Hoofdsponsor

1/35 AFV Churchill Mk.IV AVRE + SBG assault bridge [wip]

Het schuim is bijgesneden na een dag geduld oefenen, alles was goed uitgehard. Ik heb de tanks nog eens opgesteld, nu met wat extra stukjes van de fascine-carrier.

attachment.jpg

Die moet er zo uit gaan zien. De rol takken lag er nog op toen hij al kopje onder gegaan was.

attachment.jpg

attachment.jpg

De neerliggende stukjes zou je door het giethars nog net moeten kunnen zien, daaronder wordt alles ondoorzichtig.

attachment.jpg

Om alles bij elkaar te houden maak ik van Evergreen plaat een upper hull. Ik gebruik daarbij de laatste restjes bruikbare spareparts uit de kit.

attachment.jpg

Deze wil ik wel openzetten, want men sprak over snel binnenstromend water door luiken. Ik moet ook dat staketsel voor de takkenbos nog maken.

Er is plaaster gegoten op het diorama.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Eerst is er een laag vochtige plaaster gestort en dan zijn er brokken oude plaaster gebruikt om daar wat geaccidenteerd terrein mee te maken. Met de vinyl tracks is er een tankspoor gelegd.

Je bent vertrokken Steven de eerste grove werken zijn achter de rug,nu word het echt leuk om het terrein zijn originele vorm te gaan geven😉...

Het ding heeft zich vandaag vol zwarte Vallejo Surface Primer gezogen, ik heb een plantensproeier gebruikt tijdens het kwasten om het wat sneller te laten gaan. Hierover kan nu geairbrushed gaan worden.

attachment.jpg

Vooral de stukken met veel putjes zijn moeilijk met de primer te kwasten, want de plaaster zuigt de verf direct op waar je ze afzet, zeker bij deze warmte. Spuit je het eerst nat en druppel je er dan de verf op, dan zie je die zich over het water verspreiden. Ik heb nu al gespoten met bruin en grijs, morgen komt er vast een update over.

mss een domme opmerking, maar kan je de plaaster niet op voorhand kleuren? (met acrylverf of pigmenten)

Stropke, je zou daar een grote hoeveelheid verf voor nodig hebben, en toch zou het nog geen zwart plaaster opleveren. Het plaaster zou misschien nog sneller hard worden, wat bij snelband niet wenselijk is, je hebt al maar vijf minuten voor het hard is. Wat je zou kunnen doen, is over de massa een eindlaagje gieten in zulk plaaster, maar dan zou je er waarschijnlijk nog een heel potje Vallejo bij moeten voegen, wat onnodige kosten oplevert. Bovendien sluit acrylverf snel aan de buitenkant alles luchtdicht af, wat je met plaaster wil voorkomen om het droog te laten worden. Had ik nu het zwart met de airbrush gespoten, dan had het wel beter de poriën gevuld, maar dan zou het wel langer geduurd hebben om een even dikke laag te leggen.

Nu de resultaten van het spuiten. Ik heb achtereenvolgens Vallejo Air Light Camo Brown, grijs voor de weg, Middle Stone voor de berg, Sand voor het geheel en Dark Earth voor de modderige delen gespoten. Morgen nog wat groen en geelwit voor de berg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een mooie bouw om te volgen.
Ik gebruik pigmentpoeder om mijn plaaster te kleuren op mijn diorama's.
Bij een verfhandelaar waar men verf op kleur mengt kan je over het algemeen ook de pigmentpoeders aanschaffen om zelf beits
te maken naar de kleur die je wenst. Deze pigmentpoeders zijn kleurvast en wateroplosbaar, eens de plaaster droog is kan je er gemakkelijk
over schilderen.

grtn

Dikkie dik

Bedankt voor de tip, meestal moet er toch nog veel kleur over de plaaster komen als hij al in de basiskleur staat. Gelukkig is plaaster een stuk makkelijker te schilderen dan bijvoorbeeld plastic. Vandaag heb ik maar weinig verder kunnen werken wegens een nozzleverstopping en daarop volgend een onweersbui. Ik ben verder gegaan met een onderdeel voor de gezonken tank, het rek waar de fascine op rustte.

attachment.jpg

Dit bouwde ik na van deze foto. Die bevat maar een foutje, de voorste rij staande balken is niet loodrecht zoals de volgende twee rijen. Ik kocht me twee plankjes en ging aan het snijden.

attachment.jpg

Met houtlijm plakte ik de balkjes aaneen terwijl ze op de SBG-tank stonden.

attachment.jpg

Het lijkt er naar mijn mening voldoende op, al is het rek waarschijnlijk iets te kort.

attachment.jpg

De uiteindelijke test gebeurde op de reeds gemaakte stukken. Je ziet dat er onderaan een stuk af zal moeten om op de bodemplaat van het dio te passen. Nu een fascine gaan scratchen.

Vandaag heb ik maar weinig verder kunnen werken wegens een nozzleverstopping en daarop volgend een onweersbui.

Steven jij laat in jouw laatste post meer vooruitgang zien dan driekwart van de mensen op dit forum de afgelopen drie maanden bij elkaar. Ik lees -niet alleen op dit forum maar ook op andere- vooral niet-modelbouwgerelateerde posts en als het dan toch een werk in wording betreft gaat het veelal om een buste, wat ik liever onder de term 'modelschilderen' dan onder 'modelbouw' schaar. Dus jouw posts zijn een bijzonder aangename afwisseling. Precies wat ik wil zien als ik een modelbouwforum bezoek.

Daarbij is de kwaliteit van je ontwerpen en uitvoering van hoogstaand niveau en weet je waar je het over hebt. Met grote klasse sla je je door elke scrupule en drempel heen om tot prachtige resultaten te komen. Het zij nog maar eens gezegd: chapeau!

Roy, ik moet zeggen dat de term "bouwdip" bij mij ook een andere betekenis heeft dan bij de meesten hier. Bij mij betekent dat dat ik gewoon even op een ander model overspring en er een tijd daarna weer mee verder ga als ik de oplossing bedacht heb. Het kan ook dat ik een dag info zit op te zoeken terwijl ik had kunnen bouwen, maar da's beter dan je druk zitten te maken dat je er niet aan toekomt. Er wordt ook gebouwd zonder dat er over geschreven wordt, omdat men daar het nut niet van inziet, denkt dat de tijd anders nuttig besteed kan worden of bang is voor de reacties.

Bedankt voor de mooie aanmoediging trouwens!

Het ziet er zoals altijd VEELBELOVEND uit
Steven gij zijt ne krak makker waar ge de ideeën haalt ik weet het niet maar het is de moeite om naar te kijken
grt
Marc

Bedankt, Marc. Het komt allemaal uit mijn bebaarde koker, hier nog eentje.

attachment.jpg

attachment.jpg

Je ziet het achterdek van de tweede Churchill, helemaal scratch. Er is PE bij van een oude 1/32 Swordfish, dat zo dik was dat na een minuut boren geen gat te zien was. Ik heb de vele boutjes dan maar uit plakjes styreen gemaakt.

Kan ook alleen beamen dat je sterk bezig bent Steven ,en idd leuk is je bouwverslagen te lezen :)

Mijn bouwdip,is er door de gekende zware rug/been problemen al 3 jaar op en af ....maar helaas ook sinds m'n vrouwtje nu al 3 maanden (zwaar) ziek is.
Ik hoop dan ook uit het diepst van m'n hart, toch eens terug stilletjes de draad op te nemen ;)

Maar zoals ik al schreef, als ik op het forum kom ,is het telkens prachtig je werk en toelichting te volgen!

Je bent zeer strek bezig steven in dit project en voor mij zeer leerzaam heb al behoorlijk wat tips meegenomen,bedankt makker voor dit fraaie topic😉

Het is me een genoegen jullie weer van een update te kunnen voorzien. Ik heb op het zanderige diorama nu wat groene zones aangelegd. Op deze plaatsen zal helmgras gezaaid worden. Ik heb het zand ook voorzien van lichte en donkere gebieden. Het water heb ik met een kwast meer naar de roodbruine kant geschilderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook de figuren al wat kunnen uitwerken. Dit doe ik met kneedgom, zodat ik de vorige details niet overspuit. Dat werkte al goed in het Flakdiorama.

attachment.jpg

Vandaag heb ik wat leuk spul voor bijna noppes gekregen.

attachment.jpg

Vooral het onnozele borsteltje kan ik in deze bouw goed gebruiken. Ik ga er de fascine van maken.

attachment.jpg

Het is haar in glasvezel, dus dat gaat sneller met wat zwaar materiaal. Het betekent ook dat de vezels niet van vorm zullen veranderen als deze fascine in het hete epoxy terechtkomt.

attachment.jpg

Een potje vol leverde het op, en dan nog wat kortere haren die ik bijhou om vegetatie mee te maken. Omdat de uiteinden van de vezels gesplitst zijn, ziet dit spul er vrij plantaardig uit.

attachment.jpg

De uitlaat voor de tweede tank begint al ergens op te lijken.

Terug
Bovenaan