Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

83. Zoals eerder opgemerkt, wil ik van de Delage een licht gepimpte 'what if'-versie maken. Ik ben momenteel druk doende met het maken van de bougies en het lijkt nu eindelijk te lukken. Tussen het draaibankwerk door ben ik gaan schetsen hoe ik de afwerking van de auto voor me zie:

- Verlaagd;
- Dunnere wand banden;
- Veertienspaaks sportieve velgen; ik heb nog overwogen om de originele bespaking te hanteren maar dat past toch niet in het plaatje;
- Bescheiden tribal op de zijkant;
- Racenummers weg;
- Kleine spoiler.

Ik wilde het niet 'overdone' maken. Hopelijk verdient dit ontwerp jullie goedkeuring, ik ben benieuwd naar jullie mening.

Binnenkort meer nieuws over de bougies.

Origineel:

33376479760_6457be7ebd_h.jpg


Geplande versie:
33720260556_425d095dd3_h.jpg
 
83. Zoals eerder opgemerkt, wil ik van de Delage een licht gepimpte 'what if'-versie maken. Ik
- Bescheiden tribal op de zijkant;
- Racenummers weg;
- Kleine spoiler.


Roy okee, mijn eerste ingeving.

Als ik hem zo op een tafel zie staan, en ik wandel met mijn kleinkind, zo ik kunnen vertellen,


de spaakwielen, dat is net zoals een fiets, gewoon om de auto te dragen.
De andere heeft lichtmetalen velgen, Dat zijn geen spaken die de auto dragen, maar een rond stuk aluminium, met openingen in vorm, om de remmen te koelen. Die auto had remmen die remden en geen extra koellucht nodig had. Direct schoot de gedachte naar het mcPhersun en de Koni schokbreker door mijn hooft.
Volgende gedachte...Dat zijn blad veren en lichtmetalen velgen

De spoiler, werkt pas bij snelheden van 150 of meer, en zelfs dan moet hij groot zijn, zo reden de auto's met Imperials in de jaren 80 zo gingen ze ook niet sneller

De tribal, is zo persoonlijk en net als een tattoo, het is Uwe tribal en die wil ik niet op mijne auto, ..
Maar het ging over een goedkeuring in je bericht...waarom goed keuren? ik keur het goed, maar zelf zou ik het anders doen
 
Beste Roy , ik vind het ok dat je dit wil doen maar dan struikel ik nog over een paar details zoals de banden zullen dan breed moeten zijn niet gewoon dunnere maar ook bredere dan zouden er kleine spatborden moeten op komen zoals b.v. de Lotus 7 of Donkervoort , verlichting ? En dan een heel speciale kleur of compleet gepolijste carrosserie ook een kleiner stuurwiel en dan kunnen we naar de remmen schijven rondom rond zou al bijna moeten he
Verlagen ok daar ben ik ook voor dat weet je wel he bladveren ok die kunnen blijven er zijn nog wagens met bladveren en Mc Pherson vooraan dat hoeft niet perse hoor Mercedes gebruikt het al jaren niet meer ik dacht meer aan wish-bones ophanging omdat die in de hoogte veel minder plaats innemen en veel leuker uitzien
Moet kunnen ik sta er wel achter hoor
Er komen tegenwoordig zoveel oude wagens opnieuw uit in een sportiever jasje ( Jaguar ,Aston Martin Bugatti , Lotus e.a.)
 
Hey Roy,ik vind het ergens spijtig dat je zoveel moeite steekt in de juiste afmetingen , b.v.b. de bougies, en dat je dan een gepimpte versie gaat construeren.Nu dat is mijn mening he en dit project zal mijn absolute aandacht blijven krijgen.Grtz. Staf...............................
 
Ergens sluit ik me aan bij Kassei, maar je moet vooral doen waar je zelf zin in hebt. Zelf zie ik een classic liever origineel, misschien zonder racenummer, zonder tribal en licht verlaagd, maar met een opvallend kleur?
 
Op bepaalde datums in het jaar komen mooie creaties tevoorschijn ;)
 
tja niet dat ik de nieuwe velgen niet leuk vind en je de wagen wil op pimpen naar jou versie met of zonder nummer etc ...maar origineel zou passen bij al het werk je er insteekt ,ook later zal je daarom misschien ook kritiek krijgen !!!het is me verder geen probleem als jij die zo wil bouwen natuurlijk.
 
In alle eerlijkheid Roy vind ik jouw geplande versie de beste gezien de verlaging en aangepaste velgen.Oogt mooi en blijft toch retro op deze manier met een toetsje newlook erin verwerkt.Wat mij betreft gaan voor die banaan ;)
 
oei als da waar is ben ik er serieus ingetrapt , maar het was nog vroeg voor mij en ik besefte het toen nog niet
maar ik had toch zoiets van wat krijgt hij nu weer , want normaal houd Roy niet van getunede of gepimpte wagens , goed gelukt zeg ik
Marc
 
Ik denk bij nader inzien dat ik hem toch maar origineel hou inderdaad, in plaats van dat ik de wereldkampioenschap winnende Grand Prix-auto uit 1927 voorzie van tribals en een spoiler :)


Met de bougies gaat het de goede kant op. Gisteren heb ik voor het eerst eentje afgerond dat gebruikt zou kunnen worden (weet het nog niet zeker) op het model. Er zit één onvolkomenheid in, maar die is alleen met een loep (of door geconcentreerd te kijken) te zien... dus het hangt vooral af van hoe autistisch ik zal blijken te zijn, of ik dit nog ga verbeteren. Daar zal dan een nieuwe beitel voor moeten worden gemaakt, wat geen gemakkelijke klus zou zijn. Is dat de moeite waard, is dan de vraag. Nou ja, ik zie wel wat ik ga doen.

33772884325_2650ee18e6_h.jpg

 
Heel fijn werkstukje..ik heb het nogal verteld aan je he......handig en inzicht..en snel dingen leren ...een mooie gift in het leven.
 
Dank jullie wel Luc en Bart.


84. Het maken van de planning van zo'n bougie blijkt, ik zal het maar eerlijk zeggen, ontzettend moeilijk. Je zou het misschien niet zeggen, maar er zijn zoveel problemen om op te lossen en door het ene probleem op te lossen kom je uit bij het andere. Inmiddels heb ik wel het gevoel dat ik er bijna ben. Zodirect ga ik aan de slag met alweer het zesde gereviseerde stappenplan. Het moet voor mij nagenoeg perfect zijn en totdat dat punt is bereikt, zie ik dit als een leerproces waar ik straks veel aan zal hebben als ik me met minder moeilijke onderdeeltjes ga bezig houden. Ik schat in dat qua draaiwerk deze bougies meteen het ingewikkeldste zijn van de hele bouw, dus dat heb ik straks mooi gehad (als het me ooit lukt... denk het wel).

Het laatste resultaat komt al dicht in de buurt...

33687532091_fbd273175b_h.jpg

Bedenk dat dit onderdeel even groot is als een rijstkorrel. Op de foto zie je een 8x uitvergroting.
 
wat een detailwerk. Je hebt idd het moeilijkste eerst gekozen :D Maar als je dit goed kan, zal de rest wel vlotter lukken ;)
 
85. ... en dan ineens krijg ik een idee om het helemaal anders te doen. Snel naar de werkplaats om het uit te proberen en... het werkt ook nog!

De bougies zullen in twee delen worden gemaakt, die in elkaar schuiven. Bij het ene deel, het 'mannetje', wordt de pin tot op 0,95mm. afgedraaid. Het andere deel, dat een minimale diameter van 1,60mm. dient te krijgen, wordt voorzien van een gaatje van 1mm. doorsnede.

33433562060_0bfc41a243_h.jpg

86. Deze schuiven perfect in elkaar (let niet op de ruwe rand bij de samenvoeging).

33818582575_3d48c4534a_h.jpg

Dit biedt verschillende mogelijkheden en voordelen:

- Het voorkomt een situatie zoals gisteren, dat ik 3 uur bezig ben geweest met één bougie en dat in het laatste half uur nog een foutje wordt gemaakt.
- Het zorgt ervoor dat er maar één kant hoeft te worden afgeplakt bij het schilderen van de isolator.
- Alles wat metaalkleur krijgt, kan ofwel in een ander materiaal worden gedraaid ofwel met een middeltje worden behandeld zodat het een bepaalde kleur krijgt. Hier hoeft in het geheel niet afgeplakt te worden. De grens tussen staalkleur en porceleinkleur ligt precies goed.
- Ik voorkom problemen met de positionering van de kleine zeskant. Dit was één van de moeilijkste dingen van het hele werkproces.
- Het zorgt er ook voor dat ik de 2mm.-frees kan gebruiken in plaats van de 1mm.-frees die gisternacht (je raadt het nooit) bij het begin van zeskant 12 van de 12 knapte... zodat ik verbouwereerd zat te bekijken hoe ik de ontstane situatie zou moeten oplossen.
- De zeskanten kunnen achter elkaar worden afgewerkt, wat voor grotere nauwkeurigheid zal zorgen.
- De zeskanten kunnen wellicht worden gemaakt door middel van gebruik van een wiggler, wat wellicht de nauwkeurigheid nog gaat verbeteren.
- Kans op breuk van het onderdeel wordt geminimaliseerd.
- Het zorgt er ook voor dat ik niet telkens de tafel recht hoeft te zetten en dat hoef te controleren, een tijdrovend karweitje (moet elke keer gebeuren als ik wissel tussen draaibank en frees... dat is het nadeel van een twee-in-een).

Ofwel, een doorbraak. Allemaal micro-niveau he, maar toch.
 
Terug
Bovenaan