Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
swa je hebt gelijk hoor dat word een nieuwe spil maken :dry:

ik ben nog volop met beagle aan het praten wat er allemaal mis aan is :D
gelukkig zag hij wel wat er aan scheelde :)

dus de deze gaat in de stoof :tongue:
 
Dirk........de kaapstaander........wat ik zie en waar je het over hebt...dat mischien...de spil wat dunner moet..en waarvan het onbewerkte..natuurlijk onderdeks zit......kun je die vergelijken met deze het is gewoon ,ik denk dat ik het mis heb......maar ik heb de indruk dat de verhouding bovendeks wat klein uitvalt.......in uw schaal....nogmaals zeker geen afbraak in de stukken die je gemaakt hebt....ik wil dit echt weten...:P

capstan1.jpg

groetjes...maatje
 
aan de linkse kant mijn ding dat verkeert is aan de rechtse kant hoe het zou moeten volgens witsen .

maar dat lijkt me dus helemaal niet kunnen kloppen

2ce583t.jpg

de ribben zijn daar naar mijn mening dan weer veel te klein
 
aan de linkse kant mijn ding dat verkeert is aan de rechtse kant hoe het zou moeten volgens witsen .

maar dat lijkt me dus helemaal niet kunnen kloppen

2ce583t.jpg

de ribben zijn daar naar mijn mening dan weer veel te klein

Inderdaad Dirk............ik denk dat Witse.......hier een beetje fout was......maar nogmaals Witse was geen scheepsbouwer...laat ons zeggen dat hij een historikus was in zijn tijd....en ik val ook dikwijls terug op Witse.....maar bots ook regelmatig op bedenkingen...over zijn beschrijvingen.....in ieder geval...vind ik dit weer héél intressant...om over te praten...en ik ben er van overtuigt dat onze twee lopende archieven...:D...hier zeker een zinnig woordje over kunnen meepraten.......maar nogmaals je stukken zijn prima vervaardigt...wat betreft de "houtbewerking".......maar....ik ben benieuwt......:):):)
 
witsen ** is boven de visscher lang 5 voet 3 duim: het gat in de visscher wydt 1 voet 4½ duim, langs scheeps vierkant, en boven dik 21 duim, onder de keep dik 20½ duim, daar onder dik 15 duim, en aan het onderste eindt dik 14 duim. Daar zyn zes klampen op, lang 2 voet 7 duim, dik 5½ duim

eerst zegt witsen dat de klampen half zolang zijn als het hoofd van de spil.
nu heb ik nog en stukje tekst gevonden waar hij dit niet doed.
is boven de visscher lang 5 voet 3 duim
Daar zyn zes klampen op, lang 2 voet 7 duim, dik 5½ duim

en dit is de spil van de heemskerk hij maakt de spil het zelvde zoals ik ze gemaakt heb dus de helft voor de klampen en de helft voor het hoofd.
je ziet ook dat hij van 21 duim boven naar 14 duim onder gaat ook helemaal anders dan dick aan geeft want daar zou het allemaal even breed moeten zijn
 
Dirk,

Je moet eens zeker proberen bij modelbrouwers mensen contakteren die ook Hollandse schepen bouwen.
Ik denk aan henkvankomen met zijn 88.
Ik ben stellig zeker dat er zijn die je kunnen helpen.
groetjes
Ward
 
ben ik ook mee bezig ward . beagle henk maar ook nog niets definitief dat er uitgekomen is maar ze werken er aan
 
ik heb eens een poging gedaan om de spil van de heemskerk te tekenen met witsen zijn maten.

deze is wel iets smaller van boven omdat het schip niet zolang is. als dit nu juist is weet ik dus niet maar ik heb tog een poging gewaagd

k3y8n.jpg
 
ik heb eens een poging gedaan om de spil van de heemskerk te tekenen met witsen zijn maten.

deze is wel iets smaller van boven omdat het schip niet zolang is. als dit nu juist is weet ik dus niet maar ik heb tog een poging gewaagd

k3y8n.jpg

deze tekening Dirk...is al wat meer reeeler........maar kloppen de maten van Witse???....en dan wil ik zeggen...tussen 1m...1.50m ...bovendeks...ik weet uw schip heeft geen naam dit maakt het opzoekingswerk een beetje moeielijker...of mischien gemakelijker...is zoals je het bekijkt..maar de maten die Ward heeft benadert zullen toch zo een beetje moeten nageleeft worden...wil je met je verhoudingen juist zitten.........en ik weet het voc had een heel grote vloot....maar daar details van zoeken....man...man....maar we blijven doorgaan hé Dirk.......
 
hoi swa ik had de hoogte maten van deze spil gepakt voor de mijne ook te maken om dat er nergens een maat bij staat hoe je de hoogte moet berekenen dus deze spil is ook 150 cm boven het dek.

maar zoals je ziet loopt ze erg taps naar beneden toe wat mischien wel riéler is . de brete maat heb ik wel uit de lengte berekent . en eerlijk lijkt deze versie veel beter dan die ik gemaakt heb.
dus nog ff afwachten wat de anderen er van vinden
 
ff een test voor de foto in de galerij
299.JPG
 
Bij benadering al heel wat beter, alleen het volgende:
De staander= middenbalk van de spil waaruit alles aan elkaar hangt, loopt recht tot dekhoogte.Onder het dek, en als er geen tweede spil is gemonteerd,loopt die taps naar het volgende dek of binnenkiel. Daar is er een "taats" ( kleine as, uit dezelfde staander gedraaid) met stalen kogel op een stalen plaat, die samen gevangen zitten in een spoor (zoals de mastspoor).

Die knecht, dat is voor mij nog steeds een raadsel........echt een raadsel. Vind die nergens weer. Ik hoop dat jij vroeg of laat mij zult vertellen wat die vorm betekend.
Voor het ogenblik denk ik dat het een onderdeel van iets moet zijn, scheepsbouwkundig of iets van op de wal.
Vind jij dit terug in zijn geschreven verslag???

groetjes
ward
 
Bij benadering al heel wat beter, alleen het volgende:
De staander= middenbalk van de spil waaruit alles aan elkaar hangt, loopt recht tot dekhoogte.Onder het dek, en als er geen tweede spil is gemonteerd,loopt die taps naar het volgende dek of binnenkiel. Daar is er een "taats" ( kleine as, uit dezelfde staander gedraaid) met stalen kogel op een stalen plaat, die samen gevangen zitten in een spoor (zoals de mastspoor).

Die knecht, dat is voor mij nog steeds een raadsel........echt een raadsel. Vind die nergens weer. Ik hoop dat jij vroeg of laat mij zult vertellen wat die vorm betekend.
Voor het ogenblik denk ik dat het een onderdeel van iets moet zijn, scheepsbouwkundig of iets van op de wal.
Vind jij dit terug in zijn geschreven verslag???

groetjes
ward

Ward......de uitleg wat betreft de kaapstander.........héél boeiend........en leerrijk en wat betreft die knecht...ik heb me al héél de dag rot gezocht..en kom tot de konklusie.......dat ik ook denk dat dit maar een onderdeel is ...en eigenlijk denk dat dit maar een halve is.......maar Dirk blijft met het probleem zitten...we gaan verder zoeken dirk.....dat is zeker........:D:D:D
 
voor de kaapstander heb ik heel veel hulp van beagle gekregen met een hoop foto s . die ga ik morgen uit tekenen dus dat gaat zeker goed komen.

over de knecht. waar de vorm onder het dek van daan komt weet ik ook niet maar witsen tekent hem wel zo en zijn maten kloppen ook . voor de rest kan ik er ook niet veel meer van vertellen.

ward // en als er geen tweede spil is gemonteerd,loopt die taps naar het volgende dek of binnenkiel. Daar is er een "taats" ( kleine as, uit dezelfde staander gedraaid) met stalen kogel op een stalen plaat, die samen gevangen zitten in een spoor (zoals de mastspoor).

ward witsen klapt ook over een ijzeren plaat en wat je hier alle maal zegt . nu weet ik niet hoe dat er uit moet zien kan je mischien een schetsje maken zodat ik er aan uit kan want ik heb geen flauw idee wat het alemaal moet voorstellen laat staan hoe het te maken thx
 
hoe meer je over iets leest hoe minder duidelijk het word

komt uit handboek voor oficieren J.D. pasteur

De kaapstander is niets anders dan een windas, waarvan de rol Ie lood staat. (z. Wisdas.)

Dit werktuig , een der eenvoudigste om eene groote kracht uit te oefenen , bestaat uit sommige deelen , welke tot alle mogelijke kaapstanders behooren, en uit andere , die slechts als bijvoegingen moeten beschouwd worden, en die verschillen naar de omstandigheden, waarin het werktuig gebruikt wordt. Eerst genoemde deelen zijn: de rol (Ie trenil), welke men gewoonlijk van ijpenhout neemt, ^n de spaken of boomen , welke door vierkante gaten in den kop der rol worden gestoken, en die doorgaans van esschenhout zijn. Tot laatst gemelde deelen .behooren: de toestel of de bok (la chèvre) , waarin de rol zich beweegt, en dien men uit eikenhout vervaardigt; verder alles , wat er toe behoort, om de rigting des kabels of des reeps te bepalen, om het werktuig te bevestigen , om te stoppen en wat dies meer zij.

Men heeft vervoerbare en vaste kaapstanders: de vaste treft men aan op schepen, en op sluismuren en kaaijen, tot het bewegen van sluisdenren en draaibruggen; de vervoerbare worden bij alle belang-rijke werken gebezigd, en ter plaatse, waar zij het nuttigste kunnen gebruikt worden door middel van piketten en stroppen zoo onbewegelijk mogelijk op den grond bevestigd.

De rol eens kaapstanders is somtijds een weinig kegelvormig, en moot overigens , tegen het schenren, van onder en boven met ijzeren banden bezet zijn. Die eens vervoerbaren kaapstanders heeft van onderen eenen tap , welke met een weinig speelruimte in een rond gat past, dat daartoe in eene zware plank, die tot den bok -behoort, is uitgehoold. Van boven heeft de rol eenen hals , waarmede zij in eene halfcirkelronde uitholing past, welke in den bo•venregel des boks is gesneden.

Bij wel ingerigto kaapstanders is de gezegde tap van ijzer , en •draait in eenen metalen pot, terwijl de hals door eenen ijzeren bengel omvat wordt, welke door eene spie opgesloten is. De rol is; in alle gevallen , van boven met eenen vierkanten kop bewerkt, waarin twee elkander loodregt kruisende vierkante gaten , om daardoor de spaken te steken.

Bij vaste kaapstanders heeft dat onderscheid plaats, dat de rol doorgaans draait op eene zeer stevig in den vloer of in het metsel werk ^bevestigde ijzeren spil, die bijna de gansche lengte der rol heeft, en waarop deze met eene inwendig aangebragte ijzeren of metalen muts past.

De voordeeligste hoogte , waarop men do boomen kan aanbrengen, is gemiddeld 110 duim boven den grond.

Be kracht, welke men met eenen kaapsfcmder kan uitoefenen, wordt even zoo berekend, als bij het windas , en men behoort daarbij ook de wrijvingen en stramheid der touwen in rekening te brengeu, welke , wel is waar , de uitwerking der aangewende kracht verminderen, doch ook een voordeel opleveren, dat aan dit werktuig bijzonder eigen is , namelijk, dat één man voldoende is , om , zelfs bij de zwaarste lasten, den reep , wanneer die slechts twee slagen om de rol maakt, wederom af te winden , naarmate hij op de rol wordt gewonden.

Be kaapstanders hebben daarentegen een gebrek , hetwelk men, niettegenstaande de Erotische Akademie der kunsten reeds in 1739 deswege eene prijsvraag uitschreef, nog niet heeft weten te verhelpen (1) , hetwelk daarin bestaat, dat de reep , naarmate hij zich om de rol wikkelt, op die rol voortgaat, en na eenige omwentelingen geene plaats meer op dezelve vindt; dat men alsdan verpligt is, den kaapstander eene poos te doen stil staan of te stoppen (choyner) , om den reep naar boven of naar beneden te schuiven , naarmate hel einde reeps , dat met den last vereenigd is , zich ouder of boven bevindt, en daaruit niet alleen tijdverlies ontstaat, maar hetwelk dikwijls ook zeer gevaarlijk is.
 
vooral deze zin maakt me lekker knetter


Bij vaste kaapstanders heeft dat onderscheid plaats, dat de rol doorgaans draait op eene zeer stevig in den vloer of in het metsel werk ^bevestigde ijzeren spil, die bijna de gansche lengte der rol heeft, en waarop deze met eene inwendig aangebragte ijzeren of metalen muts past.

De voordeeligste hoogte , waarop men do boomen kan aanbrengen, is gemiddeld 110 duim ( is 275cm ) boven den grond.
 
vooral deze zin maakt me lekker knetter


Bij vaste kaapstanders heeft dat onderscheid plaats, dat de rol doorgaans draait op eene zeer stevig in den vloer of in het metsel werk ^bevestigde ijzeren spil, die bijna de gansche lengte der rol heeft, en waarop deze met eene inwendig aangebragte ijzeren of metalen muts past.

De voordeeligste hoogte , waarop men do boomen kan aanbrengen, is gemiddeld 110 duim ( is 275cm ) boven den grond.

Dirk als dat inderdaad bovendeks is.....moeten er in die tijd héél...maar dan héél grote mensen geleeft...hebben en statistieken hebben aan gegeven...dat in de middeleeuwen...de mensen véél kleiner waren dan nu....en nu vindt je zelfs zo een kalibers niet...rare beschrijving...:nowink::nowink::nowink:
 
de kaapstander of spil in 15 stappen hoe ik het zie van witsen zijn tekst.


eerst haal ik witsen zijn tekst over de spil van de heemskerk boven en heb die proberen te ontleden.
je zult zien dat ik het in 15 deeltjes gedeelt heb om er zelv ook aan uit te kunnen.

hier de tekst met de onder verdeling
34g21vl.jpg

dan een schetsje van mijn hand met de 15 verschillende dinges die witsen volgens mij beschrijft

53o5ko.jpg

de tekening is niet op schaal getekent maar tog groot genoeg om mee te kunnen kijken

dan mijn uit een zetting in 15 punten

1/ lengte kaapstander boven het verdek
2/ gat in de visser overloop
3/ dit is een klos op de visser of de visser zelv die dikker is je kan het zien op de langs doorsnede van witsen
4/ bovenkant kaapstander brete
5/ brete aan het tweede keep
6/ brete onder aan het verdek
7/ de klampen
8/ de tanden boven aan de stutten
9/ dit gaat ook over de dikte van de stutten
10/ gaten in de kaapstander
11/ lengte onder aan
12/ de ijzeren pen onderaan
13/ de verdikking boven aan de pen
14/gat in de visser op den overloop
15/ het terugslag sisteem

het is best een hele boterham maar als jullie fouten zien staan mag je ze altijt mee delen
 
Nu moet je vragen stellen, Dirk!

1° Wanneer schreef Pasteur zijn verhandelingen, die jij hier bijvoegd.
2° In welke jaar schreef Witsen zijn verhandelingen.
3° Zijn die maten( duimen) degelijk exact.
4° Is het logis dat men op 2,75m zware arbeid kan duwen, zonder hulpstukken, trap, verhoogen noem maar op ( ze waren wel technisch bekwaam om in hun kennis de totale maxumum te halen uit hun werktuigen.)
4° Daar kaapstanders en spillen in alle schepen ongeveer op hetzelfde kwamen, bewijs dat deze de perfecte vorm en sterkte hadden, ook de manier van gebruik.
5° Ik heb de kaapstander van La Renommée 1744 extra hermeten en die vanuit de gedetaileerde verhandeling van de visseau 74, 4 boeken dik (1750).
Beiden kwamen op de zelfde eindresultaat.Alleen dat de achterste kaapstander gehouden is op het onderliggend dek en niet op de kiel.

Zoek eens bij de Duidse schepen uit die tijd.
Kun je een e-mailtje sturen naar het scheepvaartmuseum te Rotterdam

Verder blijf ik zoeken maar zal tijd vragen
Groetjes
Ward
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan