Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
bedankt jongens ik weet dat er nog veel verbetering in het snijwerk moet komen maar dat vraagt nu eenmaal veel oefening en tijt. dus ben ik er alvast best te vreden over . ik ben dan ook opzoek naar buxus hout zodat ik ook wat fijner kan gaan werken. want nu in het eikenhout snijden is niet echt optimaal maar wel goed genoeg denk ik om het te leren .
 
ik zat al een paar dagen zonder camera dus heb ik batereién gaan halen

ik heb de bak beplankt langs opzij het voorschot gemaakt waar immers nog wat werk aan is en vandaag de reling gemaakt en er op gezet.
ik vond dit makelijker dan kan ik daar de hoekmannen tegen maken.

4v69nl.jpg

dit zijn de staanders van de reling hier heb ik een fantazieke van gemaakt omdat ik zo een gedraaide paal wel mooi vind

2wlsmch.jpg

en het voorschot waar nog best wat werk aan is met de reling waar op de hoeken de hoekman ondermoet. hier kon ik niet bij witsen kijken omdat het bakdek daar helemaal anders gemaakt is. de kleine deurtjes komen met een trapje uit in de bak

np14wl.jpg
 
ik heb nog niet echt een update maar kan je wel laten zien waar ik mee bezig ben ;)

ik ben bezig aan de 2 hoekmannen deze komen aan de reling van het bakdek te staan waar de bovenste reling van het galjoen heen gaat.

2s60jl1.jpg

het schiet aardig op en hoop morgen of overmorgen klaar te zijn
 
ik vermoed van wel wim alleen weet ik het niet zeker . witsen tekent wel 2 verschillende gezichten maar wat de reden daar voor is weet ik niet.
 
thx yvan ik begin het ook plezanter te vinden die snij werkjes want in het begin keek ik er echt tegen op om ze allemaal te doen maar stilletjes aan groeit er een liefde tussen de gutsen en me zelf :D hopelijk worden we niet te close want dan komt er bloed bij te pas :laugh:
 
ben onder tussen aan de reling begonnen en het galjoen

i4o40l.jpg

ru3beo.jpg

op de bovenste uitlegger komen knieén waar tegen de reling word geslagen. deze staan op 2 voet van elkaar en de eerste knie staat tegen de voorboeg. hoving brengt het goed naar voor in het boek en is stap voor stap uitgelegt met mooie tekeningen.

i5vhn9.jpg

hier zie je hoe de knieén eerst op de bovenste uitlegger worden gemaakt. en daar ben ik nu mee bezig
 
Je schip wordt mooier en mooier Dirk. Mijn complimenten!
Het is haast niet te begrijpen dat je nog maar pas met modelbouw zijt begonnen.
 
thx michel ik krijg dan ook veel hulp op een ander forum waarvoor ik zeer dankbaar ben. anders had ik het zeker niet aan gekunt.
er zitten voor de kenners natuurlijk wel wat fouten in maar dan moet je witsen tog wel eens een paar keer doorlezen voor je ze ziet.
tog ben ik zelf wel erg content van de bouw omdat dit nog maar mijn 2 jaar hotbouw is en ik nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel moet leren .
 
de knieén van het galjoen.

beg80k.jpg

2woj7k8.jpg

hier moeten dus de 3 stuks reling aan geslagen worden. de bovenste reling had ik eerst gemaakt dat zal vroeger ook wel zo geweest zijn anders heb je nergens een richtpunt voor de brete van je knieén .

wat wel ampetant is dat witsen geen maten geeft van de bocht die de knie moet maken, dit is weer het timmermansoog dat moet zien dat het galjoen tot fatsoen aan het schip getimmert word .
 
omdat ik moet wachten tussen de werken door ben ik eens naar de masten gaan kijken .

als ik witsen moet volgen moet mijn middenmast 112voet lang worden
het bestek geeft een maat van 91 voet op
en als ik bij de 7 pr ga kijken is die 93 voet lang.

omdat dit mijn eerste masten zijn en het me niet al te mooilijk wil maken denk ik de maten van de 7 pr aan te houden , deze is maar 2voet langer dan de mast die in het bestek beschreven staat.

en daar staat de rest van de maten ook bij.

ik hoop dat jullie daar niets op tegen hebben want het gaat zo al een heel gepuzzel worden om deze te maken vooral omdat ik dus nog nooit masten gemaakt heb lijkt me dit een goede keuze. en kan ik kijken in het boek van de 7 pr waar alle maten van de masten bij staan als ook de plannen hoe ze gemaakt moeten worden
 
aangezien dat de 7 pr in rotterdamse voet is uitgetelt en ik in amsterdamse voeten reken komt het nog iets dichter bij elkaar

7 pr rotterdamse 93 voet = 26.22 meter
pinas amsterdamse 91 voet = 25.66 meter

een verschil van 17.5 duim of 44 cm als ik juist gerekent heb tog op schaal word mijn mast dus 8 mm langer dan voor zien is in het bestek
 
ik heb de tekeningen van de 7 pr laten verschalen en aflaten printen dan kan ik aan de slag gaan met de masten als ik tussen in tijt heb.

de lat is 1 meter lang die er bij ligt

33oqw5g.jpg

donderdag ga ik alvast hout halen voor de masten
 
de reling van het galjoen.

ik heb vandaag de laatste reling er tegen gemaakt en dan kan ik morgen de voorbereiding treffen om het planken vloertje er in te leggen

2a6nnew.jpg

16jgg09.jpg
 
thx wim. ja de masten ga ik stilletjes aan beginnen omdat dit tog een heel werkje is. en ik schat nog een 14 dagen 3 weken bezig te zijn met de afwerking van het schip ( buiten de snijwerkjes ) en dan hoop ik ook het gros van de masten gemaakt te hebben zodat we in één ruk verder kunnen. en dan maar hopen dat de tuiage er op zit voor de forum bijeenkomst zodat ik ze mee kan brengen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan