Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dirk, ik blijf het volgen al gaat het met moeite :)
Helaas kan ik je niet helpen, probeer het te begrijpen en dat is al lastig genoeg..

De hoogte van de bomen zaten op 1,440m.( dit vergeten)
groetjes
Ward

Ward ...ik...ben het volledig met je ééns....niet zomaar...ook door opzoekingen te doen,1.44m is ongeveer borsthoogte...waardoor de volle kracht van het lichaam volledig kon benut worden........je ziet dat hedendaags ook nog(is wel nostalgie) kaapstaanders om sluizen te openen en sluiten......ik vind het echt onlogisch.......wat hier wordt beschreven.........Dirk...nogmaals dit is geen afbraak...aan je stuk.......alleen hulp...;);););)

J.D. pasteur ik denk dat dit geschreven is rond 1908 maar ben niet meer zeker wel zijn er zwartwit foto s van hem getrokken dus zeker niet in de gouden eeuw.

het enige wat ik er van kan maken is dat het een ijzeren pin die van den overloop los door de spil loopt en ijndigd een stuk boven het verdek waar de kaapstaander op staat.
ik zou anders niet weten hoe hij aan zo een hoogte komt. maar het heeft me wel aan het denken gezet bij de spil die witsen tekent dat daar de ijzeren spil onderaan ook niet door de spil loopt tot het verdek. en daar de kaapstander in staat.

maar dan moet de spil en de kaapstander wel uit 2 delen worden gemaakt en niet uit 1 deel. dus de spil onder het dek en de kaapstander boven het verdek die vast staat op een vierkante ijzeren staaf die pasteurs mischien beschrijft.

maar het zijn allemaal maar aan nemingen langs mijn kant .

wim het is vreselijk dat een stomme staapkamper zoveel opzoek werk vergt en dat het niemant juist weet hoe het juist gemaakt is zeker de verbindig tussen de spil onder het dek en de kaapstander boven het verdek houd me in zijn greep.

ward mischien moet ik dat eens doen een e mail schrijven.

er is wel een engels boek dat gaat over winchassen en kaapstanders maar kost 45 dollar .

en een online versie heb ik nog niet gevonden .

dus de spoortocht gaat rustig verder

Dat jouw spil ons zal klein krijgen,wacko-fck-><:s:O:(:@, vergeet het maar.
Heb interese gekregen om het uit te zoeken wat hier duidelijk is misgelopen.
Dirk, als je kan, maak iets anders in die tijd

Groetjes
Ward

ward ik heb je raad opgevolgt en een e mail verstuurt.

geachte heren van het Maritiem Museum Rotterdam

ik ben een schip aan het maken schaal 1:50
dit is een vlakbouw metode beschreven door nicolas witsen. het is ook in zijn boek dat ik alle informatie haal.
nu ben ik bij de kaapstander of spil gekomen en zit tog wel een beetje in de problemen hoe dit juist moet gemaakt worden. dit is de link van de bouw http://www.modelbouwen.be/showthread.php?3179-spanten-bouw-pinas-(-spiegelretour-schip-)
ik schrijf dit mail naar jullie in de hoop dat jullie mischien meer weten over de constructie van deze kaapstander. en me hopelijk kunnen helpen met informatie of een doorsnede tekening van deze kaapstander.
mvg dirk.

Hopelijk krijg je antwoord die je problemen kunnen verhelpen Dirk, het zou mooi zijn.

dat zou zeker mooi zijn maar dirk, laten we voor lopig nog wat afwachten. en onder tussen zelv nog verder op zoek gaan naar een oplossing. gelukkig heb ik nog een heleboel andere dingen te doen en kan de kaapstander nog ff wachten.

ik wou nog niet aan de afwerking beginnen maar ik zie geen andere uitweg.
ik wou de konstant kamer dicht leggen maar er moest nog een kanon in en als ik dat er in zet kan ik er buiten niet meer goed aan enz enz.
dus eerst de buiten kant ff aanpakken anders ga ik me straks dik in de problemen werken

10z0p79.jpg

2n87pes.jpg

hier heb ik tog een 6 uurtjes mee bezig geweest als ik er aan begon had ik veel twijfels maar je zeg het met elke nagel mooier worden. op elke spant zit dus 1 nagel.

of ik de berghouten nu nog zwart ga maken ben ik nog niet uit maar mischien wel dan zijn de nagel koppen ook zwart wat wel een mooier beeld geeft

Dit ziet er heel mooi uit Dirk.
De berghouten donker of zwart zal het wellicht nog mooier maken, het steekt dan heel mooi af tegen het andere hout.
Weet alleen niet of het historisch verantwoord is, maar ik las dat je er over aan het dubben was :)

thx wim .ik ga ze waarschijnlijk wel zwarten wim. als de groten ter aarde het niet weten zal het ook niet uit maken of ze zwart zijn of niet.
ik moet tog nog de andere kant doen . en dan zet ik eerst alles in de hout kleur . als dat mee valt laat ik het zo. moest het te eentonig zijn ga ik ze zwart maken.
er zal dus één dezer dagen tog een beslissing vallen :laugh:
maar ik ga jullie eerst het helemaal bruine laten zien dan kunnen jullie ff mee kijken ;)

Dirk........wat ik zie is héél mooi.....echt waar straalt zeker 17 de eeuwse pinas uit...:8:8:8.....maar nogmaals als je zegt dat de grote van die tijd ...niet weten of willen zeggen...wat de kleur van het bergenhout is....en heel belangrijk....nogmaals je hebt geen schip gebouwt op naam...maakt het hier een beetje gemakkelijker voor de keuze........als je mijn mening vraagt....over je naamloos schip....maakt deze bergenhout mooi zwart...maar ik zou het niet schilderen maar je hout kleuren(techniek Ward).......zal véél mooier zijn....maar voor de rest maatje wéér goe bezig hé........:wub::wub::wub:

Dirk, het ziet er zo ook al prima uit, alleen de koppen zijn toch nog redelijk opvallend.
Zou de berghouten toch zwarten inderdaad en zoals Swa al zei niet met verf....dan blijft de houtstructuur mooi zichtbaar. Maar uiteindelijk is de keuze aan de bouwer natuurlijk...

Wel, Dirk.
Een raad, zwart nu voor één maal niet je berghouten.
Ik geloof dat die maar in 1750 zijn gezwart en dan bij oorlogsschepen.
En ik geloof met een donkere bruine kleur je heel goed accenten kan plaatsen.
Notelaar-kleur, zou in mijne ogen prachtig uitkomen.
En dan die mat zwarte nagels erop, subliem.
Groetjes
Ward

ik zal morgen wel eens wat testen op een losse plank dan kan ik een paar dingetjes proberen thx ward

boot.jpg

1 min photoshop

Aeri,
Het is fantastisch wat jij hebt gedaan, echt waar.
Nu kan je kiezen uit die mogelijkheid, Dirk.
Zwart of donkerbruin, of gewoon laten.
Maar ik persoonlijk vind dat zwart te geweldig en onnatuurlijk is voor een pinas.
Toch aan jouw de keuze

groetjes
Ward

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan