Hoofdsponsor

1/35 AFV Churchill Mk.IV AVRE + SBG assault bridge [wip]

Hey,

Indd, knappe fiets, zeker met die ketting, die geeft toch zeker een meerwaarde aan de fiets. Is dit een enkele scheepsketting of heb je deze dubbel gelegd, ik bedoel daarmee voor en achter😉😉
 
Het zijn twee eindjes ketting, een aan elke kant van het kamwiel, geplooid naast het kitonderdeel. Deze fiets wordt door een soldaat meegenomen, de andere zal opgeplooid liggen op de tank.
 
Deze fietsen zullen een grote meerwaarde geven aan het dio!
Echt mooi en fijn werk.
Dit doet mij nog meer verlangen naar het eindproduct van alles samen ;)
 
Zorgvuldig en geduldig werkje , knap !
Prachtig die spaken , ketting tot zelfs de remkabels :)
 
Wow Steven wanneer houd dat op bij jou ik val hier van de ene verbazing in de andere hoor
Weer een knap werkje hoor
Marc
 
Bedankt voor de appreciatie, er komt nog een fietsje bij. Deze keer een motorfietsje.

attachment.jpg

Welbikes waren ontwikkeld voor het gebruik door S.O.E. in het plaatsje Welwyn. De versie uit de kit is een Excelsior. Er zat een 98cc tweetaktmotor in en ze wogen 32 kg. Door ruimtegebrek in de dropcontainer was er geen vering, verlichting en maar één rem. Je kon er 50 mee halen en 140km ver rijden. Het systeem van de container was ontworpen om binnen de 11 seconden een rijklaar voertuig op te leveren. De foto die ik in Overloon maakte, lijkt een Mark 2 te tonen met een zadelvormige benzinetank. Het voertuig werd vooral in gebruik genomen op vliegvelden omdat het eigenlijk wat te zwak was om een volledig bewapende parachutist te dragen, die op off-roadterrein te voet eigenlijk beter vooruit kwam dan op deze kleine wieltjes, als hij de container al eerder kon vinden dan de vijand. Die container had een impactabsorberende kop en er stond in witte letters op geschreven wat hij bevatte.

attachment.jpg

Dragon staat er om bekend wat te overdrijven met minuscule onderdeeltjes, de motor die je hier ziet bevat 10 stukken. Dat past echter wel feilloos in elkaar. Je moet goed opletten met de handleiding, want sommige stappen keren later terug als een onderdeel van een grotere.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zitten de onderdelen klaar voor het schilderen. De wielen en het zadel heb ik apart gehouden zodat die in rubberkleur kunnen gezet worden. Die wielen hebben wel een hinderlijke naad die problemen oplevert tijdens het plamuren door het aanwezige bandenprofiel. Ik heb de PE ketting niet gebruikt omdat die in het gietraam beter aangekleed is. De dropcontainer wordt voorzien van een frame in PE op de plaatsen waar de sprue uit de mal moet schuiven. Er zijn wel niet genoeg instructies om al het PE op te gebruiken en ik kan niet achterhalen op welke plek het nog moet komen. De container zou op het hoogste deel van het diorama moeten gaan liggen.
 
Hoi Steven, wil toch even een kleine opmerking maken.
Ik zie dat je gestart bent met de bouw van de Wellbike en het zal natuurlijk de bedoeling zijn om deze ook op het dio te plaatsen. Persoonlijk vrees ik dat je je dio wat aan het overladen bent door de toevoeging van van alles en nog wat daar waar je in het begin toch de bedoeling had om een origineel waar gebeurd feit weer te geven.

Dat een tank soms een fiets aan boord had is genoeg geweten en gekend, soms zelfs een lichte motorfiets zoals een James. Dat Britse para's gebruik maakten van BSA folding bikes en Wellbikes is ook gekend maar de dichtste para's op het moment van de landing waren deze aan Pegasus Bridge en dat is nog een eindje van de plaats van je dio af.
Dat Britse infanterie met fietsen aan land is gekomen is ook juist, ook genoeg foto's daarover. Ze vonden het trouwens maar lompe onhandige dingen en de meeste lieten ze na de landing achter of ze werden soms zelfs onder een tank gesmeten om er vanaf te zijn.

Maar een Wellbike, die per slot van rekening in een container stak en gedropt werd, op die plaats op dat moment lijkt mij er wat over. Het gaat precies de toer op van...."wat kan ik er nu nog bij plaatsen...."

Dit gezegd zijnde wil ik hierbij GEEN afbreuk doen aan je bouwkunsten, die zijn top. En natuurlijk is en blijft het jouw dio en doe jij ermee wat jij wil maar ik vond dat ik het toch even moest meedelen. Hadden we elkaar persoonlijk ooit ontmoet zou ik het je ook gezegd hebben maar hier moet het de geschreven weg en kan dit misschien als bemoeizucht overkomen wat helemaal niet mijn bedoeling is.
 
Ik had zulke opmerkingen ook van in het begin verwacht. Het setje met de SAS zat al in het plan nog voor de details van het tafereel te Graye me bekend waren. Ze zijn inderdaad niet aanwezig in het oorspronkelijke verhaal. Het diorama wordt echter bevolkt door een erg monotone groep met bruingroene infanteristen naast twee donkergroene tanks. De figurenset zou er bij komen om daar wat meer leven in te kunnen brengen, zelfs al zijn ze afgedwaald. Ik weet weinig af van de organisatie van de landingstroepen. Ik vermoed bijvoorbeeld dat de infanteristen eigenlijk Olive Drab moesten omdat het Canadezen zouden moeten zijn. Ik weet ook al niet welke kentekens de tanks zouden moeten hebben, volgens mij is de moderne tank hernoemd na de opgraving. Als zou blijken dat het diorama esthetisch niet te verantwoorden is met de extra figuren er op dan kan ik ze altijd nog voor een later project gebruiken. Ik ging er tot kort geleden van uit dat dit mijn enige model over dit onderwerp zou worden, want de meeste geallieerde voertuigen trokken me weinig aan. Daar blijkt nu ook weer verandering in te komen.
 
Volgens mijn boeken landden volgende eenheden op Juno Beach, sector Mike Green (dus daar waar de tank was) te Graye-sur-Mer:

- D Company Royal Winnipeg Rifles als infanterie
- 6th Field Company RCE (Royal Canadian Engineers)
- speciale tanks zoals de Avre van het 1st Team

Wat de markeringen betreft: http://www.canadiansoldiers.com/vehicles/markings/unitsignsinfantryunits.htm
6th Field Company zou dus een witte 49 op een blauw vierkant zijn.

Er bestaat nog ergens een artikel in één der eerste "40-45 Toen & Nu" tijdschriften over het vinden en bergen van deze tank maar ik kan dit momenteel jammer genoeg niet vinden. Misschien dat Swaken hier kan helpen want ik weet dat hij al die tijdschriften heeft.

Hoop dat dit kan helpen.
 
Hey,

Als ik thuis ben zal ik eens snuffelen in de boeken van 40-45 toen en nu. Ik dacht dat het in het eerste exemplaar is dat je het kan vinden. Wordt vervolgt.
 
Nieuws over de fietsen, ze staan in de verf. Ik heb de ene in donkerder groen gespoten dan de andere. De remkabels zijn tijdens het spuiten gesneuveld, dei komen later weer terug. De rijdende fiets is wat overbelicht maar zo zie je de kleur beter.

attachment.jpg

attachment.jpg

De katrol is nu te bemannen, er zijn twee hendels van PE.

attachment.jpg

attachment.jpg

De wielen hebben slijtage gehad en de hele tank is gedrybrushed met een subtiel metallic tintje.

attachment.jpg
 
Hey,

Ik heb indd het artikel van Graye sur Mer gevonden in het nummer 1 van 40-45 toen en nu.
Ik heb er een scan van gemaakt en in Pdf gezet, echter, ik zou begot niet weten hoe ik dit hierin mijn post krijg zodat er wat extra documentatie is bij het onderwerp van Steven.
Weet dat het artikel er is, 1 blad, indd gewenst stuur ik desnoods via mail door.
 
Terug
Bovenaan