Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
de gratings op het galjoen waren normaal enkel latten die naar voor toe liepen en ze waren 1x1.5 duim en stonden 2 duim van elkaar.

dit vloertje werd 1 duim onder de 2 reling gelegt. de mannen zijn de laatste hand aan dit vloertje aan het leggen maar er moet nog wel een opening ingezaagt worden waar het touw door gaat dat naar de boegspriet loopt.

s2fk1f.jpg

e0oguh.jpg

2mi1a9i.jpg

10e4prd.jpg

ab2cz4.jpg

verder met de knechten want het dek moet stilletjes aan afgewerkt worden.

dit is de groteknecht en die heb ik verzet naar rechts achter de mast

er is nog wel werk aan maar het begin is gemaakt

351b82b.jpg

er zijn ook nog 2 andere grote knechten gemaakt 1 voor de focke en bazaan mast dit is wel een enkele knecht en geen dubbele zoals aan de grote mast

ik ben ondertussen ook het hout voor de masten gaan halen , daar wil ik volgende week stilletjes aan beginnen

Hoi Dirk,

in deze stille tijden zie ik dat je er nog steeds met volle overgave in vliegt!
Chapeau man petje af!!!Applaus
Even voor dat ik dit ben gaan schrijven wat op zoek werk gedaan om te situweren waar je die knecht plaatst.:unsure:
En heb een mooie tekening gevonden van je leermeester Beagle die hij op modelbrouwers had geplaatst bekeken. http://www.google.be/imgres?imgurl=...l=nl&sa=N&rlz=1T4ADBS_enBE320BE321&tbs=isch:1
Ik ben razend benieuwd wat je de volgende weken ons kun laten zien.;);)
Ik blijf je zeker op de voet volgen, ook al is het voor mij een beetje Latijn.:sleep:

thx john. de knecht die je aanhaalt is niet deze dubbele knecht maar 1 van de enkele knechten. deze dubbele knecht komt rechts achter de grote mast te staan.

en over dat latijn maak u geen zorgen john voor mij is er ook nog veel latijn bij.

gelukkig heb ik een leermeester gevonden en ook al mogen ontmoeten . echt een toffe man met het hard op de juiste plaats en een pasie voor houtbouw.

deze week en begin volgende week zoek ik het dek klaar te hebben en alle kleine prulletjes er rond. dan zoek ik aan de masten te beginnen en als die klaar zijn zal het touwwerk en de snijwerkjes voor de spiegel aan de beurt zijn.

dus nog een hoop werk maar niet minder plezant want ik kijk er al naar uit om de masten te maken

omdat ik overal een beetje bezig ben :laugh: want anders loop ik vast , verven neemt ook tijt inbeslag met het drogen enzo.

ga ik ook beginnen aan de rusten.
hier alvast de maten van mijn maat :D

1ze8bq8.jpg

wat me hier bij opvalt is dat ze echt wel dik zijn 1/3 van het steven dit komt neer op een 15 cm dikte op schaal lijken ze dan weer erg dun 3 mm

thx ratticus ik ga hem zeker mee naar de leden dag brengen maar moest je er niet geraken zoersel is ook niet zo heel ver dus je mag altijt binnen springen voor een babbel en koffie of een pint :)

de jufferblokken zo heten ze de ronde schijven waar het staande want aan hangt

ik heb dus 3 verschillende maten moeten maken .

eerste werkje is het hout van dikte draaien daarna heb ik om de 0.5 cm een gleufje gemaakt

f0de05.jpg

71jln9.jpg

het volgende werkje is tussen in de blokjes stuk voor stuk uitzagen

2v9vxtt.jpg

daarna alle kopskanten ff tegen het schuurmaschiene en dan in de schuur trommel voor de afwerking

auupz6.jpg

was best wat werk aan want het zijn er een hoop. ik heb van elks een 45 stuks gemaakt en hoop daar mee toe te komen

Da's een hoop werk voor een paar juffers :)
En straks nog gaatjes boren ook ..... succes !!

ik wou ze eerst gaan kopen wim maar dat kwam algauw op meer dan 20 euro. dus heb ik het zelv maar geprobeert om ze te maken.

het was wel een uurtje of 4 werk maar ze zien er tog niet zo slecht uit en ik ben weer een ervaring rijker .

ik wou ze eerst gaan kopen wim maar dat kwam algauw op meer dan 20 euro. dus heb ik het zelv maar geprobeert om ze te maken.

het was wel een uurtje of 4 werk maar ze zien er tog niet zo slecht uit en ik ben weer een ervaring rijker .

Ze zien er prima uit Dirk en zo kost het zeker geen 20 euro, tijd mag je bij de hobby niet meerekenen....

thx wim en zoals je zegt tijt is gratis :laugh:

vandaag de puttings aan de jufferblokken gemaakt. de rusten gehangen nog een grote focke knecht gemaakt en planken gehangen waar korvijnnagels in moeten.

voor degene die het nog niet wisten ik ben de slechtste soldeerder ooit , maar ik tog nog maar eens een poging gedaan

bdjgqe.jpg

zoals je ziet en je hoeft echt geen kenner te zijn hier is echt wel een prutser bezig geweest die er niets van kan.

ik ben nog maar eens naar mijn broer gegaan die electrikker is en die heeft het voor mij netjes gesoldeerd, gelukkig maar.

de puttings zijn volgens witsen 2.5 duim op schaal 1 mm. ik zie soms op schepen schaal 1/78 puttings hangen van 3 mm waar ze die vandaan halen is mij een groot raadsel.

morgen wil ik dan de jufferblokken in de wanten maken en de puttings aan de romp vast maken. dan zal de dag wel om zijn want het zijn er best veel

he dirk siet er mooi uit ik dagt dat daar vroegen touw om een zat?

hoi ron ik heb eerst is bij rik gaan kijken hoe het ongeveer moest zijn.
maar ik geloof dat iedereen hier een ijzerdraad voor gebruikt .

http://modelengeneer.come2me.nl/1088149/Het-staand-wand-1

in het echt was het een touw dan een ijzeren oog dan de putting dan weer een oog en haak tegen de scheepswand. dat is iets te veel van het goede op een afstand van 1 cm

ik kan er nog wel een koortje over lijmen voor het zicht dat zou desnoods nog wel kunnen

maar als je dit leest , komt van de batavia > De onderste jufferblokken van de onderwanten zijn gevat in een ijzeren stuk beslag. Het uiteinde van dit beslag is op de huid geklonken.

dan komt er geen touw aan te pas

Laatst bewerkt:
ja dirk ik heb wat meer info gesocht ze werden ook met ijzer of koper beslagen er zijn wel fotos van te vinden op internet niet veranderen ze zijn mooi zo

thx ron en we schieten goed op

2r5grwo.jpg

ng93yt.jpg

nu moet ik nog wel die versteviging putting er aan maken zoals witsen ze beschrijft en nog 2 ogen per rust want daar moet later nog ergens een touw aan als ik op de heemskerk plannen kijk.

morgen nog een paar raampjes aan de zij kant maken en dan af schilderen.

ik ben eens buiten gaan staan voor wat overzicht foto s.
dan komen de kleuren ook iets anders over. buiten de spiegel denk ik dat ik er bijna ben.

2hcoy03.jpg

2wegmsi.jpg

21e18w2.jpg

b3kemv.jpg

dcyg3.jpg

morgen nog de rest van het kleine spul doen en dan kan ik aan de masten beginnen

thx ron maar ik ben er nog niet hoor. de kanonluiken moeten er nog aan, de reling moet nog afgewerkt worden de kaapstander. al deze dingen zijn al wel gemaakt maar ze moeten er alemaal nog aan gemaakt worden.

maar ik kom er wel uit deze week

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan