het forum zeker niemand kwalijk omdat ze niet kunnen helpen met de vlakbouw want er is dus nergens iets van terug te vinden buiten een 3 tal boeken die mekaar dan ook nog eens tegen spreken.
een topic is nergens te vinden.
over holandse geschuts wagens en hoe ze zijn opgetuigt in de 17 eeuw heeft niemand bewijzen van, en tog is dit de doorn in het oog :(

wat ik persoonlijk jammer vind .
 
Ik ben echt blij met je mening, hoor.
Je schrijft dat niemand weet hoe een rolpaard( geschuts wagen) zoals jij het noemt, is opgetuigd.
Ga eens naar het scheepmuseum van Rotterdam ,wel in zijn bibliotheek, die hebben meer dan 5000 boeken over alles wat de scheepvaart inhoud.
Regelmatig maak ik een daguitstap, uitsluitend die bibliotheek.Je kan mits een kleine vergoeding fotocopy's nemen.
Daar ga je ook mits wat zoeken alles vinden over de Holandse kannonen, maar ja ,je moet er naar toe en zoeken.
Dat is ook een onderdeel van je detailwerk van je model.
Daarom moet iedereen zelf beslissen hoe ver hij gaat in de historische scheepvaart.
Voor mij is het geen hobby maar en passie.
(Er bestaan zeker dokumentatie)

groetjes
Ward
 
ik ben zeker van plan om dit jaar naar daar te gaan ward. en ik zal daar dan ook eens in de biblioteek binnen gaan om eens te zien wat ik er van kan terug vinden. wel spijtig dat het zo ver weg is .
 
De vorm komt er lekker in Dirk..
Rotterdam is voor jou toch gauw zo'n 100 km enkele reis...goed voorbereiden en er een dagje van maken :)
 
het zal voor van de zomer zijn wim en hopelijk een dag dat ik goed te been ben want als ik daar met mijne stok moet gaan rond lopen zie ik ook niet veel want dan ben ik nog trager dan een schilpad :D
 
Dirk,
Ik heb deze nacht een ideetje gekregen.
Antwerpen ligt zo ver niet en in hun bibliotheek hebben ze ook wat liggen.
De ingang ligt rechtover de grote ingang van het museum, deurtje van een toren.En dan een paar trapjes af en links heb je de off.
Maar ja, ik geloof dat ze daar aan het werken zijn en het museum niet toegangkelijk is.
Swa, wil je dit een bevestigen voor ons.

groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:
Dirk,
Ik heb deze nacht een ideetje gekregen.
Antwerpen ligt zo ver niet en in hun bibliotheek hebben ze ook wat liggen.
De ingang ligt rechtover de grote ingang van het museum, deurtje van een toren.En dan een paar trapjes af en links heb je de off.
Maar ja, ik geloof dat ze daar aan het werken zijn en het museum niet toegangkelijk is.
Swa, wil je dit een bevestigen voor ons.

groetjes
Ward

beste Ward....spijtig genoeg moet ik bevestigen.........het volledig museum...is gesloten en volledig leeg gemaakt.......het staat allemaal in storage...te wachten ....tot het nieuwe museum open gaat ...en dat zal nog wel eventjes duren.........zodra ik de juiste datum weet van de nieuwe opening zijn jullie de éérste die het zullen weten....:D:D:D
 
thx swa zo te zien zijn ze al aardig opgeschoten met de bouw maar belgié kenende zal het nog wel een jaar langer duren dan geplent :laugh:

vandaag was het nog eens leesdag :unsure: omdat ik niet goed wist wat te doen. vooral het zakken aan het verdek het aftrapje wist ik ff niet goed hoeveel het moest zijn. omdat ik in sommige schepen een heuze trap zie staan van +/- 1 m lang en bij sommige maar een klein aftrapje dit naar de stuurhut .

nu witsen klapt over een afstap van +/- 1voet dit zal dan aan de zijkant zijn want de dekkromming van het verdek is veel meer dan die van de hut en de kajuit.

ook werden de balken van het verdek helemaal anders gelegt dan die van de overloop.
bij de overloop werden eerst de balken tegen de spanten gemaakt met inkepingen in en daar werden dan de balken van de overloop ingelegt.

bij het verdek werkte men juist anders om eerst legde men de balken van het verdek deze werden dan tussen de spanten gestoken wat bij de overloop niet het geval was. dit zouw volgens witsen zijn om onnodig afschrijfwerk te moeten maken. en daarna stook men er een langse balk onder tegen de spanten maar zonder inkepingen.

nu voor ik dat ga doen ga ik eerst de geschutsvulling langs binnen bekleden alsook de kajuit en de hut konstantkamer en ... wel ijgelijk alles wat er van binnen te bekleden valt :D dan zoek ik de balk tegen de spanten te maken waar de verdekbalken komen op te liggen maken en dan verder naar boven bekleden .
en daarna ga ik niet anders kunnen dan schilderen van de geschuts poorten en de binnen kant van de geschuts vulling om dat ik er anders niet meer aan kan.

en omdat ik niet zeker weet dat het bij een spiegelretourschip wel rood moet geschilderd worden vraag ik het ook aan jullie of dit wel het geval was ?
 
Deze gaat ook open in 2011.........ik denk dat dit een prachtige...en een zeer informatieve bibliotheek is.......:8:8:8 :
http://www.scheepvaartmuseum.nl/collectie/collectiestrategie/onderzoeksstrategie-voor-de-collectie

Daar zit ik redelijk dichtbij !!! Dat wordt dan eens een bezoekje :)
Houden jullie er dan wel rekening mee dat je met de auto nagenoeg verplicht bent in een peperdure :@ garage te parkeren, het zit trouwens ook redelijk dichtbij het Centraal Station van Amsterdam.
 
als het dan terug open gaat kan ik mischien wel met de trein komen als het tog redelijk dicht bij het station is. maar nog een jaartje geduld .

over de rode kleur van binnen ben ik nog niet uit want ik zie dat ze bij de batavia ook niet geschilderd hebben . enkel de geschuts luiken zijn rood geschilderd. en zij zullen tog wel zo goed mogelijk gebouwt hebben en geschilderd naar historis correct. er zit daar tog een heel team die dat onderzoekt neem ik aan :)
 
Dirk, zal de site ook eens gaan bekijken, wist alleen dat er een scheepvaartmuseum was en had me er nog niet in verdiept.
Het is 1,5 km vanaf het station (rijden ook bussen) en het parkeren kost tegenwoordig EUR 4 per uur (bij bezoek museum 10% korting).
Nu nog geduld hebben ...
 
Dirk,
Die okerrood is niet zomaar algemeen te nemen.
Zeker op oorlogschepen zijn de totale geschutsdekken in okerrood geschilderd, dat heeft te maken met het wat verdoezelen van bloedsporen.
De Pinas is een vrachtschip, en zoals alle vracgtschepen, hadden ze kannonen aan boord, alleen om verdediging tegen piraten en loeze plunderaktie.
Nu moet je niet alles zo precies nemen.
De kleuren worden bepaald door de reder en kapitien van het schip.
Natuurlijk in de mode van het jaar of eeuw.
Ook was okerrood goedkoop.
Om een voorbeeld te geven, een kleine tsjalk is volledeig zwart gepekt. Maak nu eens een model 1/10 en ja, je zal je mooi werk moeten zwart pekken.
Dat zal op niets trekken.
Dus de bouwer zoekt een gulden middenweg qua kleur, zo simpel Dirk.
Groetjes
Ward
 
hoi ward.
ik zit nu wel met rode geschuts wagens dus denk ik de luiken ook maar rood te maken. maar de geschutsvulling binnen ga ik onbeschilderd laten. zoals op de batavia.

of dit nu helemaal corekt is weet ik niet maar het zou dus wel kunnen.

de geschutsvulling zit er ondertussen tegen . en kan de langse balk van het verdek gaan plaatsen waar de ribben op komen. en eenmaal dat er inzit ga ik de overloop afwerken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan