Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is al meer gezegd en nu weer bewezen se.
Er zitten hier echte kunstenaars op het forum.
Prachtig Dirk.

Erik.

thw eric & ward ;) ik wou gewoon eens iets anders dan 2 paaltjes die naar boven steken waar het schip op ligt. het oog mag ook iets hebben ;)

en het dolfinarium ward dat is al enkele 10 tallen jaren geleden ik ben er nog maar 1 keer geweest maar het moet een grote inpact gehad hebben als het nu nog allemaal zo helder voor de geest opduikt :D

het bakdek zit er op en dan moet ik nog 1 hut maken en dat is de stuurhut die boven de kajuit komt.

2ia5pqq.jpg

en dan moet ik alle schotten gaan maken voor deze hutten.
ik ben alvast begonnen aan het schot van de stuurplecht.

het is echt wel petieterig klein en ook de foto is genomen onder het vergrootglas. de deurstijl is 0.5 cm.

zal ook ff zeggen wat het moet voorstellen anders zien jullie het mischien niet
onderaan staat een hoofd dat naar de buitenkant kijkt en boven het hoofd loopt een geweven touw naar boven die bovenaan in de ronding een lus moet gaan vormen.

4rusro.jpg

de zij kanten moeten afgewerkt worden met horizontale latten en binnen in de deur moet het uitgezaagt worden zodat er een deurgat in komt

54hs2p.jpg

awta4z.jpg

n369gz.jpg

het ziet er allemaal nog onafgewerkt uit maar dat is dan ook zo. het enige wat nu klaar is is de deur opening.

het schot moet nog bekleedworden met planken en de luikjes moeten er nog aan en trapjes.

de plankjes ga ik doen met fineer.

maar vinden jullie het wel OK of zou het anders moeten

Dirk........ik ben altijd een hele grote fan geweest van je manier waarop je scheepsbouw doet.........maar wat ik nu zie.....je houtsnijwerk........man prachtig,je hebt er echt aanleg voor....als je,je hier moest op toeleggen.....weet ik zeker dat we nog prachtige dingen gaan zien...knap maatje....:nowink::nowink::nowink:

hmm ik vind mijn snijwerk tog echt mager hoor maar een mens moet ergens beginnen. en hopelijk word het elke keer een beetje beter.

maar voor de eerste keer zo klein vind ik het nog niet zo slecht .

thx swa.

de volle schotten gaan ook nog veranderd worden deze zullen uitgezaagt worden naar een balken kader zodat het er een beetje origineler uit komt te zien .

Hoi Dirk,

het begint er echt al netjes uit te zien hoor.
Maar op het achterste dek ter hoogte van de mast zie ik dat je de dekbeplanking wat magertjes het gemaakt of natuurlijk de andere wat te lang heb gehouden??
Kun je re nog bij om het wat bij te werken?
Lijk dat je er toch moeilijk bij te komen is !!!

Ik had gisteren nog even naar je toe gebeld, maar de zoon vertelde dat je weg was, dus zal het voor een andere keer zijn !!

ik heb nog een beetje verder gedaan en zo zal het er ongeveer uit moeten zien buiten de trapjes
dit is het schot van de stuurhut het bovenste hutje
3151w6x.jpg

25ox8ar.jpg

hmm john die snap ik niet goed van die dekbeplanking kan je dat ff uitleggen .

Hoi Dirk,

ik heb even de foto er bij genomen en heb er een pijl bij geplaatst!!!

54hs2p.jpg

Nu kun je even kijken wat ik bedoel !!!!

a ok.

dat hoort zo john daar zit de stok door voor het roer als je naar de 1 foto kijkt van het schot zie je dat daar een kapje boven staat en midden er in staat een stok dit was het roer.

sgk20p.jpg

dit is een animatie tekening van hoe het er uit ziet.
ik heb het ook zo gemaakt maar spijtig zie je er niets van.
dat het manetje door de opening ging kijken schijnt niet waar te zijn maar dat weet ik dus niet. maar hij zal tog niet veel zien omdat er juist een dikke mast voor staat.

Hoi Dirk,

bedankt voor de extra info.
Wel leuk dat je wat beeldmateriaal bij gevoegt hebt.

Een plaatje zegt altijd meer dan duizend woorden is het gezegde en dat geldt ook nu weer.
En ook weer knap houtsnijwerk Dirk !

het was voor mij ook raar wim voor ik aan deze bouw begon , was ik al de heletijt naar het roer aan het zoeken bij hoving en witsen en kon er geen vinden :D

maar ik maakte me niet erg veel zorgen omdat ik nooit dacht zo ver te geraken :laugh:

dus voor mij was het ook nieuw en heb best wat opzoekingen moeten doen om te weten hoe dit ding juist werkt ;)

over het snij werk kan ik kort zijn het is een begin maar ver van goed. ik ga me er dan ook niet al te druk in maken maar wel mijn best proberen te doen om er iets van te maken

het schot van de stuurplecht ziet er volgens witsen zo uit

ionjvq.jpg

dat is heel mooi maar niet om op schaal te maken.
ik heb het dus een beetje vereenvoudigt en heb inplaats van 5 nissen 4 nissen gemaakt dat zijn die boogjes. ook de hoofden zijn bizonderklein om te maken. dus ga ik hier een beetje foeteren. ik ben er stilletjes aan begonnen maar er is nog een hoop werk aan.
dus nog ff gedult en dan kan ik iets laten zien .

ik moet ook nog in de tuin werken van mijn vrouw en dat is een echte slaven drijver

Laatst bewerkt:
Hoi Dirk,

ik ben razend benieuwd laat maar komen hoor!

Wat betreft je vrouwke, ik heb ze al een paar keer ontmoet!! Ik denk dat ze niet van de slecht is ???;););)
Natuurlijk je moet ze soms te vriend houden!:laugh::laugh:

het schot achter de boogjes moet ik terug open boren dit zou ook open geweest zijn volgens witsen dit om meer licht binnen te laten.

er werd mij op gewezen in het andere forum.

tegen dit schot zou men vroeger het wapenschild van de eigenaar gehangen hebben.

nu omdat ik geen eigenaar heb en mijn schip de waag van leiden gaat noemen heb ik op 1 schild de stats sleutels van leiden gezet en de waag was waar men vroeger alles woog.

dus alle speserijén en alles wat uit het verre oosten kwam moest eerst gewogen worden voor het verkocht kon worden en dat werd ook in de waag van leiden gedaan.

de schilden

vf9lk0.jpg

en de beplanking boven op het kapje

149rtjc.jpg

je ziet dat het kapje in de beplanking van het dek gaat . en dat zou zo dus geweest zijn

en zo ziet het er dan uit

24wvk2a.jpg

epn9ex.jpg

de volgende klus word de reling en als die klaar is kan alles vast gelijmt worden en kan ik aan het schot van het bakdek en het luizenplecht beginnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan