Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
mijn laatste update is weral meer dan een week geleden
dus hoog tijt om een paar foto s te plaatsen

30a9a38.jpg

33a8iog.jpg

deze voor middag heb ik het dek geschraapt wat best tegen viel zo eike latjes schrapen waar je slecht aan kunt valt niet mee.
nu moet ik alles nog wel gaan afwerken zoals vissers plaatsen gratings maken nog 1 pomp voor in het midden .

het schot van de stuurplecht staat er nog niet is ook omdat hier snij werk aan zit en dat ga ik zolang mogelijk uitstellen tot het groffe timmerwek gedaan is . dat houd het bakdek en het luizen plecht nog in . als die er in zitten kan ik aan de kleine frulletjes beginnen

Prachtig werk wat je allemaal neerzet. Doch vergeef mij mijn opmerking,maar zijn de dekplanken niet te breed in verhouding tot de breedte van de romp?. Tenminste dat idee heb ik als ik naar de planken kijk steeds.

Ron.

thx ron ik heb op de overloop smalere gelegt en vond deze niet zo mooi het was te druk. dus heb ik deze wat breder gemaakt. smaken verschillen nu eenmaal .

en ik heb nog geen maten gevonden van planken hoe breed en lang ze moeten zijn. maar ben er wel naar op zoek. en als je hoving zijn model bekijkt heeft hij nog bredere planken liggen.

een historis corecte maat heb ik dus nog niet gevonden witsen geeft er geen maten van en ook bij van yk is er niets over te vinden . maar ik blijf er wel naar op zoek.

luc / newbie heeft het opgezocht voor de dekbeplanking van de 17 eeuw het is 20 tot 45 cm dit op schaal is 0.4 tot 0.8 mm die van mij zijn 9 mm dus ijgelijk iets te breet maar dat kwam voor mij het beste uit. dus geen man overboord zou ik zo zeggen thx voor het opzoek werk luc

Hoi Dirk,

onze mega bouwers of overdrijf ik een beetje ?! :)::):
Even zeggen dat je er nogal een gangetje in hebt zitten zeg.ApplausApplaus
Maar ik heb een dingetje gezien dat even je nog moet nakijken !!!!!:unsure::unsure::unsure:
Op de eerste foto zie ik aan het dek een zonk zetten.
Kijk maar eens aan de rechterkant ! Is toch niet de bedoeling ????:nowink:

hoi john daar werd mij ook op gewezen in het andere forum en ik heb dit ook nagekeken en gelukkig zie ik niets mis en ook geen zonk zitten het moet een verkeert beeld geven op de foto .

tog vind ik het tof dat jullie meekijken over mijn schouder .

hoi john daar werd mij ook op gewezen in het andere forum en ik heb dit ook nagekeken en gelukkig zie ik niets mis en ook geen zonk zitten het moet een verkeert beeld geven op de foto .

tog vind ik het tof dat jullie meekijken over mijn schouder .

Dat is toch ook de bedoeling!
Zou spijtig zijn dat je naderhand weer een groot deel zou moeten verwijderen.
Nu kun je er nog aan indien ..... .

Zo denk ik er ook over. In een forum ga je ook in eerste instantie om je project te delen met anderen. Zo met opbouwende kritiek van anderen verleg je automatisch je grenzen en stijgt je niveau mee. Vooral bij full scratchbouw vind ik, dat je zeker altijd je eigen gang moet kunnen blijven gaan. Immers full scratchbouw is het allerhoogste niveau. Het lijkt altijd makkelijk, maar is het beslist niet. En je model hoeft, in principe alleen maar te lijken in grote lijnen op het voorbeeld. Al moet je streven wel altijd zijn om dit zo goed als mogelijk na te bootsen en te doen. Dus dat je dekplanken dan iets te breed zijn is nooit een probleem. Gelukkig zijn er mede bouwers die aanvullingen geven, doch dit moet je altijd " als mogelijk " beschouwen.

Ron.

het tralieénluik of beter bekent als gratings. volgens witsen 2.5 duim.

als je dat op schaal moet maken dan ben je wel een prutser dacht ik eerst :unsure:

en ik was ze dan ook van plan te gaan kopen maar als echte hmm schratser kan ik dat natuurlijk niet maken :ph34r:

dus hier het tralieénluik de latjes zijn welgetelt 1 mm breed en was een gepruts van 3uur

zo moet ik er dus nog 3 maken om alle gaten vol te leggen en dan het galjoen nog.

het ligt niet allemaal even recht maar heb tog mijn best maar gedaan

anfuoz.jpg

s28sj8.jpg

en deze is extra macro

2d29hlf.jpg

Echt scratchwerk, zoals het behoort^^.

Een schoolvoorbeeld van een scratchbouwer die het eerst zelf wil uitproberen alvorens een kant en klaar deel te gaan kopen. Prima werk.

Ron.

thx mannen . en tijt heb ik wel jim het is het gedult dat me soms op de proef stelt. en zo denk ik er ook over ron het is mischien wel niet zo mooi als dat van de winkel maar heb het tog maar lekker zelf gemaakt

en tijt heb ik wel jim
hier aan heb nu eens gebrek zie, maar nog 821 dagen :D en hopelijk heb ik dan eindelijk veel tijd.
maar heb het tog maar lekker zelf gemaakt
dat is nu eens ook mijn gedacht se, (misschien iets minder mooi maar) zelf gemaakt geeft toch zo veel meer voldoening.
Gewoon verder doen zoals ge bezig bent, hier kunnen we alleen maar met bewondering naar kijken.

spenen bedding balk de knieén het luik om het ankertouw in op te slagen en een trap die lijd naar de overloop.

nu moet ik de binnen kant van de boeg nog afwerken en de pisback plaatsen.

witsen geeft voor de bedding balk 1/3 meer dan de dikte van het steven.

en dan het dek nog afnagelen

34q49s8.jpg

np ratticus ik hoop wel dat het duidelijk is met de foto s er bij .

het bakdek en luizenplecht.
ik dacht altijt dat het bakdek hoger lag dan het luizenplecht. ik heb tog nooit anders gezien.

als je witsen zijn tekening schip van opzij bekijkt is dat ook zo.
tog word er een andere versie beschreven door witsen en ook hoving doed het anders.
op de doorsnee tekening van witsen ziet het er ook anders uit.
daar is het bakdek en het luizenplecht 1 en het zelvde dek.

dit is het schip van opzij. de zwarte lijn is hoe witsen het bakdek tekent de rode stippelijn is het bakdek in zijn doorsnede tekening

2motw7m.jpg

dit is de doorsnede

14vtd0w.jpg

hoving heeft het dus gemaakt als op de doorsnede tekening.

en nu weet ik niet wat ik moet doen

en natuurlijk is het bij mij nog iets anders ik denk het best te vergelijken met de wasa want daar trekt het volgens mij nog het meeste op.

en ff een schetsje hoe het er bij mij uitziet.

k12tcm.jpg

dit doed mij tog aan de wasa denken

en dan nog 1 plaatje wat hoving tekent

30mwefk.jpg

zoals je ziet loopt het bakdek heel schuin naar voor af . op zig zit ik met het zelvde fenomeen maar ik twijfel of dit wel juist is .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan