@Pascal: het stopt alleen als ik binnenkort de maten krijg, dat was nog niet zeker. Dank je wel voor je interesse in elk geval.
@Aris: merci. Ik denk dat modelbouw leuker wordt als er meer technieken kunnen worden gebruikt.
198. Nou vandaag ging 'ie weer lekker (niet echt
)... aan het einde van de tunnel zag ik echter het licht.
Ik wilde de V-snaar maken. De binnenzijde van die V-snaar is geribbeld, de buitenzijde glad.
199. Meten hoe lang de v-snaar ongeveer moet worden (4cm.).
200. Stuk messing: rand bijwerken.
201. V-snaar wordt uitgefreesd.
202. V-snaar in ruwbouw.
203. V-snaar wordt verhit, zodat het messing gebogen kan worden.
204. Het buigen.
205. Om een aluminium staaf. Met de lengte van de v-snaar (=omtrek cirkel) kan de bijbehorende diameter worden berekend. Omtrek cirkel:
∏ x diameter.
206. Ik soldeer het messing vast aan het aluminium. Je ziet hier de eerste, mislukte poging.
207. Met een verdeelschijf en een 1mm.-freesje worden de karteltjes gemaakt. Nu zal duidelijk zijn waarom ik heb gekozen voor een ronde vorm: de kartels zullen bij het ombuigen van de V-snaar (nu zit 'ie 'binnenstebuiten' gewrongen) kleiner worden, wat op schaal beter klopt. Alternatief had ik kleinere freesjes kunnen gebruiken, maar die zijn én te fragiel én te duur. Ik gebruik die liever niet meer, tenzij het echt moet.
208. Het was moeilijk om alle kerfjes te zetten, vooral toen op enig moment de (toch al vrij dunne) soldeerverbinding aan de ene kant los liet, dit door het vele trillen van het frezen. Ik had er een dikkere laag soldeer op moeten zetten. Hoe dan ook, in het navolgende moest ik het ene uiteinde van de v-snaar met een tang vastklemmen. Gelukkig werd ik uit mijn lijden verlost toen, op 3/4 ongeveer, de snaar brak. Zo moest het zijn.
209. Van de bovenzijde ziet het er op zich nog wel aardig uit...
210. Op driekwart ook, vooral de kartelzijde...
211. Maar van achteren is het buitengewoon slordig. Dit komt vooral door de onregelmatigheden zoals genoemd.
Eerste gedachte was, dan toch maar met een kleiner freesje (bijv. 0,6mm.). Tweede gedachte was, kartelen. En dat is natuurlijk een veel betere methode. Ik had nog geen kartelapparatuur, maar die is nooit weg dus ik heb maar het een en ander aangeschaft.
Dit is een kartelwieltje. Voor de v-snaar toepassing werkt dat eenvoudig. Waar normaal gesproken een beitel tegen het werkstuk aankomt waardoor het metaal wordt verspaand, zal nu bovenstaande kartelrol tegen het messing (of misschien Evergreen strip) worden aangedrukt. Vooral bij Evergreen kan men zich voorstellen dat er dan groefjes in de strip worden gedrukt. Kartelen is dus niet een methode waarbij metaal wordt weggesneden /
verspaand, maar waarbij metaal (of plastic) in een andere vorm wordt
gedrukt.
Dit zou het probleem moeten oplossen.