Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
in alle stilte volg ik van tijd dit meesterwerk. Ook al ken en snap ik er niks van, 't is schitterend om volgen.
'k Ben benieuwd naar je live presentatie op de komende ledendag...
ik blijf ieder keer met open mond je verslagen bekijken!!!
En dan gaan je nog even een mooi foto overzicht waar je watertandend achter het scherm mag aanschouwen.
Je mag heel trots zijn op dit juweeltje!!!!
ik ben in november begonnen aan het eerste proefstuk nu zijn we 8 maanden later en ik ongeveer eens getelt hoeveel uren ik er al op heb zitten en ik schat nu iets van een 650/700 uren en ik krijg er maar geen genoeg van
vandaag aan de marsen denk ik dat ze heten gewerkt
ik ga dus voort op de tekening van de 7 prov . ik vind de middelste en de focke mars wel erg groot die op de boegspriet staat en de bazaanmast vind ik wel goed in verhouding. het is omdat ik er niets van ken dat ze mischien groot lijken maar ik heb er tog geen goed gevoel bij.
er is me inmiddels wel bevestigt dat ze goed zijn van grote . de grote mars zou 2/5 van de brete moeten bedragen van het schip en dat is nu het geval. natuurlijk een hele gerust stelling want ik had er niet zo een goed oog in en dacht dat ze veel te groot waren.
spijtig genoeg weet ik niets van de maten van de masten af en kan het ook niet na kijken bij witsen , omdat zijn maten niet echt stroken met de waarhijd.
gelukkig kan ik er nu wel een hoop van bij leren nu ik er aan bezig ben
Het Ziet allemaal goed uit ,, amazone , maar als niet houtmodelbouw leek ,,, moet je zeker ook met water werken om die rondingen te verkrijgen ....dmv buigen ... zonder dat het splijt ... ?
hoi bubblegum ik moet zeker ook met water werken om hout te buigen en zeker met al die eik maar het lukt best wel goed hoor want er is heel wat afgebuigt op het schip
ik denk dat 3/4 van al het hout gebogen is . gelukkig zijn de masten wel recht
Ratticus het lijkt niet alleen mooilijk maar het is ook best ingewikkelt om het allemaal te maken en te laten passen zeker omdat het de eerste keer is dat ik het doe maakt het er niet makkelijker op. en groot is het zeker een 90 cm lange mast is niet bepaalt een prulletje maar mijn werk kot ga ik tog niet verbouwen hoor anders kan ik niet meer aan het schip voort werken
en ik heb ook nog een kleine update voor de mannen die dachten dat ik deze week niets gedaan heb
ik moet er nog wel al het ijzerwerk op maken wat ook nog een hele klus is maar dat zal voor volgende week zijn nu eerst maar eens alles goed laten drogen.
Ik volg je bouwverhaal met spanning Dirk, daar ik benieuwd ben wat dit allemaal gaat worden.
Voor de moment zie ik een hele boel ingewikkelde houten stokskes met hier en daar zwarte banden en schijven... wat het allemaal moet voorstellen is mij tot nu toe een compleet raadsel.
'k Blijf je puzzelwerk met belangstelling volgen maatje.
Heligroeten,
Nick
PS. Dirk, wat is eigenlijk een spiegelretourschip? 'k Veronderstel dat het wel geen boot is die met spiegels terug komt...
deze zijn natuurlijk de masten met de marsen beter bekent als kraaienest. nu moet ik ook de raa s nog doen dat is waar de zeilen aan komen hangen.
en het zit best wel vernuft in elkaar tog zeker als je weet dat dit 300 jaar geleden zo gedaan werd. al de benamingen van alle delen weet ik ook niet uit het hooft en ga jullie daar ook niet mee lastig vallen maar de bovenste is de vlagge stok
de naam spiegel retourschip is een veralgemeende naam voor schepen die naar oost india varen en terug. het waren handels schepen . het woord spiegel komt van de platte hoge achterkant. dit had de vorm van een 17 eeuwse spiegel
met een beetje verbeelding moet dit de achterkant van het schip voor stellen .
deze schepen met deze vorm werden jachten of pinas genoemt .
jachten komt van het woord jagen wat wil zeggen snel varen daarom waren deze schepen zo geschikt voor verre afstanden in korte tijt af te leggen .
Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud te personaliseren, jouw ervaring aan te passen en om je ingelogd te houden als jij je registreert.
Door deze site te blijven gebruiken, stem je in met ons gebruik van cookies.