Hoofdsponsor

1/35 us indian 741b + 20 cwt trailer [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter hooy
  • Startdatum Startdatum
Heel veel droog passen gaat hier de oplossing bieden Dave.
Ik kan zo op het eerste gezicht ook niet zien waar het probleem zit.
Kan het eventueel zijn dat de bevestiging van de vering niet genoeg doorloopt ?

Mark

@Walter idd die komen daar volgens de kenners.

Op de referentie foto's zie ik meestal de 10 en 15 cwt opduiken en deze hebben een vierkante as.

Volgens de kit heb ik een ronde as.
En op de foto die ik heb van de 20 cwt is het niet duidelijk in mijn ogen

Iemand een idee ?

En aan al de rest al zeer bedankt voor de gekregen info .
Leuk dat men zo mij helpt.
Het geeft vertrouwen om verder te werken

Davy

Verder zoeken maar dan op 20 CWT levert inderdaad een stuk minder resultaat op. Bovendien krijg je dan alsnog veelal een 10 of 15 CWT te zien. De 20 CWT schijnt een relatief zeldzame aanhanger te zijn.

Wat ik wel vond is deze:

attachment.php

En daar lijkt een cilindervormige as onder te zitten.

Op de volgende foto's is het niet duidelijk te zien maar omdat er kennelijk weinig referentiemateriaal is leek het me toch handig om de foto's te linken (onder andere de foto die je zelf had gevonden staat erbij, ter vergelijk):

20-cwt_trailer_amsterdam.jpg

attachment.php

20-cwt_trailer_on_trailer.jpg

Ik vond wel een site over een 20 CWT watertanker-kar. Ik weet niet of dit hetzelfde chassis is maar het lijkt er, de foto's vergelijken, wel op. In dat geval heb je geluk want daar zitten wel wat detailfoto's bij. En inderdaad heeft ook deze een cilindervormige as. Allereerst wat info over de normale trailer en over de watertanker (wil je beter kunnen lezen, dan zul je je op dat forum moeten aanmelden):

attachment.php

attachment.php

Dan foto's van de watertanker-as:

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Zie voor meer foto's van deze hier. Daar kun je je ook aanmelden als je de bovengelinkte beschrijvings-foto's beter wilt kunnen lezen.

Andere, wat oudere, foto's van een 20 CWT zie je hier maar ook daar zul je een account moeten maken.

En hier nog een.

Laatst bewerkt:
Dat van die as heb ik me ook al afgevraagd, ik denk dat de 20CWT eerder een vierkante zal gehad hebben in functie van het gewicht: een vierkante buis plooit minder snel dan een ronde.
De CWT was idd een Canadees ontwerp en werd in 1943-44 door de Amerikanen gebruikt als voorloper van de M-10 ammo-trailer.
De 10CWT werd door de Amerikanen gekopieerd als de "Ben-hur trailer" en ook deze had een ronde as zoals de 10CWT. Daar de 20CWT dus dubbel zoveel laadvermogen had als de 10 vermoed ik dus, om bovenstaande reden, dat de as ervan vierkant was zoals te zien is op diverse referentiefoto's.

Walesha, welke referentiefoto's bedoel je dan? Ik heb zelf (zie boven) juist alleen maar referentiefoto's gevonden met een ronde as.

Idd die foto's die je hier plaatst heb ik ook allemaal gevonden .

En is idd zeldzaam om iets over te zoeken .
Vind het raar zoals Walter zegt dat de 10 vierkant is en de 20 rond ivm de sterkte .

De 10 is toch een lichter volgens mijn info

Roy, Uw post dd 25-04-14 toont het chassis van die trailer met vierkante assen.
Ik zal volgende week in Normandië eens kijken of ik daar een "life" exemplaar vind. Er zou een groot Brits kamp zijn in Ver-sur-Mer en daar heb ik de meeste kans.
Niettegenstaande ik zelf zoveel als mogelijk voor het reële ga denk ik niet dat het in dit geval veel zal uitmaken of er nu een vierkante dan wel een ronde as zal onder zitten. Per slot van rekening is een vierkante as slechts de omhulling van een ronde as want een as moet kunnen draaien en dat kan alleen als ze rond is nietwaar? Tevens blijken er versies van deze trailer bestaan te hebben tot in de '50's met alle verschil van dien.

@Erwin: bij mijn post van 25 april heb ik niet gelet op het verschil tussen 10, 15 en 20. Ik zag dat het meeste 10 en 15 was, vandaar dat ik specifieker ben gaan zoeken en op bovengenoemde foto's van de 20 uitkwam. En die tonen allemaal een cilindervormige as.

Als je bedoelt te zeggen dat een van mijn gevonden foto's van 25 april een 20 toont met vierkante assen, dan is er inderdaad sprake van gebruik van beide astypen.

@Hooy: Omdat je schreef "Op de referentie foto's zie ik meestal de 10 en 15 cwt opduiken en deze hebben een vierkante as. Volgens de kit heb ik een ronde as." en je het had over één referentiefoto waaruit niet duidelijk bleek of er een ronde as onder zat, ging ik er vanuit dat je geen foto's had gezien met ronde as.

Als je al deze foto's zelf al had gevonden, waarom vind je het dan nog zo moeilijk om te geloven dat de bij de kit geleverde ronde as correct is?

Omdat er ook een vierkante bij is :-)
Hihihi

Dus ja wat is nu het juiste en beste .
Kga het bij men ronde houden denk ik

Vind het raar zoals Walter zegt dat de 10 vierkant is en de 20 rond ivm de sterkte .

De 10 is toch een lichter volgens mijn info
Ik zei het omgekeerde, en ja, ik denk dat beide systemen werden gebruikt.
Probleem is dat je van de 10CWT een massa foto's en info vind en van de 20CWT zo goed als niks. De US-versie van de 10CWT, de "Ben-hur" heeft beide, die zijn er met zowel een vierkante als een ronde as en zoals Erwin zegt; het gaat tenslotte om de behuizing van de echte as en die is per definitie rond. :D

Idd Walter kbedoelde het ook anders
Dat er ook 10 CET met vierkante as zijn
Maar als het maar om een omhulsel gaat is dat te verstaan

Wat mij betreft is dit er "bonk" op Dave.
Goed volgehouden en mooi opgelost.

Mark

vandaag ga ik het voorste deel ff onderhanden nemen
dit zijn de eerste onderdelen met een duidelijk plan erbij
attachment.php

attachment.php

Dave

attachment.php

Vandaag naar de open deur geweest in de kazerne in Grobbendonk.
Daar was deze te bezichtigen.

Is er iemand van de kenners of deze trek en trailer in kit vorm bestaat op 1/35

Dave

Tja, ik was daar ook vandaag en raar maar waar, die vraag werd mij vandaag al meermaals gesteld... jammer genoeg moet ik het antwoord schuldig blijven maar ik denk niet deze combinatie op schaal 1/35 bestaat.

Na lange afwezigheid en drukke werkperiode hier enkele foto's nu de banden nog zwart maken en enkele detail kleuren de de als nog en deze is al klaar.

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Aan de rest van het project word rustig verder gedaan tussen de andere werken.

Dave

Terug
Bovenaan