Hoofdsponsor

1/24 Volkswagen Kever 1970 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
jammer dat de kever op hold staat, ik hoop dat je snel weer verder gaat met deze prachtige zelfbouw.
 
Ik sluit mij volkomen aan bij wat GUnit hierboven meldt...!!!

Grtz yves,
 
@Alain, @Dave, @Yves: merci.

@Dave: nét geen drie jaar, dus hopelijk binnen redelijke termijn :D


176. Zolang ik op de afmetingen van de Delage 15-S-8 wacht, kan ik niet vooruit met dat model. Zelfs de wielen kan ik niet maken omdat er geen zekerheid te verkrijgen is over de afmetingen, hoewel ik de bandenmaat ken. Erg frustrerend, omdat ik met een drietal maten al vooruit zou kunnen. Ik heb een verzoek uitstaan bij Brooklands Museum waar de auto nu tentoongesteld staat.

Voor de tussentijd kon ik kiezen tussen een aantal uitstaande projecten. De keuze wordt echter beperkt doordat van een aantal modellen ik niet weet waar bepaalde onderdelen zijn gebleven, en van andere modellen mijn aantekeningen kwijt zijn. Dat krijg je met een verhuizing... volgende keer dat we verhuizen beter opletten.

Ook een aantal onderdelen van de Kever was ik kwijt, maar mijn vriendin wist ze te staan. Het was dan deze of verder gaan met de Dornier (of een hele oude bouw, de Heinkel 111, zie mijn avatar, maar daar ben ik een half boekwerk aan aantekeningen van kwijt helaas... ik heb ze nog wel maar ze zitten ergens in een doos).

Dus dan de Kever. Huidige stand van de werkzaamheden:

34049618440_0ac9f156b7_o.jpg

Ik ga eens kijken hoe ik daarmee verder kan en of ik misschien wat dingen kan verbeteren door gebruik van draaibank en/of frees. Zeker voor de motor zullen beide apparaten te pas komen denk ik.

De volgers gelieven niet te enthousiast te worden trouwens... zodra ik de afmetingen van de Delage binnen heb stop ik onmiddellijk met de Kever en ga ik beginnen met de Delage.
 
was voor mij bij deze mijn eerste scratch ervaring ,kon dit nauwelijks geloven dat een modelbouwer er zoveel voor over had van toen af is het voor mij in een sneltrein gegaan een enorme ervaring
 
Dank voor je berichtje Marc. Ja het is alweer een tijdje geleden he, ik was met dit project bezig en jij met de dune buggy toen wij elkaar voor het eerst 'virtueel spraken'.


177. Langzaam daagt het me waar ik in dit project mee bezig was.

Ik dacht, laat ik eens beginnen aan de motorruimte. Allereerst valt op dat Revell de bobine heeft vastgegoten aan de firewall. Op zich prima, maar het kan beter.

De bobine is op de volgende foto het uitsteeksel dat het dichtst bij is.

33789371483_35b87ba65b_h.jpg

178. De motorruimte ziet er in dryfit redelijk goed uit. Het komt niet zo nauw dus ik gebruik de maten van Revell en pas ze op gevoel een beetje aan aan wat ik op foto's zie.

33756144674_c8af882dd4_h.jpg

179. Hier een foto van een echte Kever-bobine. Er zit ook nog een oranje kap op die Revell is vergeten. Ik besluit om de bobine in twee onderdelen te maken, zodat ik niet hoef af te plakken met schilderen.

34599567805_e6047d866d_z.jpg

180. Het koker-gedeelte wordt het 'vrouwtje', het oranje kap-gedeelte het 'mannetje'. Te beginnen met de koker, dus een gaatje boren:

33789297953_f4eb11438d_h.jpg

181. Afsteken met de wisselplaat-afsteekbeitel.

33756144694_206eae2ac7_h.jpg

182. Dit is het resultaat vóór samenvoeging.

34213154390_8d9ca00d98_h.jpg

183. En na samenvoeging. Te zien is, dat de bobine in mijn model iets slanker is dan hoe Revell hem had weergegeven.

Er moeten nog een bevestigingsstrip op en wat klein grut voor de electrica-aansluitpunten.

34437215612_fc6adaa027_h.jpg


Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 78.
 
Is wel handig als je het zelf kan draaien dat geluk hebben vele onder ons niet he , niet dat ik het niet knap vind integendeel weer een toppertje ,Roy ik weet het is niet makkelijk maar het kunststoffen deel vind in ietsje te dik ( eigen mening he ) de rest ziet er goed uit
Marc
 
@Bart: thanks.

@Marc: je bedoelt dat de schijf van dat oranje deel iets te dik is? Dat klopt inderdaad, ik had het vanochtend bij het bekijken van het onderdeeltje gezien. Ik ga proberen dat nog bij te werken. Als ik dan toch bezig ben kan ik misschien het conusdeel ook strakker maken, ik zie op de foto dat daar een knikje in zit.

Dank voor je opmerking!
 
184. De dikte van de ring van het 'oranje gedeelte' verkleinen is nagenoeg onmogelijk. Wat wel mogelijk is, is een kleine uitdieping maken voor dat deel, in het kokervormige onderdeeltje. Dit was eenvoudig gedaan met een boortje.

34567514706_54f29add0b_h.jpg

185. Het 'rubberen' onderdeeltje wordt een beetje bijgevijld (zie foto) en daarna met korrel 600 geschuurd, op de draaibank. Zo verdwijnt het knikje in het tapse deel.

34478469121_774a0072ee_h.jpg

186. Dit is het resultaat.

33765996684_36603ee7f0_h.jpg

187. Hoe het was, hoe het werd.

34478469291_0d1abee9dc_h.jpg

34567514766_696c2abce3_h.jpg
 
Fijn priegelwerk opnieuw.
Lijkt mij alsdat zo een draaibank een wat verslavende werking heeft he Roy maar wat een verbetering!
 
Dank jullie wel Marc, Luc en Erwin.

Erwin, ik was er al voor gewaarschuwd dat een draaibank inderdaad verslavende werking heeft en het blijkt inderdaad zo te zijn. Elk smoesje om een deel te draaien wordt gretig aangenomen. Idem wat de freesmachine betreft trouwens.



188. Vandaag met Brooklands museum gebeld over de Delage; ze zijn in principe bereid om een aantal maten op te nemen die mij in staat stellen de motor grotendeels te bouwen. Als het lukt, ben ik vanaf volgende week onder de pannen met het Delage-project.

In de tussentijd wil ik toch nog wat aan de Kever werken. En zowaar de eerste fout alweer... jaja het is altijd 50% kans dat er in een onderdeeltje van mij een fout sluipt :D

Eerst de tekening. Het gaat om de krukaspoelie. Als iemand een vraag heeft over mijn tekeningen, bijvoorbeeld over de cijfertjes die daarop staan, laat maar weten.

34615541615_66107c327b_h.jpg

189. Draaien.

34453648642_1cdabaebea_h.jpg

190. Verder draaien. Het bed waar de V-snaar in komt te liggen is al klaar.

33772541794_4f944aac7b_h.jpg

191. Daarna wordt de binnenkant aangepakt...

34574013326_c04ba5f641_h.jpg

192. ... maar nét als ik denk 'ik ben klaar', precies op dat moment, onthecht één van de randen van het bed. Een uur werk voor niks geweest?

34484970761_8aa5579a6f_h.jpg

193. Gelukkig niet. Het ringetje is nog in goede staat en kan gelijmd worden. Als zoiets met de Delage was gebeurd, was ik opnieuw begonnen maar hier volstaat het prima.

Op de volgende foto het (wat ruwe) ringetje dat voor de foto tijdelijk op z'n plek hangt. Ter vergelijking het plastic Revell-onderdeel.

De ruwheid van het ringetje zal worden gecorrigeerd en het onderdeel zal worden afgerond, er moeten nog banen worden gefreesd en twee gaatjes geboord.

34229715990_df134b4ff7_h.jpg
 
Prachtige details.
Ik ga het nu al jammer vinden dat je binnenkort met je ander project zal verder werken ;)
 
Dank je wel Xavier. Ik vind het ook leuk om verder te werken aan de Kever, maar ik heb nog veel meer zin in het volledige scratchwerk van de Delage.


194. Helaas kreeg ik het ringetje niet mooi effen genoeg. Ik besloot een nieuw exemplaar te draaien. Na het draaien was het tijd voor de acht groeven en twee gaatjes. Omdat de verdeelschijf moest worden gebruikt, heb ik de freesmachine op de draaibank gemonteerd (de verdeelschijf past niet op het bed van de frees).

34489577631_642b7e1dc1_h.jpg

195. Door het werken met een gebroken freesje, waren de eerste drie groeven weinig succesvol. Die komen dus onderaan, uit het zicht. Dus maar weer een nieuw 0,6mm. boorfreesje gepakt en ook dat is afgeknapt tijdens het boren van het gaatje. Die dingen breken enorm snel af. Ik ga de volgende keer eerder een boortje gebruiken om daadwerkelijk te boren.

Hier het resultaat. Het originele Revell-onderdeeltje heb ik erbij gelegd.

34620079905_c4a357408f_h.jpg

34234120860_df8d48d32a_h.jpg


Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 82.
 
196. Vervolgens de dynamo met dynamopoelie. Het Revell-onderdeel is iets te kort en heeft geen diepliggend reliëf. Door beperkingen in het gietproces heeft Revell een reliëf aangebracht dat uitsteeks. Met de draaibank kan echter wél een diepliggend reliëf worden gemaakt.

33785569654_0276f96ff1_h.jpg

Ik zie nu dat ik nog twee gaten moet boren, maar dat komt later wel.

197. Na het draaien werd in de achterzijde een gaatje geboord om het onderdeel over de plaatsingspin van Revell te kunnen laten vallen. Dit ging gewoon met de multitool. Het onderdeeltje zit vastgeklemd in een bankschroef met rubberen bekken. Zo nodig kunnen deze rubberen opzetstukken worden verwijderen en is de bankschroef te gebruiken met stalen bekken.

34242628220_031158c37a_h.jpg

Alles in dryfit:

34466379712_acbdb6df7e_h.jpg

Tevoren:

13633755753_50236e6535_c.jpg

Vooral de V-snaar zal een groot verschil zijn met die zoals voorzien in de kit, of mijn (later te bespreken) plannetje nu uitvoerbaar blijkt te zijn of niet (in dat laatste geval komt er gewoon een 0,4mm. dikke strip aluminium of messing omheen).
 
hou het bij foto's kijken en inderdaad spijtig dat dit stopt want is wel de moeite om te bekijken grt.
 
Roy ik zit nog steeds bij te lezen, maar wat een schitterende update plaats je hier. Ziet er eerst uit als een compleet nieuwe weg die je inslaat opeens.
Terwijl je verschillende (nieuwe) technieken uit diverse projecten, nu samenbrengt tot 1 juist geheel
 
@Pascal: het stopt alleen als ik binnenkort de maten krijg, dat was nog niet zeker. Dank je wel voor je interesse in elk geval.

@Aris: merci. Ik denk dat modelbouw leuker wordt als er meer technieken kunnen worden gebruikt.


198. Nou vandaag ging 'ie weer lekker (niet echt :) )... aan het einde van de tunnel zag ik echter het licht.

Ik wilde de V-snaar maken. De binnenzijde van die V-snaar is geribbeld, de buitenzijde glad.

34270192370_07fe2315fa_h.jpg

199. Meten hoe lang de v-snaar ongeveer moet worden (4cm.).

33844804523_44bddd00ec_h.jpg

200. Stuk messing: rand bijwerken.

33844799313_83be10b722_h.jpg

201. V-snaar wordt uitgefreesd.

34523946401_754e928141_h.jpg

33844797903_2e8ee004d4_h.jpg

202. V-snaar in ruwbouw.

34492592372_5f307ed3e1_h.jpg

203. V-snaar wordt verhit, zodat het messing gebogen kan worden.

34613849766_e5f519ff6e_h.jpg

204. Het buigen.

33844799143_cc9506290b_h.jpg

205. Om een aluminium staaf. Met de lengte van de v-snaar (=omtrek cirkel) kan de bijbehorende diameter worden berekend. Omtrek cirkel: ∏ x diameter.

33811977084_93389069a3_h.jpg

206. Ik soldeer het messing vast aan het aluminium. Je ziet hier de eerste, mislukte poging.

33844798973_b267ac6a7b_h.jpg

207. Met een verdeelschijf en een 1mm.-freesje worden de karteltjes gemaakt. Nu zal duidelijk zijn waarom ik heb gekozen voor een ronde vorm: de kartels zullen bij het ombuigen van de V-snaar (nu zit 'ie 'binnenstebuiten' gewrongen) kleiner worden, wat op schaal beter klopt. Alternatief had ik kleinere freesjes kunnen gebruiken, maar die zijn én te fragiel én te duur. Ik gebruik die liever niet meer, tenzij het echt moet.

33844797283_30c8fbf3d9_h.jpg

208. Het was moeilijk om alle kerfjes te zetten, vooral toen op enig moment de (toch al vrij dunne) soldeerverbinding aan de ene kant los liet, dit door het vele trillen van het frezen. Ik had er een dikkere laag soldeer op moeten zetten. Hoe dan ook, in het navolgende moest ik het ene uiteinde van de v-snaar met een tang vastklemmen. Gelukkig werd ik uit mijn lijden verlost toen, op 3/4 ongeveer, de snaar brak. Zo moest het zijn.

34523944191_1aaaeeb3f2_h.jpg

209. Van de bovenzijde ziet het er op zich nog wel aardig uit...

33844805043_8111be64f9_h.jpg

210. Op driekwart ook, vooral de kartelzijde...

34525256511_b2d1b8c2a0_h.jpg

211. Maar van achteren is het buitengewoon slordig. Dit komt vooral door de onregelmatigheden zoals genoemd.

34615023536_187e32dd1c_h.jpg

Eerste gedachte was, dan toch maar met een kleiner freesje (bijv. 0,6mm.). Tweede gedachte was, kartelen. En dat is natuurlijk een veel betere methode. Ik had nog geen kartelapparatuur, maar die is nooit weg dus ik heb maar het een en ander aangeschaft.

hlr-system~webshop~grs~grs-product-images~grs30~pre108235.jpg


Dit is een kartelwieltje. Voor de v-snaar toepassing werkt dat eenvoudig. Waar normaal gesproken een beitel tegen het werkstuk aankomt waardoor het metaal wordt verspaand, zal nu bovenstaande kartelrol tegen het messing (of misschien Evergreen strip) worden aangedrukt. Vooral bij Evergreen kan men zich voorstellen dat er dan groefjes in de strip worden gedrukt. Kartelen is dus niet een methode waarbij metaal wordt weggesneden / verspaand, maar waarbij metaal (of plastic) in een andere vorm wordt gedrukt.

Dit zou het probleem moeten oplossen.
 
Terug
Bovenaan