Ja,weten we het nog?,dit was de eerste hoofdreeks van vloedgaten aan de boeg.Hier moet nog veel werk verzet gaan worden,waaronder klinknagels,de lijsten bijgewerkt,huidplaten ge-egaliseerd enz..Maar het hoofddoel zit er in ieder geval in..
En ook niet minder belangrijk...de doorkijk
.
Ook hier weer nog maar ruwbouw,immers de binnenkant mag best mooi gevormd zijn,niet zo ruw als op het plaatje
.Rondom deze twee vloedgaten,is de omlijsting slap.Dat wordt alsnog vervangen....
De tweede hoofdreeks.Hier verder niets op aan te merken,gaat voorspoedig.
En natuurlijk mag niet vergeten worden...de vloedgaten onder de boeg.
Dan de pas aangebrachte 17 ontluchtingsopeningen onder de conning tower in de rompuitbolling,vrijwel klaar.....Was alleen lastig om netjes door de alufolie heen te dremelen..
Heel belangrijk bij de U-82...de drie extra vloedgaten,vlak achter de zadel en ballasttanks.Deze worden vaak vergeten bij de VIC...
De volgende hoofdreeks.Bij de U-82 zaten deze vloedgaten in de jaren,na 1942 dieper gemonteerd.Dat was ook afhankelijk van de werf waar ze werden gebouwd.De hoogte had in dit geval geen invloed op de capaciteiten van de stabiliteit(pfffff).Met andere woorden tijdens het uitblazen ging de romp hierdoor(liggen immers dieper)niet meer zijdelingse bewegingen(stampen)maken als bij de iets hoger gelegen gaten bij andere u boten...note:...hoe dieper de vloedgaten,hoe instabiler de romp tijdens het uitblazen,net als bij een korter zwaard.
De vloedgaten bij het achterschip...teveel uitblazen en het achtersteven schoot als een speer omhoog...werd dus duikelen voor de bemanning
..
Ook onder het achterschip...vloedgaten..
Vloedgaten,bij de roeren...
Aan deze ontluchtingsopeningen(niet bedoeld voor waterinname...
)ben ik nog bezig...Met de ontluchtingsopeningen,kon overtollige perslucht boven water in en uit geblazen worden.Aansluitingen hiervan liepen door naar de hoofdtank,direkt onder de controleruimte...Bij een volle hoofdtank,vormde zich luchtbellen(tank was bolvormig)bovenin.Hierdoor kon de druk dus op of omlaag geperst worden om een stabile ligging te krijgen onder water....(Tja,je moet toch wat leren over duiken in die tijd).
Later werden meerdere tanks voorzien van deze update,en zo kwamen er al vlug u-boten die meerdere ontluchtingsopeningen hadden op meerdere tanks.Daarom ook deze U-82.Meerdere ontluchtingsopeningen langszijde.
Tijdens het uitdremelen van de romphuid,ontstaan er vervelende alufolie deeltjes.Deze zijn erg licht,maar doen pijn als ze aan je hand gaan plakken tijdens het vastpakken ergens van
..
Hoofdzaak is,alles ligt op een lijn...
Momenteel breidt de hobbykelder zich steeds meer uit,door de bouw van de U-82.Zo erg,dat meerdere lichtpunten nodig blijken te zijn.Dus heeft mijn zoon vlug een extra aftappunt voor mij in elkaar gefrutseld..alles voor de U-82.
Extra lichtpunten worden steeds belangrijker...
Maar het resultaat wordt ook wel steeds beter,denk ik
.
Het wordt een echte werf hier....maar ze wordt steeds knapper...toch?.
Ron,live vanuit een werf in Kerkrade.
_________________