Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat opzoeken en lezen toch allemaal kan doen hé dirk...ben er echt héél benieuwt naar....:P:P:P

ja swa maar dit zinnetje heeft me 2 dagen opzoekings werk gekost :laugh

.de stutten van de rechte wulf vallen iedere voet 1 duim

maar allee het was het achteraf gezien meer dan waard

Laatst bewerkt:
ben begonnen met de oplangen te maken.

dit zijn de volgende reeks spanten. deze hebben een bocht inwaarts naar het verdek toe dit werd gedaan om het enteren bij oorlogs schepen te bemooilijken. bij handelschepen werd het ook gedaan maar deze kwamen nog dieper in omdat men niet zoveel plaats nodig had voor het geschut te plaatsen.

bij noortvaarders werd dit exstra diep gedaan want deze moesten zelvs tol betalen naar mate hun dek breed was , en holanders kennende :laugh:
okv23a.jpg

.

Laatst bewerkt:
ben er dan ook maar aan begonnen, het is best een secure werkje tog zeker het branden .

dus heb ik ff een dry fit gedaan en het ziet er niet slecht uit al zeg ik het zelf.

de rode pijl daar moet het ra hout komen dit is het zogezegde bovenste berghout. de zwarte lijn is ongeveer de hoogte.

ik heb ze wel een stuk langer gelaten zodat ik later op de juiste hoogte kan zagen en de langere stukken branden ook beter.

2vdh0mp.jpg

rljcco.jpg

a2soqe.jpg

er is natuurlijk nog wel schuurwerk aan vooral waar de 2 spanten elkaar kruisen is het niet helemaal goed maar daar schuur ik het effen zodat het een vloeénde lijn word

ik denk dat mijn rahout te hoog staat ook al is het me niet helemaal duidelijk.

witsen zegt namelijk over het rahout// dat het even hoog moet staan als de geschuts vulling . als ik op het plan van de 7p kijk klopt dit ook ze staat boven de kanonluiken van het verdek.

maar nu zegt hij ook // als er geen kanonen op het verdek staan moet het zo hoog komen als de afstand tussen de 2 bovenste berg houten. en daar komt dan de geschuts vulling boven het ra hout.

ik had mijn ra hout zo hoog gezet dan de geschutsvulling van den overloop dus zoals bij de 7p maar dat blijkt dus niet goed te zijn als er geen kanonnen op het verdek staan.

ook zie ik bij hoving dat hij ze maar even ver uit elkaar heeft staan als de afstand tussen de 2 bovenste berghouten.
dus dat moet ik zeker veranderen want anders lijkt het me niet goed te zijn

1 kant is klaar en het is een geweldig zicht als je het zo ziet staan.

nu ga ik vandaag aan de andere kant beginnen . en dan zal het schuren worden tot het er netjes uitziet om alle berghouten en het ra hout er op te zetten maar dat zal voor volgende week zijn of zaterdag . zal zien hoe goed het loopt

zkivs6.jpg

.

Laatst bewerkt:
Ik blijf genieten Dirk..:8:8:8...alleen hoop ik dat je niet te veel moet afschuren....en dat het allemaal niet te dun wordt..het voorzicht dat ik hier zie .....knap...knap....hier zit een trotse fan.......:D:D:D

het zullen mm zijn swa en de balken zijn 0.5 x 0.5 cm

dus dat zit wel goed hoor ;) en het zijn de uitstekende delen waar ze samen komen

Jammer dat je zover af woont of ik kwam eens langs om dit te bewonderen.Wat een werk zeg pffff chapeau

thx dirk

het is wel een heel werkje maar zeker de mooite waart.

als ik in mijn werk kot kom en ze zo zie staan krijg ik al kiekevlees :D

ik heb al verschillende keren van zin geweest om te stoppen om dat ik het zo mooi vond .

en dan krijg je zoiats te zien . dat moet vroeger enorm geweest zijn enorm groot en schoon 8)

Je gaat lekker door Dirk, flink schip wordt het!! Goed te zien nu met je gereedschap op de achtergrond.

Ik geniet en ik blijf genieten...en ik zal ongetwijfeld nog genieten. Mooi

Zelfs als je nu zou stoppen is het nog geslaagd...een bouwerfje errond bouwen, stellinkjes en katrollekes en hopsa, we zijn terug in de jaren 16-1700

Hoi Dirk,

een hele verandering zo!!!!
Het zal best wat stoken zijn in je werkplaatsje, de vorst blijft nog even aanhouden.

haha john inderdaat maar ik moet mijn stoof tog warm stoken om mijn mijn hout op te buigen dat schilt in gas flesjes want ik heb er al 4 doorgejaagt mat al dat branden op dit schip :D

nog een stuk of 20 stuks en da ben ik ook klaar aan de andere kant. daarna kan ik aan de berghouten en geschuts vulling beginen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan