Hoofdsponsor

1/35 AFV Churchill Mk.IV AVRE + SBG assault bridge [wip]

Dit zal ik dan maar eens uit de doeken doen, er is alweer heel wat geknutseld en gespoten vandaag.

attachment.jpg

Ik wilde zoals in die dure aftermarketfascine van AFV een stelsel van buizen steken. Daarvoor had ik twintig stuks van 12cm nodig. Da's meer dan 2m buis, terwijl ik nog maar 48 cm over had. Dat werd opgelost op de manier die je hierboven ziet, van de zijkanten van de buizen is namelijk niets terug te zien, dus kunnen ze vervangen worden door satéprikkers.

attachment.jpg

attachment.jpg

De prikkers worden eerst zwart geprimed en dan verroest. Meteen ook het moment om dat draagrek te spuiten.

attachment.jpg

Het haar voor rond de buizen is wat donkerder gemaakt. Als ik dit achteraf bruin spuit, zal er geen fluopaars uit de binnenkant schijnen.

attachment.jpg

De fascinedrager van wat dichterbij.

attachment.jpg

attachment.jpg

De tracks zijn donkerder gespoten, zoals ze in Overloon te zien waren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De figuren die ingepakt waren met kneedgom, konden daarnet uitgepakt worden. De aflijning is perfect gelukt. Nu ga ik de andere wat inpakken.
 
Ik ben bijna klaar met het uitlaatsysteem van de tweede tank.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook het bassin in het dio al waterdicht gemaakt, ik ben toch aan siliconen geraakt.

attachment.jpg
 
Mooie kleur water, blijft dat zo (ijzer in de grond...)?

Uitlaatonderdelen zien er netjes uit.
 
De kleur zal er uiteindelijk wat geler gaan uitzien, want ik wil in het epoxy een zandkleurige kleurstof mengen. Met deze kleur op de bodem zal het er hopelijk als een modderige plas gaan uitzien. De kleur is uit meerdere lagen opgebouwd. De eerste was een laag zwarte Talens plakkaatverf. De rode kleur is Panzer Aces Shadows Flesh. Door dit te kwasten mengde de plakkaatverf zich daar weer onder. Tegen de kanten aan is er een overgang ge-airbrushed met Dark Earth en Middle Stone van Vallejo Air.
 
Ik bouwde vandaag verder aan de fascine.

attachment.jpg

Een veertigtal stapeltjes maken.

attachment.jpg

Alles moest gelijk gelegd, getrimd, vastgebonden en gesorteerd worden.

attachment.jpg

Terwijl werd ik nauwgezet gadegeslagen. Uren gingen voorbij.

attachment.jpg

Uiteindelijk lagen er bruin geschilderde bundeltjes klaar. Lang niet genoeg materiaal voor een officiële fascine, vrees ik, maar ik ga niet nog eens een hele dag haartjes sorteren. De buurvrouw keek al vreemd genoeg.

attachment.jpg

De tank zelf begint er als een tank uit te zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het achtereind van de Evergreenplaat was niet lang genoeg, dus heb ik ze verlengd met deze metaalplaat op de plek waar de uitlaat komt. Ik moet nog wel iets vinden op die ontbrekende spare bogies...
 
Thanks, Roy. Ik hoop dat jullie ook nog appetijt hebben, want hier volgt weer een nieuwe hap.

attachment.jpg

Resin klemmen die nog over waren van de wading kit.

attachment.jpg

De uitlaten die je ook dubbel kreeg.

attachment.jpg

De voorkant die ik gesplitst heb. Links hoort nog een zwaar gepantserd luik te komen.

attachment.jpg

En een van de zwaardere karweitjes, een stel sprockets in mootjes zagen en gladschuren. Hiermee maak ik de nodige wielen aan.
 
De wielen nemen heel langzaam vorm aan. Ik moest hiervoor vier roundels uitboren, scherp vijlen en plat schuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb een artikel van iemand overgekocht over de bouw van een fascinemodel, dat komt deze week nog aan. Ik wil er misschien dit "gebuisde" type van maken om wat volume te winnen.

attachment.jpg

Een vergelijking van de gemaakte stapel met de brugtank.

attachment.jpg
 
Hey,

Blijkbaar wel een huzarenstukje om die facines te maken😉
Hoe dan ook, blijft een mooi werkstukken om naar te kijken 😉
 
Ik heb nog iets gekocht vandaag om toch de juiste diameter te verkrijgen.

attachment.jpg

Het kitje zal voor naast de weg en half in de plas zijn. De kleurstof is voor bij het epoxy. Het zijn de buizen die we nu nodig gaan hebben. Ik maak er het skelet voor de fascine van, zoals op de oude foto hierboven.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De wielen zijn nu weer iets verder af. Nu komt er een moelijk, gekromd deel.
 
Blijkbaar wel een huzarenstukje om die facines te maken😉
Lijkt mij toch meer "takkenwerk". Wel een goed idee om die buizen erin te stoppen.
Die wielen zien er goed uit.
Hoe is die kwaliteit van de Tamiya-kit? Zou zonde zijn indien die de kwaliteit van het dio naar beneden halen.

Peter
 
De vormen van de kit zijn zo eenvoudig, dat er moeilijk over gediscussieerd kan worden. De gebruikelijke gietnaad zal verwijderd moeten worden.

attachment.jpg

Hier wordt de buizensnijder bovengehaald.

attachment.jpg

Een dryfit van drie buizen. Ik heb misschien nog genoeg over om er zeven van te maken, het lijkt me nog niet genoeg. Eerst eens opzoeken of dat kon.
 
Misschien irritant, misschien leuk, maar gisteren las ik in de nieuwe FineScaleModeler dat er net een model als ie welke jij aan het semiscratchen bent is uitgekomen.

Het betreft de Churchill Mk.IV AVRE met Fascine Carrier frame: AFV Club, AF35288. Kost wel ongeveer 56 euro...

Ik dacht dat je het toch interessant vond om te weten.

582799-10244-24.jpg
 
Die is volgens mij al een aantal maanden uit, ik had hem toch al gezien voor ik aan de tweede tank begon. Ik zou het een mooie geste van AFV vinden als ze er een rol uit styreen bij zouden gedaan hebben, zelfs zonder veel detail.
 
Om de twee bogies te maken heb ik van mijn eigen 3d-modelleerwerk een aanzichttekening afgedrukt op 1/35.

attachment.jpg

Door daarvan stukjes uit te snijden en op een Evergreenstrip te leggen, konden de nogal ingewikkelde vormen van het veerbeen uitgesneden worden. Voor het deel dat aan de tank vastgelast werd had ik een kitonderdeel ter beschikking.

attachment.jpg

Nu de veerbenen klaarliggen, kan ik weer eens wat springveren aanmaken.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Terug
Bovenaan