Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
mooi werk

toch veel chinees voor me hoor, dat boottaaltje ken ik niet :)

Nog even geduld, dan ga ik weer verder met de Chinees :laugh::laugh:

Moet er niet te vaak een weekje tussen uit knijpen, je bent niet te stoppen Dirk :laugh::laugh:

Die macrofoto van de gratings ziet er goed uit !!
En nu nog 2 ;)

het is paaswekend en dan heeft een mens veel te veel tijt :laugh:

en ik had nog altijt niets gevonden om het schip op te zetten als het eenmaal klaar moest zijn.

ik vind 2 stokjes die omhoogstaan niet echt mooi daarmo heb ik zelv iets getekent .

30lndeh.jpg

zo zal ik er 2 moeten maken één van voor en één achteraan.

wat vinden jullie daarvan ? of is het er een beetje over :ohmy:

het is paaswekend en dan heeft een mens veel te veel tijt :laugh:

en ik had nog altijt niets gevonden om het schip op te zetten als het eenmaal klaar moest zijn.

ik vind 2 stokjes die omhoogstaan niet echt mooi daarmo heb ik zelv iets getekent .

30lndeh.jpg

zo zal ik er 2 moeten maken één van voor en één achteraan.

wat vinden jullie daarvan ? of is het er een beetje over :ohmy:

Dirk ik vind dit een heel mooi ontwerp........gaat dit volledig in hout zijn...want het zullen er dan toch stevige moeten worden...ten opzichte van uw pinas..........

ja het is wel de bedoeling deze in hout te maken. maar zal eerst is een triplex probeersel maken om te zien of het er wel goed uitziet.

ik was aan het luizenplecht begonnen en wou eens zien hoever het galjoen overstak.

dit is gemeten van voorkant voorsteven tot voorkant van de leeuw.

volgens witsen zou het 5 voet lang zijn.
dit leek mij wel erg wijnig dus heb ik eens op het plan van de 7 provinsieén gaan meten en dat is 16 voet lang.
witsen zegt wel dat bij oorlogs schepen het galjoen langer is maar 3 keer langer ?

volgens witsen

23sf04j.jpg

het galjoen van de 7p

wufnkk.jpg

zoals je ziet het scheett nog geen beetje ook al zijn de 2 schepen van de zelvde lengte.

ben eens naar www.maritiemdigitaal.nl gesurft en heb 2 plannen van pinasen bekeken en gemeten.

er waren 2 mooie plannen van een zij aanzicht bij één van een pinas 90 voet lang en een andere van 75 voet lang.
dit zijn redelijk kleine scheepjes als je naar mijn 160 voet lange pinas kijkt.

ik had ze ff afgeprint zodat ik goed kon meten. de pinas van 75 voet heeft een galjoen van +/- 10 voet
de pinas van 90 voet een galjoen van +/- 16 voet.

dit strookt helemaal niet met de maten die witsen opgeeft zoou ik zo zeggen.

10frxcn.jpg

el4ief.jpg

ik heb zo het gevoel dat ik witsen hier niet in moet volgen

ik heb het gevonden maar was tog weer een paar uurtjes zoek werk
48. Van 't Galjoen.
1. De uitlegger is lang 22 voet, achter dik 14 duim, breedt 17 duim, heeft bogt 17 duim.
2. Voor breedt 12 duim: 9 voet na achteren breedt 11 duim: aan 't eindt van de leeuw breedt 9 duim: 2 voet van vooren breedt 5 duim, te weten op de boven-kant.

De uitlegger moet men na het oploopen van de bark-houten aan de voor-steven vast maken, en wel toezien dat het galjoen niet druipt, of uit het Schip schynt te hangen: het voor-endt is breedt 4 duim.

Onder de uitlegger komen knies. Om een goede gedaante te bekomen, en tot vastigheit, maakt men hem aan de voor-kant, tusschen de pooten van de leeuw en het water, omtrent 4 duim hol.

beste amazone,
nu post ik in uw draatje byna niets,om de simpele reden,
ik ken totaal niets van dit soort vaartuig.
maar dit kan ik u(sorry voor de uitspraak) verdomme
wel zeggen,man,man,man
wat ge laat zien,sederd uw eerste posting op het forum en nu
ja man,dat is voor my fantastico met een groote F
prachtige bouw,en die dolfyn formidabel.
ik doe uw snywerk zeker niet na.
myn respect heb ge zeker verdiend hoor.
groetjes,ronny

Prachtig Dirk.............hoe hebt je het gedaan ....uitgesneden,gefreest..gepolijst....en welk soort hout is het...........dit gaan echt prachtige staanders worden....het schip zal rusten op hun vinnen........subliem.maatje.......:nowink::nowink::nowink:

thx ronny & swa.
het is linden hout en ze zijn uitgevijlt. tog voor het grootste deel tenminste. eerst de tekening die ik hier boven gepost heb uitgezaagt en dan met de vijl en rasp afgevijlt. na eerst een paar tekeningen van dolfijnen op te zoeken op het www.

voor aan heb ik het bij 1 dolfijn gelaten maar die komt dan onder het voorsteven zitten zodat hij presies voor het schip uitspringt. ik vond dat wel iets hebben

hij heeft wel een brede rugvin waar later het voorsteven zal invallen en dan zou je als het goed is langs 2 kanten van het schip een rugvin moeten zien

thx ronny & swa.
het is linden hout en ze zijn uitgevijlt. tog voor het grootste deel tenminste. eerst de tekening die ik hier boven gepost heb uitgezaagt en dan met de vijl en rasp afgevijlt. na eerst een paar tekeningen van dolfijnen op te zoeken op het www.

voor aan heb ik het bij 1 dolfijn gelaten maar die komt dan onder het voorsteven zitten zodat hij presies voor het schip uitspringt. ik vond dat wel iets hebben

hij heeft wel een brede rugvin waar later het voorsteven zal invallen en dan zou je als het goed is langs 2 kanten van het schip een rugvin moeten zien

ammaai Dirk........maatje dan moet de voorste dolfijn toch een pak groter zijn.....en..en...en...krijgen ze nog oogjes en een spuitgat...:P:P:P

thx ron.

swa hij is maar even groot hoor want anders kan hij niet onder het galjoen het zal nu al kantje boortje zijn denk ik. maar moest hij echt niet passen als het galjoen klaar is maak ik tog gewoon een andere

Hoi Dirk,

wat je hier laat zien amai daar word je even stil van !!:ohmy::ohmy:
Ik begint me af te vragen of je niet je beroep hebt gemist zeg !!;);)
Je hoeft je niet in te houden hoor ga gerust door man.ApplausApplaus

thx wim maar het echte werk moet nog beginnen dit was pinuts :laugh:

allee ge begrijpt me wel he ;)

Goe, Dirk

Ben je naar het dolfinarium geweest om :laugh: op model te beeldhouwen.
ammai dat is mooie beeldhouwwerk
Al doende leert men
groetjes
Ward

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan