Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
haha john inderdaat maar ik moet mijn stoof tog warm stoken om mijn mijn hout op te buigen dat schilt in gas flesjes want ik heb er al 4 doorgejaagt mat al dat branden op dit schip :D

nog een stuk of 20 stuks en da ben ik ook klaar aan de andere kant. daarna kan ik aan de berghouten en geschuts vulling beginen ;)

Dus zo te lezen ben je er vandaag er flink in gevlogen!!!^^
Met je stoof slaag je wel twee vliegen in klap.;)
Lekker warm dicht aan de haard door de warmte kun je dus je hout buigen, schitterd idee!8)8)
Heb je soms je buis aan de stoof bevestigd???:unsure::unsure:

nee het is een oude stoof met een ronde rand van boven en dat gaat even goed als op de buis . het is alleen warm aan de vingers als je elke keer met je hand over de stoof gaat maar met dit weer maakt het niet uit dat het een beetje warm is :nowink:

Hoi Dirk,

een vraagje is deze stoof met een deksel van boven?
Anders kun je in de deksel twee gaten boren daar twee draad stangen in brengen.
Dan twee gaten boren in je buis.
Met de moeren kun je de hoogte van de horizontaal aangebrachte buis
bevestingen.
De buis kun je aan een kant iets langer houden. Dan hoe je niet met je handen boven de stoof te houden.
Een ideetje misschien kun je er iets mee!!

Hoi dirk,

ik heb net even een tekening naar je door gemaild.
Tekening was te groot om te verkleinen!!

thx john het is een goed idee denk ik als het warm genoeg word.

mischien tog eens proberen als ik er wat tijt voor heb

thx 8)

veel geprult vandaag maar wijnig gedaan :laugh:

de geschutsvulling en de rest van de spanten staan er op

er is nog een hoop werk aan maar dat zal voor komende week zijn

33zb6s7.jpg

.

Laatst bewerkt:
ben ff aan het tekenen geweest

2wel9ww.jpg

f3dfur.jpg

het blad papier staat op het onderste berghout dan heb ik er het 2 berghout en het ra hout er bij op getekent. ook de verdeling van de hutten staat er op.

je ziet dat in de kuil het ra hout van boven zit en dit werd dan volgens witse opgetimmert en er werd ook nog een soort poortje in gelaten om iets aan boord te trekken . dus het rahout kan volgens mij ook niet hoger zitten . anders komt het allemaal te hoog zitten

Dirk je bent ...echt de zoon van Witse.......:P:P:P.....neen alle gekheid op een stokje........je redenering....is héél terecht.....wat betreft het "Rahout"ik geniet elke keer ,dat ik zie dat je ,je toch toelegt op zelfstudie...en wat ongeloofelijke resultaten oplevert.........knap...maatje...:D:D

een nieuwe poging want het was tog niet zoals het moest zijn dus ben ik nog eens aan het lezen gegaan

k1dppz.jpg

29p6wqo.jpg

ook de indeling van de dekken maar of het hutje nu voor de hut moet komen of er boven op is mij niet duidelijk ik heb ze er nu boven op gezet

er moet nog wel een schot getimmert worden in de kuil tot 1plank onder de reling want dat geeft nu een raar zicht zie ik

het zijn lastige dagen voor mij :D 2 plankjes per dag is niet mijn gewoonte maar het kan voorlopig niet anders .

maar er gaat verbetering in komen ;) het laatste hout zit er op het ra hout.

en uit verveling heb ik maar wat foto s getrokken :wub:

21ag488.jpg

2ps3v2r.jpg

2j2733m.jpg

Dirk, dit ziet er goed uit, je komt nu op een punt dat ik het ga begrijpen :-) dat ligt aan mij hoor..
Als ik het allemaal goed begrijp gaat er nu nog een stuk van die verticale plankjes af?

Laatst bewerkt:
hoi wim . mischien zag het er allemaal wel raar uit als je er zelf niet aan het bouwen bent en heb ik er ook niets van gezegt :wub:

de verticale spanten gaan er bijna zogoed als helemaal af. wel in het midden blijft er nog een 2 cm staan en van achter zal het iets van een 7 cm zijn. en als je weet dat ze nu iets van een 15 cm zijn zal het natuurlijk een heel ander gezicht zijn en zal de vorm ook naar voor komen.

de lange spanten zijn enkel zolang om te branden

ik wil 1 / mijn vingers niet verbranden met elke spant die ik moet buigen en 2 als ze te kort zijn breken ze elke keer door wat natuurlijk ook niet goed is.

maar het zal in de loop van deze week allemaal wel een beetje duidelijk gaan worden hoe ze er ongeveer gaat uit zien ;)

Je moet je vingers niet branden natuurlijk :)
Af en toe dacht ik het te begrijpen en dan kwamen er weer foto's die het voor mij weer onduidelijk maakten,
maar hoe verder het project komt des te beter krijg ik er een beetje vat op :)

Ik wacht de updates van deze week even af om te zien of ik het echt begrijp allemaal ..

dit is wat ik er van gemaakt heb de zij kant moet nu met fineer dicht want 1 duim is erg dun op schaal 1:50 :|

30nks9x.jpg

349563l.jpg

2wmmcyf.jpg

Ammmaaiii dirk.........prachtig ....man ...man...:8:8:8..........een vraagje....."de krullen"....hoe heb je die gemaakt zijn die in zijn geheel of tweedelig......voor de rest......knap ...man....:D:D:D

hoi swa de krullen zijn apart gemaakt mischien zie je het op de foto dat het lichter hout is dan de rest.

want om deze in eik te maken zag ik niet zitten ze zijn dus uit een stukje green gemaakt. later word de boel tog bekladderd :laugh: geschilderd bedoel ik ;) en dan zie je er niets meer van.

en volgesns mijn vriend waren het ook grenen en geen eiken dus dat komt ff handig uit voor mij :laugh:

de reling zelv op de onderste foto is petieterig dun op schaal maar het ging nog net 2x2 mm de krollen zitten rond de 7 mm in zijn gehele brete. normaal moet er nu tussen de reling en de plank op de spanten nog blokjes tussen maar die mogen ook maar 2x2x2 mm zijn dit krijg ik in hout niet klaar dus daar ga ik een stukje evergreen van 2 mm voor halen denk ik maar dat moet ik nog eens goed bekijken ;)

hoi swa de krullen zijn apart gemaakt mischien zie je het op de foto dat het lichter hout is dan de rest.

want om deze in eik te maken zag ik niet zitten ze zijn dus uit een stukje green gemaakt. later word de boel tog bekladderd :laugh: geschilderd bedoel ik ;) en dan zie je er niets meer van.

en volgesns mijn vriend waren het ook grenen en geen eiken dus dat komt ff handig uit voor mij :laugh:

de reling zelv op de onderste foto is petieterig dun op schaal maar het ging nog net 2x2 mm de krollen zitten rond de 7 mm in zijn gehele brete. normaal moet er nu tussen de reling en de plank op de spanten nog blokjes tussen maar die mogen ook maar 2x2x2 mm zijn dit krijg ik in hout niet klaar dus daar ga ik een stukje evergreen van 2 mm voor halen denk ik maar dat moet ik nog eens goed bekijken ;)

nogmaals knap gedaan ...maatje.....en de oplossing voor je blokjes...lijkt me knap bedacht.....op naar.....:P:P

op naar de andere kant nu eerst het zelvde doen. dus het zullen ook hier 2 plankjes per dag worden. gechutsvulling berghouten en ra hout.

ben vansaag wel naar de zagerij geweest om een stukje fineer.

2.5 meter op 15 cm moest tog wel 1 euro betalen zeker :laugh: . dus dat viel reuze mee .:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan